"Šiandien, kiek girdėjau, yra oficialus Rusijos muitinės pareiškimas, kad neva per Lietuvą yra gabenama europinė kontrabanda. Tai reiškia - mestas kaltinimas visai Europai. Tai reiškia, kad tai - jau Europos problema ir Europa turės spręsti", - sakė D. Grybauskaitė žurnalistams Klaipėdoje.
Savo ruožtu prezidentė priminė, kad tai nebe pirmas kartas, kai Rusija imasi ribojamų priemonių.
"Aš manau, kad mes visi jau esame patyrę daug panašaus pobūdžio blokadų. Be jokios abejonės, visos šios blokados turi politinę potekstę. Mes jau prieš metus turėjome grynai prieš Lietuvą nutaikytas sankcijas, kai Lietuva pirmininkavo ES, o šią vasarą buvo pritaikytos sankcijos visai Europai. Tai yra išties politinės problemos, kurios šiuo metu susidaro būtent dėl to, kad Rusija tapo agresyvia, neprognozuojama valstybe", - sakė D. Grybauskaitė.
Šalies vadovės teigimu, verslas pats turi apsispręsti, ar nori prisiimti riziką dirbant su Rusijos rinka.
"Žinome, kad kol kas Rusija yra nepatikima ekonominė partnerė. Todėl verslas turi apsispręsti, ar rizikuoti ir prisiimti visą riziką, ar vis tik mėginti diversifikuoti ir ieškoti naujų rinkų", - sakė D. Grybauskaitė.
ELTA primena, kad šeštadienį Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT) paskelbė nuo penktadienio vakaro užfiksavusi, kad Rusijos pareigūnai sulėtino automobilių su lietuviškais numeriais įvažiavimą į Kaliningrado sritį.
Pirmadienį pasirodė pranešimai, kad sugriežtintos patikros procedūros automobiliams su lietuviškais numeriais taikomos ir Rusijos-Latvijos bei Rusijos-Baltarusijos pasienyje.
Užsienio reikalų ministerija dėl kliūčių Lietuvos vežėjams pirmadienį išsikvietė Rusijos ambasadorių Aleksandrą Udalcovą.
Aiškina apie pažeidimus
Rusija pranešė pradėjusi nuodugniai tikrinti lietuviškus krovinius, nes Europos Sąjungos šalys į Rusiją per Lietuvą gabena „embargo“ produkciją, pareiškė Rusijos muitinės vadovas, pranešė agentūra „RIA Novosti“.
„Per šią valstybę (Lietuvą – BNS) gabenama daug pseudoimporto krovinių su padirbtais atitikimo sertifikatais, ir šios šalies teritorija naudojama draudžiamos į Rusiją importuoti produkcijos gabenimo maršrutams pakeisti. Tai rimta priežastis, kad galima būtų labai pažvelgti į krovinių srautus iš šios šalies“, – žiniasklaidos atstovams sakė Andrejus Beljanovas.
Rusijos veterinarijos ir sanitarijos tarnyba („Rosselchoznadzor“) prieš dvi savaites paprašė Interpolo ir Europos Komisijos Sveikatos ir vartotojų reikalų generalinio direktorato duomenų apie kontrabanda į Rusiją gabenamus krovinius.
Anot A.Beljanovo, sprendžiant problemą, muitinė bendradarbiauja su „Rosselchoznadzor“.
„Mūsų tikslas nėra pagauti 20 ar 30 vilkikų. Mes siekiame, kad potencialūs pažeidėjai suvoktų bausmės neišvengiamumą“, – pabrėžė Rusijos muitinės vadovas.
Praėjusį savaitgalį automobiliams su lietuviškais registracijos numeriais, Lietuvos įmonių produkcija ar jų reeksportuojamais kroviniais Rusijos pasienyje imta taikyti sugriežtinta patikra. Oficialių pranešimų apie tai Lietuva iš Rusijos nėra gavusi.
Rugpjūčio pradžioje Rusija vieneriems metams uždraudė maisto ir žemės ūkio produktų importą iš Europos Sąjungos, JAV ir kitų Vakarų šalių, reaguodama į Vakarų sankcijas dėl numanomos paramos Ukrainos prorusiškiems separatistams bei Krymo aneksijos.
„Keisti sutapimai"
Asociacijos „Linava“ duomenimis, Rusijos muitinė pirmadienį vakare išplatino vidinį dokumentą, kuriuo nurodoma transporto priemonėms bei kroviniams iš Lietuvos taikyti sugriežtintą, pilną patikrą.
„Linavos“ duomenimis, sugriežtinta patikra bus taikoma laikinai, tačiau konkretūs terminai nėra nurodomi.
Penktadienį vakare pradėtas automobilių bei krovinių iš Lietuvos ribojimas keistu būdu sutampa su pernai tą pačią dieną pradėta taikyti sugriežtinta patikra Lietuvos vežėjams.
2013 metų lapkričio 22 dieną pradėta sugriežtinta Lietuvos vežėjų patikra truko maždaug keturias savaites.
„Linavoje“ veikia darbo grupė, renkanti ir analizuojanti situaciją, susijusia su Rusijos muitinės taikomais apribojimais.