aA
Panašu, kad vis daugiau šansų, jog skandalingas Jungtinės Karalystės (JK) išstojimas iš Europos Sąjungos (ES) gali baigtis tikru fiasko. Kol iki planuojamo pasitraukimo, kovo 29 dienos, laiko lieka vis mažiau, bendras susitarimas, kaip po „Brexito“ gyvens JK ir ES, dar nepriimtas.
„Brexitas“ gali baigtis visišku fiasko: muitai kirstų labai skaudžiai
© Vida Press

Tokia situacija kaip reikiant neramina tiek vežėjus, tiek įmones, kurios lietuvišką produkciją eksportuoja į JK.

Užsienio reikalų ministerijos (URM) duomenimis, jei abi pusės nesusitars, kovo 30 dieną įsigalios muitų sistema, kuri į JK eksportuojamų ir iš JK į Lietuvą importuojamų produktų ir žaliavų kainas gali padidinti iki 33 proc.

Kirs per kišenę

Kol abi pusės derasi, kaip gyvens įvykus „Brexitui“, URM skelbia, kad susitarimui neįvykus ES ir JK santykiai keistųsi iš esmės. Šalims nesusitarus, ES santykiai su JK būtų reguliuojami kaip su bet kuria kita trečiąja šalimi.

Taip nutikus, dvišalėje ES ir JK prekyboje būtų taikomi muitai, atsirastų muitinės procedūros, prekių patikrinimas pasienyje, nauji reikalavimai leidimams, produktų standartams.

URM teigimu, visa tai gali žymiai padidinti tiek produktų gamybos, tiek pristatymo kaštus, o pokyčius ypatingai pajustų tos Lietuvos įmonės, kurios turi ryšių su JK.

Visgi vieni didžiausių pokyčių įvyktų muitų sistemoje, nes tiek ES, tiek JK, viena kitos atžvilgiu, pradėtų taikyti importo muitus. Ministerijos duomenimis, muitai galėtų svyruoti nuo 0 iki daugiau nei 30 proc.

Nors didelė dalis eksportuojamų baldų nebūtų apmokestinama muito tarifu, tačiau atskiroms pozicijoms muito tarifas galėtų siekti nuo 1,7 iki 5,7 proc. Plastikui ir jo dirbiniams – iki 4,7 proc., medienai ir jos dirbiniams 2,5 – 10 proc., o megztiems arba nertiems drabužiams muitas galėtų svyruoti nuo 8 iki 12 proc.

Didžiausius pokyčius pajustų eksportuojantys gaminius iš javų, miltų. Jiems būtų taikomas iki 10 proc. muitas. Tešlos gaminiams – 11 proc., maisto produktams iš javų – 33 proc. muitas.
Prognozuojama, kad dėl papildomų reikalavimų ir eksporto procedūrų lietuviškos prekės JK rinkoje vidutiniškai galėtų brangti apie 10 proc.

URM duomenimis iš Lietuvos į JK daugiausia eksportuojama baldų, plastiko ir jo dirbinių, medienos ir jos dirbinių, trąšų, mineralinio kuro, drabužių, elektros mašinų ir įrengimų, mineralinio kuro.

Iš JK į Lietuvą daugiausia importuojama mašinų ir mechaninių įrenginių, mineralinio kuro, elektros mašinų ir įrenginių, optikos, matavimo, medicinos prietaisų.

Eksportuotojai: gaminiai brangs, arba dings iš rinkos

„Biržų duonos“ komercijos vadovas Andrius Kurganovas atviras, jeigu atsiras muitai – įmonės produkcija JK brangs, arba dings iš rinkos.

„Lyginant visą pardavimų dalį, mes į JK eksportuojame nedaug, todėl didelės įtakos muitai mūsų verslui nepadarytų.

„Brexitas“ gali baigtis visišku fiasko: muitai kirstų labai skaudžiai
© Organizatorių archyvas

Žinoma, gaila kiekvieno kliento, bet čia būtų dvi alternatyvos: arba mūsų produktai toje rinkoje smarkiai pabrangs, arba jų paprasčiausiai nebeliks“, – apie JK išstojimą iš ES be sutarties ir atsirasiančius muito mokesčius kalbėjo „Biržų duonos“ komercijos direktorius.

Tiesa, į kieno, „Biržų duonos“ ar užsakovų JK kišenę nugultų muitų mokesčiai, kol kas taip pat neaišku.

„Kadangi tokios praktikos iki šiol nebuvo, bus sėdama prie derybų stalo ir bus deramasi dėl sąlygų. Galbūt naujomis komercinėmis sąlygomis bus pasidalinama perpus, o gal viską spręs viena šalis.

Situacija kol kas labai neapibrėžta“, – teigė A.Kurganovas ir sakė prognozuoti, kiek galėtų kilti į JK eksportuojamų gaminių kainos, šiandien dar negalintis.

Vežėjai: vyrautų chaosas ir neaiškumas

„Jeigu JK iš ES išstotų be susitarimo, vežėjai pasekmes pajustų pirmieji“, – tikino ir Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Mečislavas Atroškevičius.

Jo teigimu, situacija, kuri kiltų, prilygtų tikrų tikriausiam chaosui.

„Kad eilės pasienyje bus, čia nediskutuotinas klausimas. Įsivaizduokite, 40 metų tarp JK ir ES nebuvo jokių sienų, pasienių, muitinės postų, jokios infrastruktūros.

Mečislovas Atroškevičius
Mečislovas Atroškevičius
© DELFI / Tomas Vinickas

O čia, staiga, vieną dieną po vidurnakčio turi atsirasti siena. Ji šiaip neatsiras, tam turi būti paruoštas postas, muitinės darbuotojai“, – apie „Brexitą“ sakė M. Atroškevičius ir teigė, kad, jo manymu, JK tikrai nebus pasiruošusi tokiems kardinaliems ir staigiems pokyčiams.

Panašu, vežėjų problemos tik pasienio eilėmis nesibaigtų. Ne mažesnį klausimą keltų ir jų veiklos reglamentacija.

„Mes nežinome, pagal kokius teisės aktus galėsime vykdyti pervežimus, o atsakymų tam neturime“, – sakė generalinis sekretorius ir teigė, kad vežėjai tiesiog bus sistemos nebuvimo įkaitais.

„Kils tikras chaosas“, – teigė M.Atroškevičius.

Apskaičiavo darbo krūvį

Tiesa, jei toks „kietasis“ „Brexito“ scenarijus taptų realybe, darbo krūvis keistųsi ir Lietuvos muitinės darbuotojams.

Kaip pasakojo Muitinės departamento Komunikacjos skyriaus vedėjas Vitas Volungevičius, paskaičiuota, kad darbuotojų krūvis didėtų maždaug 7 proc.

„Jungtinė Karalystė ES požiūriu taps „trečiąja šalimi“, todėl keleivių ir asmenų gabenamoms prekėms ir daiktams bus atliekami muitiniai patikrinimai“, – sakė specialistas.

„Brexitas“ gali baigtis visišku fiasko: muitai kirstų labai skaudžiai
© DELFI / Andrius Ufartas

Pasiteiravus, ar muitinės departamentas ruošiasi JK pasitraukimo be susitarimo scenarijui ir planuoja įdarbinti daugiau darbuotojų, V.Volungevičius sakė, kad norinčių dirbti šiame sektoriuje ir taip trūksta.

„Mums šiuo metu trūksta 207 darbuotojų. Pažymėtina, jog tai muitinės postuose neužimtos pareigybės, kurios reikalingos prekių muitiniam tikrinimui atlikti.

Žmonės paprasčiausiai nesirenka šios profesijos“, – apgailestavo V.Volungevičius.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(25 žmonės įvertino)
3.8800

„Air France“ atleis 7 580 darbuotojų (2)

„Air France“ vadovybė paskelbė ketinanti dėl koronaviruso krizės iki 2022 m. pabaigos atleisti...

Populiariausia vasaros kryptis lietuviams – vis dar užverta: šie metai šaliai bus kritiški (79)

Nors turbūt didžioji dalis lietuvių šią vasarą ilsėsis mūsų šalyje, kai kurie tautiečiai...

5 verslą supantys mitai: kokiais melais vadovaujasi organizacijos? (4)

Už melą sau blogiau gali būti tik mitai, kurie laikomi nekvestionuojama ir neliečiama tiesa. Jie...

„Thermo Fisher Scientific Baltics“ planuoja plėtrą (1)

Medicinos ir mokslo įrangos gamintoja „ Thermo Fisher Scientific Baltics“ planuoja plėtrą –...

„Via Payments“ skirta 120 tūkst. eurų bauda papildyta įmonės komentaru

Lietuvos banko Priežiūros tarnyba atliko elektroninių pinigų įstaigos „ Via Payments “...

Top naujienos

Lietuvos turtuoliai spjovė į šalies kurortus ir keliauja į Jūrmalą: čia daugiau privatumo ir prabangos (189)

Kaimyninės Latvijos kurortą – Jūrmalą – itin pamėgo ne tik Rusijos žvaigždės, bet ir...

„Pergalę“ švenčiančiam Putinui – akibrokštas iš atokaus regiono (616)

Vladimirui Putinui apžvelgiant savo didžiulę „pergalę“ šią savaitę įvykusiame...

Atmestame ir vėliau pradingusiame Juleso Verne`o romane – neįtikėtinai tikslios prognozės apie šiuolaikinį pasaulį (33)

Beveik prieš 150 metų Julesas Verne`as parašė romaną, kuriame buvo neįtikėtinai tikslių...

Mergaites žaginęs seksualinis maniakas vėl ruošiasi į laisvę: anksčiau laiko paleistas, sustoti neketino (174)

Kitąmet į laisvę turėtų būti paleistas maniakas, 1994-aisiais siautėjęs Klaipėdoje ir jos...

Vairuotojų, kurie naršo telefone, laukia labai griežtos sankcijos: galite likti ir be teisių (152)

Remiantis statistika, per birželį keliuose žuvo keturi motociklininkai. Kas dėl to kaltas ir...

Abiturientus palaužusį matematikos egzaminą peržiūrėjo profesionalai: norėtųsi matyti gerokai sudėtingesnių užduočių (214)

Penktadienį Lietuvos abiturientai laikė valstybinį matematikos egzaminą: vieniems jis sukėlė...

TOP 10 madingiausių interjero tendencijų šią vasarą

Vienos namų dekoravimo mados keičia kitas, tačiau kai kurie elementai niekada nepasensta. Norėdami...

Vitalija Guobė

Vyrą paliko dėl kitos moters – taip tau ir reikia, svolačiau! N-18 (3)

Klausausi pasakojimo ir netikiu savo ausimis. Kuo neįtiko, nusikalto vyras, kad jį paliko žmona...

Naujo „Volkswagen Golf“ testas: kiti atrodo beviltiškai pasenę (47)

Pasivažinėjus naujuoju, aštuntos kartos „Volkswagen Golf “, kiti šio gamintojo modeliai,...

Populiariausia vasaros kryptis lietuviams – vis dar užverta: šie metai šaliai bus kritiški (79)

Nors turbūt didžioji dalis lietuvių šią vasarą ilsėsis mūsų šalyje, kai kurie tautiečiai...

|Maža didelių žinių kaina