Studentė, juokais internete pradėjusi skatinti žmones masiškai pirkti morkas ir, pavyzdžiui, išvirti iš jų sriubos benamiams, sulaukė dešimčių tūkstančių bendraminčių. Lietuvos prekybos tinklų atstovai šią idėją vadina utopija ir abejoja, ar ji mūsų šalyje sulauktų tiek atgarsio, kad parduotuvių lentynose nebeliktų šios daržovės.
Morkos
© Corbis/Scanpix
Mat, pavyzdžiui, kai kurios kitos iniciatyvos – tarptautinės nepirkimo dienos, „Maisto bankas“, raginimai nepirkti tam tikro produkto – nesulaukė pakankamo dėmesio.

Kampanija prasidėjo kaip pokštas

Tarptautiniame socialinių ryšių tinkle „Facebook“ šį mėnesį atsirado grupė pavadinimu „2008 m. gegužės 15 d. visi turi paniškai pirkti morkas“. Prie jos, teigiama, jau prisijungė per 91 tūkst. tinkle užsiregistravusių žmonių.

Pagal planą, nurodytą dieną 14 val. (16 val. Lietuvos laiku) žmonės turėtų keliauti į didelius prekybos centrus, o jei netoliese tokių nėra, - į bet kokią parduotuvę ir pirkti tiek morkų, kiek gali.

Daržovės, morkos
© DELFI (K.Čachovskio nuotr.)

Kampaniją pradėjusi studentė iš Londono Freya Valentine prisipažino, kad ši mintis gimė kaip pokštas: „Tiesą sakant, neseniai, būdama labai labai girta, sugalvojau, kad visi vieną dieną turėtų pradėti paniškai pirkti tam tikrą produktą. Negaliu nurodyti, kokia tiksliai priežastis už to slypi, nebent ta, kad pasaulinis morkų trūkumas turėtų būti gana juokinga“.

Tiesa, F. Valentine prisipažįsta netikinti, kad dėl vienos dienos kampanijos pasaulyje pritrūktų morkų – viskas greičiau liks tik linksma akcija. Iš karto atsakydama į galimą morkų pardavėjų skepsį, studentė siūlo jiems verčiau dėkoti už pajamų išaugimą gegužės 15 d.

Pasak Australijos žemės ūkio produkcijos komisijos Morkų augintojų komiteto vadovo Figaro Natoli, norint sukelti pasaulinį morkų trūkumą, prireiktų daugiau nei vienos dienos, o pirkėjams kainuotų „kalnus pinigų“.

Tačiau, pavyzdžiui, Britų morkų augintojų asociacijos vicepirmininkas Davidas Martinas prisipažino susižavėjęs tokia idėja: „Tai – nepaprastas pasiūlymas, - žiniasklaida cituoja jį. – Pirkėjai gali būti tikri, kad gegužės viduryje įsigis puikaus produkto, ypač jei pirks britiškas morkas“.

Įpročius keičia ne akcijos, o šventės

Morkos
© Corbis/Scanpix

„Dabar belieka laukti žirnelių, bulvių ar česnakų dienų“, - vertindama studentės sumanymą, pusiau juokais teigė bendrovės „Rimi Lietuva" atstovė ryšiams su visuomene Rasa Juodkienė.

Anot pašnekovės, Lietuvoje kelią ne itin lengvai skinasi nemažai gerų tradicijų (nieko nepirkimo diena, „Maisto bankas“), todėl ji paragino aktyviau jungtis prie šių kampanijų.

„Naujas iniciatyvas galima paskatinti, nors ir utopinis variantas, kad žmonės vienu metu pirktų po kažkiek kilogramų morkų, - kalbėjo R. Juodkienė. – Be to, klausimas, kur po to jos nukeliautų. Būtų verdama sriuba benamiams? Tai – mintis, bet kaip ją realizuoti, kur tą sriubą nešti?“

Prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos direktorius Tomas Vaišvila, nors ir pripažino, kad skatinimas pirkti morkas galėtų tapti gera reklamos akcija, nesiryžo prognozuoti, ar lietuviai pultų šluoti daržovių skyrių lentynas. Jis taip pat pažymėjo, kad, pavyzdžiui, raginimas vieną dieną per metus nieko nepirkti lietuvių įpročių nekeičia.

Anot T. Vaišvilos, pirkėjai paprastai aktyviau perka tam tikromis progomis – prieš Kalėdas, Velykas, šv. Valentino dieną. „Iki“ atstovas neprisiminė panašios ne prekybininkų, o pačių pirkėjų inicijuotos kampanijos.

Beje, pernai kilus „vokelių skandalui“, buvo pradėta kampanija, skatinanti nepirkti „Krekenavos agrofirmos“ produkcijos. Kadangi viešųjų ryšių specialistai tai panaudojo reklamai, teigiama, esą bendrovės produktų pardavimas smarkiai nesmuko.

Oponentai ragina nepirkti morkų

daržovės, parduotuvė
© Corbis

Prie F. Valentine įkurtos grupės prisidėję žmonės internete bene aktyviausiai svarsto, ką reikėtų daryti su nusipirktomis morkomis.

Atsakymas pateikiamas tuo pačiu metu atsiradusiame tinklalapyje panicbuyers.co.nr: „O jei išvirtume morkų sriubos benamiams? Arba dar geriau – iškeptume morkų pyragą! Galima morkas tiesgiog kur nors palikti – viešajame transporte, kine, kavinėje“.

Beveik tūkstantis „Facebook“ įsikūrusios grupės narių žada iš morkų išvirti sriubos ar pagaminti kitų patiekalų ir nunešti juos tiems, kuriems labiausiai to reikia.

Įkvėpti šios kampanijos, būrys žmonių tame pačiame socialiniame tinkle susibūrė į grupę, skatinančią gegužės 16 d. dalinti morkas neturtingiesiems ir benamiams.

Be to, „Facebook“ jau veikia grupė, kurios šūkis: „Neskatinkite bado pasaulyje, nepirkite masiškai morkų“. Tiesa, ji sulaukė nepalyginamai mažesnio populiarumo.

„Jei parduotuvėje pamatysite ką nors į vežimėlį kraunant neatsakingai didelį morkų kiekį, sustabdykite ir paklauskite, kam jam to reikia“, - instruktuoja šios grupės iniciatoriai.

„Maloniai priminkite šiek žmonėms paprastą, bet efektyvų posakį: „Nešvaistykite, nenorėkite“ ir kad pasaulyje esama žmonių, kurie negali sau leisti nusipirkti nei morkų, nei kitų daržovių. O jei tai nepadės, galite įkišti morką į kur kas jautresnes nusikaltėlio kūno angas“, - pusiau juokais siūlo jie.

Nepaisant kritikos, kampanija jau peržengė „Facebook“ ribas. Ja susidomėjo ne viena žiniasklaidos priemonė, tinklalapyje panicbuyers.co.nr greta informacijos apie gegužės 15 d. akciją pateikiama naujienų ir pokštų apie morkas, internete kuriamos naujos šiai daržovei skirtos svetainės ir pardavinėjami atitinkamais piešiniais papiešti marškinėliai.

Naujas pomėgis - spontaniškos akcijos

Plojimai, pagyros, aplodismentai
© Corbis

Morkų pirkimo kampanija yra flash mob (kritinės masės, žaibiško sambūrio) atmaina.

Sparčiai po visą pasaulį plintančio reiškinio dalyviai elektroniniu paštu gauna nurodymus, kada ir kur atvykti bei ką daryti atvykus. Europoje tai bene pirmą kartą įvyko 2002 m. Romoje, kai grupė žmonių suplūdo į knygyną ir užvertė jo darbuotojus klausimais apie neegzistuojančias knygas.

Sykį Niujorko Centriniame parke netikėtai susirinkę žmonės čiulbėjo lyg paukščiai ir giedojo kaip gaidžiai, kitą kartą prie žaislų parduotuvės Taims skvere kelias minutes spoksojo į didžiulį dinozaurą, po to krito ant žemės ir šaukė iškėlę rankas į viršų.

Studentai Madride, nusipirkę baltą karstą, sukvietė žmones į liūdesio laidotuves. Procesija patraukė į kapines ir kartas iš tiesų buvo užkastas į žemę.

Tokių akcijų organizatoriai paprastai lieka nežinomi. Sakoma, jog įdomiausias tokio veiksmo aspektas yra jo absurdiška, iš šalies žiūrint nesuvokiama prigimtis.

Lietuvos parduotuvėse spontaniška akcija pirmą kartą vyko Vilniaus „Akropolyje“.

Prieš metus žalieji Lietuvos gyventojus solidarizuotis su prancūzais bei ispanais ir 5 min. išjungti visus elektros prietaisus.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Uber“ apribos vairuotojų darbo valandas Jungtinėje Karalystėje

Pavėžėjimo paslaugų bendrovė „ Uber “ antradienį paskelbė apribosianti darbo valandas...

Darbą pradėjo du nauji ūkio viceministrai – Gintaras Vilda ir Marius Skuodis (4)

Ūkio ministerijoje darbą pradėjo du nauji viceministrai – nuo pirmadienio šias pareigas užima...

„Sagautai“ vadovaus Katerina Pavlid (4)

Draudimo brokerių bendrovės „Sagauta“ direktore tapo Katerina Pavlidi , iki šiol ėjusi...

Alkoholio prekyba Latvijos pasienyje paveikė estus (95)

Estijos valdžia dėl smarkiai pagyvėjusios alkoholio prekybos Latvijos pasienyje priversta perpus...

Pareigūnas: ES iš „juodojo“ mokesčių rojų sąrašo pašalins 8 šalis (5)

Europos Sąjunga per kitą savaitę įvyksianti finansų ministrų susitikimą iš savo...

Top naujienos

Trimečio mama nebeištvėrė: tai kam aš moku sveikatos draudimą? (211)

Prireikė gydytojo oftalmologo konsultacijos? Geriau iš anksto apsilankykite Valstybinės ligonių...

Tėvai – priblokšti: Vilniaus vaikų darželio direktorė elgėsi lyg monstrė (128)

Vaikų darželio direktorė, smurtavusi prieš penkiametį auklėtinį, sulaukė atpildo – Vilniaus...

Milaknio tritaškių kruša neišgelbėjo „Žalgirio“ Vokietijos čempionų tvirtovėje (280)

Kauno „Žalgirio“ (11/7) krepšininkai Eurolygos 18 ture antradienio vakarą antrą kartą šiame...

R.I.T.A. Už lėšas skurdo kaime mažinimui – odiniai diržai ir piniginės (177)

Absoliuti dauguma Seimo narių išlaidas viešosios informacijos rengėjams galėtų pakeisti...

Prašo emigrantų pagalbos: vieno ieškomiausių žudikų iš Kauno pėdsakai – D. Britanijoje (23)

Daugiau kaip dvylika metų nuo Lietuvos teisėsaugos besislapstantis ir net į ieškomiausių...

Keisčiausi pigių butų skelbimai Lietuvoje: nuo neprašyto kambarioko iki dviejų sodybų dovanų (5)

Besidairantieji pigaus būsto, skelbimų portaluose gali išvysti ir kiek keistokų pasiūlymų, kurie...

Afrikos šalis, kurioje jausitės saugiau nei bet kurioje Europos sostinėje (13)

Čia visai kitas pasaulis ir vykstant į šią šalį privalai priimti tuos skirtumus, kurie mums,...

Prisipažinti ar nuslėpti: ką daryti, jei buvote neištikimi? (8)

Taigi, tai įvyko. Galbūt, tas kitas buvo labai seksualus, o ta, kita moteris, gerai suprato, koks...

Nepilnamečių paauglių gaujos istorija atskleidė seną tiesą – vaikų auginimas yra darbas (4)

DELFI paskelbtas straipsnis apie sunkiai įsivaizduojamą paauglių mergaičių žiaurumą Alytuje,...

Aplinkinių nurašyta panevėžiečio idėja virto pragyvenimo šaltiniu: man sakydavo, kad mirsiu badu (25)

„Jeigu tavo namuose nėra katino, tai ką tu myli?“ –rašoma ant Mariaus Dijoko sukurto...