Sausio 28 dieną Prahoje įvyko Lietuvos ir Čekijos civilinės aviacijos administracijų (CAA) delegacijų susitikimas, kurio metu buvo pasirašyta sutartis dėl orlaivių tinkamumo skraidyti abipusio pripažinimo procedūrų supaprastinimo.
Sklandytuvas
Lietuvai atstovavo CAA direktorius Kęstutis Auryla ir Skrydžių saugos departamento direktorius Virgilijus Danilevičius.

Sutartimi abi šalys patvirtinto, kad jų orlaivių tinkamumo skraidyti reikalavimai, orlaivių ir jų įrangos gamybos standartai yra panašūs.

Kartu buvo nutarta tobulinti ir diegti atestavimo tvarką ir normas, pripažįstant iš kitos šalies importuotų orlaivių ir jų įrangos techninius vertinimus, bandymų rezultatus, patikras, tinkamumo skraidyti pažymėjimus, kuriuos išdavė pasirašiusiosios šalies civilinės aviacijos valdžia.

CAA direktoriaus K.Aurylos manymu, sutartis turėtų paskatinti bendradarbiauti bei sumažinti ekonominę aviacijos pramonės ir vežėjų papildomų techninių vertinimų, bandymų ir tikrinimų naštą. Nesant panašaus susitarimo, šios procedūros turi būti atliekamos kiekvieną kartą, kai tik šalys kreipiasi viena į kitą dėl orlaivių ar jų įrangos techninių standartų pripažinimo.

Kaip teigiamą sutarties aspektą K.Auryla pažymėjo ir tai, kad nuo šiol šalys ne tik pagelbės viena kitai pratęsiant orlaivių tinkamumo skraidyti galiojimą, bet ir keisis informacija apie šalyse taikomus orlaivių, aplinkos apsaugos, atestavimo sistemų standartus.

Panašios sutartys 1998 metais jau buvo pasirašytos su Lenkija ir Ukraina.

Iniciatoriai

Dvišalės sutarties atsiradimą paskatino vienintelės Lietuvoje sklandytuvų gamintojos – akcinės bendrovės “Sportinė aviacija” siekis savo gaminamus sklandytuvus LAK 17A įteisinti Europoje.

Kaip informavo susitikime Prahoje dalyvavęs V.Danilevičius, Europos Sąjungos valstybėse sklandytuvo tipo sertifikatas pripažįstamas automatiškai, jeigu jis atitinka europinius Jungtinės aviacijos administracijos (JAA) reikalavimų JAR-22 “Sklandytuvai ir motorizuoti sklandytuvai” standartus. Lietuva kol kas tėra kandidatė į šios organizacijos nares, todėl jai sertifikavimas užsienyje – gana sudėtinga ir ilga procedūra.

Tokiais atvejais šalies, į kurią kreipiamasi su prašymu pripažinti vienokią ar kitokią aviacinę produkciją, atsakingosios tarnybos pačios vertina gaminių atitikimą Europos reikalavimams, o kartais gali paprašyti atlikti dar ir papildomus bandymus bei tyrimus. Šis procesas supaprastėja, esant išankstiniam šalių susitarimui.

Jungtinėse Amerikos Valstijose sklandytuvai LAK 17A kol kas registruojami kaip eksperimentiniai, todėl juos sertifikuoti ten nereikalaujama.

Tarptautinis pripažinimas

Net trys lietuviški sklandytuvai – LAK-12, LAK-17A ir LAK-19 – turi Lietuvos CAA administracijos patvirtintus tipo sertifikatus. LAK-12 sklandytuvo sertifikatas galioja Lenkijoje, Ispanijoje, Portugalijoje ir Australijoje.

Praėjusiųjų metų lapkritį “Sportinės aviacijos” gaminamo sklandytuvo LAK-17A tipo sertifikatą antroji po Portugalijos patvirtino Austrijos CAA.

Pripažindamos, kad mūsų gaminiai atitinka Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos 8-ojo priedo tinkamumo skraidyti reikalavimus, šios šalys leidžia juos įtraukti ir į savo orlaivių registrą.

Faktą, kad lietuviškuosius sklandytuvus patikimais laiko penkios didelės Europos valstybės, galima vertinti kaip išties svarbų.

Perspektyvos

Gan aukšta lietuviškų sklandytuvų vieta tarptautinėje patikimumo skalėje kartu įpareigoja išlaikyti pasiektą kokybę. Orlaivio tipo sertifikato pripažinimas – ne vien garbės reikalas. Tai ir gamintojo atsakomybė už paleisto į pasaulį gaminio tobulinimą, nuolatinį techninės dokumentacijos atnaujinimą, direktyvų, biuletenių platinimą, su orlaivio naudojimu susijusių įvykių tyrimą, pastebėtų trūkumų šalinimą ir pan.

Šalys, pripažinusios ir įregistravusios orlaivį tai pat įsipareigoja laikytis visų gamintojo nustatytų reikalavimų.

CAA specialistų tvirtinimu, artimiausiais metais Lietuvai tapus JAA nare, mūsų šalyje išduoti orlaivių gamybos, techninės priežiūros pažymėjimai Europoje bus pripažįstami automatiškai. Bus sutaupyta nemažai laiko ir lėšų, kurios iki šiol buvo eikvojamos gan ilgoms sertifikavimo procedūroms.

Stebina net ir patyrusius specialistus

Orlaivių pramonė – nedidelė visos Lietuvos pramonės dalis, tačiau, aviacijos specialistų nuomone, ji imli mokslo ir technikos naujovėms, nereikalauja daug žaliavų, joje dirba daug kvalifikuotų specialistų. Lietuvoje susikūrė viena iš geriausių aviacijos infrastruktūrų Baltijos šalyse, sukaupta nemaža orlaivių konstravimo ir gamybos patirtis. Nemaža aviacijos informacinė ir technologinė bazė padeda kuriant bei įgyvendinant naujų orlaivių projektus.

“Sportinė aviacija“, kaip patvirtinta aviacijos gamybos organizacija, pradėjo veikti 1997-aisiais. Persiorientavusi į Vakarų aviacijos rinką, ji įdiegė Europos standartus atitinkančią projektavimo, gamybos, bandymų ir kokybės procesų valdymo sistemą, kuri leido gaminti šiuolaikinius, pasaulyje galinčius konkuruoti sklandytuvus. Gamyklos sąskaitoje – jau beveik 700 įvairių tipų bemotorių orlaivių. Po nepriklausomybės atkūrimo Lietuvoje sukurtas ir serijiniu būdu gaminamas lietuviškas 15–18 metrų klasės sklandytuvas LAK-17A savo techninėmis charakteristikomis stebina net ir patyrusius specialistus.

Lietuvoje gaminamų sklandytuvų skrydžių geografija nepaneigiamai plati – jie eksportuojami į beveik 30 pasaulio šalių, žinomi ir vertinami ne tik Europoje, bet ir Amerikoje, Australijoje, Afrikoje, NVS šalyse.

Lietuva garsi ne tik kaip sklandytuvų gamintoja. Pats sklandymo sportas čia taip pat populiarus. Lietuvos sklandymo sporto federacijai priklauso 13 aeroklubų ir vien tik sklandytuvai sudaro trečdalį visų Respublikos civilinių orlaivių registre esančių orlaivių.

Įdomu tai, kad Lietuva yra vienintelė šalis, kurioje skraidyti mokomi 10–16 metų vaikai, tai daroma atsakingai ir profesionaliai. Vaikų sklandymo būreliai, klubai ir mokyklos, kuriuos lanko apie 200 jaunųjų sklandytojų, įsteigti daugelyje Lietuvos miestų.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lietuviai pateko į prestižinį „Forbes“ sąrašą (13)

Vieni iš kriptovaliutų ir finansinių paslaugų startuolio „Monetha“ įkūrėjai Laurynas...

Štai kodėl pasaulio ekonomikai šiemet seksis (10)

Valstybių ekonomikos atsigauna tolygiai bei greičiau, nei buvo tikėtasi. Be to, pasaulinei...

Paskelbta nauja Lietuvos pašto vadovė papildyta (15)

Valstybės valdomam Lietuvos paštui vadovaus Asta Sungailienė.

Pagaminta Šiaurės Korėjoje: paroda, kaip gali atrodyti netolima Rusijos ateitis (11)

„Pristatyti pasauliui uždariausią planetos valstybę“ – tokiu šūkiu savaitgalį Maskvoje...

Parduotuvėje kilo įtarimų: ar čia – ne alkoholio reklama? (77)

„Kas vyksta Kaune“ skaitytoja Kaune, Savanorių prospekte esančioje parduotuvėje „ Hyper...

Top naujienos

Vladimiras Laučius. Šiltos kėdės oligarchija, arba išgirskite pagaliau Bronislovą Burgį (18)

„Užtenka mokytoją tampyti į visas puses. Lenkitės jam žemai, sveikinkitės kiekvieną rytą ir...

Pūkas: pateikiau VRK prašymą atšaukti mano atsistatydinimo pareiškimą (215)

"Pateikiau VRK prašymą atšaukti mano atsistatydinimo pareiškimą. Visame procese nuo kovo 8 dienos...

Kainos šiemet dar augs (147)

Kasmet didėjančios kainos maisto ir paslaugų sektoriuose piktina gyventojus, tačiau ir šiemet...

Kas galėtų kišti koją Nausėdai prezidento rinkimuose (36)

Ekonomistas Gitanas Nausėda , pirmaujantis tarp galimų kandidatų į prezidentus, laikosi buvusio...

Gudžiaus treneris griebiasi už galvos: nebežinome, ką daryti (173)

„Tragiška situacija. Esame giliuose viduramžiuose ir man keisčiausia, kad niekas neprisiima...

Ant raudono kilimo – akį traukiančių iškirpčių fiesta stilistės komentaras (68)

„Šiuolaikine mada nieko nenustebinsi, tad trumpo sijono ir gilios iškirptės derinys nėra tabu....

R.I.T.A. Lietuvos žemės ūkio atašė Kinijoje kaltina ambasados moteris genocidu (147)

Žemės ūkio ministerija atlieka patikrinimą dėl jos deleguoto atstovo Kinijos Liaudies...

Oksana Pikul: iš vyro patiriu psichologinį ir fizinį smurtą (124)

Drama Jasaičių šeimoje prasidėjo sekmadienio rytą. Į policijos pareigūnų rankas pakliuvęs...

Sirijos režimas kaltinamas chemine ataka sukilėlių teritorijoje (24)

Sirijos sukilėlių kontroliuojamame anklave netoli Damasko mažiausiai 21 asmuo, tarp jų yra ir...

Kas slepiasi už naujo mistinio Putino įvaizdžio? (383)

Anksčiau dažnai vaizduojamas raumeningu mačo, gebančio apginti tėvynainius nuo priešų, Rusijos...