Dar prieš gerą pusmetį, gegužės mėnesio žurnale „Investuok“, kritikavau ne tik „Lyft“ pirminį viešą akcijų siūlymą, bet ir „Lyft“ bei „Uber“ rinkos vertes pagal tuometinius verslo modelius. Paskui dar ne sykį savo kritiką apie šį sektorių išsakiau ir žiniasklaidoje, ir socialinėje medijoje. Bet, kaip visuomet, kai visi šneka, koks tai blogas sektorius, kai sentimentas aplink „Lyft“ bei „Uber“ akcijas toks ekstremaliai pesimistiškas, kad kalbama, jog abiem įmonėms greičiau pasibaigs pinigai, nei jos pradės dirbti pelningai, ateina pats laikas atsitraukti ir pasižiūrėti į situaciją iš priešingos pusės.

Kaip tame pačiame gegužės mėnesio „Investuok“ numeryje rašiau, vienas geriausių momentų investuoti į revoliucines įmones yra, kai nuo pirminio viešo akcijų siūlymo – t.y. nuo IPO prabėga daugiau nei 180 dienų ir atsirakina didžioji dalis akcijų pasiūlos.

Taip atsitiko ir su „Uber“ akcijomis. Lapkričio 6 d. atsirakino dauguma „Uber“ akcijų. Jau ir taip akcijos buvo stipriai pakritusios nuo atėjimo į biržą, bet tradiciškai iškart po atrakinimo atsiradusi papildoma akcijų pasiūla dar labiau numušė „Uber“ akcijų kainos kursą. Palaukiau, kol akcijų pasiūla ir paklausa stabilizuosis, ir susipirkau pilną „Uber“ poziciją ties 26–27 JAV dolerių už akciją kaina, arba maždaug su 45 % nuolaida nuo IPO kainos.

Kodėl „Uber“ ir būtent dabar?

„Uber“ akcijos tiek atpigo, kad šiandien beveik 40 % visos įmonės kapitalizacijos sudaro neto grynieji (grynieji minus ilgalaikės skolos) ir investicijos į kitų įmonių akcijas. Taigi, pats „Uber“ verslas vertinamas vos 1,5 karto kitų metų pajamų. Bendrovė augina pajamas daugiau nei 30 % per metus, o svarbiausia, augimas paskutinį ketvirtį akceleravosi. O augti tikrai yra dar kur. Pavyzdžiui, „Uber“ sudaro vos 1 % visų nuvažiuojamų kilometrų pasaulyje. Ir tai tik liečia pagrindinį ir seniausią „Uber“ verslą – pavėžėjimo paslaugas. Tarkim, maisto pristatymo ar logistikos verslai yra kur kas ankstyvesnėje fazėje.

Paskutiniai du ketvirčiai parodė, kad bendrosios pelno maržos auga, EBITDA ir pinigų srautų situacija taip pat sparčiai taisosi. Be to, „Uber“ vadovas per vieną interviu davė aiškią užuominą, kad „Uber“ gali būti pelningas jau po dvejų metų. Dar vadovaudamas „Expedia“ Dara Khosrowshahi įrodė, kad puikiai moka balansuoti spartų augimą su pelno didinimu. Būtent tokio vadovo ir reikia dabar „Uber“ po „WeWork“ fiasko, kai investuotojai pradėjo reikalauti subalansuoto augimo vietoj augimo bet kokia kaina.

Nėra jau toks blogas, kaip maniau anksčiau

Pats pavėžėjimo verslas nėra jau toks blogas, kaip maniau anksčiau, jeigu esi didžiausias dalyvis šioje rinkoje visame pasaulyje. Regis, pavėžėjimo rinkos lenktynės dėl rinkų bet kokia kaina baigėsi, ir dabar tos rinkos, kur yra 1–2 dalyviai, atrodo visai neblogai pelningumo požiūriu. Be to, kitaip nei „Lyft“, bendrovė „Uber“ neapsiriboja vien tik pavėžėjimo paslaugomis ir kuria daug platesnę ekosistemą, kur šalia pavėžėjimo paslaugų yra ir maisto pristatymas, ir logistika, ir kelionės oru, taip pat einama į mokėjimų verslą bei medicinos sektorių.

Verslas pastatytas ant būsimos robotizacijos

Dėl savo akivaizdžios lyderystės kuriant visiškai autonominio vairavimo technologiją „Tesla“ pasirinko kelią pirma sukurti automobilius su visiškai autonominio vairavimo technologija ir tada žengti į mobilumo rinką. „Uber“ pasirinko kitą būdą – pirma sukurti didžiausią ir plačiausią mobilumo platformą pasaulyje, o tada laipsniškai iš pasiūlos pusės įvesti robotizaciją. Dabar būtent „Tesla“ ir „Uber“ atrodo kaip potencialios nugalėtojos mobilumo rinkoje. Iš esmės visas „Uber“ verslas pastatytas ant būsimos robotizacijos. Vienas didžiausių potencialų yra maisto ir prekių pristatymo srityje, kur ateityje vien pristatymas dronais gali atpiginti paslaugos sąnaudas net keliasdešimt kartų. Ir spėčiau, tai sritis, kur robotizacija ateis pirmiausia. Pavyzdžiui, bendrovė „JD.com“ jau kuris laikas į atokesnes Kinijos vietas prekes pristatinėja dronais.

Kai įvyks visas robotizacijos procesas, „Uber“ bendroji pelno marža (angl. gross margin) turėtų išaugti iki 60–70 % ar daugiau, o tuomet jau „Uber“ akcijos bus vertinamos kaip dabartinės SaaS akcijos (angl. software as a service). Bet tai bus po 10–15 metų. O šiandien pirkdami „Uber“ akcijų itin pigiai gauname sparčiai augantį pasaulinį lyderį su dabartiniu verslo modeliu, kuris, daugelio nuostabai, taip pat gali būti pelningas. Visas potencialas dėl robotizacijos ateityje yra tarsi nemokamas priedas prie to, ką gauname šiandien.

Nenustebčiau, jeigu per artimiausius 1–2 metus „Uber“ rinkos vertė sugrįžtų prie IPO įvertinimo ir jį pralenktų. Be to, ilguoju laikotarpiu „Uber“ taikosi į beveik 20 trln. JAV dolerių vertės rinką. Jeigu bendrovė sugebės išlikti vienas iš pagrindinių dalyvių, „Uber“ turi visus šansus irgi įstoti į 1 trln. JAV dolerių rinkos vertės įmonių klubą.

Tai straipsnis iš žurnalo „INVESTUOK“.

Gruodžio mėnesio žurnalo „Investuok“ numeryje taip pat skaitykite:

Tema: po truputį vis daugiau analitikų pradeda kalbėti, kad greičiausiai mums teks išmokto gyventi pagal vadinamąjį Japonijos scenarijų – mažos palūkanos ir žema infliacija. Gal tai ir visai neblogai? Kas laukia investuotojų jei toks scenarijųs įsigyvendins?

NT rubrikoje – lyginame kaip atrodo būsto ir jo nuomos kainos Baltijos sostinėse – tikimės rasite investicinių idėjų.

Aktualijose: ESO ir „Ignitis gamyba“ pasitraukimas iš biržos – ar įmanoma smulkiesiems gauti teisingą kainą ir ar po tokių valstybės manevrų logiška laukti rimto visos „Ignitis“ grupės atėjimo į biržą?

Vertybinių popierių biržoje: apžvelgiame kaip pastarąjį ketvirtį savo investicijas keitė garsiausi pasaulio investuotojai – bandome analizuoti pozicijas ir ką jų veiksmai gali reikšti smulkiesiems investuotojams? Taip pat gilinamės kiek ir kokiomis rekomendacijomis galima tikėti, o kada reikia būti ypač atsargiam.

Žaliavos – kodėl šiuo metu verta stebėti naftą ir jos kainas?

Investuotojo dienoraštyje – Tesla ir „kodėl aš įsigijau „Uber“ akcijų?“

Įžvalgose – tendencijos posūkis? – Įtampa rinkose slūgsta, analitikai pradeda kalbėti apie neblogus 2020 metus. Kaip ir gražu, tačiau esame ilgiausioje (per visą istoriją) augančioje rinkoje. Kada tai sustos?

Ir dar: komentarai, patarimai, fondų rezultatai, pasaulio, žaliavų, valiutų apžvalgos ir tai, ką rugsėjį viešai kalbėjo garsūs investuotojai bei ekonomistai.

Daugiau informacijos: www.investuok.eu