Valstybinio turizmo departamento duomenimis, šių metų liepos viduryje Lietuvoje kelionių agentūros pažymėjimą turėjo 311 įmonių, kelionių organizatoriaus – 386 (iš viso – 697).

Creditreform Lietuva” analitikai, apžvelgdami įmones, kurios registruodamosi nurodė, kad jų pagrindinė veikla bus kelionių organizavimas, teigia, kad tik apie 4 proc. šio sektoriaus įmonių yra nepriekaištingos būklės. Kartu įvardija, kad dalis įmonių neturi nė vieno darbuotojo ir galimai nevykdo jokios veiklos.

Beveik pusė neturi darbuotojų

„Statistikos departamento duomenimis, pernai 205 tūkst. Lietuvos gyventojų per kelionių agentūras ilsėjosi ar keliavo po užsienį. Tai daugiausiai nuo 2010 metų. Augo ir dienų, kurias turistai iš Lietuvos praleido užsienyje, skaičius (1449,4 tūkst.). Tačiau padėtis turizmo sektoriuje, kaip rodo mūsų turimi duomenys, nėra gera, - sako UAB „Creditreform Lietuva“ direktorius Saulius Žilinskas. - Tai patvirtina ir tolydžio pasikartojantys kelionių organizatorių bankrotai. Jie ypač skausmingi, nes dauguma keliones siūlančių įmonių yra smulkios ir paprastai nėra sukaupusios pakankamai finansinių rezervų. Todėl susidūrus su sunkumais, neretai stengiamasi išsilaikyti dar labiau suaktyvinant pardavimus, t.y. faktiškai skolinantis iš klientų. Juk už keliones mokame dar prieš į jas išvykdami. Dažnokai su krize pavyksta susitvarkyti – iki kito karto, bet jei ne - turime daug nukentėjusiųjų, pasilikusių ir be atostogų, ir be pinigų. Be to, didžioji dauguma keliones siūlančių įmonių nevaldo jokio reikšmingesnio turto. Štai nekilnojamuoju turtu disponuoja tik 29 įmonės. Tad ir šansų atgauti lėšas iš pačios įmonės beveik nėra.“

Analitikai skaičiuoja, kad iš 992 įmonių, kurios registruodamosi nurodė užsiimsiančios kelionių organizavimu, jau užsidarė 161 (apie 16 proc.), dar dvi – reorganizuojamos ar pertvarkomos. Vidutinis bankrutavusios įmonės amžius siekia daugiau nei 8 metai. Ilgiausiai veikiančios kelionių agentūros dirba nuo 1990 m., tačiau yra ir tokių, kurioms veiklos nepavyko tęsti nei metų.

Šiuo metu veiklą dar vykdo 5 įmonės, įsisteigusios 1990 m., 1991 m. - 20. Bene prasčiausi kelionių kompanijoms buvo praėjusieji metai, kai išsiregistravo 14 įmonių.

„Creditreform Lietuva“ duomenimis, šių metų liepos viduryje nė vieno darbuotojo neturėjo net 487 įmonės, kurios yra įregistravę savo veiklą kelionių srityje, tačiau jos nėra išsiregistravusios iš Registrų centro.

„Iš turinčių bent vieną dirbantįjį įmonių prastą kredito riziką turėjo daugiau nei 80, nepriekaištingu ar aukštu kreditingumu galėjo pasigirti tik apie 3,6 proc. kelionių organizatorių ir agentūrų“, - teigė S. Žilinskas.

Skaičiuojama, kad iš viso kelionių sektoriuje dirba apie 3220 darbuotojų. Vienai bendrovei vidutiniškai tenka 6,37 darbuotojai.

Kaip jau minėta, kelionių agentūros bei organizatoriai – dažniausiai smulkios bendrovės, kurių apyvarta nesiekia pusės milijono. Liūto dalį sudaro įmonės, kuriose dirba 1-3 darbuotojai. Įdarbinusių per 40 ir galinčių pasigirti dešimtis milijonų siekiančiomis apyvartomis turime tik 7“, - vardijo bendrovės vadovas.

„Go Planet Travel“ vadina išskirtiniu įvykiu

Nacionalinės turizmo verslo asociacijos vadovė Žydrė Gavelienė teigė į „Creditreform Lietuva“ duomenis reikėtų žiūrėti kitu kampu. Pasak jos, iš registruotų kelionių agentūrų ir organizatorių dalis nevykdo jokios veiklos ir žalos vartotojams negalėtų padaryti.

Primindama „Go Planet Travel“ atvejį pašnekovė teigė, kad tai išimtis, o ne taisyklė.

„Žinoma, išvadas darys prokuratūra, bet tai nebuvo eilinis bankrotas, o, mano nuomone, tyčinė veikla, kuri privedė prie tokių veiksnių. Veikdami šioje rinkoje mes žinome, kad tam tikri asmenys buvo susiję su šia įmone ir tai ne pirmas bankrotas. Normalios kelionių agentūros neplatino šio operatoriaus kelionių“, - kalbėjo ji.

Žydrė Gavelienė
Pasak Ž. Gavelienės, jos atstovaujančios kelionių agentūros darbuotojai sulaukdavo klientų, kurie norėjo įsigyti „Go Planet Travel“ keliones, tačiau sulaukdavo neigiamo atsakymo.

„Dabar jie mums dėkingi“, - sakė Ž. Gavelienė.

Paklausta, kaip gyventojams apsisaugoti nuo įtartinų kelionių pasiūlymų, pašnekovė teigė, kad visų pirma derėtų apie kelionių organizatorių paieškoti visos įmanomos informacijos internete, paskaityti klientų atsiliepimus apie įmonės keliones.

„Pažiūrėkite, kiek įmonė ilgai veikia. Turime tris pagrindinius kelionių organizatorius, du iš jų veikia jau daugiau nei 15 metų“, - patarė Nacionalinės turizmo verslo asociacijos vadovė.

Įtarimų, pasak jos, turėtų kelti ir per itin mažos kelionės kainos: „Visi supranta, kad kelionė nėra pigus dalykas. Tai yra pakankamai brangios paslaugos. Jeigu jos įtartinai pigiai kainuoja, tai patarčiau susilaikyti nuo kelionės nei bandyti laimę“.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (17)