Galbūt įspėjimai apie tai, kad po Ukrainos kitas Rusijos taikinys bus Baltijos šalys, ir turi įtakos lietuvių ateities planams, bet ekonominiuose jų lūkesčiuose tai kol kas neatsispindi.
© AP/Scanpix

Per metus nuo konflikto Ukrainoje pradžios Lietuvos vartotojų, pramonės, statybos ir prekių bei paslaugų sektorių pasitikėjimo rodikliai beveik nepasikeitė.

Statistikos departamento duomenimis, bendras ekonominių vertinimų rodiklis 2014 metų vasarį buvo -5, o praėjus 12 mėnesių siekia -8. Tiesa, per metus tam tikrų svyravimų pasitaikė, tačiau jie nebuvo stiprūs.

„Sunku pasakyti, kiek kalbos apie karą turi įtakos gyventojų lūkesčiams. Be to, jie per metus nelabai svyravo, o pastaruoju metu net ir gerėjo“, – apibendrino „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis.

Jis pastebėjo, kad svarbu atskirti bendrojo rodiklio komponentus, vienas kurių yra vartotojų ketinimas taupyti. Jis jau kurį laiką rodo, kad gyventojai yra labiau linkę pinigus kaupti, o ne juos leisti įsigydami prekes, pavyzdžiui, baldus, buitinę ar elektroninę techniką.

„Tačiau tam įtakos turbūt turėjo ir euro įvedimas. Todėl neaišku, kuris iš šių veiksnių – valiutos pasikeitimas ar karo baimė – labiau atsispindi vartotojų lūkesčiuose ir elgsenoje“, – sakė pašnekovas.

Tuo metu Lietuvos įmonės taupo jau seniai. To įrodymas – nepaskirstytas ir į investicijas nenukreipiamas pelnas. „Materialinės investicijos pernai nedidėjo, o į įrenginius ir mašinas net ir mažėjo“, – pastebėjo N. Mačiulis.

Jo teigimu, tam taip pat gali būti įvairių priežasčių: nuo gilėjančios recesijos Rusijoje ir kitose rytų rinkose iki migloto atsigavimo euro zonoje. Dalis verslininkų galėjo laukti, kol bus paskirstytos Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos.

Reklamos neturėtų mažėti

Viena iš sričių, kurioje su sunkumais susidūręs verslas ima taupyti pirmiausiai, yra reklama. Tačiau, rinkos ir žiniasklaidos tyrimų kompanijos TNS LT duomenimis, 2014 metais reklamos apimtys Lietuvoje augo 5,3 proc. Labiausiai prie augimo prisidėjo interneto ir mobiliojo ryšio tiekėjai bei greitųjų kreditų bendrovės.

TNS LT reklamos monitoringo vadovė Giedrė Juronienė LRT.lt sakė, jog bendra tendencija 2015 metais rodo, kad reklamos rinka ir toliau augs.

„Daugelis mūsų apklausoje dalyvavusių ekspertų ir didžiųjų reklamos agentūrų vadovų prognozuoja 4 proc. augimą“, – dar neskelbto tyrimo duomenis atskleidė pašnekovė.

Vertindama pirmus du šių metų mėnesius, G. Juronienė pastebėjo, kad sausis buvo tradiciškai tuštesnis, nes įmonės dar derino savo biudžetus, o vasaris – tipinis, tačiau dėl merų ir savivaldybių tarybų rinkimų labai prisidėjo politinė reklama.

„Intuityviai prognozuodama sakyčiau, kad mažesnių reklamos apimčių nejaučiame, nėra ir neužpildytų reklamos blokų. Kol kas tendencijos nuteikia pozityviai“, – teigė TNS LT atstovė.

N. Mačiulis pastebėjo, kad reklama visų pirma siekiama skatinti vidaus paklausą, kuri pernai buvo bene pagrindiniu didėjusių verslo pajamų šaltiniu.

„Tačiau rinką 2014 metais labiausiai augino atskiri sektoriai, pavyzdžiui, greitieji kreditai, kurie pirko daug reklamos. Tad tai nereiškia, kad visi mato daug plėtros galimybių“, – sakė ekonomistas.

Skirtingos strategijos

Viena didžiausių reklamos užsakovių Lietuvoje „Maxima“ šiemet savo reklaminės strategijos keisti neketina.

„Reklaminį biudžetą ir intensyvumą ketiname išlaikyti maždaug tokį patį, kaip ir 2014 metais, – į LRT.lt klausimą atsakė prekybos tinklo atstovai. – Mūsų tikslas nėra eteryje tiesiog sukelti ir palaikyti „reklaminį triukšmą“, taip persotinant reklamos vartotojus tinklo reklama. Priešingai, mes norime, kad mūsų reklama būtų išgirsta tų, kuriems ji bus naudinga. Todėl, siekdami reklamos efektyvumo, stengiamės naudoti įdomesnius kūrybinius sprendimus, o ne tiesiog didindami išlaidas reklamos kanalams.“

Pasak „Maxima“ atstovų, tokia strategija pasiteisina, todėl ir šiemet dar daugiau dėmesio bus skiriama kūrybiniams sprendimams. Tačiau galutinės išlaidos reklamai bei pasitelkti sprendimai priklausys nuo konkurencinės aplinkos bei pokyčių joje.

Tuo metu mobiliojo ryšio operatorius „Bitė“ savo reklamos biudžetą 2015 metais ketina mažinti.

„Reklamos šiemet gali būti mažiau, nes nusprendėme didesnę dalį investicijų skirti klientų aptarnavimui. Daugiau dėmesio skirsime ekspertų mokymams, tiesioginiam bendravimui su klientais“, – informavo korporatyvinių reikalų ir ryšių su visuomene vadovė Žana Jakevičienė.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Versli Lietuva“ ruošia mokesčių lengvatų startuoliams siūlymą

Verslumą skatinanti ir už startuolių ekosistemos kūrimą atsakinga agentūra „Versli Lietuva“...

Pieno perdirbėjai tikisi tvirtesnių prekybos ryšių su Kinija

Lietuvos pieno perdirbimo įmonės Kinijos rinką mato kaip svarbią eksporto partnerę, tačiau...

ECB kol kas nekomentuoja situacijos dėl „ABLV Bank“ (1)

Europos centrinis bankas (ECB) kol kas išsamiai nekomentuos, kodėl jo prižiūrimame banke „ABLV...

„Philip Morris“ gresia bauda už rūkymo įrenginio IQOS reklamą (11)

Tabako gaminių prekybos bendrovei „Philip Morris“ Lietuvoje gresia bauda už tabako vartojimui...

Ekonomikos mokytojai: tėvai vengia su vaikais kalbėti apie pinigus (26)

Tyrimai rodo, kad lietuvių – tiek moksleivių, tiek suaugusiųjų – ekonomikos ir finansinio...

Top naujienos

Tik įsidarbinęs suprato, į kokį pragarą pateko: tai peržengė visas ribas (213)

Įtartina tvarka mokamas atlyginimas, materialinė atsakomybė net už kėdę, ant kurios sėdi, ir...

Ruošiamas naujas sprendimas dėl mokesčių „Sodrai“ (64)

Ar teisinga, kad už visiškai tą pačią paslaugą vienas žmogus moka, pvz., 5 Eur, o kitas – 10...

Lietuvos policiją sudrebinęs skandalas: aiškėja itin nemalonūs dalykai (77)

Trys policijos pareigūnai neteko darbo ir sėdo į teisiamųjų suolą už tai, kad kankino...

Pagrindiniame šalies kelyje nyksta greičio matuokliai (24)

Akylesni vairuotojai pastebėjo, kad pagrindiniame šalies kelyje A1 sumažėjo greičio matuoklių...

Matjošaitytė ginasi mainiusi Karbauskio ramybę į VRK vadovės pareigas (210)

Ar Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Laura Matjošaitytė šias pareigas ir...

Ekspertas apie Rusiją: be atgrasymo mums gresia rimti pavojai siūlo rengti „staigias finansines pratybas“ (95)

Gebėjimas atgrasyti potencialius agresorius yra patikimos gynybos politikos kertinis akmuo. Juk daug...

Arti išsvajotos pozicijos likęs aštuoniolikmetis Drukarovas Pjongčangą galės palikti aukštai iškelta galva

Pjongčango žiemos olimpinių žaidynių vyrų kalnų slidinėjimo slalomo rungtyje ketvirtadienį...

Orai: šaltis sustoti neketina – jutiminė temperatūra pasieks –30 laipsnių (82)

Nuo ketvirtadienio šalį kaustys arktinis šaltis, iš kurio išsivaduosime tikrai ne greitai....

Paskelbė tokį gyvenimo aprašymą, kad per kelias dienas sulaukė 150 darbo pasiūlymų (30)

Kijevo gyventoja Alisa Abasova paskelbė „Facebook“ neįprastą gyvenimo aprašymą ir per kelias...

Grūdų kainos pasuko žemyn: ko laukti (18)

Įžengus į 2018 metus augalininkystės sektorius Lietuvoje išgyvena ne pačius geriausius laikus....