aA
„Reikėtų daiktus vadinti tikraisiais pavadinimais – tai yra automobilių prekybos mokestis“, – laidoje „DELFI diena“ siūlomą automobilių taršos mokestį įvertino „Autoplius“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis.

Seimo valdantieji „valstiečiai“ atsisako idėjos automobilių taršos mokestį mokėti tik pirmą kartą Lietuvoje registruojant mašiną ir grįžta prie pirminės versijos – mokėti kaskart keičiantis automobilio savininkui.

Sulaukė nemažai pastebėjimų

Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė laidoje DELFI patikslino, kodėl reikėjo atnaujinti pasiūlymus. Anot jos, buvo sulaukta nemažai pastebėjimų, į kuriuos teko įsiklausyti.

„Yra dvi priežastys. Pirmiausia, mes išgirdome ekspertų ir žmonių pastebėjimus, kad būtų ydinga pirmą kartą apmokestinti, o paskui rinkoje esančių senų padėvėtų automobilių jau neapmokestinti. Buvo gauta daug pastabų, kad greičiausiai toks modelis, kai būtų apmokestinama pirmą kartą, iš tikrųjų nepasiektų efekto ir neskatintų žmonių atsisakyti taršių automobilių. Kita priežastis yra ta, kad mes per tą laikotarpį, kai vyko diskusijos, analizavome Europos Sąjungos teisingumo teismo praktiką, kur vėl gana vienareikšmiškai būtų galima pasakyti, kad su pirmos registracijos mokesčiu gali kilti teisinių ginčų su ES. Natūralu, kad jokia valstybės valdžia nenori turėti teismų, ypač tarptautinėje erdvėje. Įvertinome tas rizikas ir todėl pakeitėme.

Agnė Širinskienė
Agnė Širinskienė
© DELFI / Kiril Čachovskij

Mokesčių dydžius lygiai taip pat vertinome. Puikiai suprantame, kad tas mokestis atsiranda pirmą kartą Lietuvos istorijoje, kad žmonėms reikia įprasti gyventi su taršos mokesčiu. Pavyzdžiui, Latvijoje yra mokomas kasmetinis 144 eurų mokestis tokiam automobiliui, kur pas mus registracija būtų apmokestinama 60 eurų. Kitose valstybėse tie mokesčiai yra ir dar didesni. Mes puikiai suprantame, kad įgyvendinti įsipareigojimus ES mes turime iki 2030 metų, sumažinti taršą CO2 9 proc. Tiesiog palaipsniui pereiname prie tokios mokestinės sistemos. Aš manau, kad jau kitos valdžios priiminės sprendimus, kur jau neišvengiamai mokesčius teks didinti“, – laidoje aiškino A.Širinskienė.

Aš manau, kad jau kitos valdžios priiminės sprendimus, kur jau neišvengiamai mokesčius teks didinti.
Agnė Širinskienė

Žalieji pasiūlė alternatyvą

Tuo tarpu kitas laidos pašnekovas pateikė kitokį vertinimą. Anot Lietuvos žaliųjų partijos pirmininko Remigijaus Lapinsko, toks mokestis nėra tinkamas. Politikas taip pat laidoje pasiūlė ir alternatyvą.

„Lietuvos žaliųjų partijos nuomone, tai nėra tinkamas sprendimas. Patys teisingiausi su tarša kovojantys mokesčiai turi turėti principą, kad teršėjas moka. Kitaip tariant, mokestis turi būti pastovus, neišvengiamas, aiškiai administruojamas. Jis neturėtų būti priklausomas nuo valdininkų panašių sprendimų. Tada gali atsirasti landos korupcijai, pavyzdžiui, registruojant automobilį, būtų pakeičiami kai kurie dokumentai.

Remigijus Lapinskas
Remigijus Lapinskas
© DELFI / Kiril Čachovskij

Manome, kad padėtų mokestis, kuris būtų skaičiuojamas kitais pagrindais. Kitaip tariant, mes teigiame, kad reikalingas akcizinio pobūdžio, bet aplinkosaugai skiriamas mokestis, kuris būtų pridedamas ir pabrangintų degalus. Tada turėtume labai aiškią schemą. Tas, kuris daug važinėja ir nuvažiuoja daug kilometrų, daugiau sumoka už degalus, atitinkamai daugiau sumoka ir mokesčio. Jis ir yra tas tikrasis teršėjas, todėl jis ir moka. Tas, kuris turi automobilį ir važiuoja rečiau, jis sumokėtų to mokesčio mažiau. Tuomet kovotume su tikrąja priežastimi“, – kalbėjo jis.

Mokestį vertina blogai

M.Buzelio teigimu, šis pasiūlymas neturi nieko bendro su tarša.

„Bent jau mes šį pasiūlymą vertiname blogai. Reikėtų daiktus vadinti tikraisiais pavadinimais – tai yra automobilių prekybos mokestis. Jeigu aš nusipirksiu ir parduosiu penkis automobilius, kurie jau yra šalyje registruoti, tokiais verslais užsiima labai daug žmonių. Ką tai reiškia? Ar aš penkis kartus priteršiu?

Ne. Yra vienas labai svarbus dalykas, kad tai galimai įšaldys senesnius automobilius Lietuvoje. Tokie automobiliai bus nebepaklausūs, juos bus sunku parduoti, nes kažkas, kas norės juos nusipirkti, turės sumokėti nemažai pinigų. Naudotų automobilių eksportas tikrai nesudaro tokios didelės rinkos, kad imtų ir Lietuvos automobilių parkas taip organiškai išsivalytų. Tai, mano nuomone, čia yra nieko bendro su tarša neturintis pasiūlymas“, – svarstė laidos svečias.

Viktorija Chockevičiūtė, Agnė Širinskienė, Remigijus Lapinskas, Matas Buzelis
Viktorija Chockevičiūtė, Agnė Širinskienė, Remigijus Lapinskas, Matas Buzelis
© DELFI / Kiril Čachovskij

Tuo tarpu A.Širinskienė labai sukritikavo siūlymą dėl akcizų, anot jos, tai tik pakeltų kainas.

„Mes žinome, kad vos tik yra didinamas akcizas, didėja prekių kainos, didėja transportavimo kainos, atitinkamai ir prekybos centrai kelia kainas. Tai, ką minėjo žaliųjų partijos pirmininkas, yra puikus receptas pakelti kainas Lietuvoje“, – svarstė ji.

M.Buzelis paminėjo Latvijos pavyzdį. Anot jo, situacija ten visiškai kitokia ir žmonės skatinami nebesėsti į taršius automobilius.

„Jeigu latviai turi tokį kasmetinį mokestį, jie yra automatiškai skatinami sėsti į kuo mažiau taršų automobilį. Lietuvis, norėdamas nusipirkti automobilį, jis turėtų sumokėti mokestį vieną kartą ir jį pamiršti kažkuriam laikui. Tai ar mes pasieksime rezultatą?“ – laidoje retoriškai klausė M.Buzelis.

Primename, kad A. Širinskienė Seime šią savaitę registravo pataisas, kuriomis iš Motorinių transporto priemonių pirmos registracijos mokesčio įstatymo pavadinimo braukiamos žodis „pirmos“. Pakeitimais mokestį mokėti visais atvejais, kai keičiamas transporto priemonės valdytojas.

Išimtis būtų taikoma, kai keistųsi transporto priemonės savininko pavadinimas, jeigu jis būtų įmonė, arba fizinio asmens vardas ar pavardė, pavyzdžiui, ištekėjus. Mokesčio dydis svyruos nuo 13,5 iki 540 eurų, jis priklausys nuo anglies dioksido (CO2) emisijos kilometrui dydžio. Visi automobiliai būtų apmokestinami nuo 130 gramų CO2 kilometrui.

Žemutinė mokesčio taikymo riba – 131-140 gramų CO2 kilometrui dyzeliniams, benzininiams ir dujiniams automobiliams. Dyzeliams automobiliams mokestis būtų nuo 30 iki 540 eurų, benzininiams – nuo 15 iki 270 eurų, dujiniams – nuo 13,5 iki 243 eurų. Už taršiausius dyzelinius automobilius, kurių CO2 emisija viršija 301 gramą kilometrui, reikėtų mokėti 540 eurų, už benzinu ir dujomis varomus automobilius – atitinkamai 270 ir 243 eurus. Už mažiausiai taršius dyzelinius automobilius tektų mokėti 30 eurų, benzininius – 15 eurų, dujinius – 13,5 euro.

Seimas spalio pabaigoje nepritarė panašiam Vyriausybės teiktam taršių automobilių mokesčio įstatymui, kuriuo irgi siūlyta mokestį, iš kurio į biudžetą kitąmet planuota surinkti 29 mln. eurų, mokėti kiekvieną kartą registruojant automobilį. Tada keli „valstiečiai“ pasiūlė mokestį taikyti tik pirmą kartą registruojant automobilį. Aplinkos ministras Kęstutis Mažeika anksčiau yra sakęs, kad vis tik bus grįžtama prie ministerijos anksčiau pasiūlyto mokesčio modelio, kuriam Seimas nepritarė.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(30 žmonių įvertino)
1.9667

Didieji prekybos centrai paskelbė darbo laiką per šventes (31)

Didžiųjų prekybos centrų „Maxima“ , „Norfa“ , „Lidl“ , „Iki“ ir „Rimi“...

Lietuvos bankas: pelno mokestis – geriau, nei bankų turto apmokestinimas (6)

Centrinis šalies bankas teigia, kad pelno mokesčio didinimas kredito įstaigoms yra geresnė...

Keisis verslo liudijimų tvarka: pokyčiai paveiks tūkstančius Lietuvoje

Nuo kitų metų keičiasi verslo liudijimų tvarka: pagal juos nebebus galima teikti kai kurių...

Mūšis prieš savivaldybę: gyventojams draudžia statyti automobilius šalia savo namų (69)

Individualių namų Senamiesčio g. gyventojai imasi žygių, kad Savivaldybė atšauktų draudimą...

LB: bankų pelno mokestis – geresnė alternatyva turto mokesčiui (2)

Seimo dalies valdančiųjų siūlymas nuo 15 iki 20 proc. padidinti bankų pelno mokestį yra geresnė...

Top naujienos

Druskininkuose prasideda atsisveikinimas su netikėtai Ispanijoje mirusiu Vitalijumi Cololo (87)

Šeštadienį po pietų Druskininkų laidojimo namuose „Nutrūkusi styga" būriuojasi netikėtai...

Kardiologai įspėja 40-mečius ir vyresnius: jei nenorite staiga mirti, metas imtis priemonių (41)

Laidoje „Sveikatos receptas“ pokalbis apie ligą, kuri kardiologijoje laikoma ligų karaliene....

Landsbergis: kaip gali pasitikėti valstybe, jei už surinktus mokesčius asfaltuoja premjero kelią papildyta (818)

Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų ( TS-LKD ) partija šeštadienį Vilniuje...

Antra diena Egipte įstrigę lietuviai: nuvežė į viešbutį, kur nėra net vandens papildyta (167)

DELFI pasiekė skaitytojo laiškas, kuriame teigiama, kad jau antrą dieną iš Egipto į Lietuvą...

Augustas Marčiulionis įvardijo, kuo jis aikštėje pranašesnis už tėvą ir kuo jam nusileidžia (12)

Legendinio krepšininko Šarūno Marčiulionio sūnus ir Vilniaus „Perlo“ įžaidėjas 17-metis...

Konfliktas Radviliškio ligoninėje: žurnalistas teigia gynęsis nuo direktoriaus (45)

Gruodžio 5 d. Radviliškio ligoninėje įvyko konfliktas tarp „ Radviliškio krašto “...

„Aro“ pareigūnai išbandė naują pirkinį – įspūdingą kovinį katerį (22)

Specialus greitaeigis kateris, skirtas antiteroristinių operacijų rinktinės „Aras“...

Profesorius Landsbergis: ar Lietuvoje nesiformuoja vis didesnė blogovės valstybė? (541)

Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų ( TS–LKD ) garbės pirmininkas...

Kasinėjimai žvelgiant į ateitį: kuo virs Lukiškių kalėjimas? (2)

Lukiškių kalėjimas visada buvo daugiafunkcė erdvė. 1904 m. pastatytas kompleksas buvo vienas...

Konservatoriai prašys Nausėdos vetuoti biudžetą: nauji mokesčiai įeis į istoriją kaip patys kvailiausi (158)

Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų partija ( TS-LKD ) šeštadienį surengtame...