„Limarko“ laivininkystės kompanijos prezidentas Vytautas Lygnugaris teigė, kad bendrovės jūrininkų atlyginimai nuo 2008 metų sausio 1 dienos bus didesni nei paskelbti ITF.

Jūrininkų darbo užmokesčio fondas šioje kompanijoje 2008 metais bus didesnis net 18 procentų. Žinia apie atlyginimų padidinimą šią savaitę pranešta visoms jūrose ir vandenynuose dirbančioms laivų įguloms.

„Limarko“ laivininkystės kompanijoje iš 480 darbuotojų yra per 440 jūrininkų. Nuo 2007 metų pradžios jūrininkų atlyginimai šioje kompanijoje taip pat buvo didinti - tuomet vidutiniškai 15 procentų.

Jūreivio ir kapitono algos

Nors konkretūs darbuotojų atlyginimai daugumoje laivybos bendrovių traktuojami kaip komercinės paslaptys, „Limarko“ laivininkystės kompanija sutiko praskleisti uždangą.

Anot V.Lygnugario, jų kompanijos kvalifikuotas jūreivis per mėnesį į rankas gaus apie 4500 litų.

Tačiau jis galės gauti ir daugiau. Tai priklausys nuo jo darbo reiso metu. „Limarko“ laivininkystės kompanijos laivuose pildomos specialios formos, kuriose kapitonas įvertina kiekvieno įgulos nario profesines žinias ir elgesį reiso metu. Priminsime, kad ITF 2008 metams nustatė minimalų 1675 JAV dolerių arba 3965 litų kvalifikuoto jūreivio atlyginimą. Juos privaloma taikyti patogių vėliavų šalių laivuose.

„Limarko“ laivininkystės kompanijos kapitonų atlyginimai 2008 metais per mėnesį sieks nuo daugiau kaip 12 tūkst. iki 15,5 tūkst. litų. ITF nustatytas kapitono atlyginimas 2008 metais sudarys 5344 JAV dolerius arba 12652 litus. V.Lygnugaris teigė, kad kapitonų atlyginimai nustatomi atsižvelgiant į laivo dydį ir tipą, įgulos narių skaičių. Be minėtų atlyginimų, kapitonai, anot V.Lygnugario, gali gauti ir priemokas nuo sutaupytų išlaidų dalies, pavyzdžiui, kai laivą veda be locmanų pagalbos. Kitaip tariant, priedai kapitonams mokami už parodytą profesionalumą.

Palyginti su tuo, ką pagal ITF nurodymus moka patogių vėliavų kompanijos, Lietuvos laivybos bendrovės, šiuo atveju „Limarko“ laivininkystės kompanija, dar garantuoja ir jūreivio socialinį draudimą. O patogių vėliavų laivuose dirbantys jūrininkai, norėdami garantuoti sau tinkamas socialines sąlygas, turi draustis savarankiškai.

Prisiriš prie litų ir eurų

Nuo 2008 metų sausio 1 dienos keičiasi ir „Limarko“ laivininkystės kompanijos jūrininkų dienpinigių bei maistpinigių skaičiavimo tvarka.

Dienpinigiai bus skaičiuojami ne JAV doleriais, kaip iki šiol, o litais. „Limarko“ laivininkystės kompanijos finansų direktorius Renaldas Vyšniauskas teigė, kad taip bendrovė prisiima riziką, susijusią su JAV dolerio kurso kitimu. Tai padaryta atsižvelgus į jūrininkų pageidavimus. Jie išplaukdami į reisą žinos, kiek gaus dienpinigių, kurie sudaro nemažą pajamų dalį. Žmonėms tai svarbu, nes daugelis yra paėmę paskolas – statosi namus, įsigijo automobilius. Anot R.Vyšniausko, įguloms nuo kitų metų rekomenduota maistpinigių norma bus penki eurai per dieną vienam žmogui. Tai yra beveik 20 procentų daugiau nei buvo iki šiol. Šiemet rekomenduota maistpinigių norma parai sudarė šešis JAV dolerius, tai yra apie keturis eurus.

Remia jaunimą

Nors „Limarko“ laivininkystės kompanijos jūrininkų atlyginimai yra didesni nei ITF minimalūs reikalavimai, tačiau negalima teigti, kad patogių vėliavų laivuose dirbantys jūrininkai visais atvejais gauna mažiau. Daugumai patogių vėliavų laivų jūrininkų mokama tiek, kiek nustato ITF. Tačiau tanklaiviuose, dujų gabenimo laivuose, dideliuose konteinervežiuose ir su pigiomis vėliavomis yra pakankamai dideli atlyginimai.

Sprendimus didinti atlyginimus laivybos srityje diktuoja tendencijos pasaulinėje darbo rinkoje. Globalizacijos procesai didina laivybos įtaką. Tuo pačiu metu laivai tobulėja, jūrininkų skaičius mažėja, o jų atlyginimai didėja. Kiekviena apie ateitį mąstanti kompanija stengiasi išlaikyti gerus specialistus, ugdyti naujus.

Pasaulyje ypač aktuali aukštesniųjų laivybos vadovų problema. Darbas laivuose nėra lengvas, todėl susidomėjimas jūrininkų specialybėmis mažėja. Ypač jaučiamas mechanikų trūkumas.

„Limarko“ laivininkystės kompanijos personalo direktorius Saulius Nicys teigė, kad bendrovė stebi situaciją pasaulinėje rinkoje ir imasi priemonių siekdama išlaikyti geriausius turimus specialistus bei sudaryti palankias sąlygas jūrininko profesiją pasirinkusiam jaunimui.Nuo šių metų „Limarko“ laivininkystės kompanija pradėjo vykdyti jaunų specialistų pritraukimo į kompaniją programą. Su Lietuvos jūreivystės kolegija pasirašyta sutartis, kad kiekvienais metais bus mokamos stipendijos 10-20 laivavedybos ir mechanikų specialybių studentams: po 400 litų per mėnesį III kurso, ir po 500 litų – IV kurso. Be to, „Limarko“ stipendininkams bus sudarytos sąlygos atlikti praktiką bendrovės laivuose, kurios metu jiems bus mokama pusė nekvalifikuoto jūreivio atlyginimo, tai yra beveik du tūkstančiai litų į rankas. Baigę studijas studentai įsipareigoja dvejus metus dirbti „Limarko“ laivininkystės kompanijoje. Savo ruožtu, bendrovė šiems absolventams sudarys sąlygas pasistažuoti pirmojo reiso metu, o vėliau garantuos darbo vietas kompanijos laivyne - priklausomai nuo specialybės jie dirbs antraisiais kapitono padėjėjais arba trečiaisiais mechanikais.

O kada jie taps kapitonais ar vyriausiaisiais mechanikais, anot S.Nicio, priklauso nuo pačių žmonių. Kompanijoje tinkamai sutvarkyta karjeros siekimo sistema. Vien šiemet iš savų žmonių buvo paskirti trys nauji kapitonai. Džiugina ir tai, kad pastaruoju metu į bendrovę sugrįžta vis daugiau darbą patogių vėliavų laivuose išbandžiusių patyrusių specialistų, kuriuos vilioja ne tik teikiamos socialinės garantijos ir palankios karjeros galimybės, bet ir galimybė dirbti lietuviškose įgulose.

Toliau atnaujins laivyną

„Limarko“ laivininkystės kompanijai jūrininkų poreikis nemažės ir ateityje. Šiuo metu kompanijos laivyną sudaro 16 laivų, iš kurių 14 yra laivai refrižeratoriai ir 2 konteineriniai laivai. Planuojama, kad iki 2010 metų bendrovės valdomų laivų skaičius viršys 20. Kasmet kompanija parduoda dalį senųjų laivų, o už gautus pinigus, taip pat papildomai imtas paskolas perka naujesnius. Vien šiemet buvo įsigyti trys laivai –„Capella“, „Siuita“ ir „America Feeder“.

Artimiausiais metais planuojama pirkti daugiau sausakrūvių ir konteinerinių laivų. Kokio tipo laivai bus įsigyti, priklausys ir nuo pasiūlos pasaulinėje rinkoje, nes, pavyzdžiui, refrižeratorinių laivų statoma nedaug, o esantys rinkoje, kad ir nebenauji, yra sąlyginai brangūs. 2008 metais planuojama parduoti keletą senesnės statybos motorlaivių, vietoj jų bus perkami du-keturi naujesni ir didesnio tonažo laivai. V.Lygnugaris minėjo, jog neatmetama galimybė užsakyti statyti ir visiškai naujus laivus, o konkretesni žingsniai šia linkme galimi po 2009 metų.

„Limarko“ bendrovė Klaipėdos transporto laivyną privatizavo 2004 metais. Nuo to laiko laivynui atnaujinti skirta per 230 mln. litų. Iš jų 2007 metais – 80 mln. litų.

Privatizavimo sutartyje buvo numatyta, kad penkerius metus po privatizacijos bus išlaikyta mažiausiai 70 procentų privatizacijos metu buvusio laivyno tonažo. O šiuo metu „Limarko“ laivininkystės kompanijos laivyno tonažas yra net du kartus didesnis nei buvo privatizacijos metu. Taip yra todėl, kad perkami ne tik naujesni, modernesni, bet ir didesni laivai.

„Limarko“ laivininkystės kompanijos vadovas V.Lygnugaris teigė, kad investicijos į laivus atsiperka per 7-10 metų. Nors kompanija yra iš bankų ėmusi nemažas paskolas, tačiau gerokai didesnis įsigytų laivų efektyvumas leidžia nuosekliai didinti atlyginimus jūrininkams, atsižvelgti į jų socialinius poreikius, garantuoti geresnes jų darbo sąlygas.