VMU patikėjimo teise valdo apie pusę Lietuvos miškų (t. y. apie 1 mln. hektarų), per metus paruošia apie 3,6 mln. kubinių metrų žaliavinės medienos, kasmet atkuria apie 8500 hektarų valstybinių miškų ir įveisia apie 500 hektarus naujų, išaugina apie 50 mln. vienetų miško sodmenų, prižiūri apie 34 500 km miško kelių tinklą ir apie 2000 rekreacinių objektų.

Išanalizavusi VMU vykdomus viešuosius pirkimus, STT nustatė, kad yra nepakankamas ir fragmentiškas viešųjų pirkimų centralizavimo procesas. 2020 metais iš daugiau kaip 500 VMU vykdytų viešųjų pirkimų centralizuotai organizuoti tik 56 (bendra centralizuotai įvykdytų pirkimų suma didesnė nei 25,36 mln. eurų), o 2021 metais – 91 viešasis pirkimas (bendra centralizuotai įvykdytų pirkimų suma 12,22 mln. eurų). Nėra aišku, kaip pasirenkamos prekės, paslaugos ar darbai centralizuotam viešųjų pirkimų vykdymui, kas priima galutinį sprendimą ir kokiais kriterijais vadovaujantis, kokios aplinkybės lemia sprendimą regioniniam padaliniui vykdyti viešąjį pirkimą savarankiškai.

Pasak STT, egzistuoja korupcijos rizika sudarant žodines sutartis, galimai dirbtinai skaidant viešuosius pirkimus. Nustatyta, kad buvo sudaromos kelios žodinės sutartys po neskelbiamos apklausos pirkimo su tais pačiais subjektais netgi tą pačią dieną dėl analogiškų prekių. Tokiu būdu gali būti dirbtinai skaidomi viešieji pirkimai, siekiant išvengti atskirų jų procedūrų.

Galima korupcijos rizika VMU taikant pagreitintą viešojo pirkimo procedūrą. STT turimais duomenimis, nuo 2020 m. sausio iki 2021 m. lapkričio VMU 95 viešuosiuose pirkimuose buvo taikytos pagreitintos procedūros, kurias vykdė 18 regioninių padalinių iš 26. Aktyvus naudojimasis pagreitintu viešųjų pirkimų procesu, kartu nesant pakankamos ir griežtos šių procesų kontrolės, gali sukelti papildomas korupcijos rizikas.

VMU regioniniams padaliniams vykdant kai kuriuos viešuosius pirkimus, galimos korupcijos rizikos apraiškos, teigiama STT pranešime.

Regioninių padalinių vykdomi viešieji pirkimai reikalauja papildomos ir nuolatinės kontrolės, nes nustatyti galimi viešųjų pirkimų pažeidimai parodo, kad tiek teisinis reglamentavimas, tiek praktinis viešųjų pirkimų vykdymas bei kontrolės procesai yra tobulintini.

STT kreipėsi į Viešųjų pirkimų tarnybą, prašydama įvertinti atskirus VMU regioninių padalinių vykdytus viešuosius pirkimus. Papildomai VMU Administracijai siūloma atlikti žodinių sutarčių analizę ir įvertinti, kiek iš šių sutarčių galėjo būti sudarytos centralizuotai, rašytiniu būdu, ar racionaliai buvo panaudotos ir naudojamos lėšos.

Taip pat rekomenduojama paspartinti viešųjų pirkimų centralizavimo procesą, pradedant nuo regioninių padalinių vykdomų mažos vertės pirkimų, įvertinti, ar visais atvejais VMU regioninių padalinių vykdytos pagreitintos viešųjų pirkimų procedūros buvo atliktos pagrįstai.

VMU per 3 mėnesius turės viešai savo interneto svetainėje paskelbti informaciją, kaip bus įgyvendinami korupcijos rizikos analizės išvadoje pateikti STT siūlymai.

Šaltinis
Temos
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
ELTA
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją