1997–2012 metais gimę studentai teikia pirmenybę lankstumui, darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyrai bei galimybėms tobulėti. Daugelis jų į darbą žvelgia ne tik kaip į pragyvenimo šaltinį, tačiau taip pat nori įgyti vertingos patirties, tobulinti įgūdžius bei matyti savo veiklos prasmę.
Didžiausia Europoje internetinės naudotų drabužių prekybos platforma „Vinted“ – bene viena geidžiamiausių darboviečių tarp Z kartos atstovų. Kaip teigiama startuolio pranešime „Delfi“, Z karta nori autentiškos patirties, kurioje galėtų sujungti mokymąsi su realiu darbu. Jie nori dirbti prasmingą darbą aplinkoje, kuri suteikia jiems galimybę susipažinti su tuo, kas juos domina ir siūlo naujas patirtis.
Tam „Delfi“ antrina ir Aušra Vitkauskienė, „Reitan Convenience Lithuania“, valdančios „Caffeine“ bei „Narvesen“ tinklus, personalo vadovė. Anot specialistės, Z kartai svarbu, kad darbas būtų įdomus ir augintų.
„Šios kartos darbuotojai yra atviri sakyti savo nuomonę, itin komandiški, žinantys, ko nori pasiekti gyvenime, ką nori veikti. Jei neturi konkrečios vizijos – turi drąsos savęs ieškoti. Taip pat turi lūkestį, kad karjera dėliotųsi gana greitai“, – Z kartą apibūdina A. Vitkauskienė.
„Vinted“ savo komentare taip pat išskiria, kad palyginti su ankstesnėmis kartomis, Z karta nori būti labiau įsitraukusi ir turėti vaidmenį priimant sprendimus, o ne gauti instrukcijas, ką jiems padaryti.
Studentų paklausa darbo rinkoje
Darbo skelbimų „CV-online“ marketingo vadovė Rita Karavaitienė „Žinių radijo“ laidoje „Verslo pulsas“ teigia, kad šiuo metu darbo rinkoje juntama didelė problema – darbuotojų badas.
Anot jos, tam tikrose srityse darbdaviams šioje situacijoje gelbsti būtent studijuojantys darbuotojai.
„Klientų aptarnavimas, prekyba, gamyba, finansai, švietimas, logistika, sandėliai, rinkodara – yra įvairiausių sričių, kuriose galime matyti dirbančius studentus“, – pagrindines sritis, kuriose dažniausiai sutinkami studentai, vardina R. Karavaitienė.
Darbovietės patrauklumo studentams faktoriai
Sukuriamos sąlygos suderinti mokslus ir darbą yra vienas pagrindinių kriterijų studentams renkantis darbovietę. Kaip teigia A. Vitkauskienė, Z kartai „Caffeine“ tinklas yra patrauklus dėl lankstaus darbo grafiko ir krūvio, kuris yra pritaikomas prie studijų ir asmeninių planų, taip pat didelio darbo lokacijų pasirinkimo.
„Vinted“ savo pranešime įvardija, kad sveikatos draudimas, maistas, gėrimai biure ir kitos panašios naudos yra tiesiog įprasti dalykai, kurių Z karta tikisi iš savo darbdavio. Čia taip pat pabrėžiama, kad jaunajai kartai ypač svarbi psichologinė gerovė bei profesinis tobulėjimas.
„Siekdami užtikrinti psichologinę gerovę, skatiname darbuotojus reguliariai puoselėti savo emocinę sveikatą naudojantis šios srities sveikatos platforma. O profesiniam tobulėjimui turime kiekvienam darbuotojui skirtą mokymų biudžetą, kuris sudaro iki 10 proc. bruto atlyginimo“, – patrauklumą jaunajai kartai didinančias iniciatyvas pranešime įvardija „Vinted“.
Teisinės studijų ir darbo derinimo galimybės
Įsipareigojant ir mokytis, ir dirbti studentui svarbu suprasti ir savo teises bei pareigas.
Valstybinės darbo inspekcijos Darbo teisės skyriaus vedėja ir vyriausioji darbo inspektorė Ieva Piličiauskaitė-Dulkė „Žinių radijo“ laidoje „Verslo pulsas“ pabrėžia, kad, pagal Darbo kodeksą, darbdavys privalo gerbti darbuotojo pasirinkimą tobulėti profesiškai ir imtis priemonių, padedančių darbuotojui didinti savo profesionalumą. Anot specialistės, Darbo kodekse numatyta nemažai garantijų, kuriomis darbuotojai gali pasinaudoti.
„Darbo kodeksas numato nemažai lankstumo derinti darbą ir studijas. Bendrai yra lanksčios darbo sąlygos – įvairios rūšys, įvairūs darbo laiko režimai. Galima nusimatyti aiškias valandas, kai darbuotojas yra paskaitose, o darbuotojas atidirba savo darbą prieš arba po šių valandų“, – Darbo kodekse nurodytas lankstumo galimybes vardina I. Piličiauskaitė-Dulkė.
Nepaisant to, kaip radijo pokalbio metu teigia „CV-online“ marketingo vadovė R. Karavaitienė, dažniausiai studentai daugiau laiko skiria darbui, o ne mokslams.
„Tai rodo įvairiausi mūsų tyrimai. Darbdaviai pastebi, kad jaunas žmogus labiau susitelkia į darbą negu į mokslus. Čia iš aukštųjų mokyklų girdime kitą pusę – aukštosios mokyklos nori, kad jaunas žmogus pirmenybę teiktų mokslui, išsilavinimui, įgytų žinių“, – studentų prioritetus komentuoja R. Karavaitienė.
„CV-online“ marketingo vadovė „Verslo pulso“ laidoje pataria, kad, siekiant sėkmingai suderinti mokslą ir darbus, svarbiausia kalbėtis su darbdaviu ir realistiškai įvertinti savo galimybes.