Įves apribojimus
Portalas „Notes from Poland“ skelbė, kad mažos emisijos zonos Lenkijos sostinėje atsiras jau kitais metais, o tai taršiems automobiliams užkirs kelią patekti į centrinę miesto dalį.
Buvo aiškinama, kad tai – nuoseklus žingsnis po to, kai tokią tvarką nuspręsta įgyvendinti ir kitame Lenkijos mieste – Krokuvoje.
Planuojama, kad į Varšuvos miesto centrą nebus įleidžiami senesni nei 18 metų dyzeliniai automobiliai bei senesni nei 27 metų benzininiai automobiliai, o pokyčiai įsigalios nuo 2024-ųjų liepos 1-osios.
Teigta, kad šios ribos bėgant laikui trauksis, kol, galiausiai, iki 2032 m. bus uždrausta įvažiuoti senesniems nei 11 metų dyzeliniams automobiliams bei senesniems nei 17 metų benzinu varomoms transporto priemonėms.
Varšuvos miesto meras Rafał Trzaskowski anksčiau teigė, kad 87 proc. gyventojų nori, kad vietos valdžia imtųsi veiksmų sumažinti oro taršą, nes ji Lenkijoje yra viena prasčiausių Europoje, o 76 proc. gyventojų pritarė mažos taršos zonų įgyvendinimui.
Taip pat, kaip pažymėta, tokių zonų sukūrimas miestuose, kuriuose gyvena daugiau nei 100 000 gyventojų, yra vienas iš Lenkijos įsipareigojimų, kuriuos ji prisiėmė siekdama iš Europos Sąjungos gauti milijardus eurų atsigauti po pandemijos.
Kol kas, kaip ši tvarka tiksliai atrodys, lieka neaišku, šiuo metu turėtų vykti viešosios konsultacijos su gyventojais, siekiant nustatyti tikslias centrinės miesto dalies ribas.
Pokyčių bus sulaukta ir Krokuvos mieste. Teigta, kad čia mažos taršos zona taip pat įsigalios 2024 viduryje.
Tame pačiame portale minima, kad iš pradžių bus draudžiama važiuoti benzinu varomiems automobiliams, kurie senesni nei 31 metai, ir dyzeliniams automobiliams, vyresniems nei 27 metų, o 2026 m. ribos, atitinkamai, sumažės iki 25 ir 15 metų.
Anksčiau buvo aiškinta, kad 70 metų ir vyresni vairuotojai bus atleisti nuo apribojimų, taip pat išimtys bus taikomos pagalbos tarnybų naudojamoms transporto priemonėms ir senoviniams automobiliams.
Vežėjams įtakos neturės
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas tikino apie galimus pakeitimus girdėjęs.
„Mes į miestų centrus nevažiuojame. Yra padaryti apvažiavimai ir visi, kaip pro ten važiavo, taip ir važiuos.
Panašu, kad tai įtakos neturės, nes net prekių pristatymai, logistikos centrai yra ne miestų centruose. Dažniausiai jie yra prie miestų, prekės ten iškraunamos, o su mažesnėmis mašinomis jau išvežamos, kur reikia“, – sakė Z. Buivydas.
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinis sekretorius Povilas Drižas buvo panašios nuomonės.
„Manau, kad mažai į miestus „lendama“, ypač Lenkijoje, kur yra puiki infrastruktūra. Viskas sudėliota, kad į miestus labai važiuoti nereikėtų“, – teigė P. Drižas.
Mažos taršos zonos – ir Lietuvoje
Pokyčių bus sulaukta ne tik kaimyninėje Lenkijoje. Apie tai, kad mažos taršos zonos bus įvestos ir Lietuvoje, kalbama jau kuris laikas.
Redakcija jau rašė, kad Alternatyviųjų degalų įstatyme numatyta, kad Lietuvos savivaldybės turi nusistatyti ir pagal poreikį periodiškai atnaujinti mažos taršos zonas miestuose.
Dar anksčiau Susisiekimo ministerija aiškino, kad sprendimus dėl zonos tipo taikymo, ar jose veiks rinkliavų sistema, ar įvažiavimas nebus apmokestinamas, kiekviena savivaldybė priims atskirai, tačiau pagrindiniu jų tikslu išliks taršių automobilių naudojimo mažinimas miestuose.
Dar prieš kurį laiką idieji miestai teigė, kad jau turi numatę, kokias teritorijas tokios mažos taršos zonos galėtų apimti, o kai kurie – ir kaip atrodys taršių automobilių apmokestinimas.
Savivaldybės planuoja, kad ilgalaikėje perspektyvoje tokiomis galėtų tapti ne tik miestų Senamiesčiai, o daug platesnės teritorijos.
Klaipėdos savivaldybės atstovai atvirai sakė nusimatę zonas be CO2, kurios apims tiek Senamiestį, tiek Smiltynę, tačiau pirmieji pokyčiai lauktų gyvenančių Kaune ir būtų įgyvendinami jau nuo liepos.
Buvo aiškinama, kad prie įvažiavimų numatoma įrengti išmanias kameras, kurios fiksuotų transporto priemones, t.y. nuskaitytų valstybinius numerius bei įvertintų, ar šios atitinka keliamos emisijos reikalavimus.
Vilniuje numatyta, kad mažos taršos zonos kontrolė galėtų būti vykdoma ne anksčiau kaip nuo 2024 m.
Daugiau apie tai skaitykite čia.