Jungtinės Amerikos Valstijos vis dar laikomos svajonių kraštu. Tai liudija ne tik nenutrūkstantis emigrantų srautas, bet ir verslininkų susidomėjimas šios šalies rinka. Stebėtis tuo neverta, nes čia gyvena daugiau nei trys šimtai milijonų žmonių. Vis dėlto nuo ko pradėti verslą JAV? Kas svarbiausia žengiant į šios ekonomikos milžinės rinką? Į šiuos klausimus bandyta atsakyti ir „American Chamber of Commerce“ organizuotame renginyje „AmCham“, kurio pagrindinė tema – kaip užsiimti verslu JAV.
© DELFI (K.Čachovskio nuotr.)

Renginyje buvo galima pasiklausyti „American Chamber of Commerce“ valdybos pirmininko Tado Vizgirdos, „PricewaterhouseCoopers“ atstovės Mihaelos Craciun, Žilvino Kvietkaus iš „Law Offices Raidla, Lejins & Norcous“ minčių. Visi jie sutiko, kad JAV rinka yra unikali ir veikia pagal savus dėsnius. Itin svarbu įsisąmoninti, kad šią valstybę sudaro atskiros valstijos, o tai lemia tiek ekonominius, tiek teisinius, tiek kultūrinius skirtumus. Ne kartą pabrėžta, kad pradėti veikti rekomenduotina nuo vienos konkrečios valstijos. Tam reikės ne tik mažiau investicijų, bet ir pavyks įsigilinti į šalies rinkos subtilybes.

Kokie turėtų būti pirmieji žingsniai braunantis į šią rinką?

Pirmiausia reikia sukurti unikalų produktą, kuris turėtų vertę. Jeigu, pavyzdžiui, teks konkuruoti su kinais, kurie gamina panašios paskirties produktus, tikriausiai jie siūlys mažesnę kainą. Todėl privalote juos nurungti kokybe. Svarbu, kokią žinią suformuojate. Jeigu savo produktą įkainojate brangiau, turite parodyti, kad tai lemia geresnė kokybė ir už ją verta mokėti.

Būtina atlikti ir namų darbus. Svarbu pažinti rinką, į kurią einama. Tai galima padaryti įvairiais būdais: naudotis privačių konsultantų paslaugomis, kreiptis į atitinkamas institucijas. Susipažinti su potencialiais partneriais galima užmezgant ryšį su žmonėmis, kurie išmano vietos rinką ir kultūrą. Taip pat verta konsultuotis su ambasadomis.

Labai svarbus ir dalyvavimas įvairiose parodose, nes galima pamatyti, su kuo teks konkuruoti. Parodose paaiškėja, kokie produktai pardavinėjami regione, kokia jų kaina.

Kokiomis institucijomis reikėtų pasikliauti?

Tadas Vizgirda
Tadas Vizgirda
© DELFI / Tomas Vinickas

„Prieš veržiantis į Amerikos rinką reikėtų užmegzti ryšį su „Verslia Lietuva“, taip pat su „Lithuanian Trade Office“, nes jie turi didžiausią įdirbį. Taip pat verta palaikyti ryšį su Lietuvos ambasada JAV. Jie turi ekonomikos atašė, todėl gausite progą sužinoti apie galimybes. Be galo svarbios yra parodos. Ten ir yra tikroji pradžia, ten reikia užkrėsti būsimą partnerį, užmegzti ryšį“, – sakė T.Vizgirda.

Pasak jo, tokia schema tikrai veikia. Jis pateikė Kėdainių konservų fabriko, „Vici“ pavyzdžius. Abi įmonės iš pradžių kreipėsi į Lietuvos ambasadą, o ši jas nukreipė į „Lithuanian Trade Office“, kuri turi didžiausią patirtį ir įdirbį šioje srityje. Ji padėjo susirasti tinkamus partnerius, padedančius platinti produkciją. Pradedant eksportą į Jungtines Valstijas būtina susirasti patikimą partnerį – tarpininką, išmanantį vietos rinką ir galintį pasirūpinti pardavimo procesu. Tai kainuoja, bet pasiekus tam tikrą lygį įmanoma sumažinti tarpininkui tenkančią pelno dalį.

„Lithuanian Trade Office“ pagalba praverčia ir sprendžiant teisinius nesklandumus. Pasak Ž. Kvietkaus, Jungtinėse Valstijose veikianti teisinė sistema nemenkai skiriasi nuo mums įprastos. Tad žengiant į šią rinką reikėtų pasisamdyti teisininką. Pagrindinis teisinis skirtumas – JAV ir jų rinka yra ne monolitas, o daugybės rinkų, kurios veikia pagal skirtingus įstatymus, junginys. Reikia turėti omenyje, kad įstatymai, reguliuojantys eksportą ir verslą apskritai, skirtingose valstijose gali gerokai skirtis. Be to, gali skirtis mokesčių sistema. Todėl neatmestina, kad jūsų produktas vienoje valstijoje kainuos žymiai mažiau nei kitoje. Tai dar viena priežastis, kodėl teisingiausia pradėti nuo vienos valstijos ir plėstis pamažu. Nepatartina pažinties su Amerikos teisine sistema pradėti jau esant ten. Dauguma atsakymų į kylančius klausimus yra čia pat, Lietuvoje. Jūsų paslaugoms čia yra ir „Versli Lietuva“, ir ambasada.

Namų darbams irgi būtina skirti didelį dėmesį. Neužtenka per „Google“ paieškoti informacijos. Turi būti aktyvus informacijos rinkėjas. Subtilybių, kurias reikia perprasti, yra tikrai daug. Pavyzdžiui, demografinė padėtis Rytų ir Vakarų rinkose skiriasi gana stipriai. Tai veikia ir pačią rinką, todėl būtina išstudijuoti šiuos dalykus.

Vienoje valstijoje žmonės gali pirkti visiškai skirtingus produktus nei kitoje. Kitaip nei Lietuvoje, Jungtinėse Valstijose neišreklamuosi produkto per vieną visuomenės informavimo priemonę. Turi žengti žingsnis po žingsnio ir pačioje rinkoje plėstis po truputį. Teisingiausias sprendimas būtų pasirinkti vieną valstiją ar regioną ir pradėti savo veiklą.
Dirbdami viename regione sukaupsite patirties, kuri pravers siekiant įsitvirtinti kitose valstijose. Aišku, reikia įvertinti ir savo galimybes, poreikius. Pavyzdžiui, mažesnėse valstijose pigiau rinkti informaciją ir reklamuoti prekes. Kita vertus, sunkiau įsitvirtinti nišiniams produktams. Didesnėse valstijose vyrauja nuožmesnė konkurencija, reikia daugiau investicijų į rinkos analizę, reklamą, bet lengviau rasti savo vietą.

Būtent savos nišos radimas ir gali būti tiesioginis kelias į sėkmę. T. Vizgirda papasakojo apie vieną Lietuvos alaus gamintoją, kuris siekė prasibrauti į Jungtinių Valstijų rinką. Šio gamintojo produkcijos galima rasti prekybos centrų tinklo „Trader Joe’s“ lentynose. Minėtas prekybos tinklas orientuojasi į pirkėjus, ieškančius nestandartinių, naujų prekių. Lietuvos alaus gamintojas puikiai atitiko „Trader Joe’s“ koncepciją, nes pasiūlė savitą produktą, kurio skonis gerąja prasme skyrėsi nuo Jungtinėse Valstijose gaminamo alaus.

M. Craciun pabrėžė, kad didžiulė klaida manyti, esą Jungtinių Valstijų rinka yra panaši į mums gerai pažįstamas. Iš tikrųjų ji labai skiriasi. Skiriasi ne tik vartojimas, bet ir verslo kultūra. Verslininkai ten vartoja visai kitą terminologiją, todėl ne visada paprasta su jais susišnekėti. Galų gale kitokie ir amerikiečių poreikiai. Aklai remdamiesi Europoje įgyta patirtimi rizikuojate visiškai nesuvokti amerikiečių norų.

„Reikia atsižvelgti ir į amerikiečių vartojimo įpročius. Jeigu sumanysite prekiauti, pavyzdžiui, nedidelėmis, ekonomiškomis skalbyklėmis, Amerikos rinkoje greičiausiai patirsite nesėkmę. Jie nori, kad skalbyklė būtų didelė ir talpi. Ji net gali būti prastos išvaizdos ar skleisti triukšmą, bet tai nesvarbu, nes stovės kur nors rūsyje“, – sakė M. Craciun.

Kalbėtojai pabrėžė, kad žengiant į Jungtinių Valstijų rinką negalima perdėtai skubėti. Būtina atlikti namų darbus, surinkti pakankamai žinių, užmegzti pažinčių, nes tik tuomet pavyks užtikrintai imtis verslo.

Pasak T. Vizgirdos, produkciją eksportuojant į JAV padeda ir tai, kad Lietuva yra Europos Sąjungos (ES) narė. Ženklas „Made in EU“ siejamas su kokybe ir patikimumu. Tiesa, Lietuvos vardas jau irgi pelnė šiokį tokį pripažinimą.

„Dabar jau daug kas žino, kur yra Lietuva, žmonės supranta, kad tai ES dalis, tačiau išlieka tam tikras procentas, kuriems „Made in Lithuania“ nieko nereiškia. „Made in EU“ yra stipriau. Geriausiai būtų nurodyti ir tai, ir tai“, – sakė „American Chamber of Commerce“ valdybos pirmininkas.

Jis perspėjo, kad nereikėtų orientuotis tik į gausią lietuvių emigrantų bendruomenę, nes ji plačiai išsibarsčiusi. Be to, prekiaujant mažais kiekiais bus sunku rasti tarpininkų.
„Stipriausiausios lietuvių bendruomenės yra Čikagoje, Los Andžele, Klivlande, Niujorke, tačiau nepatarčiau orientuotis vien į jas. Juk nesiųsi vienos dėžės ten, o kitos ten“, – sakė T. Vizgirda.

JAV ir Lietuvos mokesčių palyginamoji lentelė

MokesčiaiJAVLT
Pelno mokestis (angl. Corporate income tax)Iki 35 proc. + valstijos ir miesto mokesčiai 15 proc. 
Pardavimo mokestis (angl. Sales tax)*Nuo 0 iki 11,725 proc.-
PVM (angl. VAT)-21 proc. 
Gyventojų pajamų mokestis (angl. Personal income tax)iki 35 proc. + valstijos ir miesto mokesčiai15 proc. 
Socialinis draudimo mokestis (darbdavio) (angl. SS contributions (employer))6,2 proc.31 proc. 
Socialinis draudimo mokestis (darbuotojo) (angl.SS contributions, health insurance (employee))4,2 proc. (riba) + 1,45 proc.3 proc.+6 proc. 
Dividendų mokestis (fiziniams asmenims) (angl. Tax on dividends (individuals))15 proc.20 proc.

Šaltinis: PricewaterhouseCoopers Lithuania duomenimis 2012 gegužės mėn. www.pwc.com

Pelno mokestis
Pelno mokestis

Straipsnių "Nuosavų diskų gamybos verslo pradžia nuo pažinties katedros aikštėje" ir "TOP 10 franšizių pasaulyje" ieškokite "bzn start" liepos mėnesio verslo žurnalo numeryje.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vokietijos žemės ūkio produktų eksportas pernai pasiekė rekordinį lygį (3)

Vokietijos žemės ūkio produkcijos eksportas 2017 metais pasiekė aukščiausią lygį - 78,3...

Siūloma PVM taikyti lanksčiau (23)

Ketvirtadienį Europos Komisija pateikė siūlymus dėl taisyklių, kuriomis siekiama leisti...

Alkoholio ribojimai – ne problema: pirkėjai prisitaikė (247)

Norint įsigyti alkoholio didesnių problemų nekyla, tiesiog tenka labiau planuoti ir paprašyti...

Registrų centrui nurodyta patikrinti, ar darbuotojai tinkamai deklaruoja interesus (3)

Registrų centro vadovybė turės patikrinti, ar įmonės darbuotojai tinkamai deklaruoja privačius...

Slidinėjimo kurortus Kirgizijoje atranda ir europiečiai (5)

Garsėjanti kalnais Kirgizija vilioja alpinistus profesionalus ir mėgėjus pasivaikščiot po...

Top naujienos

Gyvai / Dvyliktasis Dakaro etapas: ilgiausią išbandymą atlaikė visi Lietuvos ekipažai Juknevičius artėja link rekordo (273)

Išbandymų dieną atlaikė visos Lietuvos komandos. Antanas Juknevičius ir Darius Vaičiulis...

Po paslaptingos modelio žūties Klaipėdos viešbutyje – sukrečiantis pokalbis (27)

Praėjusių metų lapkričio pabaigoje Lietuvą sukrėtė netikėta merginos žūtis – Klaipėdoje,...

Orai: jums tai patiks – bus dar daugiau sniego, o po to ir šalčio (1)

Šiuo metu šalyje tikra žiema: apylinkes puošia sniegas, o šaltis neskuba trauktis, priešingai,...

Lemiamą šturmą atlaikęs „Žalgiris“ dramatiškoje mačo pabaigoje įveikė Ispanijos čempionus (266)

17 taškų persvarą iššvaistęs Kauno „Žalgiris“ (12-7) sugebėjo išsaugoti pergalę savo...

Liūdnai pagarsėjęs „Lexus“ vairuotojas: gavau nuo pareigūnų normaliai (280)

Ketvirtadienį į Vilniaus miesto apylinkės teismą atžygiavo liepos mėnesį siautėjęs...

Programišių ataka: įsilaužus į Lietuvos portalą apšmeižtas ministras Karoblis kibernetinio saugumo centras pradėjo tyrimą (299)

Įsilaužus į naujienų portalą tv3.lt, jame ketvirtadienio vakarą paskelbta išgalvota melaginga...

Aistros apimto senolio žmona baiminasi, kad akto metu jis nenumirtų (99)

Aš ir mano vyras gulime pataluose, švytintys nuo to momento intensyvumo. Mūsų kūnai susipynę ir...

Pergale pasidžiaugęs Jasikevičius lenkė galvą prieš savo auklėtinius ir prašė laisvos dienos (3)

Kauno „Žalgirio“ krepšininkai išgyveno dar vieną trilerį Eurolygos rungtynėse namuose. Po...

Juknevičius po 12-ojo etapo: vienas mėgstamiausių mano greičio ruožų (2)

Po vienuoliktojo greičio ruožo, vos tik išlipę iš savo bolido Antanas Juknevičius ir Darius...

Darbo vietą susikūrė atsidūrusi gyvenimo duobėje: liko viena su dvynukais ant rankų (72)

Su Lina Šukiene susitikome jos įkurtame vaikų žaidimo kambaryje. Švelniais spalvų tonais...