Jonas Varkalys – ne pats ryškiausias politikas šios kadencijos Seime. Daug metų Plungės rajono savivaldybės taryboje praleidęs liberalas iki šiol nepamiršta savo gimtojo krašto ir padeda spręsti jo problemas. Ypač, jei jos susijusios su žmonos valdoma statybų įmone.
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

Antradienį Susisiekimo ministerija pranešė, kad siekdama užkirsti kelią galimam lėšų švaistymui, įpareigojo Lietuvos automobilių kelių direkciją peržiūrėti ir įvertinti visas su savivaldybėmis pasirašytas viešųjų pirkimų sutartis bei pinigų skyrimo tvarką.

„Šis sprendimas priimtas po to, kai kilo pagrįstų abejonių dėl Kelių direkcijos pavedimu Plungės rajono savivaldybės vykdyto žiedinės sankryžos ir vienos gatvės statybos darbų viešojo pirkimo skaidrumo“, – rašoma žiniasklaidai išplatintame pranešime.

„Kelių direkcijos vadovybė identifikavo nerimą keliančią situaciją. Plungėje nugalėtoju paskelbtas brangiausią pasiūlymą pateikęs rangovas. Savivaldybė nesugebėjo pagrįstai motyvuoti, kodėl pasirinkti tam tikri ekonominio naudingumo kriterijai, pagal kuriuos buvo atrinktas nugalėtojas. Mūsų nuomone, pirkimas gali būti neskaidrus“, – sakė susisiekimo ministras Rokas Masiulis.

Jonas Varkalys
Jonas Varkalys
© DELFI / Andrius Ufartas

Tarp laimėtojų – Seimo nario žmonos įmonė

2017 metų balandį paskelbtą žiedinės sankryžos Plungės miesto Dariaus ir Girėno gatvėse bei naujos gatvės tarp Dariaus ir Girėno ir Alanto gatvių statybos darbų viešąjį pirkimą laimėjo trys jungtinės veiklos partneriai: „Eurovia Lietuva“, „Plungės lagūna“ ir „Plungės Jonis-S“.

Registrų centro duomenimis, „Plungės Jonis-S“ šiuo metu turi du akcininkus – Vidmantą Joniką ir Nijolę Varkalienę. Pastaroji yra Seimo nario J. Varkalio žmona.

Trijų įmonių junginys už darbų atlikimą paprašė 779 062,88 euro ir tai buvo didžiausias pateiktas pasiūlymas.

Pirkime taip pat dalyvavusi „VVARFF“ norėjo 454 556,31 euro, „Hidrostatyba“ – 477 610,84 euro,„Žemaitijos keliai“ – 748 998,26 euro.

Neįtiko vienas kriterijus

Paaiškėjus, kad pirkimą laimėjo didžiausią kainą pateikę dalyviai, Kelių direkcija nusprendė juo pasidomėti atidžiau.

Kaip DELFI pasakojo Kelių direkcijos direktoriaus vyriausiasis patarėjas Vitalijus Andrejevas, abejonių sukėlė vienas iš ekonominio naudingumo vertinimo kriterijų.

„Tai – apmokėjimo už atliktus darbus atidėjimo terminas“, – sakė jis.

Pirkimo konkurso sąlygose nurodoma, kad vertinant ekonominį naudingumą iš viso atsižvelgiama į tris dalykus: (1) kainą, (2) apmokėjimo už atliktus darbus atidėjimo terminą ir (3) darbų atlikimo terminą.

Jei dėl pirmojo ir trečiojo kriterijų daug klausimų nekyla, tai antrasis V. Andrejevui pasirodė neįprastas.

„Iš vienos pusės, taip savivaldybė užsitikrina galimybę išsimokėti per tam tikrą terminą, jei neturi pinigų.

Iš kitos pusės, yra viena bėda. Yra Mokėjimų, atliekamų pagal komercinius sandorius vėlavimo prevencijos įstatymas, kuriame nurodoma, kad komercinėse sutartyse, kur yra viešas subjektas, apmokėjimo terminas negali būti ilgesnis nei 30 kalendorinių dienų, nuo tos dienos, kai išrašoma sąskaita faktūra.

Čia išeina kazusas, kad lyg ir turėtų būti ta menama nauda, bet ji negalės būti įgyvendinta, kadangi tame pačiame įstatyme teigiama, jog bet kokia kita sutartimi nustatytas mokėjimo laikotarpis negali būti ilgesnis nei 30 dienų, išskyrus atvejus, kai laikotarpis pagrįstai prailginamas, bet ne ilgiau nei iki 60 dienų“, – dėstė V. Andrejevas.

Jei atidėjimo kriterijaus Plungės pirkime nebūtų, tada dabartinis laimėtojas („Eurovia Lietuva“, „Plungės lagūna“ ir „Plungės Jonis-S“) užimtų ne pirmą, o trečią vietą.
V. Andrejevas

Pašnekovas taip pat tvirtino, kad Kelių direkcijos atlikta analizė parodė, jog jei atidėjimo kriterijaus Plungės pirkime nebūtų, tada dabartinis laimėtojas („Eurovia Lietuva“, „Plungės lagūna“ ir „Plungės Jonis-S“) užimtų ne pirmą, o trečią vietą.

„Būtent tai lėmė apsisprendimą, kad tos sąlygos buvo netinkamai parengtos. Mes neturime teisės pažeisti įstatymo“, – sakė V. Andrejevas.

Kelių direkcijos direktorius Egidijus Skrodenis DELFI nurodė, kad jis Plungės pirkimo sutarties pasirašymą nutraukė, tą patį rekomendavo padaryti ir savivaldybei.

Egidijus Skrodenis
Egidijus Skrodenis
© DELFI / Karolina Pansevič

Susidomėjo žmonos bėdomis

V. Andrejevas DELFI taip pat papasakojo, kad rugsėjo 11 dieną, pirmadienį, į Kelių direkciją buvo atvykęs Plungės rajono meras Audrius Klišonis, savivaldybės viešųjų pirkimų skyriaus vedėja Jūratė Garčinskaitė ir Plungėje išrinktas Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Jonas Varkalys.

„Kiek man žinoma, klausimus uždavinėjo meras ir vedėja aktyviausiai. Jie norėjo pasakyti, kad jie procedūras atliko tinkamai ir norėjo paraginti mus, kad mes rašytumėmės sutartį, atsižvelgiant į tai, kad įgaliojimą suteikėme“, – sakė V. Andrejevas.

Beje, tiek A. Klišonis, tiek J. Varkalys yra liberalai. Vyriausioji rinkimų komisija turi informacijos, kad per 2016 metų Seimo rinkimus A. Klišonis J. Varkalio kampanijai paaukojo 2 tūkst. eurų.

Paklaustas, ar į susitikimą su Kelių direkcijos vadovybe vyko dėl savo žmonos įmonės „Plungės Jonis-S“ bėdų, J. Varkalys teigė, kad norėjo aptarti platesnę temą – kelių programos finansavimą.

„Bet paskui, kai nukeliavome į direkciją, ten buvo ir savivaldybės meras, ir specialistai. Tiesiog kartu ir nukeliavome. Kadangi jie sprendė ir regioninį klausimą, susitarėme su E. Skrodeniu, kad susitiksime kitą dieną“, – DELFI sakė Seimo narys.

Nematau (interesų konflikto – DELFI), nes tuo klausimu nesidomėjau. Taip sutapo, nes buvau užsisakęs priėmimą.
J. Varkalys

J. Varkalys teigė savo veiksmuose neįžvelgiantis interesų konflikto.

„Nematau, nes tuo klausimu nesidomėjau. Taip sutapo, nes buvau užsisakęs priėmimą“, – tvirtino jis.

„Negaliu juk, juk vis tiek meras yra, kartu dirbame, esu tos apygardos žmogus ir sakyti, kad arba tu neik, arba aš ten nekeliausiu, tai atrodytų keistokai“, – pridūrė J. Varkalys.

Pavėluotos pastabos?

Plungės sankryžos ir naujos gatvės pirkimas nuo kitų skiriasi tuo, kad paremtas bendradarbiavimu tarp Kelių direkcijos ir savivaldybės.

„Taip daroma, kai turime valstybinės reikšmės kelią, kertantį kažkokį miestą ar gyvenvietę ir matome, kad yra bendrai suinteresuotos šalys vystyti projektus.

Mums priklauso tik tiesti asfaltuotas dangas, o už gatvės ribos jau savivaldybės tvarkosi pačios. Tam ir yra tos bendradarbiavimo sutartis. Mes tiesiame savo, jie savo dalį tvarkosi. Tam, kad pasiektume masto ekonomiją“, – aiškino V. Andrejevas.

Jis taip pat patvirtino, kad nepaisant to, jog sutartis tarp užsakovų ir rangovų dar nepasirašytą, darbai jau pradėti.

Tą patį sakė ir meras A. Klišonis. Tiesa, po pirmadienį įvykusio susitikimo Kelių direkcijoje, jis informavo rangovus, kad darbus kuriam laikui sustabdytų.

„Nes neaiškumas yra“, – sakė jis.

Audrius Klišonis
Audrius Klišonis
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Plungės rajono meras pabrėžė, kad visi pirkimo dokumentai buvo derinami su Kelių direkcija, o ši pastabų pateikė tik po to, kai paaiškėjo nugalėtojas (pateikęs didžiausią kainą).

„Savivaldybė (sutartį – DELFI) pasirašė prieš 10 dienų, o direkcija delsia ir nepasirašo“, – sakė A. Klišonis. Jis taip pat pastebėjo, kad kiti pirkimo dalyviai jokių pretenzijų neturėjo.

Jeigu tai yra didesnė ar mažesnė kaltė, tai labiau mano, negu jo (J. Varkalio – DELFI).
A. Klišonis

Komentuodamas tai, kad susitikime Kelių direkcijoje dalyvavo ir savo žmonos įmone suinteresuotas J. Varkalys, Plungės rajono meras sakė:

„Todėl, kad mes kreipėmės į Seimo narį kaip į išrinktą Plungėje. Jis yra tiesiogiai mūsų rinktas žmogus ir natūralu, kad esant vieniems ar kitiems keblumams, kurie atsiranda, mes pakankamai dažnai į jį kreipiamės. Jeigu tai yra didesnė ar mažesnė kaltė, tai labiau mano, negu jo“.

Kalbėdamas apie Kelių direkcijai neįtikusį apmokėjimo už atliktus darbus atidėjimo termino ekonominį kriterijų, A. Klišonis nurodė, kad ir kiti pirkimo dalyviai jį buvo pasiūlę ilgesnį nei 30 ar 60 dienų.

„Nematau, kad būtų padarytas koks pažeidimas ar nusikaltimas. Dedame visas kortas ant stalo“, – savo poziciją apibendrino jis.

A. Klišonis Plungės rajono savivaldybėje dirba nuo 1997 metų (su 2000–2004 metų pertrauka, kai buvo Seimo narys).

J. Varkalys Plungės rajono taryboje dirbo nuo 2000 iki 2016 metų. Tuo pačiu metu jis buvo ir įmonės „Plungės Jonis“ direktorius, akcininkas.

Portalo freedata.lt duomenimis, „Plungės Jonis“ yra didžiausias Plungės rajono savivaldybės administracijos tiekėjas, nuo 2004 metų įvykdęs viešųjų pirkimų už daugiau nei 10 mln. eurų.

Kelių direkcija kreipėsi į Viešųjų pirkimų tarnybą, prašydama įvertinti žiedinės sankryžos ir naujos gatvės statybos darbų Plungėje pirkimo sąlygas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kai kurie antrarūšiai produktai Lietuvoje dar ir brangesni (72)

Dalis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos tirtų maisto produktų Lietuvoje yra ne tik...

Siūloma lengvinti tabako gaminių licencijavimą

Ūkio ministerija siūlo lengvinti tabako gaminių licencijavimo tvarką ir atsisakyti popierinių...

„Telia“ parduoda „Turkcell“ akcijas, koncentruosis į Baltijos ir Skandinavijos rinkas

Švedijos telekomunikacijų bendrovės „Telia Company“ antrinė bendrovė „Sonera Holding...

Didžiausia mažmeninės prekybos įmonių apyvarta – Vilniaus apskrityje (1)

Lietuvoje stebimas mažmeninės ir didmeninės prekybos augimas. Vien maitinimo ir gėrimų teikimo...

„Versli Lietuva“ gerina Lietuvos eksporto prognozes (4)

Eksporto skatinimo agentūra „ Versli Lietuva “ prognozuoja, kad lietuviškos kilmės prekių...

Top naujienos

Kai kurie prastesnės kokybės produktai Lietuvoje dar ir brangesni (72)

Dalis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos tirtų maisto produktų Lietuvoje yra ne tik...

Tarp universitetų – kovos be taisyklių: pradėtas tyrimas prieš KTU rektorių (47)

Metai iš metų besitęsianti nerašyta kova tarp didžiųjų Kauno universitetų pasiekė piką...

Juodoji augančių algų pusė (22)

Pastaruoju metu ekonomistai stebi kylančių kainų ir didėjančio darbo užmokesčio tendencijas....

Pirmą kartą nustatoma amžiaus riba, iki kurios vaiko negalima palikti vieno papildyta (173)

Seime į priekį pajudėjo vaiko teisių apsaugos sistemos reforma, kartu pirmą kartą nustatoma...

Pasirodo, galima ir taip: savo reikmėms užsitvėrė visą gatvę (94)

Vilniuje esančių sodų gyventojai susidūrė su neįveikiama kliūtimi: gatvės pradžioje lyg...

Laimėjo bylą prieš policiją – radarų detektoriai Lietuvoje nedraudžiami (153)

Radarų detektoriai, vairuotojus informuojantys apie keliuose esančius greičio matuoklius,...

Tragedija Rusijoje: motina paliko kūdikį mirti, kol pati linksminosi su draugais (26)

Rusijoje jaunai moteriai, kuri paliko kūdikį mirti, o pati savaitę šėlo su draugais, gresia 10...

Dėl naujų draudimų bitkoinai nuvertėjo 40 proc. (3)

Vasarą rekordiškai brangusi virtuali valiuta – bitkoinai, rugsėjį nuvertėjo 40 procentų. Pasak...

Migruojantys paukščiai: Europos čempionai iš Šiaurės Amerikos ir Afrikos dėl vieno žaidėjo braukė įstatymus (10)

Kas sieja Jugoslaviją, Graikiją, Ispaniją ir Lietuvą? Skaičiuojant nuo 1990-ųjų, kai Sovietų...

„Zapad 2017“ pratybų metu sraigtasparnis apšaudė žiūrovus Rusija vadina provokacija (389)

Žiniasklaida skelbia, kad per karinius mokymus „ Zapad 2017 “ sraigtasparnis Ka-52 netyčia...