aA
Įmonėms vykdant veiklą, dalis klientų susiduria su finansiniais sunkumais ir pavėluoja atsiskaityti už suteiktas paslaugas ar prekes. Kartais kreditorius, saugodamas santykius su klientu, delsia pradėti skolų išieškojimo procesą. Tačiau šis santykių saugojimas turi ir kitą pusę, rašoma UAB „Legal Balance“ pranešime spaudai.
Ką daryti, kai kaupiasi skolos: skausmingi, bet sveiki patarimai
© Shutterstock

Delsiant pradėti skolos išieškojimo procesą, skolos kaupiasi ir auga, o galiausiai nusprendus kreiptis dėl skolos išieškojimo, dalis skolų jau būna stipriai pradelstos bei išaugę kelis ar net keliasdešimt kartų. Nereti ir atvejai, kai skolininkas spėja tapti nemokiu. Kai kurie kreditoriai nenuleidžia rankų ir bando savarankiškai išsiieškoti skolas, tačiau tai dažniausiai reiškia ilgesnį skolos išieškojimo terminą arba net nesėkmę – patirties, žinių ir įgūdžių trūkumas galiausiai vis tiek atveda pas profesionalus.

Tad kada kreditorius turi susirūpinti?

Skolų išieškojimo bendrovės „Legal Balance“ atstovė Ilona Šarakauskienė sako, kad atkreipti dėmesį reikėtų jau tada, kai partneris pradelsia apmokėti pačią pirmąją sąskaitą ar įmoką, o rimtai sunerimti – jei imama vengti kontakto su kreditoriumi, slapstomasi, neatsakoma į telefono skambučius ar laiškus, nereaguojama į priminimus.

“Arba atvirkščiai – vis žadama atsiskaityti, tačiau mokėjimas jūsų taip ir nepasiekia”, – sako ji.

Prevencija padeda išvengti vėlesnių problemų

Norėdami išvengti skolų kaupimosi, kreditoriai visų pirma turėtų nedelsti ir pradėti skolos išieškojimo veiksmus arba kreiptis į profesionalus – skolų išieškojimo įmonę, sako I. Šarakauskienė. Bendra tendencija tokia, kad juo ilgiau kreditorius delsia priimti šį sprendimą, tuo sudėtingiau vėliau būna skolą išieškoti. Specialistė sako, kad geriausiai išieškomos tos skolos, kurios vėluoja iki 90-ies dienų, o skolų, kurios vėluoja tik iki 30-ies dienų, išieškojimas siekia net 80 proc.

Ilona Šarakauskienė
Ilona Šarakauskienė
© Asmeninio archyvo nuotr.

Kitas svarbus dalykas – ryžtis nekaupti skolų. „Santykiai su klientais, be abejo, yra svarbūs, tačiau reikia atsiminti, kad jei skolos kaupiasi, jos kaupiasi ne tik jums – labai tikėtina, kad jūsų skolininkas turi daugiau kreditorių. Todėl kuo anksčiau kreipsitės dėl skolos išieškojimo, tuo didesnė tikimybė, kad ją pavyks išieškoti. Skolininkui lengviau grąžinti mažesnę skolą“, – teigia I. Šarakauskienė.

Su skolomis dirbanti profesionalė įspėja būti atsargiais su „pažadukais“. Jie lengvai pažadės atsiskaityti dar šįvakar, rytoj ar poryt, tačiau Jūs vis tikrinsit mokėjimus ir vis nerasite pavedimo. Tikėtina, kad toks klientas turi kur kas daugiau kreditorių, tad galiausiai vis tiek teks imtis veiksmų. Todėl geriau skolų išieškojimo veiksmus pradėti anksčiau, kai skola tik truputį pradelsta, o skolininko finansinė padėtis – dar ne pati blogiausia.

Labai patartina dar iki darbo su klientu pradžios pasidomėti, kokia tai įmonė ar žmogus, sužinoti daugiau apie jų veikimo būdus ir įpročius, teisminius procesus, darbuotojų, akcininkų ar vadovų pokyčius, turtą, jo suvaržymus. Naudingi gali būti ir atsiliepimai internete. Prevencija padeda nustatyti įsipareigojimų nesilaikančius subjektus ir užkirsti kelią skolų atsiradimui dar iki sudarant sutartį, suteikiant paslaugas ar tiekiant prekes. Čia pagelbėja ir skolų išieškojimo įmonės – jos padeda ne tik susigrąžinti skolas, bet ir atlikti prevencinę būsimo partnerio analizę.

Skolininkui naudingiausias jo paties aktyvumas

Kiekvienai įmonei vykdant ūkinę-komercinę veiklą būtina gerai planuoti ir vertinti, ar gebės vykdyti prisiimtus įsipareigojimus. Jei, pvz., turimi riboti ištekliai, būtina teisingai prioretizuoti paslaugas ir nepirkti tų, kurios nebūtinos ar už kurias gali būti sunku atsiskaityti.

Jei vis tik atsirado skola, skolininkui reikėtų konstruktyviai bendrauti su kreditoriumi ar net pačiam pirmam į jį kreiptis. Deja, neretai skolininkas pradingsta, išjungia telefoną, neatsako į laiškus ir pan. „Tačiau kiekvienas skolų turintis asmuo privalo suprasti, kad tik eidamas į kontaktą ir tardamasis gali išspręsti savo problemas, be to, skolos juos pasivys net ir užsienyje, tad vengimas bendrauti – tikrai ne išeitis“, – teigia I. Šarakauskienė.

Skolos atveju proaktyvi komunikacija yra vienas esminių dalykų, nes tai parodo skolininko geranoriškumą ir motyvaciją kartu su kreditoriumi mažiausia įmanoma žala išspręsti bendrą problemą. Geriausia, jei skolininkas ne laukia kreditoriaus raginimo, o pats kreipiasi į jį ir siūlo, pvz., skolą grąžinti dalimis, atidėti terminą ar pan.

Kreditoriui svarbus aiškumas, susitarimas, kada ir kokiomis dalimis jis atgaus skolą, o ne noras kaip nors „nubausti“ skolininką, todėl jis taip pat dažniausiai yra suinteresuotas susitarti.

Profesionalai palengvina procesą

Įtampą tarp skolininkų ir kreditorių kelia jau pats skolos faktas, tačiau ją gali sumažinti šalių bendravimas, susitarimai ar trečiosios šalies įtraukimas. Patys kreditoriai paprastai neturi nei laiko, nei reikalingų žinių, nei patirties išieškoti skolas ar savo kailiu išbandyti įvairias konkretų skolininką paveiksiančias taktikas. Skolos išieškotojas paprastai įsitraukia kaip tarpininkas, kuris ne tik pasiūlo tam tikrą skolos grąžinimo sistemą, bet ir padeda šalims susikalbėti bei subalansuoti interesus.

Profesionalai geba analizuoti įmonių dokumentus, finansinius srautus, įvertinti realias konkretaus skolininko galimybes, pataria, kaip jam išlaviruoti ir kartu išsaugoti savo verslą ir ryšius su partneriu.

Galų gale, su kai kuriais skolininkais profesionalai jau būna susidūrę, todėl žino, kokie veiksmai padės efektyviausiai sugrąžinti skolas. Šiandien jau egzistuoja ir automatizuotos sistemos, kuriose įdiegti algoritmai personalizuoja skolos išieškojimo procesą ir pasiūlo geriausiai abiejų šalių interesus atitinkančius sprendimus. Be to, skolų išieškotojai dažniausiai dirba ne už fiksuotą atlyginimą, o už „sėkmės procentą”, todėl patys yra suinteresuoti sklandžiu ir sėkmingu procesu.

Specialistė sako, kad skola dar nereiškia teisminio proceso ar klientų praradimo, todėl svarbiausia yra pasitelkti profesionalius resursus ir bendradarbiauti tarpusavyje. Geriausias yra ikiteisminis skolos išieškojimas ir taikus susitarimas, kadangi jis taupo ne tik lėšas, bet ir santykius.

Lietuvoje jau atsirado ir galimybė išieškoti skolas visame pasaulyje – net egzotiškame užsienyje, todėl skolininkams dar labiau „neapsimoka” slėptis ir vengti problemos. „Mes visada pasisakome už atvirą, sąžiningą ir etišką ryšį tarp šalių; tai – geriausiai visų interesus atitinkanti taktika”, – įsitikinusi I. Šarakauskienė.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(9 žmonės įvertino)
2.3333

„Barclays“ tapo didžiausiu investiciniu banku už JAV ribų, aplenkęs „Credit Suisse“

Jungtinės Karalystės „ Barclays Plc“ tapo didžiausiu investiciniu banku už Jungtinių...

„Grigeo Klaipėda“ į aplinkosaugą žada investuoti 3,5 mln. eurų

Kartono gamybos bendrovė „Grigeo Klaipėda“ , kurios nuotekos dėl gedimo praėjusią savaitę...

Skaistė: bankų pelno apmokestinimas – Seimo rankose (1)

Sprendimą dėl bankų pelno apmokestinimo, kai uždirbus daugiau nei 2 mln. eurų tenka mokėti...

Lietuvos zoologijos sodo atnaujinimas kainuos 18,3 mln. eurų (1)

Ilgai laukta Lietuvos zoologijos sodo rekonstrukcija prasidės jau netrukus. Pirmadienį pasirašyta...

Privalomas darbuotojų testavimas pasėjo sumaištį – artimiausia galimybė daugiau nei po savaitės, gresia 6000 eurų baudos (539)

Pirmadienį įsigaliojęs reikalavimas periodiškai testuotis restoranų darbuotojams pasėjo...

Top naujienos

Visi gulintys reanimacijoje dėl koronaviruso – nepasiskiepiję: situacija dvejose savivaldybėse skiriasi itin smarkiai (43)

Pirmadienio rytą Statistikos departamentas pranešė, jog šiuo metu Lietuvos ligoninėse gydoma 100...

Rūdninkų poligone ruošiantis apgyvendinti migrantus, blokuojamas patekimas į teritoriją papildyta (237)

Rūdninkų poligone ruošiantis apgyvendinti migrantus, žmonių grupė automobiliais blokuoja...

Duomenų mokslininkas: jokių gerų naujienų nėra – ketvirtoji banga įsibėgėja (232)

Duomenų mokslininkas Vaidotas Zemlys–Balevičius laidoje „Delfi rytas“ pirmadienį teigė,...

Privalomas darbuotojų testavimas pasėjo sumaištį – artimiausia galimybė daugiau nei po savaitės, gresia 6000 eurų baudos (539)

Pirmadienį įsigaliojęs reikalavimas periodiškai testuotis restoranų darbuotojams pasėjo...

Žiniasklaida: su nutupdyto „Ryanair“ lėktuvo pilotu bendravęs Baltarusijos dispečeris nebesirodo darbe pasikeitė jo paskyros socialiniuose tinkluose (71)

Keli navigacijos paslaugas teikiančios „Belaeronavigacijos“ dispečeriai pranešė, kad jų...

Andrius ir Vaida Rimiškiai paminėjo plienines vestuvių metines: iš dukrelių sulaukė ypatingos staigmenos

Dainininkas Andrius Rimiškis ir jo žmona Vaida liepos 23-iąją paminėjo 11-ąsias vedybų...

JAV imasi „ilgojo COVID“ mįslės: yra iš ko pasimokyti

Tuo metu, kai Jungtinė Karalystė ryžtingai imasi gydyti pacientus, kenčiančius nuo ilgalaikių...

Įvardino geriausią laiką ir būdą kritikai išsakyti – pokalbis įgauna visai kitą emociją

Kai nevalgęs, nemiegojęs, fiziškai ir emociškai išsekęs sėdi nežinomame miške, o būrio...

Meghan Markle brangenybės, apie kurias dauguma gali tik pasvajoti: ką savo papuošalų dėžutėje turi kunigaikštienė (2)

Sasekso kunigaikštiene tapusios Meghan Markle papuošalų kolekcija jau vertinama maždaug...

Austrijos ministras apie ES reakciją į migrantų krizę Lietuvoje: tai absoliučiai neteisingas signalas (352)

Prasidėjus neteisėtų migrantų antplūdžiui iš Baltarusijos į Lietuvą, ši žinia iškart...