Seimas ir Vyriausybė svarsto siūlymus visiškai uždrausti alkoholio reklamą. Toks reklamos draudimas iš esmės pakeistų kavinių, barų ir restoranų veidą, o Lietuva taptų vienintele šalimi Europoje, kurios baruose neliktų alkoholinių gėrimų prekės ženklų.

Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos bei Legalaus verslo aljanso atstovai teigia, kad tokių pasiūlymų pasekmes pajustų ne tik Lietuvoje veikiantys barai ir restoranai, bet ir turistai bei visa visuomenė.

Anot baro „Cheers pub“ direktoriaus Pauliaus Liuberto, problemas visuomenėje dažniausiai kelia buitinis girtavimas, tad siūlomi ribojimai yra netikslingi.
Paulius Liubertas

„Pasiūlymo tikslas lyg ir kilnus – mažinti alkoholio vartojimą ir iš jo kylančias problemas, tačiau daugiausia problemų sukelia alkoholį vartojantys namie, kažkur prie upės ar garaže pas draugus. Bare lankosi kultūringi klientai, ir tos problemos, kurias reikia spręsti, čia net nekyla. Mes skatiname saikingą alkoholio vartojimą, jei klientai padauginę – daugiau neaptarnaujame, siūloma iškviesti taksi, palydėti iki durų ir atsisveikinti. Manau, kad siūlymai yra visiškai netikslingi, nes reklamų, prekių ženklų nebuvimas baro aplinkoje neduoda nieko. Jei ateina klientas atsigerti alaus – tai ir gers“, – sako jis.

Baro vadovas baiminasi, kad tokie vyriausybės siūlymai stipriai pakenktų jo verslui, kadangi reikėtų iš esmės keisti ne tik baro interjerą, bet ir įrenginius.

„Priėmus draudimus reikėtų pakeisti didžiąją dalį baro indų, alaus taures, dekoracijas, paveikslus, vėliavėles, bet ir įrangą, ant kurios taip pat yra reklamos, tai ir pilstymo įrangą, ir šaldytuvus, kai kuriems net baldus, skėčius lauke. Smulkiajam verslui tai būtų labai dideli finansiniai nuostoliai ir betikslis pinigų švaistymas, nes problemų tai neišspręstų“, – sako jis

Lauko kavinės užsidarytų?

Tuo tarpu Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos prezidentė Evalda Šiškauskienė sako, kad Tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba šiandien ją patikino, kad pataisose tikriausia bus leidžiama vidinė reklama barams ir kavinėms, tačiau ją neramina, kad kol kas tai tik kalbos, ir įstatymo pataisose tai nėra nustatyta.

„Labai smagu girdėti tai, ir norėčiau, kad tai nugultų įstatyme, bet kol kas aiškiai parašyta 29 straipsnyje, kad draudžiama visų formų reklama“, – sako ji.

Tačiau anot E. Šiškauskienės, kol kas pateiktuose siūlymuose padaryta išlyga kad „reklama nelaikomi registruoti prekių ženklai“, tačiau neaišku, kas yra tie registruoti prekių ženklai, kokie jie turės būti: „Gali liepti visus vynus arba viskių ženklus, pavyzdžiui, ant balto fono juodai liepti parašyti. Tai labai palinksmintume pasaulį tada.“
Evalda Šiškauskienė

Vis dėlto pagal Vyriausybės balandžio 3 dieną pateiktas išvadas dėl Alkoholio kontrolės įstatymo pakeitimo, Vyriausybė siūlo palikti dabar galiojančias įstatymo nuostatas, kokia informacija nelaikoma reklama. Taip pat jas papildyti nustatant, kad alkoholio reklama nelaikomi ženklinimo rekvizitai ir kita ženklinimo informacija, pateikiama ant alkoholinio gėrimo ar jo pakuotės; gėrimų eksponavimas, alkoholinio gėrimo grupė, pogrupis, kategorija, kilmės šalis, geografinė nuoroda, regionas, gamintojų ar prekiaujančių įmonių pavadinimai ir prekių ženklai, gėrimo kaina mažmeninės prekybos ar viešojo maitinimo vietoje ar alkoholinius gėrimus gaminančių ar jais prekiaujančių įmonių interneto svetainėse.

E. Šiškauskienę neramina ir tai, kad pagal pateiktus siūlymus nestacionariose kavinėse prekiauti alkoholiu būtų draudžiama: „Tai reiškia, kad visos lauko kavinės būtų atimtos, vėlgi užsidarytų visas senamiestis, visos lauko kavinės.“

Paprašyta patikslinti, ji pažymėjo, kad būtų uždarytos ne absoliučiai visos kavinės. „Jeigu turiu kavinę ir yra šaligatvis, galiu išsinešti baldus ir turėti kaip pratęsimą kavinės. Tai, anot Tabako ir alkoholio kontrolės tarnybos, reklama nebūtų draudžiama šiuo atveju. Tačiau yra kita kategorija, kai nėra šalia restorano, ir savivaldybės visuose miestuose paskelbė konkursą, kad, tarkime, Vingio parke, galiu laimėti konkursą ir atsidaryti 3-5 metams kavinę. Tai tokiu atveju reklamą vidinę nori uždrausti, tai šitas man yra šokų šokas“, – sako ji.

Nori racionalesnių draudimų

Pasak Legalaus verslo aljanso vadovo Romo Apulskio, alkoholizmo problemos sprendimo būdai turi būti adekvatūs pačiai problemai ir tikslingai nukreipti į jos sprendimą.
Spaudos konferencija dėl alkoholio reklamos draudimo

„Alkoholizmo problema yra sudėtinga, ir galvoti,kad ją galima lengvai išspręsti tiesiog draudžiant viską, ką mes matome, tai manau – tokios priemonės nesuveiktų. Istoriškai paėmus, prieš 30 metų, kai buvo SSRS, reklamos beveik nebuvo, bet ar nebuvo alkoholizmo? Manau, visiems atsakymas aiškus. Probleminis vartojimas tikrai nėra baruose, reikia išanalizuoti, ką žmonės namuose geria, kaip ir kodėl, tada galime iš tiesų priimti sprendimus, kurie šitas problemas padėtų išspręsti“, – teigia jis.

„Jei padėtume į šalį emocijas ir pažiūrėtumėme į skaičius, tai Lietuvoje iki 10 proc. alkoholio suvartojama baruose, tuo tarpu Jungtinėje Karalystėje iki 70 proc. nuo apyvartos visos. Pas mus apskritai žmonės restoranuose lankosi retai ir dar mažiau geria, nes kaina 2-3 kartus didesnė nei parduotuvėse, ir tai pagrindinė priežastis. Jei nori žmonės daug prisigerti, jie nesistengia restoranuose to padaryti“, – sako LVRA viceprezidentas Gediminas Balnis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (159)