„Sukurti įmonės veiklos struktūrą, surinkti kompetentingų darbuotojų komandą, pritraukti klientų ratą bei įgyvendinti kitus verslo vystymo sprendimus gali trukti ne vienerius metus. Perkant jau veikiantį verslą sutaupomas laikas, o dažnai ir pinigai“, - Verslosavaite.lt kalbėjo L. Kliukas.

Pasak pašnekovo, kitų sukurtas verslas taip pat perkamas norint plėsti jau vykdomą veiklą. Tuomet perkama siekiant užimti didesnę rinkos dalį, išplėsti paslaugų ar produktų paletę, užkariauti naujas rinkas, o tuo pačiu ir įgyti konkurencinį pranašumą.

Populiarėja verslo perpardavinėjimas

Pasak portalo „Perku parduodu verslą, technologiją, frančizę“ atstovės Alinos Grišinos, verslo rinkoje labiausiai paplitęs veikiančių įmonių pirkimas ir perpardavimas.

Pasak pašnekovės, Lietuvoje pastebimi su įmonių pirkimu susiję pokyčiai. „Ilgai dominavo valstybei priklausančių įmonių ar akcijų paketų pardavimo sandoriai, tuo tarpu dabar pastebima, kad veikiančias įmones perka jų konkurentai, partneriai, užsienio strateginiai ir finansiniai investuotojai“, - Verslosavaite.lt sakė A. Grišina.

Pašnekovės teigimu, verslo atstatymas ir pardavimas taip pat populiarus modelis, leidžiantis parduoti verslą žymiai brangiau, negu buvo nupirktas.

Parduoda ne tik nusivylę rezultatais

Verslas parduodamas dėl įvairių priežasčių. „Kompanijų savininkai keičia gyvenamąją vietą, jiems skubiai prireikia pinigų, keičia veiklos sritį arba pasitraukia iš verslo ir dėl konkurencijos rinkoje, mažo pelno ir prastų veiklos rezultatų. Manau, kad panašios priežastys ir kaimyninėse šalyse“, - Verslosavaite.lt teigė A. Grišina.

Pasak L. Kliuko, ne visiems pavyksta sėkmingai vystyti verslą, kartais sprendimą parduoti gali lemti per ilgai vykdoma veikla, nuovargis arba noras keisti veiklos sritį.

Parduos tik įgyvendinę visas idėjas

Ypatingo populiarumo susilaukusį „GetJar“ portalą sukūrusios ir valdančios lietuvių bendrovės „GetJar Baltic“ vadovas Ilja Laurs teigė, kad verslą perduoti kitiems verta tik tuomet, kai įgyvendintos visos su juo susiję idėjos.

„Parduoti projektą galima, kai jis užbaigtas, kai pasibaigia kūrybinis plėtros etapas ir belieka vykdyti rutininį administravimą. Nusistovėjus pajamų struktūrai ir prognozuojant lėtą augimą geriau samdyti projekto administratorius arba parduoti projektą ir judėti prie kitų darbų“, - Verslosavaite.lt teigė I. Laurs.

„GetJar Baltic“ vadovo teigimu, verslą geriausia palikti, kai jo priežiūra tampa rutina: „Pavyzdžiui, kurti geležinkelio infrastruktūrą, įrengti stotis, planuoti ir organizuoti traukinių judėjimą įdomu, tačiau administruoti reguliarius maršrutus jau nusistovėjusioje sistemoje tampa rutina. Tuomet reikia palikti verslą ir judėti į kitas sritis – oro transporto, aeronautikos“.

Lietuvių verslo idėjomis domisi užsieniečiai

Parduodamais lietuvaičių verslo projektais ar galimybėmis investuoti į mūsų šalies verslą domisi ir užsieniečiai. UAB „Investment House“ finansų analitikas bei tinklalapio Parduoduversla.lt atstovas L. Kliukas tikino, kad Lietuvoje dabar yra didelis susidomėjimas verslais, todėl auga portalo parduoduversla.lt klientų ir partnerių skaičius.

Pasak pašnekovo, lietuviai yra aktyvūs verslininkai, be to, čia sukurtu verslu domisi ir verslo galimybių ieško kaimyninių bei Vakarų valstybių verslininkai.

Kad lietuvių pradėtais verslo projektais domisi ir užsieniečiai patvirtino ir portalo „Perku parduodu verslą, technologiją, frančizę“ atstovė.

„Vis daugiau užsienio įmonių renkasi investuoti į Lietuvos rinką. Kaip rodo mūsų portalo statistika, 44,98% vartotojų sudaro asmenys iš Lietuvos ir 55,02% iš kitų šalių. Lietuvos verslo projektais domisi Rusija, Lenkija, Ukraina, Švedija, Slovakija, Vokietija. Lietuvos verslininkams tai reiškia dar stipresnę konkurenciją“, - Verslosavaite.lt teigė A. Grišina.

Pardavimą pataria patikėti profesionalams

Nors ir didėja susidomėjimas parduodamomis įmonėmis ar verslo idėjomis, tačiau vis dar pasitaiko nemažai atvejų, kai taip ir nesulaukiama pirkėjų.

„Tai priklauso nuo veiklos pobūdžio, sezono, kainos, įsikūrimo vietos, įmonės pelningumo, verslo ryšių ir partnerių, finansinių prognozių. Norint sėkmingai parduoti verslą, reikėtų nustatyti verslo vertę, numatyti galima pardavimo kainą, suformuoti pardavimo komandą, į kurią įeitų ir teisininkai bei auditoriai, išryškinti teigiamas savybes“, - Verslosavaite.lt teigė A. Grišina.

L. Kliuko teigimu, norint sėkmingai parduoti verslą už visą jo vertę, reikia profesionalų pagalbos.

„Tik vykdant intensyvią potencialių pirkėjų paiešką galima sulaukti gerų rezultatų. Šis darbas, kaip ir kiti, geriausiai atliekamas kai jį atlieka savo srities specialistai, sugebantys kokybiškai ir efektyviai suvaldyti verslo pardavimo procesą. Tam reikia gerai žinoti ne tik verslo, bet ir teisines subtilybes“, - kalbėjo UAB „Investment House“ finansų analitikas.

Perkant pataria atkreipti dėmesį į sezoninius svyravimus

Perkant įmonę ar verslo projektą reiktų atsižvelgti į daugiau nei kelis pagrindinius kriterijus.

A. Grišinos teigimu, geriau pirkti intensyviai augančias kompanijas, nes jų kaina didės netgi esant nedidelėms investicijoms, be to patariama atsižvelgti į ekonomikos sričių vystymosi dinamiką, verslo vystymosi tempus, sezoninius kainų svyravimus. Taip pat svarbu įvertinti visų verslo aktyvų padėtį, sudaryti prognozę – kaip jie keisis pardavimo momentu, tokiu atveju praverstų ir konkurentų apžvalga ir įvertinimas.

L. Kliuko nuomone, kiekvienas perkantis verslą turi savo viziją, nuo kurios ir priklauso, į ką reiktų atkreipti daugiau dėmesio.

„Vieniems rūpi didelės apyvartos, kitiems eksporto galimybės, tretiems svarbu produktų unikalumas. Yra labai daug kitų verslo niuansų, kurie svarbūs norint sėkmingai nupirkti ir vystyti verslą“, - Verslosavaite.lt teigė Parduoduversla.lt atstovas.