Į DELFI redakciją kreipėsi skaitytojas Vidas, teigiantis, kad „Rimi“ prekybos centre gavęs taromato čekį ir jį palaikęs keletą dienų, nebegalėjo išgryninti. Problema, pasak vyro, ne tik ta, kad sudėtinga atgauti užstatą. Taip pat, esą, nėra aiški sistema, kur reikia kreiptis pirkėjui, kuomet čekio barkodo informacijos nebeužfiksuoja kasos skeneris.
„Apie dvi savaites laikiau čekį tamsioje vietoje, o kai turėjau progą jį išgryninti parduotuvėje, nepavyko to padaryti. Ieškojau administracijos, tačiau jos darbo valandos jau buvo pasibaigę, o vyriausioji kasininkė mane dar ir apkaltino netinkamu kvito laikymu. Teko atvykti kitą dieną bei tą patį aiškinti iš naujo“, - sakė pašnekovas.
Kenčia kasininkės
Ant minėtame prekybos centre išduodamų čekių rašoma, kad derėtų juos išgryninti per pusmetį. Taip pat įspėjama saugoti kvitą nuo tiesioginių saulės spindulių. Tačiau Vidas stebisi, kodėl galima saugoti čekį šešis mėnesius, tačiau net ir laikant jį tinkamomis sąlygomis vos kelias savaites, sunku apsaugoti nuo išblukimo.
„Rimi“ viešųjų ryšių vadovė Giedrė Buivydienė DELFI sakė, kad: „Taromato kvitą galima išgryninti bet kada, jis galioja nepriklausomai nuo datos, tačiau rekomenduojame tai padaryti kaip įmanoma greičiau, nes laikui bėgant kvitas gali išblukti, o unikalus kodas, esantis ant kvito, nusitrinti“.
Tuo tarpu „IKI“ komunikacijos vadovės Bertos Čaikauskaitės teigimu, toks čekis galioja gerokai ilgiau: „Ilgiausiai kvitą pirkėjai gali laikyti 10 metų iki jį išgryninant, nes tokį laikotarpį centralizuotoje duomenų bazėje turime saugoti informaciją. Prabėgus vieneriems metams po kvito gavimo datos ir atnešus jį į parduotuvę, taip pat turime technines galimybes patikrinti čekio statusą (apmokėtas ar ne) ir išmokos dydį“.
Vidas tikina būtų nekreipęs dėmesio į savo bėdą, tačiau jam toks įvykis – nebe pirmas, o taip pat jam gaila kasininkių, kurioms tenka aiškintis pirkėjams dėl negrąžinamo užstato: „Kartą taip pat išblukusį čekį iš manęs paėmė parduotuvėje bei patarė grįžti po kelių dienų. Grįžau, tačiau atsakymo dar neturėjo. Po kurio laiko man paskambino ir atėjus į parduotuvę grąžino pinigus. Tačiau praėjo kelios dienos, per kurias parduotuvės administracija, kaip man sakė, laukė iš kažkur atsakymo. Nežinau, ką jie ten darė.
Kalbėjau su keletu žmonių ir supratau, kad tokie atvejai pasitaiko ne man vienam. Kasininkės verkia, mat klientai išlieja pyktį ant jų, o jos nieko negali padaryti. Pinigų kasininkės išmokėti irgi negali, nes iš kasos išimtus pinigus turėtų atiduoti iš savo kišenės“, – pasakojo vyras.
Prekybos centrų teigimu, pasitaiko ir atvejų, kuomet pirkėjai bando atgauti užstatą už kartą jau panaudotą kvitą, todėl parduotuvės turi patikrinti išblukusį čekį ir tik tuomet sumokėti pinigus arba ne. Būtent todėl šis procesas gali užtrukti.
Prekybininkai negali užtikrinti kvito ilgalaikiškumo
G. Buivydienė teigė, kad prekybos centrai negali garantuoti, jog kvitai neišbluks, tačiau patarė, kur kreiptis, jeigu taip nutiktų. „Užtikrinti, kad per rekomenduojamus šešis mėnesius kvitas neišbluks, negalime, nes net ir būdamas piniginėje jis gali nusitrinti, išblukti.
Jei taip atsitiko ir taromato kvito parduotuvėje nepavyksta nuskaityti, visuomet stengiamės padėti pirkėjui. Tokiu atveju prašome pirkėjų kreiptis į informacijos kasą ir jei matome, kad šis konkretus kvitas iki šiol nebuvo panaudotas, suteikiame galimybę pirkėjui jį panaudoti, net jei kvitas yra apsitrynęs ar nublukęs“, - sakė prekybos tinklo viešųjų ryšių vadovė.
Paklaustas, kas, jo nuomone, kaltas dėl to, kad taromato čekiai išblunka greičiau nei derėtų, pašnekovas Vidas teigė galintis tik spėlioti: „Manau, kad popierius, ant kurio spausdinami kvitai, labai prastas. Tačiau nesuprantu, kieno šiuo atveju, tai atsakomybė: parduotuvės, kuri nepasirenka tinkamo popieriaus ar pirkėjo, kuris neišgrynina čekio tą pačią dieną, kai jį gauna“.
Kiekvienas turi savo sistemą
Aplinkos ministerijos Atliekų departamento direktorė Agnė Bagočiutė patvirtino, jog laikotarpis, per kurį turi būti išgrynintas taromato čekis, įstatymais nereglamentuotas, tad prekybos centrai laiką gali nustatyti patys.
Pašnekovė taip pat priminė, kad problemas, susijusias su kvite esančia informacija, turėtų spręsti prekybos centrai: „Jeigu vartotojas susiduria su pakuočių atliekų grąžinimo ir (ar) užstato atsiėmimo problemomis, jis visų pirma turėtų kreiptis į pakuočių atliekas priimti ir užstatą grąžinti įpareigotą pardavėją (prekybos centrą, - DELFI), kuris pagal sudarytas sutartis su užstato administratoriumi, įsigyja popierių kvitams. Arba į užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorių, kuris įstatymais įpareigotas aprūpinti priemonėmis, užtikrinančiomis automatizuotą pakuočių atliekų priėmimą bei užstato grąžinimą, bei įgaliotas nustatyti minėtų priemonių techninius reikalavimus“.
„IKI“ atstovė tikina, kad pirkėjų su neįskaitomais taromatų čekiais pasitaiko itin retai. Jiems rekomenduojama kreiptis konkrečiai į tą parduotuvę, kurioje išduotas kvitas. Taip pat B. Čaikauskaitės teigimu, gauti išmoką už grąžintą tarą yra ne viena galimybė. Jeigu barkodas nebenuskaitomas, galima rasti kitus duomenis, pagal kuriuos registruojami išduodami čekiai.
„Grąžinti užstatą galime, jei yra galimybė nuskaityti barkodą arba kvito numerį, arba matome visus tris šiuos rekvizitus: datą, laiką ir užstato sumą – tokiu atveju kvitą galima rasti centralizuotoje duomenų bazėje ir patikrinti ar užstatas pagal šį kvitą buvo grąžintas, ar ne“, - sakė „IKI“ atstovė.
DELFI žurnalistė atliko eksperimentą su kito prekybos centro taromato čekiais. 10 dienų trys čekiai buvo laikomi skirtingomis sąlygomis. Vienas jų ilgiau nei savaitę laikytas dėvimų kelnių kišenėje, kitas – tiesioginėje saulės šviesoje, o trečiasis – piniginėje. Iš visų trijų čekių kasininkė negalėjo nuskaityti informacijos tik nuo vieno – iš kelnių kišenės. Mat šis buvo susiglamžęs bei gerokai apsitrynęs.
Tiesa, nors ant išduotų čekių rašoma, kad juos išgryninti galima visose to tinklo parduotuvėse, užstatą grąžino tik toje parduotuvėje, kurioje gauti čekiai. Visų kitų to paties tinklo parduotuvių kasininkės teigė negalinčios to padaryti, nes pas juos nėra taromato.