Kuria anekdotus

Solidus vyriškis užsuko į restorano administraciją ir paklausė: „Klausykit, gal jums reikalingi padavėjai?“. Restorano vadovas apsidžiaugia: „O taip! Kada galite pradėti dirbti?“ Vyriškis gūžteli pečiais ir atsidūsta: „Tai štai kodėl pusvalandį laukiau patiekalo ir iki šiol laukiu sąskaitos - darbuotojų trūksta...“

Ši anekdotinė situacija šypseną gali kelti nebent tiems, kurie retai lankosi kavinėse ar restoranuose.

Tačiau ne tik kavinių lankytojus, bet ir daugelį darbdavių daugiau nei metus užsitęsęs padavėjų trūkumas varo į neviltį.

Padavėjų ieško nuolat

Kaip „Klaipėdai“ sakė bendrovės „Čilija“ rinkodaros skyriaus vadovas Mindaugas Gumauskas, padavėjų trūksta kone visose tinklo kavinėse bei picerijose Lietuvoje. Vadovo manymu, pastaruoju metu vis labiau jaučiamą darbuotojų trūkumą lemia bendra situacija darbo rinkoje bei emigracija.

„Be to, per pastaruosius metus pasikeitė ir jaunų žmonių požiūris į darbą. Jie nebėra tokie atsakingi, nebebrangina darbo vietos ir siekia gauti kuo didesnį užmokestį kuo mažiau dirbdami. Padavėjas iš darbo gali išeiti ir dėl 100-200 litų didesnio atlyginimo“, - dienraščiui sakė M.Gumauskas.

Jo nuomone, ši sudėtinga situacija artimiausiu metu keisis menkai. Aptarnavimo sferoje dažniausiai dirba jauni, studijuojantys žmonės, kurie nėra linkę ilgai dirbti vienoje vietoje.

Skundų - vis daugiau

Bendrovės „Search&Selection“ Personalo valdymo ir aptarnavimo departamento vadovė Laura Gylienė „Klaipėdai“ prognozavo, kad padavėjų stygius sumažės ne anksčiau nei po penkerių metų.

L.Gylienė pasakojo, kad ypač pastarąjį pusmetį padaugėjo skundų dėl jų darbo. Darbdaviai, neturėdami iš ko rinktis, kur kas lanksčiau žiūri į darbo drausmės pažeidimus ir taip griežtai nebevertina padavėjų darbo kokybės.

„Pati šią savaitę buvau kavinėje ir pasipiktinusi, kad mane prastai aptarnavo, paprašiau „Pageidavimų ir skundų knygos“. Nustebau, kad knygoje - vieni skundai. Paskutinis komplimentas buvo užrašytas prieš kelis mėnesius, - pasakojo ji. - Tai geriausiai atspindi situaciją.“

L.Gylienės nuomone, pastaruoju metu darbuotojai pajuto, kad gali manipuliuoti darbdaviais.

„Padavėjus rečiau atleidžia iš darbo, darbdaviai vietoj griežto papeikimo jiems skiria žodinį įspėjimą ir į daugelį nusižengimų ėmė žiūrėti pro pirštus. Verslininkai siekia išlaikyti darbuotojus, o šie manipuliuoja tuo“, - tikino personalo atrankos specialistė.

Neturi iš ko rinktis

L.Gylienė sakė, kad vis rečiau padavėjo darbo imasi studentai, arba jie linkę migruoti iš vienos darbo vietos į kitą, keisti darbą dėl 100 litų atlyginimo skirtumo.

„Darbdaviai vis dažniau susiduria su pravaikštomis, vėlavimais, nemandagiu elgesiu su klientais. Tačiau jie pamažu atsisako griežtos darbuotojų kontrolės bei nuobaudų sistemų, taikomų už nedrausmingą elgesį. Rinkos sąlygos darbdaviams nepalieka didelės galimybės rinktis darbuotojų, todėl jų atleidžiama vis mažiau“, - tikino L.Gylienė.

Vadovė mano, kad situaciją aptarnavimo sferoje pakeis tik visoje šalyje pagerėjusi ekonominė situacija, todėl artimiausiu metu priežasčių optimizmui - mažai.

Kaitą lemia specifika

Tačiau sėkmingai dirbančio viešbučio „Klaipėda“ Rinkodaros vadovė Jurgita Maračkinaitė teigė, kad aptarnavimo sritis visada buvo ta, kurioje nuolat vyksta didesnė darbuotojų kaita nei kitur.

„Padavėjai visur neišvengiamai keičiasi. Daugelis jaunų žmonių kavinėse dirba tik tol, kol studijuoja. Be to, tebesitęsia emigracija. Kai kurie apskritai darbą aptarnavimo srityje vertina, kaip laikiną“, - pasakojo J.Maračkinaitė.

Vadovė mano, kad toks pereinamasis laikotarpis neturėtų užsitęsti ilgiau nei dvejus metus.

„Galbūt daugiau pamatę, išbandę sunkų darbą apelsinų plantacijose, jauni žmonės supras, kad ir Lietuvoje galima užsidirbti pakankamai didelį atlygį dirbant ne tokį sunkų darbą“, - prognozavo ji.

Viešbučio „Navalis“ vadovas Edmundas Narvilas taip pat mano, kad daugiau norinčių dirbti padavėjų darbą atsiras tuomet, kai pagerės bendra ekonominė situacija šalyje.

„Galbūt tuomet žmonės įpras palikti padavėjams daugiau arbatpinigių, pakils jų atlyginimai. Galiausiai, gal darbuotojai supras, kad galima būti ir padavėju profesionalu, kurį vertins ir darbdaviai, ir klientai, o tai taip pat lemia didesnį uždarbį“, - sakė jis.