Koks yra šio reglamento tikslas?

Pagrindinis tikslas – leisti žmonėms kontroliuoti savo asmens duomenis ir, suderinus ES įstatymus, supaprastinti tarptautinio verslo duomenų tvarkymo procedūras. BDAR bus taikomas ir galios visoms įmonėms bei organizacijoms, ne tik bankams, t. y. tiems, kurie tvarko ES piliečių – klientų, tiekėjų, partnerių ar darbuotojų asmens duomenimis.

Ką apie BDAR svarbu žinoti bankų klientams?

Šis reglamentas nurodo, kad visi asmens duomenys priklauso klientui, o tai reiškia, jog klientai turi teisę gauti aiškią informaciją apie tai, kaip ir kokiam tikslui yra naudojami jų duomenys.

Pagrindinė informacija apie naująjį reglamentą bus ar jau yra skelbiama bankų interneto svetainėse. Privatumo politikos (ar kitaip pavadintuose dokumentuose) atsispindės BDAR straipsniuose nustatyti reikalavimai ir informacija apie kitas duomenų subjektų teises.

Kas yra asmens duomenys?

Asmens duomenys – tai visa informacija, susijusi su tam tikru asmeniu: nuo asmens tapatybės duomenų – vardo ir pavardės, asmens kodo – iki informacijos apie kortele atliktus mokėjimus, banko padalinyje įvykdytas bankines operacijas, sudarytas sutartis bei pokalbius su konsultacijų centro darbuotojais.

Kodėl bankas renka asmens duomenis?

Kliento duomenys yra būtini, kad bankas galėtų suteikti pageidaujamas, konkrečiam klientui aktualiausias paslaugas bei produktus ir užtikrinti tinkamą jų teikimą.

Duomenys taip pat reikalingi klientų nuomonės apklausoms ir rinkos analizei, siekiant pagerinti banko produktų ir paslaugų kokybę.

Taip pat reikšminga priminti, kad asmens duomenys yra reikalingi užkertant kelią pinigų plovimui ir terorizmo finansavimo prevencijos tikslais, valdant įsiskolinimus bei vertint riziką.

Kokius duomenis bankas renka?

Banko renkami duomenys priklauso nuo to, kokiomis paslaugomis naudojasi klientas. Galima rinkti tokią informaciją kaip vardas ir pavardė, asmens kodas, gimimo data ir kt.

Bankas siekia užtikrinti, kad būtų tvarkomas minimalus kiekis asmens duomenų, be to, klientas turi teisę žinoti, kokiu tikslu ir kokiu teisiniu pagrindu asmens duomenys renkami, kiek laiko saugomi.

Asmens duomenys yra saugomi tik tiek, kiek tai yra būtina.

Kaip žinoti, kokią informaciją apie klientą turi bankas?

Prisijungę prie savo interneto banko, klientai gali peržiūrėti aktualią informaciją apie save. Interneto banke ar banko padalinyje taip pat galima kreiptis su prašymu dėl turimų kliento duomenų pateikimo.

Kilus bet kokiems neaiškumams, visuomet galima susisiekti su savo banku bendruoju telefonu bei interneto banko žinute ar apsilankius padalinyje.

Kaip tuos duomenis bankas gauna?

Asmens duomenys gali būti gaunami tiesiogiai iš kliento, iš kliento veiklos jam naudojantis paslaugomis ir išorinių šaltinių, kaip valstybės ir privačių asmenų valdomų registrų bei kitų trečiųjų šalių.

Duomenys pateikiami klientui susisiekus su banku per interneto banką, mobiliąją bankininkystę, el. paštu, telefonu ar apsilankius banko padalinyje.

Ar klientų duomenys, kuriuos turi bankas, yra prieinami kam nors kitam?

Nesant teisinio pagrindo, bet koks sutartyje tarp kliento ir banko nenumatytas duomenų perdavimas yra draudžiamas.

Asmens duomenys gali būti perduodami teisėsaugos institucijai, kai tai būtina jos atliekamam tyrimui, arba duomenų tvarkytojams, teikiantiems paslaugas bankams.

Kokių tikslų siekia bankas, tvarkydamas kliento duomenis?

Tikslų yra keletas, svarbiausi jų:

  • sklandžių santykių tarp kliento ir banko palaikymas bei tinkamo paslaugų teikimo klientams užtikrinimas;
  • klientams aiškiai suprantamų galimybių naudotis banko produktais ir paslaugomis sudarymas bei administravimas;
  • kredito ir rizikos vertinimas, kuris apsaugo pačius klientus;
  • kliento bei banko interesų apsauga;
  • papildomų paslaugų teikimas, kliento nuomonės teiravimasis, rinkos tyrimai ir statistinių duomenų rinkimas;
  • piktnaudžiavimo paslaugomis prevencijos vykdymas;
  • teisinių prievolių vykdymas ir tapatybės nustatymas. Vykdant teisės aktų ir tarptautinių susitarimų reikalavimus, susijusius, pavyzdžiui, su atsakingo skolinimosi principų įgyvendinimu, „pažink savo klientą“ principų įgyvendinimu, informacijos apie sudarytą sandorį, susijusį su investavimu, skelbimu;
  • vykdant rinkos skaidrumo užtikrinimo ir tokių duomenų pateikimo kompetentingoms institucijoms reikalavimus, galimo pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją, tokios veiklos nustatymo, tyrimo ir informavimo apie galimą tokią veiklą;
  • klientui taikomų finansinių sankcijų arba dalyvavimo politikoje ir tapatybės nustatymo tikslais, kai tai būtina vykdant sutartį;
  • siekiant imtis veiksmų kliento prašymu prieš sudarant sutartį, vykdant teisinę pareigą ar siekiant banko teisėto intereso užtikrinti tinkamą rizikos ir organizacijos valdymą;
  • sandorių per mokėjimo sistemą vykdymas.

Kur galima kreiptis, jeigu kyla neaiškumų dėl klientų duomenų naudojimo?

Patogiausia – į savo banką telefonu, internetu arba apsilankius padalinyje. Taip pat, kilus neaiškumams, visuomet galima kreiptis į Lietuvos bankų asociaciją.

Kiekvienas bankas visą reikalingą informaciją klientams teikia savo interneto svetainėse bei interneto banke.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)