„Mane stebina tokie pasakymai. Tiesą sakant, galbūt neturiu pakankamai dalykinės informacijos, kuria jie remiasi, bet tai, kas vakar buvo pasakyta, pabrėžiu – buvo pasakyta teisingai dėl reputacinės žalos, kurią įmonė jau patyrė“, – trečiadienį prieš Vyriausybės posėdį žurnalistams kalbėjo G. Landsbergis.

Pasak jo, valdyba neturėtų visos kaltės dėl pamintos reputacijos suversti geležinkelių vadovybei ir jos netrukus postą paliksiančiam direktoriui Mantui Bartuškai, tačiau patys imtis veiksmų, kad situacija būtų suvaldyta.

„Dalis reputacinės žalos tenka ir pačiai valdybai ir jie turi pagalvoti, kaip tą žalą minimizuoti. Ne tik atleidžiant direktorių, bet ir kokių sprendimų turėtų imtis valdyba, kad ta žala ateityje būtų minimizuota, įvertinant tolesnį transportavimą, ir tokius teiginius (kad trąšų tranzitas sustos balandžio 1 d. – ELTA)“, – sakė ministras.

„Lietuvos geležinkelių“ valdybos pirmininkas Kęstutis Šliužas antradienį sakė, kad labiausiai tikėtina data, kada Baltarusijos kalio trąšų gamintojos „Belaruskalij“ trąšos nebekeliaus per Lietuvą, yra kitų metų balandžio 1 d.

„Čia galbūt, sakyčiau, vienas klausimas būtų, kada tokie kroviniai į Lietuvą nepateks, tai galiu pasakyti, kad labiau tikėtina, pagal dabar galiojančias sankcijas ir įstatymus, balandžio 1 d. – labiausiai tikėtinas scenarijus“, – antradienį vakare surengtoje spaudos konferencijoje sakė K. Šliužas.

Pasak jo, jei iki to laiko būtų priimtos Europos Sąjungos sankcijos arba Susisiekimo ministerijos inicijuotas įstatymas stabdyti „Belaruskalij“ trąšų tranzitą per Lietuvą, galutinė trąšų gabenimo Lietuvos teritorija nutraukimo data galėtų būti paankstinta. K. Šliužas taip pat pažymėjo, kad tranzitą galima nutraukti anksčiau, jei pavyktų rasti teisinių priežasčių, kodėl „Lietuvos geležinkeliai“ ar „Belaruskalij“ nebegali vykdyti iki 2023 metų galiojančios sutarties įsipareigojimų.

Antradienį vykusiame „Lietuvos geležinkelių“ valdybos posėdyje bendru sutarimu buvo nutarta po pereinamojo laikotarpio atleisti dabartinį direktorių M. Bartušką, kuris dar turės parengti „efektyvų ir skaidrų veiksmų planą, kaip situacija bus valdoma toliau“. Posėdyje taip pat buvo sutarta, kad geležinkeliai ligi šiol orientavosi į finansines rizikas, tačiau reputacinės žalos išvengti nepavyko.

Pastarąją savaitę įsigaliojus Jungtinių Amerikos Valstijų sankcijoms Baltarusijos valstybinei kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“, šios įmonės produkcijos tranzitas per Lietuvą nesustojo.

M. Bartuškos teigimu, Baltarusijos bendrovė „Lietuvos geležinkeliams“ pervedė avansinį mokėjimą už trąšų tranzitą už lapkritį, gruodį ir pusę sausio mėnesio.

Skaičiuojama, kad iki šiol „Lietuvos geležinkelių“ antrinė įmonė „LTG Cargo“ per metus vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių už maždaug 60 mln. eurų.
Lukas Juozapaitis (ELTA)