Vietoj viešbučio – nakvynė pas vietinius, vietoj įprasto taksi – „Uber“, o atvykęs į nežinomą miestą jau gali pasirinkti, kas tau jį aprodys, tradicinis gidas ar vietinis gyventojas. „Turėk draugą kiekviename mieste“ – būtent tokią idėją vasarą pristatė grupė lietuvių, įkūrusių „Showaround“ platformą. Turistams tai puiki proga pažinti vietovę vietinio akimis, o miesto gyventojams – papildoma galimybė užsidirbti.

„Keliaudamas po pasaulį tu visur jautiesi svetimas, tu nesijauti kaip to miesto gyventojas. Ir „Showaround“ gali tai išspręsti. Tu gali turėti draugą bet kuriame mieste“, – interneto platformą pristato jos įkūrėjas Linas Sablovskis.

Vakarų Europoje platforma populiariausia Berlyne ir Amsterdame, o Rytuose pirmauja Stambulas ir Kijevas. Anot įkūrėjo, šiuo metu komanda koncentruojasi į Europą.

„Europoje sekasi gerai. Turime jau 3,5 tūkst. gidų, iš kurių dauguma Europoje. Su Amerika ir Azija šiek tiek sunkiau“, – pasakoja L. Sablovskis.

Lietuvoje tinklas kol kas nėra labai populiarus, jame – 58 vietiniai gyventojai. Tiesa, kiekvienas prisijungęs asmuo, kuris už teikiamas paslaugas gauna užmokestį, privalo įregistruoti savo veiklą.

„Yra keli būdai: arba registruoja individualią veiklą pagal pažymą ir moka 5 proc. gyventojų pajamų mokesčio tarifą, aišku, atitinkamai ir socialinio draudimo, sveikatos draudimo įmokas, arba išsiima verslo liudijimą. Jeigu tai yra tik atsitiktinė veikla – paslaugas suteiki vieną du kartus ir ne daugiau – tai, aišku, nuo gautų pajamų jie turi mokėti 15 proc. gyventojų pajamų mokestį metams pasibaigus“, – aiškina Mokesčių inspekcijos Teisės departamento direktorė Rasa Virvilienė.

Interneto puslapio siūlomos paslaugos papiktino profesionalius gidus, nes platformos dalyviai, net ir nevadindami savęs gidais, teikia jų paslaugas.

„Gidas – tai asmuo, turintis specialų išsilavinimą, išsimokslinimą ir vedantis ekskursijas. O vesti ekskursiją yra ne tas pats, kas suteikti kokią informaciją ir t.t. Į tą bendrą ekskursijos sąvoką įeina visas turizmo paslaugų paketas. Kai tu vedi ekskursiją, tai tu dalyvauji ne tik informacijos teikime, tu kalbi ir apie apgyvendinimą, maitinimą, transportą“, – sako Gidų gildijos pirmininkė, gidė ekspertė Jovita Česnulevičienė.

Anot įkūrėjo, tinklas „Showaround“ su gidais nekonkuruoja, o jame veikiantiems licencija nereikalinga, nes jų veiklos laukas neįtraukia istorinių faktų, datų teikimo.

„Pas mus yra vietiniai žmonės, kurie gali tau aprodyti vietas, kur jie leidžia laisvalaikį, kur, pavyzdžiui, mėgsta nueiti atsigerti kavos. Ir licencijos tam, kad parodyčiau, kur aš geriu kavą, tikrai nereikia“, – įsitikinęs L. Sablovskis.

Vilnietė Rūta naudojasi šia platforma ne tik kaip miesto gyventoja, bet ir išvykusi svetur. Pasak jos, tokios ekskursijos yra labiau spontaniškos, o bendravimas – artimesnis.

„Galbūt rasi galeriją ar gatvelę pakeliui, visada gali ten pasukti ir kažkiek nukrypti nuo turo. Taip pat bendravimas yra žymiai šiltesnis ir neformalesnis negu su tikrais gidais“, – patirtimi dalinasi Rūta.

Anot idėjos sumanytojų, vartotojui, šiuo atveju miesto svečiui, turi būti suteikta galimybė pasirinkti, ko jam reikia – profesionalaus gido ar vietinio gyventojo paslaugų.