aA
Susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius sako, kad Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“, kartu su verslininku Igoriu Udovickiu valdanti Birių krovinių terminalą (BKT), nori didinti trąšų eksportą per Klaipėdos uostą.
Narkevičius: Baltarusijos gamintoja ketina didinti eksportą per Klaipėdos uostą
© Tomas Seikalis

BKT vadovas tikina, kad „Belaruskalij“ per 5 metus ketina padidinti gamybą 3 mln. tonų, ir Klaipėdos įmonė nori būti tam pasirengusi.

Ministras nekomentuoja šią savaitę priimto konfidencialaus Vyriausybės sprendimo dėl „Belaruskalij“ ir I. Udovickio investicijų uoste, tačiau sako, kad jis atveria kelią BKT plėtrai, uosto krantinių gilinimui.

„Galiu pasakyti tiek tiek, kad jiems (BKT – BNS) didinti apkrovą reikalinga papildoma uosto teritorija. Daugiau negaliu sakyti. (Įsigiję „Nemuno terminalą“ – BNS) tada jie turės galimybę plėsti teritoriją ir trąšų eksportą“, – BNS ketvirtadienį sakė susisiekimo ministras, šią savaitę Minske susitikęs su „Belaruskalij“ vadovu Ivanu Golovatu ir aptaręs trąšų eksporto per Klaipėdos uostą apimtis.

J. Narkevičiaus teigimu, Lietuva suinteresuota, kad Baltarusijos kroviniai nebūtų nukreipti į Latvijos uostus.

„Pirmas dalykas, išsaugoti tai, kas yra, nes labai didėja konkurencija, „Belaruskalij“ turi pasiūlymų iš Latvijos, bet kadangi turi gerus santykius su mūsų geležinkeliais ir uostu, turi 30 proc. akcijų (BKT – BNS), tai nori dar plėstis. Nes rinka pasaulinė siaurėja, numatomas dalinis mažinimas“, – kalbėjo jis.

BKT generalinis direktorius Vidmantas Dambrauskas sako, kad trąšų rinkos traukimasis yra labai reliatyvus, iš esmės ji kasmet auga apie 5 proc. Jo teigimu, 2024 metais „Belaruskalij“ planuoja gaminti 15 mln. tonų trąšų – maždaug 3 mln. tonų daugiau nei šiuo metu, ir tai, jo žodžiais, bus labai nemažas augimas.

„Tai (BKT plėtra – BNS) yra tik galimybė, tik perspektyva. Baltarusijos gamykla turi savo planų, ji planuoja didinti gamybos apimtis, ir jeigu mes nebūsime pasiruošę, tas krovinys išeis kitur - latviai jo nori, ukrainiečiai nori. Tai ši teritorija mums buvo reikalinga kaip perspektyvinė galbūt būsimai plėtrai“, – BNS aiškino V. Dambrauskas.

Susisiekimo ministerija BNS pranešė, kad Klaipėdos uostas ir „Lietuvos geležinkeliai“ ruošiasi aptarnauti papildomai 2-4 mln. tonų kalio ir 1 mln. tonų azoto trąšų iš Baltarusijos.

BKT vadovo teigimu, įsigijus „Nemuno terminalą“, naujoje teritorijoje nebūtinai būtų plečiama krova – joje galėtų būti pastatyti dar 7 sandėliai su fasavimo ar pridėtinių produktų galimybėmis.

J. Narkevičius nekomentavo, ar su I. Golovatu kalbėta apie „Belaruskalij“ ketinimus didinti akcijų dalį „Birių krovinių terminale“.

„Čia jau negaliu kalbėti (...). Dėl akcijų įsigijimo nebuvo kalbos, bet pagal sutartį jie turi galimybę plėsti, bet tam reikalinga infrastruktūra. Tai susiję ir su uosto gilinimu, nes laivai atplaukia nepilni. Dabar kalbame apie pagilinimą nors 0,5-1 metro, tai galės pereinamuoju laikotarpiu padidinti (eksportą – BNS)“, – aiškino ministras.

V. Dambrauskas tikino, kad „Belaruskalij“ neketina didinti savo dalies BKT.

„Užmirškite, jiems reikėjo garantijų, jie tas garantijas turi – terminalą, per kurį jie garantuotai gali krauti, ir jiems to užtenka“, – BNS sakė V. Dambrauskas.

Vyriausybė praėjusį pirmadienį uždarame posėdyje priėmė sprendimą dėl Birių krovinių terminalo planų įsigyti I. Udovickio kontroliuojamą „Nemuno terminalą“. Šį įsigijimą anksčiau buvo apsvarsčiusi vyriausybinė komisija, tikrinanti strateginių įmonių sandorius.

Vyriausybės atstovai šio sprendimo nekomentuoja, argumentuodami, kad jis yra konfidencialus.

Jo priėmimo aplinkybes opozicijos iniciatyva ketina aiškintis Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas. Tai inicijavę pozicijos politikai teigia turintys informacijos, kad „komisija, tikrinanti tokių sandorių atitikimą nacionalinio saugumo interesams, rekomendavo nepritarti minėtam sandoriui, o Vyriausybė visgi pritarė jam“.

Jie kelia klausimą, ar toks sprendimas „nesustiprins Baltarusijos autoritarinio režimo įtakos Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste“.

Tiek Birių krovinių terminalas, tiek „Nemuno terminalas“ Klaipėdos uoste veikia viena greta kitos, abejose daugiausia akcijų turi I. Udovickis.

Registrų centro duomenimis, I. Udovickis valdo 70 proc. Birių krovinių terminalo akcijų, „Belaruskalij“ turi 30 proc. „Nemuno terminalo“ 100 proc. akcijų per „Ferteksos transportą“ I. Udovickis valdo kartu su Olga Udovickaja.

BKT pernai perkrovė 10,1 mln. tonų trąšų (21,6 proc. daugiau nei 2017 metais), 98 proc. jų sudarė „Belaruskalij“ kroviniai. Pastaroji pernai pagamino daugiau kaip 12 mln. tonų kalio chlorido – 0,5 mln. tonų daugiau nei užpernai.

Pasak V. Dambrausko, šių metų BKT krova bus panaši kaip pernai, galbūt svyruos apie 1-2 proc.

Baltarusija yra viena pagrindinių kalio trąšų tiekėjų tarptautinei rinkai, jas eksportuoja į daugiau kaip 100 valstybių, patenkina apie penktadalį jų pasaulinio poreikio.

Susisiekimo ministerijos duomenimis, visų Baltarusijos trąšų krova Klaipėdos uoste nuolat auga – 2018 metais ji siekė 14,9 mln. tonų (32 proc. bendros uosto krovos), o uosto pajamos iš jos siekė apie 17,25 mln. eurų. Dar apie 2 mln. eurų gauta iš naftos produktų, apie 1,8 mln. eurų – iš kitų krovinių – konteinerių, ro-ro ir kitų Baltarusijos krovinių.

Klaipėdos uosto krovos bendrovių pajamos iš baltarusiškų krovinių pernai siekė apie 67 mln. eurų.

Iki 2006 metų visos baltarusiškos trąšos buvo eksportuojamos per Ventspilio uostą.

BNS
Turite teisinį klausimą?
Aiškiai ir konkrečiai aprašykite savo situaciją – jos teisinį vertinimą ir savo įžvalgas „Delfi Plius“ platformoje pateiks Lietuvos jaunųjų advokatų asociacijos nariai.

Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
3.3333

Vengrijos degalinėse ribojamas degalų pardavimas

Vengrijoje lengvųjų automobilių vairuotojai nuo penktadienio Vengrijos kompanijai MOL ir Austrijos...

Siūlymai dėl MMA didinimo piktina darbuotojus: tarsi saldainis ant meškerės (3)

Naujus minimalios algos skaičiavimus pateikęs, bet palaukti rudens raginantis Lietuvos bankas...

Šiemet registruota mažiau netaršių automobilių

Šiemet sausį–gegužę netaršių automobilių registruota šiek tiek mažiau nei pernai tuo pačiu...

Keliones Europoje sutrikdė „Ryanair“, „Brussels Airlines“ streikai

„Ryanair“ ir „Brussels Airlines“ darbuotojų streikas dėl atlyginimų ir darbo sąlygų...

Seime – siūlymas supaprastinti garažų savininkų susirinkimų tvarką

Seimas spręs, ar supaprastinti garažų bendrijų savininkų susirinkimų tvarką.

Top naujienos

Fantastika: Meilutytė iškovojo pasaulio čempionato auksą (5)

Budapešte besibaigiančiame pasaulio plaukimo čempionate Rūta Meilutytė iškovojo antrą...

Delfi PliusAndreas Kluth

„Bloomberg“: Kaliningradas – Europos bėdų simbolis

Rusijos Kaliningrado eksklavas – iki 1946 metų žinomas vokišku Kionigsbergo pavadinimu...

Po siaubingos avarijos – ypatingos kančios: sunkiai sužalotą moterį parnešė į namus ir davė 70 eurų

Važiuodamas atbulas siuntų bendrovės kurjeris nepastebėjo, kaip partrenkė ir sunkiai sužalojo...

Delfi PliusKristina Pocytė, laida „Iš esmės“, Virginija Spurytė

Zelenskis įspėjo Europą dėl Rusijos agresijos: netikėtumai gresia ir Lietuvai (2)

Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis įspėjo, kad ši savaitė bus ne tik istorinė, bet...

Karas Ukrainoje. Meras: Sjeverodoneckas visiškai okupuotas Rusijos, perspėja mieste likusius ukrainiečius (4)

Ukrainai buvo suteiktas kandidatės į Europos Sąjungos nares statusas ir tai, anot šalies...

Darbas užsienyje, šeima – Lietuvoje: psichologė pataria, kaip išsaugoti santykius

Noras užsidirbti , pasisemti patirties ar išmokti naujų dalykų dažną lietuvį išvilioja kurį...

Rogozinas: prekių tranzito ribojimai kelia abejonių dėl Lietuvos ir Rusijos sienos (8)

Rusijos kosmoso programos vadovas Dmitrijus Rogozinas pareiškė, kad įsigaliojus prekių tranzito...

Mauricas: lietuviai turi sumažinti ekonominius lūkesčius, tačiau dabar jie didžiausi visoje ES

Kol didžioji dalis ekonomistų savo prognozėse mini galimą recesiją, prezidentė Dalia...

Drauge ir darbe, ir namuose: prieš 26 metus darbe susipažinę Lina ir Artūras sukūrė šeimą ir iki šiol dirba kartu

Šnabždesiais apgaubti tarnybiniai romanai ne visada baigiasi blogai – tuo įsitikino Lina ir...

Virginijus Sinkevičius apie vartotojų laukiančius pokyčius: ilgiau tarnaujantys daiktai – ne tik būdas sutaupyti

Šaldytuvai, skalbimo mašinos, telefonai ir kiti prietaisai tarnauja vis trumpiau. Galimybės juos...