Galėtų sektis ir geriau

Smalsūs praeivių žvilgsniai, nuolatinis dėmesys ir patarti nevengiančių kauniečių komentarai – tokiomis sąlygomis dirba naują Laisvės alėjos dangą klojantys bendrovės „Autokausta“ darbininkai.

Pagaliau sulaukus granito siuntos, ją suskubta kloti vietoje, kurioje ilgai bolavo suplūktos skaldos ir žvyro danga. Laisvės alėjos rekonstrukcijos projekto autoriaus architekto Šarūno Kiaunės parinkta granito danga, tiksliau – jo trinkelių forma, tapo rimtu išbandymu darbininkams.

Akivaizdu, kad tik trinkeles ar šaligatvio plyteles iki šiol kloję vyrai ne visada geba taisyklingai ir lygiai sudėti briaunuotas granito plokštes.

„Kaip sekasi? Gerai, o ką? Aišku, galėtų ir geriau sektis“, − paklausus, kaip pavyksta dėlioti gana sudėtingą granito mozaiką, nedaugžodžiavo darbininkai.

Vienas jų prasitarė – gana sunku plokštes sudėlioti taip, kad jų kraštinės visomis kryptimis būtų idealiai lygios. Darbininkams, regis, jau pabodo praeivių dėmesys ir pastabos.
„Kaip sekasi? Gerai, o ką? Aišku, galėtų ir geriau sektis“, − paklausus, kaip pavyksta dėlioti gana sudėtingą granito mozaiką, nedaugžodžiavo darbininkai.

„Pasitaiko visko. Jeigu per daug nukreivojame, tenka taisyti“, − sakė vyras.

Prasidėję darbai ir džiugina, ir neramina

„Per kabineto langą Laisvės alėjos rekonstrukciją stebiu nuo pat darbų pradžios.

Baisiausia buvo, kai dirbo sunkiasvorė technika – milžiniškais volais tankino žemės sluoksnį. Visas pastatas drebėjo, atrodė, kad senas statinys neatlaikys vibracijos.

Keista, kad liko tiek nedaug, sudėti granito plokštes, o darbai vyksta gana lėtai“, − leidiniui „Savaitraštis Kaunui“ sakė istoriniame Kauno pėsčiųjų bulvare dirbantis teisininkas Rytis.

Pašnekovas prisiminė pirmuosius darbininkų bandymus tiesiomis linijomis dėlioti granito plokštes.
Trinkelių klojimas Laisvės alėjoje

„Nesu didelis statybų žinovas, bet akivaizdu, kad čia dirbantiems žmonėms trūksta patirties. Jų keiksmai liudija apie ne pačias geriausias emocijas. Reikėtų kokybiškos kontrolės, kad nenutiktų taip, jog grindinį paklos kreivai, paskui brokas badys akis“, − svarstė teisininkas.

Įspūdžiais bei vertinimais, kaip „Autokaustos“ darbininkams sekasi kloti granitą, kauniečiai aktyviai dalijasi ir socialiniuose tinkluose. Daugeliui nerimą kėlė pirmosios nesėkmės – gana dideli tarpai tarp plokščių, kreivumas.
„Nesu didelis statybų žinovas, bet akivaizdu, kad čia dirbantiems žmonėms trūksta patirties. Jų keiksmai liudija apie ne pačias geriausias emocijas. Reikėtų kokybiškos kontrolės, kad nenutiktų taip, jog grindinį paklos kreivai, paskui brokas badys akis“, − svarstė teisininkas.

Nemažai aistrų sukėlė pastebėtas brokas – kai kurios grindinio plokštės buvo suskilusios, sunku pasakyti, ar iš Kinijos atkeliavusios dangos dalis jau buvo brokuota, ar plokštės trūko jas klojant.

Viešojoje erdvėje sulaukta ir Kauno vadovų komentarų. Savivaldybės administracijos direktorius Gintaras Petrauskas viešai pareiškė, kad šitaip negali būti, suskilusias grindinio dalis privalu pakeisti naujomis.

Gaištama dėl nepatyrimo

Kada kauniečiai ir miesto svečiai pagaliau galės džiaugtis baigta rekonstruoti Laisvės alėjos atkarpa? Ar bus pasirūpinta, kad įmantrus granito grindinys būtų paklotas taip, jog vėliau kauniečiams nereikėtų raudonuoti prieš miesto svečius, o savivaldybei – santykių su darbus atliekančiais rangovais aiškintis teismuose?

Laisvės alėją rekonstruojančios bendrovės „Autokausta“ projektų vadovas Artūras Budreika neslėpė, kad keblumų iš tiesų yra, bet jie neesminiai.

„Granito plokščių forma nėra tipinė, todėl klojant tenka lygiuoti kelias įstrižaines, tai užima laiko. Tenka išlaikyti įstrižaines, kad vaizdas būtų gražus. Darbai po truputį juda į priekį, po jų mūsų darbuotojai bus įgiję daugiau patirties, o ji gyvenime visada praverčia“, − sakė Laisvės alėjos dalies rekonstrukcijos konkursą laimėjusios bendrovės atstovas.

Jis neslėpė – kauniečių reikštas pasipiktinimas darbų pradžioje pastebėtu broku, nevienodais tarpais tarp grindinių elementų ir skirtingais jų aukščiais, iš tiesų turi pagrindo. Pasak A. Budreikos, pėsčiųjų bulvare plušantys darbininkai pirmą kartą susidūrė su tam tikrais technologiniais iššūkiais. Pašnekovo teigimu, jeigu ir pasitaiko netinkamai uždengtų bulvaro plotų, plokštės perklojamos.

„Kur Kaune buvo klotas granitas? Ko gero, niekur. Gedimino prospektas Vilniuje išklotas granito danga, daugiau pavyzdžių nežinau. Jeigu kas ir daro, tai sudeda vos kelis kvadratinius metrus“, − sakė projektų vadovas.

Kuo didesniame plote dedamos įmantrios formos plokštės, tuo sunkiau išlaikyti idealias įstrižaines. Atsiradęs nežymus nuokrypis, kurio galbūt niekas ir nepastebėtų mažesniame plote, toliau dedant grindinį čia virsta akis badančiu netolygumu.

Baigs iki gruodžio

„Darbus turime atlikti taip, kad niekas neturėtų priekaištų. Mus akylai stebi ne tik kauniečiai, bet ir techninę priežiūrą atliekantys specialistai, darbus nuolat prižiūri rekonstrukcijos projekto autorius Š. Kiaunė. Tai – ne po žeme vamzdį nutiesti, kai užžėrus žemes jo daugiau nebesimato“, − pripažino bendrovės „Autokausta“ projektų vadovas A. Budreika.

Bendrovės atstovas tikino, kad neteko samdyti papildomų darbininkų dangai kloti, „Autokausta“ išsiverčia savo darbuotojų jėgomis. Vieni specializuojasi ruošiant pagrindą būsimai dangai, kiti – moka įrengti bortus, treti – kloti plyteles.

Projektų vadovas neslėpė – su nelengva užduotimi susidūrę darbininkai vis labiau įgunda klodami įstrižai nupjautas granito plokštes, todėl ateityje darbai vyks sparčiau nei dabar. Procesui įsisiūbavus į pagalbą klojėjams gali būti siunčiama ir daugiau „Autokaustos“ brigadų.
„Darbus turime atlikti taip, kad niekas neturėtų priekaištų. Mus akylai stebi ne tik kauniečiai, bet ir techninę priežiūrą atliekantys specialistai, darbus nuolat prižiūri rekonstrukcijos projekto autorius Š. Kiaunė. Tai – ne po žeme vamzdį nutiesti, kai užžėrus žemes jo daugiau nebesimato“, − pripažino bendrovės „Autokausta“ projektų vadovas A. Budreika.

„Visą granitą planuojame pakloti iki žiemos pradžios, esant minusinei temperatūrai, tokie darbai neatliekami. Iki gruodžio pradžios šį darbų etapą ketiname baigti“, − žadėjo A. Budreika.

Gruodžio mėnesį planuojami kiti darbai. Savo veidą pakeisiančioje Laisvės alėjos atkarpoje bus montuojamos naujos šiukšliadėžės, įrengiami suoliukai, tvirtinami dviračių stovai.

Kada prasidės kitų Laisvės alėjos dalių rekonstrukcija, dar nėra aišku. Bus skelbiamas viešųjų pirkimų konkursas darbams atlikti, savivaldybė turės išspręsti dilemą, iš kur gauti lėšų šiems darbams finansuoti. Viliamasi, kad visą Kauno pėsčiųjų bulvarą pavyks rekonstruoti iki 2020-ųjų.

Ar sutaps atspalviai?

Pradėjus kloti Laisvės alėjos granito dangą ėmė aiškėti problema, apie kurią susimąstė retas.

Iki šiol niekas negali garantuoti, kad baigiamos rekonstruoti Laisvės alėjos atkarpos dangos nesiskirs nuo kitą pėsčiųjų bulvaro dalį dengsiančio granito.

Rekonstrukcijos darbų eigą kuruojantis savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Vilius Šiliauskas leidiniui „Savaitraštis Kaunui“ sakė, kad granitas likusiai Laisvės alėjos daliai bus perkamas organizuojant viešųjų pirkimų konkursą.
Trinkelių klojimas Laisvės alėjoje

„Tikimės, kad granitas, kurį pirksime ateityje, bus to paties atspalvio kaip ir šis. Norint, kad taip nutiktų, jis turi būti iš to paties karjero“, − sakė V. Šiliauskas.

Pasak administracijos direktoriaus pavaduotojo, niekas negali garantuoti, kad paskelbus naująjį viešųjų pirkimų konkursą jį laimės ta pati bendrovė, kuri dabar tiekia granito dangą. Tebesvarstoma, kaip sustyguoti pirkimo sąlygas, kad Kauną pasiektų granitas iš to paties karjero.