Ji įsitikinusi, kad su ekonomikos atsigavimu atsigaus ir valstybės bei jos piliečių moralinės nuostatos, kurios sudarys verslui spaudimą skaidrėti. „Manyčiau, kad spaudimas skaidrėti atsiras, nes ir visuomenė pradės to reikalauti, ir valstybė pradės reikalauti skaidrumo bei skatinti socialiai atsakingą verslą“, - kalbėjo R. Skyrienė. Jai pritarė ir „Baltosios bangos“ narės, bendrovės „Nordic Sugar“ finansų direktorė Eglė Adomavičienė. „Tikrai tikimės, kad sąmoningi vartotojai rinksis tą produktą, kuris yra pačiai visuomenei naudingesnis, kuris pabrėžia, kad gamintojas tikrai sumoka visus mokesčius. Bet tai ateis palaipsniui ir tam reikia laiko“, - sakė E. Adomavičienė.

R. Skyrienė mano, kad „Baltosios bangos“ ženklas taps skaidrumo ženklu, kuris iš dalies lems vartotojų pasirinkimą. „Siekiame, kad atsirastų daugiau prekių ir paslaugų, kurias teikia sąžiningas verslas, kurias matytų pirkėjai ir pradėtų tai vertinti“, - sakė tarybos pirmininkė. Pasak jos, pirmasis žingsnis – pasiūlymas, kad į įmonės dalyvavimą „Baltosios bangos“ iniciatyvoje atsižvelgtų vienas didžiausių vartotojų – valstybė. „Siūlysime, kad viešuosiuose konkursuose būtų atsižvelgiama į tai, kad įmonė yra „Baltosios bangos“ narė, o tai reiškia – dirba sąžiningai. Dabar konkursuose yra tos sąžiningumo deklaracijos, bet jas praktiškai gali pildyti ir vargo nematyti, niekas to netikrina. Reikia naujų vertinimo kriterijų“, - pasakojo R. Skyrienė.

Dabartinė situacija netenkina nei verslininkų, nei šalies piliečių apskritai – iš per pastaruosius dvejus metus Viešųjų pirkimų tarnybos tikrintų konkursų 64 proc. rasta pažeidimų, ypač jie dažni viešinimo paslaugų pirkimuose, teigiama „Baltosios bangos” iniciatorių pranešime.

Pasak R. Skyrienės, užklupus nuosmukiui, dalis gerais laikais išskaidrėjusio verslo sugrįžo į šešėlį, padidindamos šešėlinės ekonomikos apimtį nuo maždaug 18 iki beveik 30 procentų. Tačiau ji tiki, kad daugiau verslininkų vis dėlto buvo ir yra sąžiningi ir kad šešėlis mažės. „Verslas turi įvairių motyvų dirbti skaidriai. Pradedant nuo asmeninės vadovo, turinčio vidinės kultūros, motyvacijos, ir baigiant siekiu pabrėžti gerą įmonės reputaciją“, - kalbėjo vadovė.

„Baltosios bangos“ narės ryšių su visuomene bendrovės „Integrity PR“ direktorė Daiva Lialytė sakė, kad sąžiningos konkurencijos siekis buvo pagrindinis šios įmonės motyvas prisijungti prie judėjimo. „Kai jungėmės prie iniciatyvos, nemažai mūsų konkurentų darbuotojams atlyginimus mokėjo per autorines sutartis, pasinaudodami mokesčių skirtumu. Mes nedarėme tokių „kompromisų“ su darbo įstatymais. Manau, kad tai pasiteisino ir ateityje pasiteisins dar labiau – juk darbo rinka irgi bręsta, ypač jauni geri specialistai. Jų nėra daug ir jie nebeina dirbti ten, kur nėra sąžiningo atsiskaitymo“, - teigė D. Lialytė.

Šiuo metu „Baltojoje bangoje“ yra apie 40 įmonių. R. Skyrienė pripažįsta, kad jų galėtų būti ir daugiau, bet taip pat sutinka, kad viešas skaidrumo deklaravimas reikalauja tam tikros drąsos. „Jeigu tu iš tikrųjų nesąžiningas ir, pavyzdžiui, moki vokeliais, tai viešai pasakyti garsiai „aš nemoku“ yra labai pavojinga. Gali taip susigadinti reputaciją, kad prasidės nesibaigiantys patikrinimai. Užtenka kartą sumeluoti, ir jau gali atsirasti antra Dalia Budrevičienė ir kažkur garsiai pasakyti: „Nesąmonė! Jis moka vokeliuose!“. Ir tada tai nuo savo reputacijos „nusiplauti“ bus sudėtingiau“, - kalbėjo R. Skyrienė.

„Baltoji banga“, pradėjusi savo veiklą nuo judėjimo už sąžiningą atsiskaitymą su darbuotojais, siekia, kad jos narės pačios laikytųsi ir skatintų savo partnerius laikytis trijų nuostatų. Pirma, dalyvauti viešuosiuose pirkimuose nepaperkant jų organizatorių ir vertinimo komisijos narių, nesinaudojant finansinėmis ir nefinansinėmis nelegaliomis priemonėmis siekiant savo pranašumo prieš kitus dalyvius. Antra, laikytis LR įstatymų ir mokėti numatytus mokesčius, ir trečia – sąžiningai atsiskaityti su darbuotojais.„Baltoji banga“ savo partnerių sąraše turi Valstybinę mokesčių inspekciją ir vidinį kontrolės mechanizmą, kuris užtikrina, kad prie jos jungiasi sąžiningos įmonės.

Tikiu, kad vieną dieną „Baltosios bangos“ ženklu savo produkciją ir paslaugas ženklins ne tik Lietuvos įmonės ir organizacijos, sieksime, kad šis ženklas peržengtų Lietuvos sienas ir atsirastų mūsų kaimyninėse valstybėse, beje, RIMI parduotuvėse Latvijoje ir Estijoje jau galima pamatyti prekių, paženklintų „Baltąja banga“, – pastebi Rūta Skyrienė.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją