aA
Dar tada, kai didžioji dalis Jungtinių Valstijų visuomenės tik pradėjo naudotis telefoninio modemo teikiama prieiga, Monica S. Lewinsky atkreipė dėmesį į interneto garantuojamo anonimiškumo keliamus pavojus, konkrečiai – šiurkščių ir žiaurių poelgių, kuriems žmonės tikrai nesiryžtų realiame gyvenime, skatinimą.
Monica Lewinsky
© AP/Scanpix

Dabar M. S. Lewinsky tiesiog stengiasi padėti pagiežos ir sarkazmo taikiniais tapusiems asmenims, rašo „The New York Times“.

Spalį, kai Jungtinėse Valstijose aktyviai vykdomos kovos su patyčiomis akcijos, M. S. Lewinsky kartu su reklamos agentūros BBDO darbuotojais ir ryšių su visuomene atstove Dini von Mueffling, inicijavo internetinę kampaniją prieš patyčias kibernetinėje erdvėje, kurios metu populiarinama grotažymė su prierašu „clickwithcompassion“ ir platinami „emoji“ jaustukai, reiškiantys palaikymą internete demonstruojamos agresijos aukomis tapusiems asmenims.

„Manau, kad tai puikus būdas pradėti pokalbį šia tema ir pagaliau įvardyti bei destigmatizuoti įvairiose srityse, tiek internete, tiek realiame gyvenime, vykstančias patyčias, – sako M. S. Lewinsky. – Juk jų nesunku pastebėti ne tik švietimo institucijose, bet, žinoma, ir politikoje.“

M. S. Lewinsky viliasi, kad jos dedamos pastangos nėra bergždžios. Kampaniją pristatančiame vaizdo įraše demonstruojama, kas nutiktų, jei socialiniuose tinkluose išsišokantys troliai pasirinktas aukas užsipuldinėtų ne internete, o viešojoje erdvėje.

Moteris primena apie internete veikiantį nuo atsakomybės tarsi atleidžiantį veiksnį, o galimybę kalbėti anonimiškai ji laiko atsisieti nuo savo asmens leidžiančia aplinkybe.

Kampanijos vaizdo įraše galima išvysti ne vieną konfliktinę situaciją. Tarkim, viename epizode kavinės lankytoja užsipuola kitą moterį dėl neva per didelio šios svorio, kitame – du vyrai užgauliojami homofobiškomis neapykantą kurstančiomis pastabomis, trečiame – moteris viešai išvadinama teroriste. Užgauliotojus ir jų aukas, žinoma, suvaidino specialiai pasirengę aktoriai, tačiau patyčių scenų liudininkais tapusių praeivių reakcijos, žinoma, nėra nei suvaidintos, nei surežisuotos.

„Filmuodami patyrėme tikrų emocijų. Jos neaplenkė ne tik aktorių, bet ir visos komandos“, – tvirtina M. S. Lewinsky ir priduria, kad reakcijos į įvairias provokuojančias situacijas buvo išties stiprios.

G. Hahnas patikino, kad neapykantą kurstantys aktorių ištarti komentarai yra pažodžiui pakartotos socialinių tinklų paskyrose išsakytos replikos. „Kad ir kaip liūdna bebūtų, jų rasti pavyko labai nesunkiai“, – apgailestavo jis.

M. S. Lewinsky tikrai nėra vienintelė, bandanti atkreipti visuomenės dėmesį į patyčių keliamas problemas. Į kovą su patyčiomis vis aršiau kyla ir reklamos rinkos dalyviai. Pasitelkę meistriškai nugludintas priemones jie reiškia kritišką požiūrį į nederamą elgesį, iš mokyklų bendruomenių labai operatyviai persikėlusį į socialinius tinklus.

Pavyzdžiui, visiškai neseniai pasirodžiusiame restoranų tinklo „Burger King“ reklaminiame filmuke siūloma įsitikinti, koks menkas skaičius greitojo maisto įstaigos lankytojų bandytų užstoti toje pačioje užeigoje patyčių auka tapusį paauglį.

„Kol nebuvo interneto, patyčios buvo laikytos vien mokyklose pasitaikančiu reiškiniu, – teigia BBDO kūrybinei grupei vadovaujantis Gregas Hahnas. – Dabar tapo akivaizdu, kad jos gali prasiskverbti ir į suaugusiųjų santykius. Tai vyksta interneto erdvėje, kurioje tarsi negalioja jokios taisyklės.“

Į kovą su patyčiomis kylama ne vien iš altruistinių paskatų. Socialiniai tinklai vis dažniau tampa ta vieta, kurioje paskalos, boikotai ar įvairaus tipo kritika nukreipiama į įvairius prekių ženklus.

„Tiesiogiai išsakomai nuomonei ir socialinėms bendruomenėms tenkantis vaidmuo pastaruoju metu ypač išaugo, tad nekeista, kad vis daugiau [įvairių įmonių paslaugomis besinaudojančių] klientų leidžia sau nevaržomai reikšti nereta šališkus įspūdžius, – teigia prekių ženklų strategijų specialistas Allenas Adamsonas. – Kuo piktesni [klientai], tuo aktyviau jie reiškiasi internete.“

Ilgainiui reklamuotojams pavyksta vis geriau suprasti, ką patiria patyčių aukomis tampantys individai. Aiškinamasi ir tai, koks komunikacijos būdas galėtų padėti užkirsti patyčioms kelią. „Manau, kad su tuo susiduria vis daugiau įmonių, žmonių, verslo subjektų“, – tvirtina organizacijos „Ad Council“ kampanijų plėtros vadovė Heidi Arthur.

Įgytos įžvalgos padėjo pradėti prieš kelis metus užsimezgusį pokalbį patyčių tema. Tuo įsitikinusi ne pelno siekiančios organizacijos „STOMP Out Bullying“ įkūrėja Ross Ellis. Jos vadovaujama įmonė siekia, kad pirmas lapkričio trečiadienis būtų paskelbtas kovos su patyčiomis kibernetinėje erdvėje diena.

Prieš penketą metų organizacija „Ad Council“ inicijavo vien tėvams skirtą kampaniją, o šiandien ji stengiasi tiesiogiai prabilti į gatvėje sutinkamus praeivius – tek vaikus, tiek suaugusiuosius, atsitiktinai tampančius patyčių liudininkais. Ypač didelį dėmesį prieš patyčias kovojančių entuziastų grupė skiria priekabiavimui ir įžeidinėjimui būdingai kalbai. Kruopščiai atrinkti posakiai leidžia sukonkretinti patyčių sąvoka apibūdinamą reiškinį. Pagrindinis iniciatyvos organizatorių tikslas – paskatinti patyčių liudininkus nelikti abejingus.

Pasak H. Arthur, sąvoka „patyčios“ yra ganėtinai plati, be to, ją girdėdami žmonės nėra linkę susieti savęs su įvardijamu reiškiniu. Tik kai nurodomas konkretus elgesys, jie ima pripažinti, kad ir patys ne kartą susidūrė su patyčiomis.

Identifikuoti neįvardijamas ir slepiamas emocijas reklamos specialistai, žinoma, buvo įgudę ir prieš interneto erą. Kai kurie iš jų mano, kad kaip tik dėl šios priežasties reklamos rinkos atstovams yra gerokai lengviau kovoti su šių laikų troliais, o jei jų klientams pavyktų atsidurti priekinėse prieš patyčias pasisakančiųjų gretose, prekių ženklai įgytų neginčytinų pranašumų.

„Manau, kad reklama gali kuo puikiausiai atspindėti laikmečio aktualijas“, – sako Niujorke veikiančios įmonės „Deutsch“ vadovė Val DiFebo ir paaiškina, kad joks pasiūlymas nepasiteisins, jei su klientais nepavyks rasti sąlyčio taškų, galinčių pasirodyti daug reikšmingesniais nei parduodamas produktas.

A. Adamsonas užsiminė, kad bandymai kovoti su patyčiomis per reklamą neįsivaizduojami be keleto laiko patikrintų nuo seno reklamuotojų taikomų strategijų.

„Daugelio prekių ženklų paklausą lėmė emocinis pagrindas“, – teigia A. Adamsonas ir paaiškina, kad, tarkim, kokios nors rūšies kavą žmonės perka todėl, kad ji tam tikru būdu prisideda prie jų siekiamo įvaizdžio formavimo, todėl, anot jo, būtina atsižvelgti į tai, kad žmonės vien emocinių paskatų vedini gali norėti ką nors apie save pasakyti.

„Juk jei elgesys ir gali pasikeisti, tai tikrai ne dėl racionalių argumentų“, – tikina jis.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lietuva užsienio akimis: darbuotojai emigruoja, bet pensininkai lieka (1)

Kad nepatirtų ekonominio nuosmukio, rytinėms ES narėms teks susigrąžinti išvykusius darbuotojus...

Papildomos pensijos derlius – 3 atlyginimai per 5 metus (42)

Per pastaruosius penkerius metus beveik pusė dirbančiųjų sutaupė po tris vidutines mėnesio algas...

Bene keisčiausiame mieste pasaulyje savaitgalis kainuoja tūkstančius (46)

Bemaž pusė tūkstančio už viešbučio kambarį, šimtai už įėjimą į pramogų parką, o jame...

Neįprasta strategija, kaip svarbiausius sprendimus priima turtingiausias pasaulio žmogus (60)

Jeffas Bezosas , „ Amazon “ įkūrėjas ir vadovas, yra užimtas žmogus. Valdyti tokio dydžio...

Kinija atšaukia prekybos derybas su JAV (25)

Remiantis „The Wall Street Journal“ pranešimu, Kinija atšaukė derybas dėl prekybos su...

Top naujienos

Rusijos scenarijus 2050-iesiems: Kremlius prognozuoja neišvengiamą karą su Vakarais (136)

Susiskaldžiusi Europa , stagnuojančios JAV ir drąsus daugiapolis pasaulis, kuriame Kremlius...

Lietuva užsienio akimis: darbuotojai emigruoja, bet pensininkai lieka (1)

Kad nepatirtų ekonominio nuosmukio, rytinėms ES narėms teks susigrąžinti išvykusius darbuotojus...

Rimvydas Valatka. Išgirsti popiežių Pranciškų pavergto proto šalyje (76)

Kodėl pavergto proto? Juk popiežius Pranciškus aiškiai pasakė, kad „ši tauta iš tiesų...

Baigėsi popiežiaus vizitas Lietuvoje: miniai žmonių – išskirtinis gestas linkėjo tapti vilties švyturiu, atnaujinta 19.00 (1261)

Popiežius Pranciškus sako, kad skaudžią istoriją išgyvenusi Lietuva gali tapti vilties švyturiu...

Sąvartyno gyventojų kasdienybė už 120 eurų: mes nieko nebijome ir jaučiamės kaip viršininkai (91)

Daugiau kaip 20 metų sąvartyne gyvenantys Laima ir Pavelas nesiskundžia: per mėnesį kiekvienas...

Bendžius žaidė kaip rinktinėje – „Rytas“ galingai startavo LKL „Neptūnas“ įmetė 100 taškų (39)

LKL vicečempionas Vilniaus „Rytas“ sekmadienį galingai pradėjo naująjį sezoną ir namuose...

Popiežius Pranciškus Lietuvoje – istorinio vizito akimirkos (10)

Popiežius Pranciškus baigė oficialią savo istorinio vizito Lietuvoje dalį, o rytoj keliaus...

Landsbergis įvertino popiežiaus vizitą: dabar mes turime ir draugą (51)

Sekmadienio vakarą popiežius nacių aukas pagerbė tylia malda buvusiame Vilniaus gete, o sovietų...

Pasiaukojimas dėl meno: įspūdingiausi aktorių pokyčiai dėl vaidmens sukels įspūdį net skeptikams (1)

Aktorių darbas – argi jis sudėtingas? Dauguma mūsų turbūt nekart svajojo apie vaidmenį kine...

Antroji popiežiaus diena: penkios įsimintiniausios citatos (1)

Popiežius Pranciškus sekmadienį aukojo šv. Mišias Kauno Santakos parke , susitiko su kunigais...