Reali situacija yra kiek kitokia: tradicinės parduotuvės tikrai išliks, tačiau tai, kaip apsipirkinėsime, pasikeis neatpažįstamai. Diegiamos technologijos jau dabar leidžia prognozuoti, kad ne tokioje jau ir tolimoje ateityje į pirkinių krepšius dėsime elektroninę duoną, o patogų ir greitą maršrutą ekonomiškai naudingam apsipirkimui sudėlios specialios programėlės pirkėjų išmaniuosiuose telefonuose.
Prekybos sektorius yra vienas novatoriškiausių informacinių technologijų kontekste, nors dalis taikomų technologinių sprendimų prekybos centruose pirkėjams kartais nėra net pastebimi. Tiesa, pirkėjai keičiasi: jie tampa savarankiškesni, nyksta baimė naudotis technologijomis.
Dėl šių priežasčių prekybos centrai tampa orientuoti ne tik į technologijas, skirtas jų nuostoliams mažinti bei veiklos efektyvumui didinti, bet ir ieškoti sprendimų, kurie kurtų malonią apsipirkimo patirtį klientams.
Kokie esminiai pokyčiai mūsų laukia? Visų pirma, apsipirkimas taps savarankiškesnis.
Skamba neįtikėtinai, bet patys būdami pirkėjais perimsime dalį kasininko funkcijų ir mums tai patiks.
Nykstant technologijų baimei ir didėjant žmonių savarankiškumui, savitarnos sistemos nuolat tobulinamos ir jų funkcijos plečiamos. Jau dabar kai kuriose Europos parduotuvėse pirkėjai su lojalumo kortelėmis gali pasiimti nešiojamus prekių skenavimo aparatus, apsipirkimo metu visas jas nuskaityti, patogiai susidėti į krepšius ir vėliau už jas sumokėti savitarnos kasose.
Tikėtina, kad kasos aparato funkcijas netolimoje ateityje gali perimti ir pirkėjų išmanieji telefonai. Jokio stovėjimo eilėje, laukimo, kol kasininkė nuskaitys prekes ir jokio skubėjimo kuo greičiau viską sudėti į pirkinių maišelį.
Antra, būsime ramūs, kad apsipirksime už tiek, kiek „priklauso“. Su popierinėmis kainomis pamažu atsisveikinsime – jas pakeis elektroninės.
Tai, žinoma, naudinga patiems prekybos centrams, kadangi keliais mygtukų paspaudimais jie galės pakeisti vieno produkto kainą visose tinklo parduotuvėse. Tačiau pirkėjams tai reiškia vienodas kainas, klaidų eliminavimą, taip pat – palankesnę kainodarą.
Būtent elektroninės kainos leis prekybininkams operatyviai reaguoti į konkurentų veiksmus ar prekių likučius sandėlyje ir lanksčiai organizuoti įvairias akcijas, pavyzdžiui, „laimingas valandas“. Iš to neabejotinai išloš klientai.
Kita technologija, leisianti išvengti žmogiškųjų klaidų – pinigų automatai, kurie kasoje priims pinigus ir duos grąžą. Už prekes atsiskaitinėti bus galima jas dar skenuojant, taip pat nebebus reikalo tikrinti grąžos, o ir kasininkai būdami mažiau užimti ras laiko daugiau šypsotis.
Taip pat keisis ir tai, ką dėsime į prekių krepšius. Esame pratę prekes iš lentynos pasiimti patys ir už jas susimokėti kasose, tačiau tikėtina, kad po kelerių metų ne vienoje parduotuvėje jas atsiimsime tiesiai iš specialių prekių išdavimo aparatų. Įsivaizduokite erdvesnes parduotuves, kuriose dalį lentynų pakeičia specialūs ekranai, juose pasirenkamos norimos prekės. Atsispausdinate arba prie kasos pasiimate parengtą norimos prekės kuponą, už jį sumokate kasoje ir iš specialaus aparato paimate prekę.
Nebereikia su savimi nešiotis sunkaus pirkinių krepšio, o įsigijus elektroninę duoną ar skalbimo miltelius, aparatas išduos juos tikrus ir kokybiškus.
Tačiau kone svarbiausias pokytis bus tas, kad parduotuvės taps „ne visiems“, o „man“. Lojalumo kortelės su individualiais pasiūlymais atrodys kaip svarbūs, tačiau tikrai ne tokie įspūdingi personalizuotos rinkodaros bandymai, lyginant su tuo, kas mūsų laukia ateityje.
Prekybininkai vis dažniau investuoja į pirkėjų elgesio parduotuvėje fiksavimo technologijas, pavyzdžiui, stebimas vartotojo žvilgsnis lentynose ir pagal tai patogiau išdėstomos prekės; analizuojami pirkinių krepšeliai ir pagal tai siūlomos nuolaidos prekėms kitam apsipirkimui.
Tačiau ateityje galima tikėtis mirksinčių elektroninių kainų, artėjant prie mėgstamo pirkinio su nuolaida, personalizuoto akcijos pasiūlymo greta esančiame prekių skyriuje ar pasiūlymo, ką būtų galima skanaus pasigaminti su perkamu maisto produktu. O kad apsipirkimas būtų greitas, patogus ir ekonomiškai naudingas, apsipirkimo metu kelią prie reikiamų ir akcijinių prekių rodys specialios išmaniųjų telefonų programėlės.
Apibendrinus, galima sakyti, kad apsipirkimo patirtis ateityje bus ne tik patogesnė, greitesnė ir pigesnė, bet ir įdomi, o teigti, kad elektroninės parduotuvės nurungs tradicines – dar tikrai per anksti. Žinoma, neabejotinai internetinės prekybos svarba augs ir ji taip pat evoliucionuos.
Pavyzdžiui, užsisakius maisto produktų ir kitų reikalingų prekių, nebūtina bus laukti kurjerio. Užsisakius prekes, grįžtant iš darbo bus galima užsukti ir surinktas bei supakuotas prekes tiesiog pasiimti iš automato. Visi šie pokyčiai orientuoti į malonią ir patogią apsipirkimo patirtį klientams.