Šiemet ketvirtadaliu jau pabrangęs civilinės atsakomybės privalomas draudimas netrukus gali pabrangti dar labiau.
© DELFI / Andrius Ufartas

Po pateikimo Seimas pritarė Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo pataisoms.

Jomis siūloma panaikinti 5 tūkst. Eur neturtinės žalos ribą ir numatyti, kad draudimo suma yra 5 mln. Eur – į ją būtų įtraukta ir minėta neturtinė žala.

„Priėmus įstatymą gali augti draudimo įmokos, sulėtėti žalos atlyginimo nukentėjusiems tretiems asmenims procesas, kilti daugiau ginčų dėl neturtinės žalos dydžio, didėti teismų darbo našta“, – nurodoma pataisų aiškinamajame rašte.

Jame taip pat teigiama, kad pataisos parengtos siekiant įgyvendinti ES Teisingumo teismo praktiką dėl žalos atlyginimo. Siūloma, kad įstatymas įsigaliotų nuo 2019 m. pradžios.

Pataisų projektą pristatęs finansų ministras Vilius Šapoka tikino, kad įstatymu siekiama labiau apsaugoti nukentėjusių asmenų interesus. Kol kas esą nėra prielaidų įmokoms didėti, tačiau viskas priklausys nuo teismų praktikos.

Vilius Šapoka
Vilius Šapoka
© DELFI / Karolina Pansevič

Edmundo Pupinio, Aušros Maldeikienės, Mykolo Majausko ir kitų parlamentarų spaudžiamas prie sienos, kiek tiksliai brangs draudimas, ir kaip tai paveiks viduriniąją klasę atstovams ministras gynėsi negalintis nuspėti, kaip bylas spręs teismai ir pusiau juokais pridūrė: „Nesu Naglis Šulija.“

Už tai, kad įstatymo projektas būtų priimtas po pateikimo, balsavo 56 parlamentarai, vienas buvo prieš, o 33 susilaikė.

Įstatymas įsigalios Seimui už jį balsavus dar du kartus ir pasirašius prezidentei.

Kiek brangs, parodys teismų praktika

Transporto priemonių draudikų biuras vadovas Algimantas Križinauskas prieš kurį laiką pripažino, kad galutinai priėmus įstatymo pataisas, vairuotojams civilinės atsakomybės draudimas pabrangtų.

„Šitas pakeitimas yra neišvengiamas, nei Vyriausybė, nei Seimas neturi jokio pasirinkimo. Įgyvendinant europinę praktiką tai reikia padaryti visoms valstybėms narėms. Kaip bus su įmokomis, priklausys nuo būsimos teismų praktikos.

Neturtinė žala arba, kaip geriau suprantama visuomenėje, moralinė žala atlyginama po visko. Tai yra, kas jau atlyginta dokumentais pagrįsta žala turtui, gydymo išlaidos, asmens žala, netektos pajamos ir kt.

Moralinė arba neturtinė žala priteisiama be jokio dokumento tiesiog už kentėjimus, už nepatogumus, jeigu žmogus buvo sužeistas arba, neduok Dieve, žuvo. Be teismo niekas negali pasakyti, kokia ta suma turi būti“, – paaiškino biuro vadovas.

Jo teigimu, kol kas niekas negali tiksliai pasakyti, kiek pabrangs draudimas vairuotojams, tačiau tai gali būti „tam tikras procentas“.

Dega žalią šviesą – vairuotojų draudimas dar brangs
© DELFI / Šarūnas Mažeika

„Tai neišvengiamas žingsnis. Gal jis nėra gera žinia dėl galimų įmokų pokyčių, bet, kita vertus, nėra bloga žinia nukentėjusiems ir besidraudžiantiems. Teismas dabar gali priteisti ir didesnę nei 5 tūkst. Eur moralinę žalą (net jei žmogus žuvo). Tačiau tik tiek maksimaliai išmoka draudimo bendrovės. Kas viršija šią sumą, turi mokėti kaltininkas. Jeigu projektas būtų priimtas, visą teismo priteistą žalą mokėtų draudimo bendrovės“, – komentavo A. Križinauskas.

Draudimas pabrango ketvirtadaliu

Lietuvos banko (LB) duomenimis, vidutinė vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo įmoka per pirmąjį 2017 metų pusmetį padidėjo net 24 proc.

Neseniai paskelbtoje apžvalgoje LB skelbia, kad ne gyvybės draudimo šių metų pirmąjį pusmetį labiausiai išaugo motorinių transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimo apimtis: įmokos išaugo trečdaliu – iki 104 mln. eurų, išmokos – ketvirtadaliu, iki 60 mln. eurų.

„Šios rūšies draudimo augimui turėjo įtakos ne tik išaugęs sudaromų naujų sutarčių skaičius (6,7 proc.), bet ir didėjantys įkainiai (vidutinė įmoka, apskaičiuojama kaip draudimo įmokų ir sudarytų sutarčių santykis, išaugo net 24 proc.)“, – rašoma apžvalgoje.

Tiek Lietuvos bankas, tiek draudikų asociacija pastebi, kad automobilių draudimas yra nepelningas, tačiau 2016 metais penkios iš septynių tuo užsiimančių bendrovių bendrai dirbo pelningai, rodo jų finansinės ataskaitos.

2017 metų pirmojo pusmečio draudimo rinkos apžvalgoje taip pat rašoma, kad privalomasis automobilių draudimas visais laikotarpiais nuo jo įvedimo (išskyrus pirmuosius metus, kai draudimo įkainiai buvo reglamentuojami įstatymu) buvo nuostolinga draudimo rūšis ir turėjo labai didelės įtakos bendram rinkos rezultatui.

„Akivaizdu, kad draudikai pagaliau ėmėsi priemonių, kad pataisytų susiklosčiusią padėtį. Tačiau ne vien pajamos turi įtakos rezultatui, sąnaudos – taip pat“, – teigiama joje.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Smunka naftos kaina (20)

Antradienį vakarinėje prekyboje naftos kainos smunka, tam daugiausia įtakos turi JAV skalūninės...

D. Mockus įsigijo „Aprangos“ akcijų už beveik pusę milijono eurų (14)

Verslininkas Darius Mockus į didžiausios Baltijos šalyse mažmeninės drabužių įmonės...

„Nielsen“: pabrangus alkoholiui, pirkėjai keičia vartojimo įpročius, vyksta apsipirkti į užsienį (19)

Lietuvoje nuo praėjusios vasaros pakilo visų populiariausių alkoholinių gėrimų kainos, kai...

Žiniasklaida: Pekine ir Šanchajuje liepta užsidaryti kriptovaliutų biržoms (5)

Bankų sektoriaus priežiūros tarnybos Pekine ir Šanchajuje nurodė vietinėms kriptovaliutų...

Prekybos įmonių asociacija apie nustatytus produktų skirtumus: nereikia skubėti įtarti „kriminalo“ (22)

Lietuvos prekybos įmonių asociacija (LPĮA) ragina neskubėti daryti išvadų dėl antradienį...

Top naujienos

Galingas žemės drebėjimas supurtė centrinę Meksiką žuvo 60 žmonių, skaičius gali dar didėti (12)

7,1 balo pagal richterio skalę žemės drebėjimas smogė Pueblos valstijai centrinėje Meksikoje, į...

Orai: laukia nuostabios permainos (5)

Artimiausiomis dienomis temperatūra žymiai nesikeis, išaugs debesuotumas, trumpai palis. Nuo...

Dvi Rusijos „Il-76“ minutės virš Lietuvos: ženklas duotas? (928)

Rusijos karinių lėktuvų „Il-76“ pasirodymą Lietuvos oro erdvėje daugelis pasistengs priskirti...

D. Grybauskaitė kreipėsi į pasaulio lyderius JT: Kremlius nesugeba pažaboti savo neapykantos Vakarams (789)

Rusijos vadovybė niekaip nesugeba pažaboti savo neapykantos Vakarams, pareiškė prezidentė...

Pasiruoškite blogiausiam: nevaldoma Kinijos kosminė stotis krenta į Žemę (119)

Kinijos kosminė stotis „ Tiangong -1“ jau ruošiasi pasitikti savo pražūtingą lemtį. 2011...

Žurnalo viršelyje išvydusi pakoreguotą savo krūtinę E. Ratajkowski paviešino neretušuotą kadrą (11)

Žinomas Amerikos supermodelis Emily Ratajkowski socialiniame tinkle „Instagram“ pasidalijo...

D. Petrovičiaus mamos dovana pravirkdė Slovėnijos krepšinio herojų (4)

Fantastiškai Europos krepšinio čempionate rungtyniavęs ir ant savo pečių link titulo Slovėnijos...

Antroji pusė nebenori mylėtis: kodėl ir ką daryti? (36)

Ilgai gyvenant kartu, tai nutinka kur kas greičiau, negu jums atrodo.

Vilniaus oro uoste, į Kijevą turėjusiame skristi lėktuve, siautėjo agresyvūs Izraelio piliečiai papildyta (117)

Antradienio vakarą 19.37 val. policija gavo pranešimą, kad Vilniaus oro uoste, lėktuve (skrydis...

D. Gudelis: idealaus prezidento atvaizdas lipdomas iš esamų ir buvusių prezidentų (27)

Viešojoje erdvėje jau prasidėjo diskusijos, kokie galimi kandidatai dalyvaus 2019 m. prezidento...