- Su kokiais iššūkiais susiduriate dažniausiai?

- Noriu padėti žmonėms įveikti delsimą ir atidėliojimą - verslininkai ir darbuotojai žinių ekonomikoje gali tapti nepakeičiamais įveikdami natūralius psichologinius barjerus.

- Kas yra natūralūs psichologiniai barjerai?

- Technologijos mus išlaisvino nuo didelės dalies sunkaus darbo. Ne taip jau ir seniai, mūsų senelių ir prosenelių laikais, žmonės turi nepaprastai sunkiai ir daug dirbti, kad galėtų išgyventi: turėti stogą virš galvos ir maisto ant stalo. Delsimas ir atidėliojimas jiems nebuvo viena iš pasirinkimo galimybių. Dabar mes gyvename pasaulyje, kur technologijos gyvenimą daro vis paprastesniu, o darbai tampa intelektualesniais, nutolusiais nuo tradicinės pramonės, rankinio darbo. Tampame žinių ekonomikos darbuotojais ir galime sau leisti pabudę pirmadienį rytą praleisti socialiniame tinkle turėdami geriausių ketinimų ir tapdami nepakeičiamais savo darbovietei ar sau.

Noriu padėti žmonėms išsiaiškinti, kaip sukurti sąlygas, neleidžiančias panirti į atidėliojimą ir delsimą, nes dabar tai padaryti - lengviau nei bet kada. Technologijos palengvino mūsų gyvenimą ir mes galime atsipalaiduoti bei savo įnašą padaryti kur kas mažesnį nei turimos galimybės.

- Kada žmogus jau gali įtarti, kad per daug atsipalaidavo ir neišnaudoja savo galimybių?

- Kiekvienas mūsų tai turėtų nustatyti asmeniškai. Galbūt tai yra jausmas, jog turime daugiau potencialo, galbūt kiti žmonės mums sako, kad mes galime daug daugiau. Galiausiai toks žmogus gali net turėti idėjų, kurias nori įgyvendinti, tarkime, imtis verslo ar papildomo projekto.

Visgi, savaitės ir mėnesiai bėga, o veiksmų – nėra.

- Galbūt yra patarimų, kaip nustoti atidėlioti?

- Žinoma, yra ingridientų, kuriuos įtraukus į savo gyvenimą, vilkinimas nebegali natūraliai tęstis. Vienas jų - atskaitomybė. Statistika rodo, kad daugybė žmonių JAV nori imtis savo verslo, apie tai galvoja 8 iš 10-ies vyrų, kuriems yra 18-35 metai. Tačiau žmonės, kurie sau sukūrė darbo vietą sutinkami žymiai rečiau, tai maždaug 1 iš 300-ų. Taigi, matomas aiškus skirtumas tarp to, ko žmonės nori ir ką jie daro. Atskaitomybė problemą bent jau iš dalies padeda spręsti, nes žinių ekonomikoje vyrauja autonomija ir nepriklausomybė, tačiau laisvė kaip dviašmenis kardas – niekas neskatina imtis veikti. Vienas būdų siekti savo tikslų yra sukurti atskaitomybės ryšius, kurie įpareigotų pasiekti rezultato. Ne veltui kiekvienas sėkmingas verslininkas turi patarėjų tarybą, kuriai atsiskaito. Visgi pačioje pradžioje šios atskaitomybės nėra, žmogus ją turi susikurti.

- Taigi būtini konsultantai, verslo psichologai?

- Dirbu šioje srityje, tad negaliu sakyti ne (juokiasi), tačiau pastebėta, kad žmonės gali pasiekti daugiau, kai dirba kartu su objektyvia trečia puse, kuriems jie yra atskaitingi pagal iškeltus tikslus.

- O ką daryti tiems, kurie neturi pinigų tokioms paslaugoms?

- Nebūtina iškart imti dirbti su konsultantais, yra daugybe būdų tokią metodiką išbandyti neišleidžiant nė cento. Jauni verslininkai gali kurti patyrusiųjų grupes ir konsultuotis su jomis. Daugybė žmonių nori tapti jaunais verslininkais, tad vien susirinkus drauge ir kartu aptarus savo tikslus, paieškojus idėjų, galima užmegzti atskaitomybės ryšius ir gauti pridėtinės vertės.

- Kaip psichologiniai barjerai pasikeitė per pastaruosius dešimtmečius?

Peteris Shallardas
- Juo labiau technologijos yra plėtojamos, kuo labiau įgudę ir išsilavinę žmonės užima atsakingas pareigas, tuo dviprasmiškesniu tampa jų vaidmuo organizacijoje. Galimybės inovacijoms jiems atrodo vis labiau abstrakčios ir plačios. Dabar būti nepakeičiamu nereiškia būti efektyviausiu darbuotoju fabrike: pasiekti kvotą ir dirbti sunkiausiai. Dar viena papildoma valanda darbe - nebėra geriausias elgesio modelis, kur kas naudingiau rasti inovatyvų elgesio modelį ir užuot dirbus sunkiai, dirbti protingai. Tai sukuria psichologinę kliūtį: užuot dirbus, imamasi vilkinti ir atidėlioti. Tik nedidelė dalis sugalvoja iš tiesų inovatyvių, naujų sprendimų ir praplečia ribas. Kiti gi galvoja, kad jie yra inovatoriai, bet iš tiesų jie tik švaisto laiką.

Kai technologijos sustiprėjo ir užėmė daugiau vietos mūsų gyvenime, atsirado daugiau dėmesį blaškančių pagundų, pradedant elektroniniu paštu ir baigiant socialiniais tinklais bei programėlėmis telefonuose. Kiekviena šių pagundų konkuruoja dėl žmogaus dėmesio ir iki šiol su tokia situacija žmonėms neteko susidurti: smegenims nereikėjo apdoroti tiek informacijos ir duomenų. Tai yra nauja problema, kuriai reikia rasti sprendimų.

- Ar jauniems verslininkams geriau sekasi įveikti natūralius psichologinius barjerus?

- Laikas parodys, tačiau jiems išmokti naudotis technologijomis reikia kur kas mažiau laiko, nes jie gimė ir augo tokioje aplinkoje, supranta, kaip gali naudotis turimais įrenginiais, jų vertę pamato labai greitai. Manau, kad jauni verslininkai turi fenomenalių gebėjimų tyrinėti sukuriamus technologinius įrankius sparčiai ir pragmatiškai. Yra ne viena technologija, kuri negali atlaikyti laiko testo, o jauni verslininkai, manau, gali greičiau pamatyti, kas yra aktualu, o kas – ne.

- Ar vadovai vyrai ir vadovės moterys susiduria su skirtingomis psichologinėmis kliūtimis?

- Šiems skirtumams neskiriu dėmesio – buvau užaugintas išdidžiai save prie feministinių pažiūrų priskiriančios mamos, tikiu moters ir vyro lygybe, ypatingai, darbo vietoje. Manau, reikėtų daugiau dėmesio skirti tam, kaip mums visiems sekasi prisitaikyti prie didesnių technologijų kiekių mūsų gyvenimuose, didesnių galimybių inovacijoms ir kūrybingam darbui.

- Koks yra didžiausias psichologinis iššūkis, kurį jums pavyko padėti įveikti?

- Galiu pasakyti vieną iššūkį su kuriuo tenka susidurti bet kuriam žmogui, nesvarbu, kiek jis yra pasiekęs savo karjeroje. Tai, ko jie nori sąmoningai, apgalvoję norimus pasiekti rezultatus, nesiderina su nesąmoningais norais. Intuityviai, nesąmoningai jie nori vieno: gerai jaustis ir vengti skausmo, o sąmoningai žmogus nori pasiekti gerų rezultatų versle, asmeniniame gyvenime. Dažnu atveju, žmonės negali pasiekti to, ko nori sąmoningai, nes intuityviai šiuos siekius vertina kaip grėsmes ir rizikas, galinčias sukelti daugiau skausmo, kančių nei laimės. Stengiuosi dirbti su sąmoningai priimtais sprendimais ir nesąmoningais norais.

- Ačiū jums už pokalbį.

„Forum One” – didžiausia verslo ir lyderystės konferencija Vidurio Europoje, kurioje įžvalgomis dalijasi pasaulinio lygio verslo lyderiai, vizionieriai, pokyčių provokatoriai. Šiemet forumas pranešėjų klausia: kaip būti nepakeičiamu šiandienos permainingame versle? Diskusijos priešakyje – vienas žymiausių skaitmeninio amžiaus verslo vizionierių Sethas Godinas, „Žydrųjų vandenų strategijos" bendraautorius Gaboras Burtas, „Harley Davidson" legendos kūrėjas Kenas Schmidtas, „Skype“ kūrėjas Jaanis Tallinas ir dar daug kitų profesionalų, pripažįstamų numeris vienas. „Forum One“ vyks spalio 23-25 d. Vilniuje.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (14)