aA
Būtingės naftos terminalo plūduro apsaugos zona tapo siena, skirianti Lietuvos ir Latvijos teritorinius vandenis. Plaukiant į Latviją plūdurą privaloma aplenkti daugiau nei 15 kilometrų spinduliu. Tuo ypač nepatenkinti buriuotojai, kurie tikina, jog uždarydama teritorinę jūrą Lietuva pažeidžia tarptautines konvencijas.
Būtingė, tanklaivis
© "Mažeikių nafta"
Uždaro vandenis

Būtingės naftos terminalo apsaugos tarnybos ir valstybės institucijų atstovų susitikime iškilo klausimas dėl jūroje nustatytų apsaugos zonų pažeidinėjimo.

Zona yra labai didelė. Prie plūduro negalima priplaukti arčiau kaip 1000 metrų.

Tarp kranto ir plūduro, kur jūros dugne nutiestas vamzdynas, abipus jo nustatyta 500 metrų apsaugos zona. Tačiau pati didžiausia kliūtis yra nuo plūduro į atvirą jūrą.

15 kilometrų ilgio laivybos kanalas ir maždaug 2 kilometrų pločio inkaravietė visiškai uždaro Lietuvos teritorinius vandenis.

Lietuvos saugios laivybos administracijos direktorius Evaldas Zacharevičius teigė, kad buriuotojai pageidautų kirsti laivybos kanalą. Tokia galimybė, anot E.Zacharevičiaus, galėtų būti - praplaukiančio laivo kapitonas susisiektų su Būtingės naftos terminalo budėtoju ir šis galėtų leisti kirsti laivybos kanalą tuo metu, kai juo neplaukia tanklaiviai.

Didelių laivų, išskyrus tanklaivius, kurie atplaukia prie plūduro, maršrutai Būtingės terminalo zonų nekerta.

Stato tinklus

Būtingės naftos terminalo plūduro problema yra ir žvejai.

Vietos ties Būtingės naftos terminalu yra žuvingos - plūduro zonoje gyvena žuvimi mintantys ruoniai.

Žvejų tinklai trukdo tanklaiviams priplaukti prie plūduro. Jei tinklai apsivyniotų aplink tanklaivių sraigtus, gali netgi įvykti avarija.

Šią savaitę vykusiame Būtingės naftos terminalo, Lietuvos saugios laivybos ir Susisiekimo ministerijos atstovų susitikime buvo minėta, kad plūduro zonoje ir laivybos kanale dažnai tenka gaudyti dreifuojančius žvejų tinklus.

E.Zacharevičius teigė, kad anksčiau žvejų plotai patekdavo į Būtingės terminalo plūduro apsaugos zoną. Tačiau Žuvininkystės departamentas pakoregavo žvejybos plotus. Galbūt tinklai statomi ir nelegaliai?

Stiprins apsaugą

“Mažeikių nafta” siekė, kad Būtingės terminalui būtų užtikrinta valstybinė apsauga.

Tas klausimas jau anksčiau buvo keliamas Susisiekimo ministerijoje vykusiame Lietuvos jūrų uostų apsaugos komiteto posėdyje šių metų pavasarį. Tuomet taip pat kalbėta apie žvejų tinklus, kurie trukdo priplaukti tanklaiviams.

Buvo pasiūlyta Būtingės naftos terminalo plūduro ir povandeninio vamzdyno apsaugą įtraukti į teritorinės jūros apsaugos ir stebėjimo sistemą. Tokią sistemą už Šengeno lėšas turi įrengti Izraelio kompanija „Elbit Systems Ltd“.

Pati „Mažeikių nafta“ žadėjo įrengti terminalo ir povandeninio vamzdyno apsaugos priemones. Tačiau bendrovė paprašė įpareigoti Lietuvos institucijas garantuoti terminalo dalies jūroje apsaugą.

Kursis Šventojoje

Susisiekimo ministerijos sekretorius Arvydas Vaitkus teigė, kad susitikime su Būtingės naftos terminalo atstovais pasiūlė pagalvoti apie tai, kokių vietų plūduro aptarnavimo ir gelbėjimo laivams jie pageidautų būsimajame Šventosios uoste.

Tai daryti dabar yra pats laikas, nes pradėti Šventosios uosto parengiamieji priešprojektiniai darbai.

Plūdurui aptarnauti naudojamas vilkikas „Smit Solovesi“, samdomi kiti vilkikai. Šie laivai į Būtingę plaukioja iš Klaipėdos uosto.

Kol kas Būtingės naftos terminalo plūdurą valdanti „Mažeikių nafta“, anot A.Vaitkaus, santūriai žvelgė į Šventosios uosto atkūrimą.

Galbūt tokią poziciją lėmė tai, kad praeityje buvo viešai iškelta minčių, jog „Mažeikių nafta“, kaip kompensaciją už tai, kad jai, o ne valstybei atitenka laivų rinkliavos, galėtų skirti pinigų Šventosios uostui atstatyti.

Dabar, kai jau yra apsispręsta Šventosios uostą atstatyti iš Europos Sąjungos lėšų, piniginio reikalavimo „Mažeikių naftai“ lyg ir neliko.

Praranda pinigus

Būtingės naftos terminalo veikla Lietuvos valstybei kainuoja nemažus pinigus. Į terminalą atplaukiantiems laivams inspektuoti yra nupirktas kateris, skirti specialistai. Pajamų iš terminalo veiklos ji negauna.

Lietuva yra vienintelė valstybė pasaulyje, kuri už prekybinę laivybą teritoriniuose vandenyse ties Būtinge neima rinkliavų. Nuo 1999 metų liepos, kai atidarytas šis terminalas, valstybė per metus negauna apie 10 mln. litų rinkliavų.

Sveiku protu nesuvokiamas nuolaidas Lietuvos Vyriausybė 20 metų buvo numačiusi taikyti 1999 metų Investicijų sutartyje su JAV “Williams International” kompanija. Lietuva sutiko nuliniu tarifu apmokestinti į Būtingės naftos terminalą prie plūduro atplaukiančius tanklaivius.

Nuo to laiko „Mažeikių naftoje“ jau kelis kartus keitėsi savininkai, tačiau rinkliavų klausimas liko neišspręstas. Būtingės naftos terminalo nuostatuose numatyta, kad “Mažeikių nafta” nustato laivų savininkams mokesčius už tanklaivių atplaukimą, krovos ir švartavimo meistrų paslaugas ir patys renka mokesčius.

A.Vaitkus teigė, kad šią savaitę vykusiame susitikime jis Būtingės naftos terminalo atstovams priminė rinkliavų klausimą. Numatyta imti dvi rinkliavas, pagal kurias per metus būtų gauta 6-9 mln. litų pajamų.

Rinkliavų modelis būtų panašus kaip ir Klaipėdos uoste.

Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(0 žmonių įvertino)
0
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Valstybė ir savivaldybės sausį gavo 10,1 mln. eurų neplanuotų pajamų (5)

Valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamos sausio mėnesį siekė 744 mln. eurų – 1,4 proc....

Vaičiūnas: Lietuva nori palankesnės kainodaros, kuriant bendrą dujų rinką (9)

Suomijai , Estijai ir Latvijai pasirašius susitarimą dėl bendros dujų rinkos, Lietuvai nėra...

JAV derybininkas: JAV-Kinijos prekybos derybose išlieka labai sudėtingų klausimų

Jungtinių Valstijų prekybos derybininkas Robertas Lighthizeris Kinijos prezidentui Xi Jinpingui...

Rusijoje sulaikytas JAV investuotojas (5)

Rusijos investicijų fondo „Baring Vostok“ darbuotojai, įskaitant įkūrėją ir valdantįjį...

„Amazon“ atšaukė planus statyti būstinę Niujorke

„Amazon“ vėlų ketvirtadienio vakarą (Lietuvos laiku - penktadienį) paskelbė atšaukianti...

Top naujienos

Istorija, kuri, deja, nesugalvota: biurokratai įkalino vyrą oro uoste 18-ai metų (30)

Jei praėję metai jums atrodo nesėkmingi, ko gero vertėtų pažvelgti į savo gyvenimą su didesniu...

Perspėjo: bankomate paliktų svetimų pinigų paėmimas prilygsta vagystei (71)

Policija sako, kad bankomate paliktų svetimų paėmimas prilygsta vagystei.

Miestai Sibire nusidažė juodai: socialiniuose tinkluose – siurrealistiniai vaizdai (29)

Kemerovo srities (pietvakarių Sibire) prokuratūra ėmėsi tikrinti pranešimus apie juodą sniegą...

Politinių reklamų perliukai: kai kurių lietuviai pamiršti negali iki šiol (61)

Politinė reklama, kurioje TS-LKD kandidatė į Vilniaus miesto savivaldybę Goda Karazijaitė...

Naujo tyrimo rezultatai nustebino: moterų smegenys keleriais metais jaunesnės už vyrų (18)

Kaip rodo JAV mokslininkų atlikti skenografijos tyrimai, pagal tai, kaip degina kurą, moterų...

Po incidento oro uoste – skandalingas teisėjo nutarimas: pareigūnės peržengė visas ribas (342)

Tarptautiniame Vilniaus oro uoste dirbantys muitinės pareigūnai gali specialiai provokuoti į...

Pasaulio ekonomika susiduria su grėsmėmis: sunkiausi laikai – Europai (10)

Tvyrant nerimui, jog prekybos karas tarp Jungtinių Valstijų ir Kinijos nusmukdys jų ekonomikas,...

Pirmasis Kylie Jenner dukros gimtadienis: svečius pasitiko milžiniška pripučiama kūdikio galva (1)

Kardashian šeima niekada negaili pinigų įspūdingiems vakarėliams, ypač jei kalba sukasi apie jų...

Moksleivė nušluostė nosis bendraamžiams: šaltis pakuždėjo verslo idėją, kuriai santaupų neprireikė (12)

Ko griebtis, jei akademiniai mokslai – ne prie širdies? Verslo! Kas pagelbės, jei nuolat šąla...

Specialiesiems agentams skirtą slaptą žinutę Elžbieta II paviešino socialiniame tinkle: perskaityti padeda speciali sistema

Karalienė Elžbieta II atidengė lentą, skirtą Didžiosios Britanijos elektroninės žvalgybos...