Nacionalinė mokinių kuriamų verslų mugė – tai finalinis mokinių ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ programos „Mokomosios mokinių bendrovės“ renginys, vainikuojantis besibaigiančius mokslo metus. Parodos metu mokiniai parduoda savo kuriamus gaminius, pristato vystomas paslaugas bei dalinasi dar mokyklos suole sukaupta patirtimi.

Tai taip pat yra vieta jaunuoliams įsivertinti per mokinių bendrovės kūrimo laikotarpį padarytą pažangą bei jaunus verslus vertinantiems ir nominacijų bei trijų pirmųjų vietų nugalėtojus išrenkantiems komisijos nariams-verslo savanoriams parodyti per praktines verslumo pamokas įgytus įgūdžius bei kompetencijas, pademonstruoti orientaciją ekonominėje aplinkoje ir įgytas finansinio raštingumo žinias.

„2018 m. rugsėjį startavo pirmieji mokinių žingsniai verslumo link, verslininkų pažinimas, problemų analizė, idėjų paieška, jų prototipavimas, testavimas rinkoje. Sėkmės ir nesėkmės tapo verslių mokinių kasdienybe, kuri padeda pažinti save, savo stiprybes ir silpnybes, atrasti kur esi gabiausias ir kas sekasi natūraliai, kokį karjeros kelią norėtum pasirinkti. Net 78 proc. Lietuvos gyventojų norėtų kurti savo verslą, bet retas imasi šios rizikos, nes trūksta žinių kaip tai daryti, trūksta įgūdžių ir, dažnu atveju, drąsos. Kuo anksčiau supažindinsime jaunuolius su iniciatyvumu ir galimybe kurti patiems, tuo greičiau jie įpras rizikuoti ir kurti ne tik verslus, bet ir kitas asmenines iniciatyvas organizacijų viduje, – įžvalgomis apie šiais mokslo metais jaunuolių kuriamus verslus dalinasi organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ direktorė Andželika Rusteikienė. – Jaunosios bendrovės kuria ateitį, kuri bus apsupta technologijų.

Šiemet matome, kad technologiniai sprendimai yra jaunosios kartos kasdienybė – įrankiai kurti ir keisti savo aplinką, kasdienius įpročius. Nuo programėlės kuri gerina vaikų ir tėvų santykius, iki stresą malšinančių virtualios realybės akinių – tai pavyzdžiai, kurie yra šiųmetinė kasdienybė, kuri sujungia žmogų ir technologijas darnesniam gyvenimui. Nemenka mokomųjų bendrovių dalis atsigręžia į gamtą, ir ekologiją – darnaus vystymosi tema yra integrali jų kūrimo procese“, – teigia įstaigos vadovė.

„Nacionalinės mokinių verslų mugės dalyviai šiemet paaugo kone dvigubai. Be žinių, įgytų pamokose ir skaitant vadovėlius, jų bagažą papildė neįkainojama patirtis žengiant pirmuosius verslo kūrėjų žingsnius. Kiekviena komanda šiandien turėtų savimi didžiuotis – per devynis mėnesius mokiniai sugebėjo ne vien daug išmokti, bet ir iš tiesų sukurti naujus produktus ar paslaugas, kuriais jau naudojasi kiti žmonės. Kita vertus, tai tik kelionės pradžia, atverianti naujas perspektyvas ir atskleidžianti daugybę galimybių. Džiaugiamės matydami, kaip auga jaunųjų verslininkų karta, kuri spręsdama šiuolaikines problemas ateityje garsins Lietuvą pasauliniu mastu“, – sako SEB banko valdybos narys, Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius Vaidas Žagūnis.

Savo produktus „Lietuvos Junior Achievement“ mokinių bendrovių mugėje lankytojams siūlę mokiniai stebino technologiniais sugebėjimais, pristatė tobulesnius rinkoje siūlomų produktų techninius sprendimus, siūlomų paslaugų teikimo modelius. Jaunieji verslininkai taip pat pasiūlė daug įvairias socialines bei bendraamžių problemas sprendžiančių, aplinkosaugą skatinančių ir tvarumą akcentuojančių verslo idėjų.

Susirinkusiuosius mugėje sveikino Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė ir Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos ministras Algirdas Monkevičius.

Pavyzdžiui, Klaipėdos „Baltijos“ gimnazijos mokinių komanda „Kulnas“ į mugę atsivežė tikrai kūrybišką produktą – moterų avimų aukštakulnių nusidėvėjimui vairuojant automobilį sumažinti skirtas, iš Ispanijos atkeliavusių jachtų burinių medžiagų (antrinių žaliavų) gaminamas, apsaugas.

Bendrovės kūrėjos savo mūza įvardina norą įkvėpti kitus kurti žmonėms. „Verslus žmogus – tai kurti ir savo kūrybos parodyti kitiems nebijanti asmenybė. Juk inovacijos, mūsų visų kuriami produktai ar siūlomos paslaugos yra tai, kas aktualu kiekvienam žmogui“, – sako klaipėdietės.

„Vystydamos mokinių bendrovės veiklą ir dalyvaudamos „Lietuvos Junior Achievement“ veiklose įgijome kūrybiškumo ir bendradarbiavimo kompetencijų, turėtas ir praplėstas ekonomines žinias galėjome išbandyti praktikoje, – mintimis dalinasi komanda „Kulnas“. – Labiausiai akcentuoti norėtume sukauptą patirtį, nes tik bandydamas ir klysdamas gali pasiekti savo svajonę. Nebijokime klaidų – mums tai padeda augti ir kurti verslią bei išradingą Lietuvą“, – pataria jaunosios verslininkės.

Kauniečių, Vytauto Didžiojo universiteto „Rasos“ gimnazijos auklėtinių bendrovė „Home Industries“ sukūrė mobiliąją aplikaciją, kurioje talpinama mokiniui naudingiausia, vos per akimirką prieinama informacija – tvarkaraščiai, formulės, naujienos bei mokyklos bendruomenės kontaktai. „Greitai pasiekiama, veikianti ir be interneto ryšio, visada mokinio kišenėje“, – programėlės išmaniesiems savybes vardina mokiniai.

Anot jaunųjų verslininkų, aplikacija sprendžia tiek mažas, tiek dideles problemas. „Kaip pritaikoma? Pavyzdžiui, mokinys į pamoką pamiršęs atsinešti formulyną, keliais paspaudimais šią informaciją gali rasti mūsų programėlėje. Iš dalies, taipogi, užkertamas kelias mokinių vėlavimui, nes tai dažnai nutinka užmiršus pamokų tvarkaraštį, kurį taip pat lengvai gali rasti mūsų aplikacijoje. Bet svarbu ne tik tai. Mūsų tikslas – į mokyklos atmosferą įtraukti moderniąsias technologijas, taip pat mokiniui palengvinti mokymosi procesą, informacijos paiešką. Mes norime, kad mūsų vaikai būtų ugdomi modernioje aplinkoje“, – apie inovacijas kalba „Home Industries“ atstovai.

Pasak gimnazistų, iniciatyvai juos įkvepia pažanga ir nuolatinis tobulėjimas, asmenybės augimas, o dalyvavimas programoje išugdė komunikabilumo, viešojo kalbėjimo ir lyderystės įgūdžius, leido sėkmingai pritaikyti išmoktas ekonomikos pamokas bei praplėtė ateityje praversiančių pažinčių ratą.

Be kitų informacinių technologijų sprendimų, Nacionalinėje mugėje mobiliąsias aplikacijas siūlė net 4 mokinių bendrovės. Kitą jų – Kauno technologijos universiteto gimnazijos mokinių bendrovė „Goatrip“.

Jaunieji antrepreneriai kuria inovatyvią turizmo programėlę, kurioje vartotojai galės rasti ne tik lankytinų vietų sąrašą, bet ir daugybę jau suplanuotų kelionių, ko, dažniausiai, nėra konkurentų programėlėse. „Aplikacija orientuota į mažiau žinomas, dar neatrastas ir pačių vartotojų siūlomas vietas, joje taip pat, pagal kiekvieno skirtingus interesus, hobius ar poreikius, renkantis iš siūlomų vietų galima organizuoti ir asmenines, individualias keliones, – pasakoja mokiniai pridurdami, kad tokį mobiliosios aplikacijos veikimo modelį pasirinko, kad net vietinis, savo gyvenamojoje teritorijoje, galėtų rasti kažką naujo. – Taip dar siekiame skatinti žmones leisti daugiau laiko ne namuose“ – priduria jaunieji verslininkai.

Komandos teigimu, Paryžiaus Eifelio bokštas taip pat būtų šios programėlės lankytinų vietų sąraše, tačiau kažkur prie sąrašo pabaigos. Programėlė verčiau rekomenduotų šviežius kruasanus kepančią kepyklėlę kur nors šalia jo. Mobiliosios aplikacijos vartotojas į sąrašą gali pridėti ir savo mėgstamiausią vietą.

Kaip pasakoja gimnazistai, iš pradžių mokinių bendrovės kūrimas jiems leido patirti ką reiškia įkurti bei vystyti verslą, kurti produktą: „tačiau įsigilinę į visuomenėje vyraujančias bėdas ir radę mums itin svarbią bei aktualią tema, supratome, kad verslas ir turėtų būti platforma šioms problemoms spręsti – tai labai svarbu, – atradimais dalijasi mokiniai. – „Goatrip“ kovoja su žmonių priklausomybe išmaniesiems, kaip įrankį kovoti su šia yda pasitelkiant problematikos šaltinį – telefoną. Suprasdami, kad mobilieji įrenginiai yra tapę fundamentalia mūsų gyvenimo dalimi, kad jų naudojimas atneša daug gero, tačiau tuo pačiu daro ir daug žalos tikime, kad dėka mūsų siūlomos paslaugos galime telefonų naudojimui sukurti pozityvesnę patirtį“, – įsitikinę bendrovės kūrėjai.

Mokiniai mano, kad verslumas – nėra tik verslo kūrimas. Anot jų, verslaus žmogaus pranašumas – pastebėti aplinką, potencialią inovaciją, verslą ar kokią nors su tuo susijusią veiklą. „Dalyvaudami „Lietuvos Junior Achievement“ programose įgijome daugybę naujų įgūdžių. Vienas jų – darbas komandoje. Juk gera komanda, kartu su pasiryžimu – vieni svarbiausių verslo kūrimo komponentų. Taip pat išmokome greičiau ir efektyviau spręsti problemas bei konfliktus, sužinojome nemažai informacijos apie verslo kūrimą, supratome kiek daug pastangų ir darbo tai reikalauja“, – išmoktomis pamokomis dalinasi jaunieji antrepreneriai.

Alytaus šv. Benedikto gimnazijos mokinių komanda „Lucid“ mugėje susirinkusius stebino išskirtinio dizaino drabužiais, kuriuos, anot gimnazistų, nešioti išdrįstų ne kiekvienas. „Šie drabužiai suteikia galimybę perteikti savo nuotaiką, jausmus, išsiskirti iš nuobodžios kasdienybės bei atrodyti unikaliai – savo kuriama apranga siekiame padrąsinti žmones būti savimi. Mūsų drabužius dėvintis žmogus kaipmat bus pastebėtas bei paliks įspūdį kiekvienam“, – vystomą bendrovės idėją pristato jaunieji kūrėjai.

Įspūdinga tai, kad mokinių siūloma produkcija jau pasiekia net JAV, Kanados ir Jungtinės Karalystės rinkas. „Esame šiuolaikiški, nebijome būti kitokie, išsiskirti iš minios. Keičiame žmonių supratimą apie madą – kasdienybę paverčiame nauju nuotykiu“, – pasakoja bendrovės steigėjai.

„Lucid“ atstovai pasakoja, kad dalyvavimas „Lietuvos Junior Achievement“ suteikė patirties valdant bendrovę ir dirbant komandinį darbą, išugdė viešojo kalbėjimo įgūdžius. „Apskritai jaunam žmogui yra svarbu būti versliam, kad jis sugebėtų išsisukti iš sudėtingų situacijų, kad mokėtų priimti sudėtingus sprendimus“, – mano jaunuoliai.

Be šių produktų ir paslaugų, mugės lankytojų smalsumą žadino ir kitos mokinių verslo idėjos: ekologiški, didaktiniai žaislai-gyvūnai mažiesiems, kurių kiekvienas taip pat turi ir savo istoriją, pasakojančią apie aplinkos taršos problemos, ekologiški, iš poliesterio gaminami ir vienkartinius plastikinius maišelius pakeisti skirti daugkartinio naudojimo maišeliai, gertuvė su laikmačiu, primenančiu kada išgerti vandens. Taipogi stalo žaidimas, palengvinantis ir paįvairinantis pasiruošimą lietuvių kalbos brandos egzaminui. Viename stende mokiniai siūlė net ir interaktyvų įrankį virtualios realybės pagalba leidžiantį sumažinti stresą asmenims dirbantiems biuruose.

Jaunuosius bendrovių steigėjus sveikino ir nominacijas renginyje teikė „Lietuvos Junior Achievement“ partneriai – verslininkai, visuomenės veikėjai, nevyriausybinių organizacijų ir valstybinio sektoriaus atstovai, privačios įmonės. Prieš mugės apdovanojimų ceremoniją interaktyvų pranešimą mokiniams skaitė enterTraining (ugdymo per žaidimą) ir komandinių renginių agentūros „Catalyst Baltic“ vadovas Darius Lomsargis, dronų virtuozas, „Lietuvos Junior Achievement“ bendruomenės narys Domantas Kancleris. Be 13 rėmėjų bei partnerių mokinių bendrovėms įteiktų nominacijų, taip pat mugėje apdovanotos trys geriausiai pasirodžiusios jaunųjų verslininkų komandos.

Pirmąją vietą mugės konkurse užėmė ir SEB banko įsteigtą prizą laimėjo Lietuvos sveikatos mokslų universiteto gimnazijos mokinių bendrovė „BIORAS“, kurianti ekologišką, blogus kvapus sugeriančią ir orą nuo kenksmingų medžiagų valančią priemonę, pagamintą iš natūralių tiek žmogui, tiek aplinkai nekenksmingų medžiagų. Anot jaunųjų antreprenerių, šios pagalvėlės puikiai pakeičia kvapą maskuojančius gaiviklius, nes pagrindinė sudedamoji produkto dalis (aktyvintoji anglis) absorbuoja blogus kvapus šaldytuve, automobilyje ar sportiniame krepšyje. „BIORAS“ pagalvėlės yra pagamintos tik iš natūralių medžiagų, todėl pasibaigus galiojimo laikui jas galima panaudoti kaip trąšą augalams.

Šiai mokinių bendrovių konkursą laimėjusiai komandai taip pat atiteko kelialapis ir į Lilyje (Prancūziją) liepos 3-5 dienomis vyksiantį geriausių Europoje šiais mokslo metais sukurtų mokinių verslų konkursą, kur jaunuoliai atstovaus mūsų šalį ir varžysis dėl versliausiųjų Europoje vardo.

Antrąją vietą pelnė mokinių komanda „Saponė“ iš Klaipėdos Vydūno gimnazijos, gaminanti kietąjį šampūną. Mokiniai šampūnui sukonstravo ir specialų laikiklį: į šampūną įliejamas nedidelis magnetas, jį traukia prie metalinio dėklo. Šį dėklą galima vertikaliai pritvirtinti prie dušo sienelės. Jauniesiems verslininkams apdovanojimą steigė paketų pristatymo kompanija „UPS“.

Trečiąją vietą mugėje laimėjo Vilniaus privačios gimnazijos auklėtinių komanda „Colibri“. Gimnazistai įgarsina audio knygas, kurias talpina į „Spotify“, „iTunes“ ir „YouTube“. Jų planas naudojantis šiomis platformomis surinkti klausytojų ratą, kurį vėliau ves į savo internetinę platforma. Internetinė knygų klausymo platforma klientams, anot jaunųjų verslininkų, bus apmokestinama, palyginus, nedideliu mėnesiniu mokesčiu. Mokinius domina jų bendraamžiai, todėl taikosi jie į mokinių rinką, kuri, pasakoja bendrovės kūrėjai, yra labai plati ir reikli audio knygoms, pavyzdžiui, įgarsintomis jiems privalomų pagal mokymosi planą autorių kūrinius. Trečiosios vietos laimėtojus sveikino tarptautinės biuro baldų įmonė „Narbutas“.

Mokomosios mokinių bendrovės – tai „Lietuvos Junior Achievement“ programa suteikianti 9-12 klasių mokiniams realią verslo patirtį dar mokyklos suole. Mokiniai spręsdami vietos problemą, atliepdami rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas kuria skirtingus verslus ir skleidžia verslumo dvasią. Ši programa nėra verslo simuliacija, tai realaus verslo kūrimo patirtis supažindinant, kaip verslas yra vystomas, valdomas bei leidžiant mokiniams patiems priimti svarbiausius su jų verslu susijusius sprendimus.