aA
Lietuvos technologijų bendrovė „Magma Solutions“, valdanti prekės ženklą „Pixevia“, pernai Lietuvoje sukūrė pirmąją dirbtinio intelekto valdomą parduotuvę Europoje. Čia nerasite darbuotojų, kasų ar eilių, o apsipirkimas užtrunka apie 20 sekundžių, todėl šiuo metu tai esą saugiausias ir greičiausias būdas apsipirkti. Šiandien tai skamba kaip iš fantastinio filmo, bet parduotuvės vadovas tikina, kad dirbtinio intelekto valdomos parduotuvės jau greitai bus įprastas reiškinys Lietuvoje.
Lietuviai sukūrė pirmąją Europoje parduotuvę be kasininkų ir kasų: po 5–10 metų tai bus įprastas reiškinys
© Bendrovės nuotr.

„Pixevia“ vadovas Mindaugas Eglinskas pasakoja, kad Didžiojoje gatvėje išmanioji parduotuvė duris atvėrė dar pernai vasarą. Tuomet ji buvo išbandoma su dešimtimis, vėliau su šimtais žmonių, kurie galėjo patys atsidaryti duris, apsipirkti ir išeiti. Absoliučiai visiems gyventojams maisto prekių parduotuvės durys atsivėrė pernai rudenį.

Anot verslininko, iki šių metų į tyrimus ir technologijų plėtrą investuota daugiau nei milijonas eurų. Šiuo metu įmonėje dirba 10 žmonių, kurie prisideda prie pagrindinio produkto – išmaniosios parduotuvės – vystymo. M. Eglinskas tikina, kad sulaukusi investicijos įmonė plečiasi ir metų gale planuoja komandą papildyti iki 15–18 žmonių.

Ateini, pasiimi prekę ir išeini

Pašnekovas tikina, kad Pixevia parduotuvėje galima greitai ir saugiai apsipirkti, kas tapo itin svarbu pastaruoju metu.

„Iš technologinės pusės tai – pats saugiausias būdas apsipirkti. Niekada nėra jokių eilių, galima apsipirkti per 20 sekundžių: žmogus nuskenuoja savo kodą, pasiima prekes ir išeina. Nėra jokių krepšelių ir savitarnos kasų.

Galime riboti, kiek maksimaliai parduotuvėje gali būti žmonių. Šiuo metu gali būti du, nes tai nedidelė parduotuvė. Kai tik žmogus išeina, sistema įleidžia kitą žmogų“, – pasakoja M. Eglinskas.

Pirmiausia vartotojas turi susikurti savo paskyrą, panašiu principu kaip ir „CityBee“, „Uber“ ar „Bolt“ platformose: reikia suvesti vardą, pavardę bei kortelės duomenis.

Įeinančiam žmogui savo mobiliajame telefone belieka nuskenuoti kodą, susirinkti prekes ir išeiti.
Tuo metu štai kas vyksta parduotuvės viduje: kai pirkėjas juda parduotuvės erdvėje, jį stebi 12 kamerų. Jos fiksuoja tiek paties žmogaus judėjimą, tiek jo rankų pozicijas, kad suprastų, kokią prekę paėmė ar padėjo atgal.

Kartu mašininių mokymų pagrindu veikia dirbtinio intelekto sistema, kuri stebi, kur yra žmogus, jo rankos, kokie jutikliai suveikė, kokios prekės paimtos. Iš šio bendro vaizdo automatiškai suformuojamas pirkėjo krepšelį. Sistema kiekvieną kartą žino, kokius tiksliai produktus paėmė ir ką jis padėjo atgal į lentynas.

Verslininkas patikina, kad sistema turi kelių lygių patikrinimus, tad veikia tiksliai ir be klaidų. „Pixevia“ vadovas pabrėžia, kad šioje parduotuvėje būtų žymiai sunkiau pavogti prekę nei bet kurioje kitoje parduotuvėje.


„Kaip ir bet kur gali būti maža tikimybė, kad įvyktų klaida, bet šių klaidų beveik nėra. Sistema veikia patikimai, naudojami kelių lygių jutikliai pačiose lentynose ir vaizdas. Jei itin retu atveju suklystama, tuomet klientui prieš išeinant duodamas prekių krepšelis pasitikrinti – klientas gali pasakyti, kad tos prekės neėmė, ir mes be jokių klausimų išimsime prekę, o jam už tai nereikės mokėti. Lygiai tą patį galima padaryti vėliau, jei kažkur įvyko klaida“, – aiškina M. Eglinskas.

Nerenka duomenų apie pirkėjus

Visos parduotuvės ir jos lankytojų nestebi joks žmogus. Tiesa, keli darbuotojai stebi sistemos parametrus, seka, ar veikia visi jutikliai ir kameros. Tačiau verslininkas tikina, kad jokie duomenys apie vartotojus nerenkami.

„Bendrai vartotojų analitika skirta geriau parinkti asortimentą ir suprasti, ko vartotojui reikia, nes dažnai atėjęs į parduotuvę žmogus neranda, ko ieškojo. Tai yra atskira užsakovo, gamintojo vieno ar kito produkto linija. Dažniausiai parduotuvėje būna atskiras stendas, kuris matuoja vartotojų elgesį. Mūsų parduotuvėje šie sprendimai nėra aktyvuoti. Mes mažiau koncentruojamės į analitikos, o labiau į automatizavimo sprendimus“, – pažymi pašnekovas.

Visgi „Pixevia“ vadovas jau gali apibrėžti, kas yra tipinis parduotuvės lankytojas. Jis išskiria tris grupes žmonių: gyvenantys Senamiestyje, čia dirbantieji ir tie, kurie dažniausiai po darbo arba savaitgaliais vaikštinėja Senamiesčio gatvelėmis. Visi jie yra skirtingi segmentai.

„Tipiškas pirkėjas eina arba dviračiu važiuoja pro šalį ir jis nori greitai pasiimti gėrimą arba užkandį“, – apibūdina verslininkas.

Taip pat jis priduria, kad pagrindiniai klientai buvo praeinantys turistai, tačiau jų nebelikus, kaip ir visų aplinkinių parduotuvių, pardavimai yra itin nukrito.

Šiuo metu parduotuvė kasdien dirba nuo 12 iki 20 val. Kaip pasakoja M. Eglinskas, iš techninės pusės parduotuvė paruošta dirbti visą parą, tačiau bendrovė dar nori surinkti tam tikrą žmonių bazę – nuolatinius klientus, kuriems suteiktų galimybę bet kuriuo paros metu atsidaryti parduotuvę, apsipirkti ir išeiti.

„Norime susidaryti pirkėjų ratą, kurie yra daugiau apsipirkę, ir jais pasitikėdami suteiktume galimybę bet kada įeiti į parduotuvę“, – pažymi pašnekovas.

Lietuviai sukūrė pirmąją Europoje parduotuvę be kasininkų ir kasų: po 5–10 metų tai bus įprastas reiškinys
© DELFI / Josvydas Elinskas

Parduotuvė – ne verslo modelis, bet technologijos demonstravimas

„Pixevia“ – greito aptarnavimo segmentas, Lietuvoje atitinkantis pačias mažiausias prekybos tinklų ir „Narvesen“ parduotuves arba degalines. Todėl prekių asortimentas čia – panašus. Daugiausiai prekiaujama maistu, kurį pirkėjas per valandą suvartoja.

„Turime ir standartinių prekių – makaronai, kečiupas, žuvis, dezinfekuojantys skysčiai. Bet daugiausiai – greito vartojimo prekės: gėrimai ir užkandžiai“, – vardija M. Eglinskas.

Verslininkas priduria, kad prekių kainos – panašios kaip ir kitų šalia įsikūrusių parduotuvių: „Kad ir kokie išmanūs bebūtume, pirkėjas renkasi ne tik pagal technologiją, bet ir kainą.“

„Pixevia“ vadovas pabrėžia, kad parduotuvė nėra joks verslo modelis, tai labiau technologijos demonstravimas klientams.

„Demonstruojame, kad tai ypač pažangi technologija, esame patys pirmieji Europoje. Šią technologiją šiuo metu teikiame prekybos tinklams ir degalinėms – patys didžiausi segmentai“, – pasakoja jis ir priduria, kad bendrovė iki šiol neturėjo tikslo kuo daugiau pritraukti žmonių.

Pirmosios dirbtinio intelekto parduotuvės – JAV

Pirmosios dirbtinio intelekto pagrindu sukurtos parduotuvės atsirado JAV. Jas pristatė „Amazon“, kuri šiuo metu JAV turi 25 parduotuves.

Idėja lietuviams kilo iš pačių patirties, kuriant dirbtinio intelekto sistemas, ir stebint, kuria kryptimi juda prekyba. Bendrovė nuo 2015 m. dirbo su vaizdo apdorojimo, dirbtinio intelekto sistemomis – parkavimo sistemomis.

„Sistema tobulėjo, mes jau prekybos įmonėms siūlėme analitikos sprendimus. Poreikis vis augo kurti sudėtingesnes sistemas. Be to, stebėdavome, kas vyksta JAV rinkoje, patys apsilankę tose parduotuvėse“, – pasakoja M. Eglisnkas.

Lietuviai sukūrė pirmąją Europoje parduotuvę be kasininkų ir kasų: po 5–10 metų tai bus įprastas reiškinys
© DELFI / Andrius Ufartas

Po 5–10 metų bus įprastas reiškinys Lietuvoje

„Pixevia“ vadovo teigimu, ateityje visos parduotuvės nebus vienodai automatizuotos.

„Tikrai ne visos parduotuvės bus tokios. Jos bus įvairios: papuošalų parduotuvės, kuriose svarbiausias dalykas – žmogus; mažesnėse maisto parduotuvėse visą parą laikyti žmogaus nėra prasmės, todėl dalis jų bus pilnai automatizuotos; kitose tik dalį laiko bus žmogus piko valandomis ar kai reikia paaiškinti. Kitose gal visą laiką bus žmogus“, – dėsto jis.

Tačiau pabrėžia, kad greito ir patogaus aptarnavimo poreikis ateityje vis didės. Todėl greičiausiai tokių parduotuvių, kai pirkėjas ateina, pasiima prekes ir išeina, kiekis nuolat didės.

„Po 5–10 metų tai bus įprastas dalykas mūsų gyvenime. Šiuo metu dar egzotika“, – prognozuoja verslininkas.

Anot jo, internetinė prekyba ateityje taip pat nusirėš dalį prekybos, bet ne tiek daug: „Jeigu parduotuvės bus automatizuojamos, jos galės pateikti prekes gal net geresne kaina ir su patogiu aptarnavimu.“

M. Eglinskas pažymi, kad bent jau iki šių metų maisto produktų internetinė prekyba tiek Europoje, tiek JAV buvo itin nedidelė – daugiausiai apie 5–6 proc. Atskiras prekes, tarkim, elektronikos, buvo palietę itin stipriai, tačiau maisto prekyba esą liko šone.

„Jei per pietus eidamas gatves noriu, ko nors užkąsti ar atsigerti, internetu užsakyti ir laukti valandą ar dvi – kainuoja laiko ir pinigų, nes už pristatymą Lietuvoje sumokėsiu eurą arba du. Todėl greičiausiai maistą žmonės pirks vietoje, praeidami pro parduotuves. Manome, kad maisto pardavimai internetu augs daugiau nei 3–4 proc., bet tai nebus esminis augimas“, – įsitikinęs pašnekovas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(91 žmogus įvertino)
3.5824

Seimas svarstys, ar kai kuriais atvejais atleisti gyventojus nuo rinkliavos už atliekų tvarkymą (8)

Seimas po pateikimo pritarė Atliekų tvarkymo įstatymo pataisai, kuria siūloma numatyti, kad...

„NEO Finance“ pajamos šiemet augo 28 proc. iki 1,2 mln. eurų (1)

Lietuvos finansų technologijų (fintech) startuolis „NEO Finance“ pirmąjį šių metų ketvirtį...

Italijos vyriausybė ekonomikos skatinimui skirs papildomus 40 mlrd. eurų

Tam, kad paskatintų ekonomiką, Italijos vyriausybė nusprendė skirti papildomus 40 mlrd. eurų,...

Seimas nesutiko Konstituciniame Teisme pasitikrinti įstatymo dėl privalomojo darbuotojų testavimo (8)

Seimas atmetė nutarimo projektą, kuriuo buvo siūloma kreiptis į Konstitucinį Teismą (KT)...

Poilsiautojų laukianti Klaipėda perbraižo automobilių statymo zonas: vis nesutaria, kas ir kada brangs (19)

Likus vos porai savaičių iki gegužės, Klaipėdos valdininkai tikisi greito sprendimo dėl...

Top naujienos

Rusija įrėmė raketas Vakarams į smilkinį: ar gresia naujas karas (1049)

Jau kurį laiką didėja įtampa Ukrainos pasienyje ir neraminančios žinios apie Rusijos karinį...

Rusams uždrausta atostogauti Turkijoje: lietuviams bus daugiau ramybės, gali stipriai nukristi kainos (327)

Turkijos Antalijos regione – gedulo nuotaikos. Nuo balandžio 15 dienos čia nelieka rusų turistų,...

Po sprendimų laisvinti karantiną – eksperto prognozė: 3000 naujų atvejų per parą jau gegužės pradžioje (306)

Tikėtina, kad netrukus Lietuva sugrįš į „juodąją zoną“, o atlaisvinus karantiną jau...

Joana Balčiuvienė | D+

Žmonos smurtas prieš vyrą: tai vyksta dažniau, nei įsivaizduojate (4)

„Tu gal pederastas? Gal tau ant moterų nestovi?“ – šis sutuoktinės klausimas Pauliui (vardas...

Niūrios dienos baigiasi: sinoptikai žada savaitgalį su 19 laipsnių šiluma (2)

Penktadienį Lietuvos orus lems Juodosios jūros ciklono šiaurės vakarinė dalis. Stori debesys...

Į Europos lygos pajėgiausiųjų ketvertą užtikrintai žengė du Anglijos klubai (3)

UEFA Europos lygoje aiškios pusfinalio dalyvės. Jos paaiškėjo ketvirtadienį po atsakomųjų...

Lenkija išsiunčia tris Rusijos diplomatus papildyta (151)

Lenkija ketvirtadienį paskelbė išsiunčianti tris Rusijos diplomatus dėl, anot Varšuvos,...

Sostinės policija skubiai kreipiasi į visuomenę: iš ligoninės išėjo ir dingo vyriškis (10)

Šiandien, ketvirtadienį, apie 15 val., Santariškių g. iš ligoninės išėjo Andrej Bogdanovič...

Sibiro ir blokados užgrūdinta žolininkė: išbandymų nereikia bijoti (5)

„ 7 Ievos namai “, kitaip 7IN įkūrėjai Ieva ir Valdas Jonaičiai turi kažkokio vidinio...

Antony Sguazzin | D+

Ekspertai įspėja dėl pavojaus iš Afrikos: sėdime ant uždelsto veikimo bombos

Tuo metu, kai likęs pasaulis, sparčiai skiepydamasis, tikisi grįžti prie įprasto gyvenimo ritmo...