aA
Keliones lėktuvu daugelis sieja su puikia proga netrikdomai pasnausti, padirbėti, paskaityti knygą arba peržiūrėti filmą.
© Shutterstock

Tačiau orlaivių pilotams ir aviacijos srityje besisukantiems specialistams skrydžiai neretai pasiūlo ir kitokios patirties. Įprotis sutelkti dėmesį būnant lėktuve jiems tarsi į kraują įaugęs, todėl net tada, kai orlaivio nepilotuoja ir sėdi patogiai įsitaisę jo salone, jie norom nenorom pastebi tai, kas neužkliūva greta esantiems keleiviams.

Norėdami išsiaiškinti, ką pastebi orlaivių pilotai sėdėdami keleiviams skirtame salone, svetainės „Business Insider“ žurnalistai pakalbino du oro transporto bendrovėse dirbančius pilotus, taip pat apibendrino platformoje „Quora“ pateiktus atsakymus.

Apledėjimas

Nors daugeliui keleivių didžiausią išgąstį paprastai kelia turbulencija, Denverio universitete „Metropolitan State University“ dėstanti pilotė Tanya Gatlin tvirtina, kad šis reiškinys tikrai nėra toks pavojingas kaip daugelis mano.

„Dėl to neįvyksta katastrofų ir nekyla grėsmių saugumui“, – sakė ji svetainei „Business Insider“.

Kur kas didesnį nerimą T. Gatlin kelia ledas. Ledas ir sniegas nuo lėktuvų pašalinami dar prieš jiems pakylant, be to, orlaiviai yra padengti specialia medžiaga, neleidžiančia susidaryti ledui skrydžio metu. Nuo ledo apsaugančios priemonės po kurio laiko, deja, tampa nebeveiksmingos.

Problemų gali iškilti tada, kai prieš nusileidimą sumažinamos lėktuvo variklio apsukos.

„Nusileidimo trajektorija yra labai trumpa, todėl ją įveikti reikia palyginti greitai, ir nepaleidus variklio tuščiąja eiga to padaryti tiesiog nepavyktų“, – sakė pilotė.

Vadinasi, besileidžiančio orlaivio varikliai neišskiria tiek šilumos, kiek kylančio, todėl didėja tikimybė, kad lėktuvas apledės, o tada sklandžiai nusileisti gali būti sudėtinga.

Lėktuvuose tarp keleivių sėdintys pilotai įsidėmi tai, ko mes nė nepastebime
© DELFI / Andrius Ufartas

Įtartini kvapai

Kvapai neretai gali labai aiškiai signalizuoti apie lėktuve kilusias problemas, dažnai susijusias su variklio triktimis ar degalams skirtų sistemų gedimais.

„Visada pravartu įsiklausyti į garsus, tačiau keleiviams skirti salonai paprastai gerai izoliuoti, todėl problemas nurodančius garsus išgirsti sunku. O štai kvapas sklinda gana laisvai, be to, kai kuriuos kvapus, kaip antai degalų, hidraulinių skysčių, pernelyg įkaitusio oro, palyginti nesunku atpažinti“, – portale „Quora“ rašo buvęs Tarptautinės oro transporto asociacijos saugumo skyriaus vadovas Tomas Farrieris.

Šviesos kritimo kampo pokytis

Patyrę pilotai puikiai žino, kad staiga pakitęs į salono langą krentančios šviesos kampas gali reikšti, jog lėktuvas keičia kursą.

„Netikėtas ir akivaizdus į langą krentančios saulės šviesos kampo pasikeitimas yra pirmas ženklas, kad lėktuvas keičia kursą“, – teigia T. Farrieris.

Pranešimas apie skrydžio atidėjimą

Daugelis lėktuvų keleivių kažkodėl nemano, kad po pranešimo apie skrydžio atidėjimą turi sulaukti išsamaus paaiškinimo, kodėl priimtas toks sprendimas. Tačiau pilotas Patrickas Smithas, vedantis kelionėms lėktuvu skirtą tinklaraštį „Ask the Pilot“, yra tvirtai įsitikinęs, kad paaiškinimas turi būti pateiktas.

„Pasijuntu ne juokais sunerimęs, kai man sėdint salone pranešama apie skrydžio atidėjimą arba iš viso neperspėjus lėktuvas ištisas 25 minutes be jokios akivaizdžios priežasties prastovi ant aerodromo riedėjimo tako. Beje, koks nors nekonkretus arba sunkiai suvokiamas paaiškinimas tokiais atvejais gali sukelti dar daugiau sumaišties“, – sakė lėktuvo pilotas.

Lėktuvuose tarp keleivių sėdintys pilotai įsidėmi tai, ko mes nė nepastebime
© DELFI / Orestas Gurevičius

Juk akivaizdu, kad skrydžio atidėjimo priežastį tikrai įmanoma nurodyti taip, kad keleiviams ji būtų suprantama.

„Bet ką galima paaiškinti taip, kad visiems būtų suprantama. Tereikia tinkamai suformuluoti pranešimą ir laiku jį paskelbti“, – sakė P. Smithas.

Nusileidimo rutina

Tiek pilotai, tiek skrydžių palydovai prieš lėktuvui leidžiantis laikosi griežtai sustyguotos procedūros. Daugelis keleivių apie netrukus įvyksiantį nusileidimą paprastai sužino tik pasigirdus tradiciniam nurodymui pasistatyti sėdynių atlošus ir užlenkti priešais esančius padėklus. Tačiau kai kurie pilotai apie tai, kad ruošiamasi leistis, sužino likus kelioms sekundėms iki pasigirsta atitinkami pranešimai.

„Daugelis keleivių nepastebi, kaip prieš pat leidžiantis į žemesnį nei 3 tūkst. metrų aukštį lėktuvo skridimas suvienodėja, – portale „Quora“ rašo Hachi Ko. – Pajutęs tą stabilumą galiu spėti, kad pilotas peržvelginėja kontrolinį sąrašą. Kaip tik tada atsisuku į skrydžio kaimyną ir gestu parodau, kad netrukus pasigirs pranešimas. 50 proc. atvejų po 4–5 sekundžių taip ir įvyksta.“

Kur yra avarinis išėjimas

Orlaivių keleiviai paprastai nesivargina sutelkti dėmesio į su saugumu susijusias instrukcijas, tačiau salonuose sėdintys pilotai gerai žino, kokia svarbi informacija tuo metu pateikiama. Pavyzdžiui, avarinio nusileidimo atveju vargu ar pakaks laiko susiorientuoti, kur yra avarinis išėjimas.

„Visada apsidairau ir įsimenu, kurioje vietoje yra avarinis išėjimas. Tada suskaičiuoju, kiek vietų mane nuo jo skiria, – platformoje „Quora“ rašo Johnas Chesire‘as. – Taip padarau, kad net tamsoje, dūmuose, po vandeniu arba lėktuvui apsivertus akimirksniu suprasčiau, kur yra avarinis išėjimas. Kad galėčiau net nematydamas, apgraibomis suskaičiuoti sėdynes ir taip nusigauti iki reikiamos vietos.“

Pilotas
Pilotas
© Shutterstock
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(0 žmonių įvertino)
0
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Facebook“ pripažino: šimtus milijonų slaptažodžių galėjo matyti visi įmonės darbuotojai (14)

„Facebook“ ketvirtadienį pripažino, kad šimtai milijonų vartotojų slaptažodžių įmonės...

Prakalbus apie staigų atlyginimų kilimą – Maurico pastaba: deja, yra vienas magiškas žodis (111)

Finansų ministerija blogina ekonomikos augimo prognozes : kaip situacija keičiasi lietuvių...

Estijos „Swedbank“ vadovas apie banko pasitraukimą iš Baltijos šalių: gryna spekuliacija

Prielaidos, kad dėl pinigų plovimo skandalo „Swedbank“ gali pasitraukti iš Baltijos šalių,...

Valdyba svarstys Vilniaus šilumos tinklų vadovo Manto Buroko atleidimą (3)

Vilniaus šilumos tinklų valdyba penktadienį spręs, ar atleisti daugiau nei trejus metus jai...

Sveikatingumo paslaugų startuolis „Urban“ Lietuvoje steigia plėtros biurą: įdarbins 30 žmonių (2)

Vilniuje plėtros biurą kuria sveikatingumo paslaugų startuolis „ Urban “.

Top naujienos

Įtampa ir nerimas Briuselyje didėja: ES siūlys Britanijai dvi galimybes atnaujinta 01.10 val. (213)

Europos Sąjungos lyderiai ketvirtadienį susitarė pasiūlyti Didžiosios Britanijos premjerei...

Šalis, kur prostitucija – tiesiog verslas: kaip tai atrodo iš arti (199)

Na, va jums ir prašome, dar viena spalvinga spalvingos šalies pusė. Aš su prostitucija...

Paaiškino, kodėl „klevai“ laikiną vairuotojo pažymėjimą turės 3 metus (32)

Keičiasi tvarka, nurodanti, kiek laiko galioja pradedantiesiems vairuotojams išduodamas laikinasis...

Europos čempionato atrankos starte Rusijos rinktinė gavo skambų antausį Briuselyje (35)

2020 metų Europos futbolo čempionato atranką Rusijos rinktinė pradėjo pralaimėjimu. Briuselyje...

Tobulą atostogų vietą atradę lietuviai įspėja tautiečius: higienos sąskaita taupyti nevalia, todėl nekartokite mūsų klaidos (47)

Laoso Liaudies Demokratinė Respublika – nedidukė Pietryčių Azijos valstybėlė, gyventojų...

„Olympiakos“ įteikė dovaną „Žalgiriui“, suomis išplėšė pergalę rungtynėse su „Barcelona“ (11)

Pirėjo „Olympiakos“ (14-14) įteikė netikėtą dovaną dėl likusių trijų laisvų kelialapių...

Lietuvoje siaučiant tymų protrūkiui Veryga pripažįsta veiksmų plano neturintis (356)

Lietuvoje – tymų proveržis: šiemet jau užfiksuoti 224 atvejai. Pernai tokių buvo 30.

„Žalgirio“ svajonę pasvėręs Kuzminsko brolis: būtų nuostabu, jei tolyn patektų ir Kaunas, ir Milanas laida „Krepšinio zona“ (23)

Dar prieš tris savaites nekantriausi Lietuvos žurnalistai jau skubėjo laidoti Kauno „Žalgirio“...

Prašmatniame gimtadienyje – daugiau nei 100 kviestinių svečių (32)

Ketvirtadienio vakarą interjero tekstilės kompanija „Audrineta“ atšventė aštuonioliktą...

Ekspertas apie išvadas dėl buvusio Putino bendražygio mirties: nieko panašaus nebuvau matęs (99)

Lūžęs kaklo kaulas, kuris lūžta labai retai, nebent smaugimo ar dusinimo atveju, kraujo...