Per metus kakava reikšmingai pabrango


Gabalėlis šokolado – gali pasaldinti gyvenimą, tačiau lietuviai įsitikinę, kad, net jei saldumynai ir brangs – jų gyvenimas neapkars.

„Stengiuosi mažinti saldumynus“, – dalijosi viena jų.

„Jeigu tik truputį pabrangs, tai nieko, bet, jeigu daugiau – nelabai gerai“, – teigė mergina.

„Kartais būna, kad užsinoriu, bet, dažniausiai, pasirenku guminukus. Šokolado nelabai mėgstu, o kartaus – juo labiau nevalgau“, – pasakojo kita pašnekovė.

Kakavos kainos – viršija rekordus visame pasaulyje. Per metus kakava pabrango 132 procentais, o dar praeitos savaitės gale kaina pasiekė 5 590 eurų už toną ir pagerino daugiau nei pusę šimtmečio gyvavusį rekordą. Dėl tokių pokyčių mokslininkai kaltina ne tik karščius ir sausras Ganoje bei Dramblio kaulo krante, tačiau ir politinę situaciją bei biržose sudaromus sandorius.

„Visa tai susideda į tokius mazgus, kuriuos išpainioti dabar irgi reikėtų daug pastangų“, – teigė VU ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto profesorius Tomas Baležentis.

Kad kakavos kainoms nusileisti trukdo investuotojai – mato ir saldainių gamintojai, mat dabar kakava – lyg auksas.

„Kakavos pupelių kaina – tai yra biržoje kotiruojamas produktas, pardavinėjamas pasauliniu lygiu. Kainas valdo jos, o mes perkame įvairias žaliavas, susijusias su kakava. Automatiškai, brangsta ir jos“, – teigė „Vilniaus pergalės“ rinkodaros vadovas Justas Razmus.

Smaližiams teks mokėti daugiau


Abejonių nebelieka – kakavos, šokolado ir visko, kam pagaminti reikalingos kakavos pupelės, kainos kils.

„Didžiajai daliai mūsų produktų, ypač, juodojo šokolado, kokybiškesnių produktų, kur yra daugiau kakavos, kaip žaliavos, įdėtos produktuose – ten savikaina didės. Mes jau šiuo metu dirbame, kad kainos didėtų“, – teigė „Vilniaus pergalės“ rinkodaros vadovas.

Tokią tendenciją įžvelgia ir didieji prekybos centrai, mat pabrangusi kakava per tiekėjus pasiekia ir prekybininkus.

„Signalų iš tiekėjų dėl kakavos ar gaminių, kuriuose kakava yra viena iš sudedamųjų dalių, brangimo esame sulaukę. Dabar dirbame savo pagrindinį ir svarbiausią darbą – deramės su tiekėjais, kad tą pokytį mūsų pirkėjas pajustų kuo mažiau“, – teigė „Maximos“ atstovė Raminta Gecevičiūtė.

Dalis prekybininkų tikina, kad kainos – dažnai nekinta, tad saldumynai kurį laiką dar kainuos tiek pat.

„Praeitais metais mūsų prekybos tinkle nei kakavos, nei šokolado, nei tokios produkcijos, kuri susijusi su kakava, nepastebėjome ir tikrai nebuvo jokių pokyčių. Neženklus pokytis įvyko metų pradžioje“, – teigė „Rimi“ atstovė Eglė Krasauskienė.

Tik vilties, kad pirkėjams kaina nekiltų visiškai – mažai.

„Reikia suprasti, kad tiek įvairūs geopolitiniai iššūkiai, tiek klimato kaita įgauna realią kainą ir, iš tikrųjų, atsiliepia galutiniam vartotojui“, – teigė R. Gecevičiūtė.

Specializuotos parduotuvės dar dvejoja, ar tikrai kainas artimiausiu metu kels.

„Mes visada stengiamės turėti pakankamus likučius ir užsitikrinti, kad neįvyktų jokie dideli kainų šuoliai, jeigu jie ateina iš tiekėjų. Tiekėjai peržvelgia kaimynus pagal rinkos dėsnius keletą kartų į metus ir šiai dienai esame užsitikrinę, kad būtų stabilumas“, – teigė „Kavos draugo“ pardavimų vadovė Iveta Legotė.

Mokslininkai ramina saldumynų mėgėjus


Nors kainos neabejotinai kils, smaližius mokslininkai ramina.

„Išlaidos, pavyzdžiui, šokoladui sudaro 0,3 procento visų metinių išlaidų namų ūkiuose. Aplinkinėse valstybėse – šiek tiek daugiau, bet taip pat nesiekia 1 procento, taigi, net jeigu pabrangs ten 10 kartų – mes labai skaudžiai to nepajusime“, – teigė T. Baležentis.

O ir prekybininkai tikisi, kad padidėjusi kaina gyventojų nuo saldumynų lentynų neatbaidys.

„Pirkėjai tikrai mėgsta saldainius, mėgsta šokoladą“, – teigė „Rimi“ atstovė.

Kol kas kalbama tik apie kavos pupelių brangimą, o kavos mėgėjams nerimauti dėl kavos pupelių kainos bent kol kas – pagrindo nėra. Pasakyti, kiek tiksliai saldumynai ir kakava pabrangs – Lietuvos prekybininkai dar nedrįsta.

Visą reportažą rasite LNK portale: