– Pirmiausia, sakykite, kokia situacija šiandien yra kalbant apie viešbučių sektorių Lietuvoje ir pasaulyje? Ar jūsų įmonės valdomi „Hilton“, „Marriott“ bei „MOXY“ tinklo viešbučiai Lietuvoje šiuo metu sulaukia svečių?

– Mūsų valdomi viešbučiai Europoje daugiausiai orientuoti į verslo svečią, tad tarptautinių kompanijų kelionių draudimai visame pasaulyje turi itin didelę įtaką ir mūsų viešbučių užimtumui.

Palyginimui su 2019 metų mėnesiais, šiais metais Vilniuje viešbučių užimtumas liepą smuko 62,9 proc., rugpjūtį 64,8 proc., o rugsėjį 71,7 proc. Vidutiniškai tai sudaro apie 67 proc. nuosmukį tuo pačiu laikotarpiu.

Lietuvoje valdomuose viešbučiuose svečių turime, didžiąją dalį jų sudaro lietuviai, tačiau nemažai lankėsi ir svečių iš kaimyninių šalių. Vadinamasis „Baltijos burbulas“ taip pat nemažai prisidėjo prie užsienio svečių apsilankymo viešbučiuose vasaros laikotarpiu.

Baiminamės, kad griežtėjant draudimams, taikomiems kelionėms (izoliacija, tarptautinių kompanijų sprendimai susilaikyti nuo kelionių) bei renginiams, susidursime su dar žemesniais užimtumo rodikliais.

Vadinamasis „Baltijos burbulo sprogimas“ itin paveikė Vilniaus ir Rygos viešbučių užimtumus. Rygoje jau pradedami uždarinėti viešbučiai, atsižvelgiant į tai, kad šalis pradėjo taikyti itin griežtus apribojimus atvykstamajam turizmui. Verslo viešbučių paklausa yra žymiai mažesnė nei viešbučių su SPA, įsikūrusių šalies kurortuose. Net ir valstybės įgyvendinama iniciatyva „Atostogos medikams“ padeda labiau kurortiniams, nei verslo viešbučiams.

– Su kokiais iššūkiais, kaip viešbučių valdytojai, be ženkliai kritusio svečių skaičiaus, dar susiduriate šiandien? Ar visi jie susiję su plintančiu koronavirusu?

– Mano, kaip vadovo pagrindinis prioritetas yra apsaugoti mūsų darbuotojus ir svečius. Dėl šios priežasties visuose viešbučiuose įvedėme naujus higienos standartus, papildomas svečių ir darbuotojų apsaugos priemones.

Hilton Garden Inn Vilnius City Centre

Labiausiai neraminantis klausimas yra tai, kad valdome naujus viešbučius, kurių dauguma duris atvėrė 2019 metais, tad susiduriame su sunkumais dėl finansinių pagalbos priemonių paraiškų tvirtinimo. Atsižvelgiant į tam tikrus kriterijus, nustatytus Europos Komisijos, kurie paraiškų vertinime galioja visose šalyse, kuriose vykdome savo veiklą, suprantama, kad 2020 metų pradžioje, kai buvome priversti sustabdyti veiklą, viešbučiai nebuvo sukaupę apyvartinių lėšų ir kapitalas dauguma atvejų buvo neigiamas. Ši situacija diskriminuoja naujus ir jaunus verslus, ypatingai esančius turizmo sektoriuje, kur paskolos likvidumui palaikyti apyvartinės lėšos yra itin reikalingos ilgalaikėje perspektyvoje, žinant, kad viešbučių rinka dar mažiausiai du metus nesugrįš į savo vėžes.

Kitas iššūkis – visose šalyse, kuriose dirbame, nuolat besikeičiantys draudimai kelionėms ir reikalavimai viešbučiams, restoranams. Ruošiame kainų ir rinkodarines strategijas, kurios per naktį turi būti pakeistos dėl tam tikrų nutarimų. Šiuo aspektu, kaip valdymo kompanija turime didesnį pranašumą, kadangi reaguojame greičiau nei tarptautinės, didelės kompanijos, kurioms sprendimo priėmimas kartais trunka ilgiau nei savaitę.

Taip pat itin svarbus iššūkis – organizaciniai pokyčiai viešbučiuose. Turime užtikrinti nesustojamą viešbučio paslaugų teikimą 24 val. per parą, 7 dienas per savaitę. Didėjant užimtumui, proporcingai turime priimti žmonių, juos apmokyti ir integruoti į darbus, o krentant užimtumui vėl reorganizuoti visą veiklą ir ieškoti kitų sprendimų, kaip išlaikyti darbuotojus. Naujų viešbučių plėtra taip pat susiduria su finansinių institucijų neigiamu požiūriu ir itin griežtais reikalavimais turizmo industrijai. Kai kurie reikalavimai tampa sunkiai įveikiama kliūtis daugumai naujų plėtros projektų.

Netiesiogiai galime įvardinti, kad visi įvardinti iššūkiai yra susiję su ekonomine situacija šalyje dėl COVID-19 viruso. Finansinės institucijos taip reaguoja ne tik į verslo užklausimus, tačiau turizmo sektoriaus darbuotojai taip pat susiduria su sunkumais į jas kreipdamiesi ir dėl asmeninių priežasčių.

Itin svarbu apsaugoti viešbučių savininkų ir investuotojų interesus, tad išlaidų mažinimo ir kitas priemones pradėjome taikyti vieni pirmųjų visoje rinkoje. Tam, kad kuo labiau užtikrintume efektyvumą – kasdien atliekamas veiklos efektyvumo vertinimas – stebimas taikomų priemonių veiksmingumas. Paruoštas ne vienas galimas scenarijus viešbučiams, kokių veiksmų imtis ir kokie turi būti tolimesni žingsniai, jei situacija rinkoje blogės. Šie planai aktyvuojami itin operatyviai – mūsų kompanijoje dirbantys finansų ir teisės specialistai nuolatos atnaujina pinigų srautų ir apyvartinio kapitalo prognozes, atsižvelgiant į aktualiausius teisės aktų atnaujinimus, susijusius su COVID-19 paveiktomis verslo sritimis kiekvienoje šalyje.

– Pandemijos metu Kaune buvo atidarytas vienas jūsų įmonės valdomų viešbučių „MOXY Kaunas Center“, tačiau neseniai pranešta ir apie „DoubleTree by Hilton“ Vilniuje statomo viešbučio nukeliamus atidarymo planus. Ar teko girdėti apie daugiau tokių darbų nukėlimų ir atidarymo atvejų?

– Negalime komentuoti viešbučių, kurių nevaldome situacijos, tačiau vien atsižvelgiant ir lyginant laikotarpius, „Moxy Kaunas Center“ viešbutis jau pandemijos pradžioje buvo pilnai pasirengęs atverti duris, tačiau būtent tuo metu pasaulis sustojo. Dėl to dauguma viešbučių kaip tik turėjo užverti duris, na, o mums tiesiog reikėjo jų laikinai neatverti. Tačiau pagerėjus situacijai Lietuvoje duris atvėrėme rugpjūčio 3 d. ir esame patenkinti viešbučio veiklos rezultatais. Labai džiaugiamės, kad mūsų viešbučio baras itin populiarus ne tik tarp viešbučio svečių, bet ir vis labiau traukia apsilankyti kauniečius.

Patys Rumunijoje vystėme „MOXY Bucharest Old Town“ projektą ir prasidėjus pandemijai jis dar buvo pačiame darbų įkarštyje, tačiau pagerėjus situacijai šalyje duris atvėrėme liepos 20 d. Taip pat šiuo metu pilnu tempu vystome „The Marmarosch 5 žvaigždučių Autograph by Marriott“ kolekcijos viešbutį Rumunijoje, kurį atidarysime 2021 metų pirmąjį pusmetį, tad savo pavyzdžiais grįsti statybų stabdymo negalime.

Visgi glaudžiai dirbant su „Hilton“ ir „Marriott“ tinklų viešbučių atidarymo komandomis ne kartą girdėjome, kad dėl situacijos rinkoje daug atidarymų buvo nukelta arba statybos tiesiog buvo sustabdytos. Taigi manome, jog labai daug priklauso nuo to, kokioje stadijoje yra viešbučio statybos ir ar jau gautas finansavimas, ar viešbutis dar tik projektiniame lygmenyje ir dar laukia ilgas kelias iki finansavimo gavimo. Žinome ir keletą pavyzdžių, kai viešbučių savininkai susiduria su finansavimo sunkumais, kadangi bankai itin kritiškai vertina naujus projektus, būtent dėl ekonominės padėties ir situacijos turizmo rinkoje.

– Kaip manote, kaip po pandemijos pasikeis viešbučių sektorius? Kokius naujus standartus turėsime?

– Atsižvelgiant į tai, kad mūsų ateities svečias turės kitokius reikalavimus apgyvendinimo paslaugoms, mes jau esame įgyvendinę saugios viešnagės viešbučiuose programą, kurios įgyvendinimas pakeis daugelį įprastų viešbučių standartų.

Kalbant pasauliniu mastu ir remiantis „Tripadvisor“ keliautojų elgsenos tyrimų rezultatais, svečiai bus kur kas atsargesni ir viešbučiai privalės užtikrinti, kad žmonės jaustųsi saugūs – tai bus pagrindinis kriterijus besirenkant apsistojimo vietą, tad itin svarbi komunikacija apie taikomas saugumo priemones.

Stengiantis mažinti kontaktų skaičių, kambario raktai bus perkelti į programėles išmaniuosiuose telefonuose ir bus imamasi papildomų priemonių siekiant kuo mažiau kontakto. Itin svarbų vaidmenį atliks inovacijos, leidžiančios sumažinti svečio ir darbuotojo kontaktą iki minimalaus.

Viešbučiuose turėtų nebelikti pareigybių, kurios atsakingos už itin siauras sritis ir visi turėtų išmokti dirbti kuo įvairiapusiškesnius darbus. Higienos standartuose turėtų būti didžiausi pokyčiai visuose viešbučių padaliniuose.

Viešbučių vystyme turėtų pasikeisti medžiagos, naudojamos interjere ir įrengime – paviršiai turėtų būti itin patogiai ir greitai valomi, didesnis dėmesys skiriamas ventiliacijai ir oro kokybės užtikrinimui, įdiegiamos inovacijos, kurios padės maksimaliai padidinti jūsų patirtį ir sumažinti kelionių poveikį žmogaus organizmui, užtikrinti geresnį poilsį, gaivesnį orą, individualų apšvietimą ir pan.

– Jūsų nuomone, ar atėjus žiemai Lietuvoje galime tikėtis viešbučių užsidarymų ir bankrotų bangos?

– Manome, kad taip, ypatingai viešbučių, kurie neturi SPA, ar yra įsikūrę ne kurortinėse lokacijose.

Galime tikėtis, jog bus keleto smulkių, ne tinklinių viesbučių uždarymų, tačiau tai visiškai spekuliatyvu ir priklauso nuo verslo istorijos bei sugebėjimo išsaugoti kapitalą prasidėjus COVID-19. Esame tikri, kad mūsų valdomi viešbučiai bei kiti tarptautinių prekės ženklų viešbučiai iki pavasario išsilaikys, tačiau valstybės parama bet kokiu atveju būtų išties didelė pagalba visam viešbučių sektoriui.

Užsitęsęs pandemijos poveikis ir sumažėję užimtumo rodikliai stipriai sumažino visų turizmo įmonių sukauptą apyvartinį kapitalą. Daugelis tikėjosi pakankamai greito rinkos atsigavimo ir kad šis laikotarpis truks mažiau nei pusę metų. Didelės viltys buvo nukreiptos į tai, kad su rudens pradžia turizmas pradės atsigauti, verslas ir renginiai sugrįš, tačiau matome kitokias tendencijas ir perspektyvas. Šiuo metu pagal rezervacijų kiekį numanome, jog laukia itin sudėtingas ruduo ir žiema, todėl apyvartinės lėšos viešbučiams yra itin reikalingos, o valstybės parama būtų nepamainoma pagalba išgyventi.

Taip pat turėtų būti suteiktos palankesnės sąlygos skolinimuisi iš finansinių institucijų COVID-19 paveiktoms organizacijoms.

– Kokios būtų jūsų prognozės viešbučių sektoriui? Kada jis galėtų atsigauti?

– Tarpžemyninės verslo kelionės ir pajamų lygiai į 2019 m. lygį turėtų sugrįžti 2023 metais. Nesitikime, kad sienoms atsidarius ir šalyje pagerėjus situacijai visi puls keliauti. Įmonės įsitikino, kad nemažai darbų gali atlikti nuotoliniu būdų, o susitikimus perkelti į virtualią erdvę, tad galimybe sutaupyti kelionių išlaidas naudosis daugelis kompanijų.

-----

„Delfi“ primena, kad kompanija „Apex Alliance Hotel Management“ Lietuvoje teikia viešbučių valdymo paslaugas. Lietuvoje ji valdo „Courtyard by Marriott Vilnius City Center“ viešbutį, kurio statytojai ir savininkai yra Arvydo Avulio valdoma „Hanner“, „Hilton Garden Inn Vilnius City Centre“, kuris priklauso „EIKA“ bei „Moxy Kaunas Center“, kuris priklauso įmonei „TALA“. Kiti šių tinklų viešbučiai Rumunijoje ir Latvijoje priklauso pačiai „Apex“ įmonių grupei.

Šiuo metu „Apex Alliance“ valdomi viešbučiai: „Hilton Garden Inn Bucharest Old Town“, „Courtyard by Marriott Vilnius City Center“, „Hilton Garden Inn Vilnius City Centre“, „Hilton Garden Inn Bucharest Airport“, „Hilton Garden Inn Riga Old Town“, „MOXY Bucharest OldTown“, „MOXY Kaunas Center“.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (276)