"Jeigu naftos kainos augs tokiais tempais kaip iki šiol, kontrabandiniai degalai vidaus rinkoje metų pabaigoje sudarys iki 40 proc. Šiuo metu kontrabandinių degalų parduodama maždaug 10-20 proc.", - Eltai sakė Lietuvos naftos produktų mažmeninės prekybos įmonių asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas.

Anot jo, išaugus iš Kaliningrado srities bei Baltarusijos nelegaliai įvežamų degalų kiekiui, daugelyje degalinių smarkiai smuktelėjo 95 markės benzino pardavimas.

"Lietuvos pramonė ir BVP auga, todėl turėtų augti ir kuro suvartojimas. Tačiau šis suvartojimas nedidėja,o jaučiama bendro kuro vartojimo sumažėjimo tendencija rinkoje. Todėl tikriausiai galime daryti prielaidą, jog mūsų šalyje gali būti tam tikra kuro kontrabanda, kai iš Baltarusijos ar Rusijos, kuriose kuras yra pigesnis, įvežama degalų nesilaikant valstybės nustatytų normų", - sakė vienos iš Lietuvos mažmeninės prekybos degalais lyderių - bendrovės "Lietuva Statoil" mažmeninės prekybos vadovė Daiva Jokšienė.

Nerimaujant, kad gali sutrikti tiekimas iš Rusijos ir Irako JAV ateities sandorių naftos kainos trečiadienį pasiekė naują rekordinį lygį - 47,01 JAV dolerio už barelį. Šis lygis yra aukščiausias per 21 metus, kuriuos Niujorko prekybos birža (NYMEX) prekiauja naftos ateities sandoriais.

Palyginti su birželio pabaiga, naftos kainos pakilo beveik trečdaliu - apie 10 JAV dolerių už barelį.

Banko "NORD/LB Lietuva" vyriausiasis analitikas Rimantas Rudzkis ramina, kad brangstantys degalai neturės didesnio poveikio šalies ekonomikai - labai apytikriais skaičiavimais, 1 JAV doleriu pabrangus naftos bareliui, per metus sukuriamas bendrasis vidaus produktas (BVP) sumažėtų 150 mln. litų.

"Tai būtų tiesioginis efektas, tačiau yra ir netiesioginis - dėl transportavimo išauga kai kurių įvežamų prekių kaina. Bet brangstant naftai krinta arba neauga JAV dolerio kursas. Tai reiškia, kad pinga importas iš kitų šalių, kurios savo valiutą orientuoja į dolerį. Antra, naftos brangimas stipriai stimuliuoja NVS ekonomiką, o lietuviai pakankamai daug produkcijos parduoda NVS šalyse", - sakė analitikas.

Anot R. Rudzkio, naftos kainoms krintant Lietuva pajustų daug didesnę įtaką - sumažėtų naudotų automobilių reeksportas, sukuriantis apie 2 proc. BVP, įskaičiuojant visas su tuo susijusias paslaugas.

"NORD/LB Lietuvos" vyriausiasis analitikas mano, kad degalų kontrabandą skatina ne naftos kainų augimas, o Lietuvoje esantys akcizai.

"Žaliava brangsta ir Rusijoje, ir Lietuvoje. Todėl vargu ar ją apsimokėtų vežti į Lietuvą. Kontrabandą apimoka įvežti tik dėl Lietuvoje didesnių akcizų ir PVM", - tikina R. Rudzkis.

Jo nuomone, tokio spartaus kontrabandos augimo tikrai neturėtų būti.

Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija teigia, jog pagal šiuo metu galiojančią sutartį su Rusijos kompanija "Gazprom", dujos brangti neturėtų. Nors dujų kaina siejama su naftos pasauline kaina, tačiau sutartyje numatytos augimo "lubos" jau yra pasiektos. Bet jeigu nafta pigs, turėtų pigti ir dujos.

Statistikos departamento duomenimis, per šešis šių metų mėnesius naftos produktai Lietuvoje pabrango 24,7 proc. Birželį, palyginti su 2003 metų birželiu, rafinuotų naftos produktų kainos padidėjo 33,7 proc.

Šaltinis
Kopijuoti, platinti, skelbti agentūros ELTA informacijas ir fotoinformacijas be raštiško agentūros ELTA sutikimo draudžiama.
ELTA
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją