Didžiojoje Britanijoje gyvenantis verslo konsultantas ir pranešėjas Ch. Barratas spėja, kad ateities kartų laukia didelis iššūkis – mokytis bendravimo realiame gyvenime. Britas sutiko plačiau papasakoti apie šiuos ir kitus iššūkius šiandieniame pasaulyje.

- Gal galite trumpai papasakoti, ką kalbėsite konferencijoje?

- Kalbėsiu apie kontaktų kūrimą ir įgūdžius, reikalingus jiems užmegzti. Kai kalbama apie pažinčių kūrimą (angl. networking), dažnai turima omenyje elektroninius tinklus, tačiau aš daugiau dėmesio skirsiu žmogiškajai pusei – kaip bendrauti, kaip kurti ryšius, kaip žmonėms palikti teigiamą įspūdį, kaip priversti juos norėti su jumis bendrauti. Dažnai sutinku žmonių, kuriems susipažinti su naujais žmonėmis renginyje yra sudėtinga ir sunku. Bandysiu padėti šiuo klausimu.

- Teigiate, kad pasaulio ekonomika iš industrinės pavirto kontaktų ekonomika. Kokią reikšmę verslo sėkmei turi naujos pažintys ir jų palaikymas?

- Yra labai senas posakis: „Svarbu ne tai, ką žinai, o tai ką pažįsti“. Tai senas posakis, bet vis dar labai svarbus. Pažiūrėkime, ką turime pasaulyje: aplinkui tiek daug informacijos ir žmonėms vis labiau reikia ekspertų ar asmeninių ryšių, kad galėtų priimti sprendimus. Kaip niekada, dabar yra svarbios asmeninės rekomendacijos.

Visada pateikiu tokį pavyzdį: įsivaizduokite, kad gaunate elektroninį laišką iš įmonės su pasiūlymu. Į jį tikrai pažiūrėsite įtariai, tačiau, jei tą pačią įmonę jums rekomenduos draugas, didesnė tikimybė, kad pasiūlymu pasinaudosite.

Žmonės dabar bombarduojami tokia mase pasiūlymų, kad jų vertė krenta, bet auga asmeninių ryšių vertė. Štai kodėl svarbu dirbti prie stiprių santykių kūrimo.

- Ar kontaktai svarbesni didelių ar mažų įmonių sėkmei?

- Didžiosios kompanijos dažniausiai jau turi stiprų prekės ženklą. Žmonės jomis pasitiki, nes žino, kad gaus gerą paslaugą ar prekę.

Mažosios įmonės dar neturi to susikūrę, todėl klientas turi kažkaip apie juos sužinoti, todėl kontaktų rato plėtimas itin svarbus mažoms kompanijoms.

- Kaip šiandieniame pasaulyje keičiasi požiūris į klientą?

- Dažnai bandau atskirti prekės pardavimą nuo paslaugos pardavimo. Senais industriniais laikais buvo pardavinėjamas daiktas. Žinoma, ir dabar daiktai pardavinėjami, tačiau dabar prekių pardavime vis didesnę svarbą užima pardavimo paslauga. Žmonėms vis labiau rūpi ne tik daiktas, kurį perka, bet ir kaip jie bus aptarnauti.

Kai perkamas tik daiktas, svarbu, kokią funkciją jis atliks, bet kai kalbame apie paslaugos teikimo svarbą, klientą domina, kas ir kaip jį aptarnaus.

Tai galima pamatyti ir pigių skrydžių kompanijų santykiuose su klientais, pavyzdžiui, „Ryanair“. Net jei jie ir parduoda itin pigius bilietus, paskutiniu metu bendrovė turėjo daug problemų su savo įvaizdžiu. Žmonėms nebeužtenka tik pigiausio produkto, jie nori ir tam tikro aptarnavimo lygio.

- Ar kontaktų reikšmės augimas turi įtakos lyderio vaidmens pokyčiams?

- Anksčiau lyderis buvo tas, kuris vadovavo pasitelkdamas pozicine jėga: aš – tavo šefas, aš sakau tau ką daryti. Tačiau organizacijoms besikeičiant iš hierarchinių į tinklines tuo nebegali pasikliauti, nes verslo pasaulis per greitai keičiasi, įtaką daro globalizacija.

Lyderiams privalu vis daugiau laiko praleisti vystant ir puoselėjant kontaktų ratą, nes tik jis padės išlikti lyderiu ateityje.

Taip pat matomas pokytis lyderystėje išsilavinimo ir proto srityje. Anksčiau buvo labai svarbus lyderio išsilavinimas, jo intelekto koeficientas (IQ). Dabar geram lyderiui daug svarbesnis socialinis intelektas (SQ). Gebėjimas bendrauti tampa vis svarbesnis.

- Kaip vadovams reikėtų dirbti su jaunąja karta?

- Galbūt jaunoji (Y) karta ir yra ta, kuri keičia pasaulį. Žinoma, galbūt jie turi perdėtą pasitikėjimo jausmą, bet iš tiesų nori būti laikomi žmonėmis ir kad su jais elgtųsi kaip su žmonėmis. Jie siunčia signalą, kad reikia pradėti elgtis su jais pagarbiai.

Šiais laikais geri darbuotojai, kurių yra ne tiek ir daug, turi didžiules galimybes pasirinkti. Dabar jie darbą gali rinktis bet kurioje šalyje. Vadovai turi nepamiršti, kad konkuruoja globalioje rinkoje. Todėl su darbuotojais reikia bendrauti taip, kad darbe jiems būtų įdomu ir jie norėtų įsitraukti.

Kitas dalykas, ką turi suprasti pati jaunoji karta, - bendravimo elektroninėje erdvėje nepakanka. Nors ši karta turi daug daugiau galimybių bendrauti, jie turi nepamiršti, kad turi su žmonėmis bendrauti ir megzti ryšius realiame pasaulyje. Negalima pasikliauti vien elektronine komunikacija. Manau, kad kai kuriems net reikės to mokytis.

Kartais pajuokauju: kiek vyrų savo žmonas sutiko internetu. Atsakymas: nei vienas. Internetas padėjo tik sukontaktuoti, tačiau visi jie turėjo susitikti realiame pasaulyje.

- O kas laukia pasaulio, kai darbo rinka pradės sparčiai pildytis Z karta (skaitmeninė karta, gimę po 1990 m.)? Kokie šie žmonės?

- Šie žmonės turi daug platesnį pažįstamų ratą, lengvai mezga kontaktus. Nepaisant jo, jie turės ir vieną trūkumą – santykiuose trūks gilumo. Jie jaukiai jausis prie masių, turės daugybę trumpalaikių kontaktų, tačiau sunkumų kils, kai reikės megzti ilgalaikius ryšius.

Forum One” – didžiausia verslo ir lyderystės konferencija Vidurio Europoje, kurioje įžvalgomis dalijasi pasaulinio lygio verslo lyderiai, vizionieriai, pokyčių provokatoriai. Šiemet forumas pranešėjų klausia: kaip būti nepakeičiamu šiandienos permainingame versle? Diskusijos priešakyje – vienas žymiausių skaitmeninio amžiaus verslo vizionierių Sethas Godinas, „Žydrųjų vandenų strategijos" bendraautorius Gaboras Burtas, „Harley Davidson" legendos kūrėjas Kenas Schmidtas, „Skype“ kūrėjas Jaanis Tallinas ir dar daug kitų profesionalų, pripažįstamų numeris vienas. „Forum One“ vyks spalio 23-25 d. Vilniuje.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (34)