Platformas beta.lt ir grupinis.lt, kuriose prekiauta įvairiais kuponais maitinimo, apgyvendinimo, pramogų paslaugoms gauti, valdančios „Beta Media“ vadovas Raimundas Adomaitis pirmadienį socialiniuose tinkluose aiškino, kad nesėkmę lėmė kelios priežastys. Jo teigimu, įmonei „nepavyko išlaikyti konkurencinės kovos, suvaldyti augančių skaitmeninės rinkodaros kanalų kaštų ir iš jų gaunamos grąžos“.
Toks pasiaiškinimas nenuramino kuponų įsigijusių vartotojų, kurie išgirdo žinią, kad paslaugomis, už kurias sumokėjo, pasinaudoti negalės. Kaip „Delfi“ pirmadienį teigė verslo atstovai, kuponus pardavusi „Beta Media“ su paslaugų teikėjais atsiskaitydavo tik suteikus paslaugą. Įmonei bankrutuojant tikėtina, kad atsiskaityta nebus.
Tiesa, atsirado ir tokių, kurie numojo ranka į nuostolius ir paslaugas suteiks iš savo kišenės.
Apie tai plačiau skaitykite šiame „Delfi“ tekste.
Kuponais nebegalintys pasinaudoti žmonės susibūrė į „Facebook“ grupę „Nukentėję nuo beta.lt“, joje antradienį po pietų buvo per tūkstantį narių. Keli vartotojai rašė, kad „Beta Media“, be kita ko, valdo ir kelionių agentūrą „Beta Travel“, o pastaroji jau suskato keisti prekės ženklo pavadinimą.
Apie tai ji informavo vartotojus.
„Pranešame, kad „Beta Travel“ kelionių agentūra keičia savo pavadinimą į „Mongo“. Šis pakeitimas yra dalis mūsų pastangų tobulėti, ieškoti sprendimų ir užtikrinti aukščiausios kokybės paslaugas“, – laiške klientams žadėjo įmonė.

„Beta Travel“ svetainė jau neprieinama. Iškalbinga detalė, kad antradienio rytą „Mongo“ puslapis dar veikė, tačiau popiet taip pat jau tapo neprieinamas.
Registrų centro duomenimis, 70 proc. „Beta Travel“ akcijų valdo „Beta Media“, o 30 proc. – jau minėtas R. Adomaitis. Jai vadovauja Donatas Remeika.
Įmonės vadovas nurodė, kad šiuo metu bendradarbiaujama su kelionių organizatoriais dėl to, kaip įgyvendinti turimus įsipareigojimus, ir pridūrė, kad nesant aiškios situacijos nenori pardavinėti kelionių paketų į priekį.
„Dabar bendraujame su klientais ir kelionių organizatoriais“, – teigė jis.
Pasak D. Remeikos, dar anksti pasakyti, ar prisiimtus įsipareigojimus įgyvendinti pavyks.
Registrų centro duomenimis, „Beta Travel“ 2022 metais uždirbo 26,8 tūkst. eurų grynojo pelno, 2021 metais – 8,2 tūkst. eurų. Duomenų už 2023 metus ji nėra pateikusi.
„Sodra“ nurodo, kad ši įmonė išties turi tik vieną darbuotoją.
Ją valdanti „Beta Media“ užpernai gavo 232,4 tūkst. eurų grynojo pelno, duomenų už 2021 ar 2023 metus nėra.
VVTAT žadėjo, kad tęsia veiklą
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovė Dalia Malinauskienė „Delfi“ sakė, kad dar anksčiau „Beta travel“ informavo, jog veiklą tęs.
D. Malinauskienė taip pat nurodė, kad ši įmonė yra atskiras juridinis subjektas.

„Kelionių agentūroms (prekybos tarpininkas tarp turisto ir kelionių organizatoriaus) Turizmo įstatyme nėra numatyta griežtos priežiūros kaip kelionių organizatoriams. Tik kelionių organizatoriai turi draudimą ar garantiją nuo nemokumo, kaip numato ES Kelionių paketų direktyva ir Turizmo įstatymas“, – komentavo D. Malinauskienė.
Tiesa, tarnyba matydama sąsajas tarp bendrovių „Beta Media“ ir „Beta travel“, jos teigimu, kreipėsi į kelionių organizatorius, kurie bendradarbiavo su „Beta travel“, kad šie kuo skubiau pateiktų informaciją apie jos sutartinių įsipareigojimų vykdymą. Taip pat paprašyta „Beta Travel“ pateikti informaciją apie bendrovės finansinę būklę, tačiau atsakymo kol kas negavo.
Įstaigos atstovė patarė, kaip elgtis kelionių paketų per šią įmonę įsigijusiems vartotojams – reikėtų kreiptis į kelionių organizatorių, kuriam tenka atsakomybė vykdyti įsipareigojimus pagal sutartį.
Armalis: anksčiau „Beta Media“ pardavinėjo keliones neturėdama licencijų
Lietuvos kelionių verslo asociacijos viceprezidentas Udrius Armalis „Delfi“ komentavo, kad, jo, teigimu, anksčiau „Beta Media“ pardavinėjo keliones neturėdama jokių reikalingų licencijų. Po daugkartinių asociacijos išsiųstų raštų Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai galiausiai buvo įkurta įmonė „Beta Travel“.
Vartotojų teisių apsaugos tarnybos duomenimis, „Beta Travel“ yra įtraukta į Licencijuotų kelionių pardavimo agentų sąrašą.
Anot jo, įdomu, kad pastarojoje, oficialiais duomenimis, visada dirbo tik vienas žmogus.

Asociacijos viceprezidento teigimu, „Beta Media“ taip pat turėtų būti laikoma kelionių organizatoriumi ir gauti reikalingas licencijas, nes tame pačiame įstatyme laikoma, kad net apgyvendinimo paslaugos su SPA procedūromis yra organizuota kelionė.
„Jie sako, kad parduoda ne kelionę, o kuponą, bet koks čia kuponas? Tai yra nesusipratimas. (…) Kelionių organizatoriams taikomi labai griežti reikalavimai ir tokios situacijos, kad žmonės prisipirko kuponų, o jie nepadengiami, nebūtų atsitikę. Čia buvo palaida bala“, – kritikos negailėjo jis.
Advokato Edmundas Rusinas antrino, kad organizuotų turistinių kelionių paketus kelionių organizatorius gali pardavinėti savarankiškai arba per kelionių agentūras.

Nors šiuo metu galiojančioje Turizmo įstatymo redakcijoje, kaip akcentavo teisininkas, tiesiogiai to nėra numatyta, įmanoma, kad ir pagal dabartinį teisinį reglamentavimą kelionių paketus platinant per platformas (tokias kaip beta.lt ar grupinis.lt), jų administratoriams teikiant informaciją apie keliones, tokia veikla turėtų būti pripažįstama kaip kelionių pardavimo agento veikla.
„Platformai atlikus kelionių pardavimo agento funkcijas ji būtų laikoma kelionių organizatoriaus atstove, todėl turistams sumokėjus už kelionių paketus, nepriklausomai nuo to, kad kelionių organizatoriui pinigai nebuvo pervesti, kelionės paslaugos turistams turėtų būti teikiamos“, – teigė E. Rusinas.
Kelionių organizatoriai ieško sprendimų
„Beta Travel“ bendradarbiavo su kelionių organizatoriais „Itaka Lietuva“, „Novaturas“, „Coral Travel“, „Join Up“ ir panašiais.
„Novaturo“ komunikacijos vadovė Miglė Bielinytė „Delfi“ sakė, kad „Beta Travel“ yra viena iš „Novaturo“ partnerių agentūrų, iš kurios klientai iki šiol galėjo įsigyti bendrovės siūlomų kelionių paketų. Visgi „Beta travel“, jos teigimu, sudaro tik labai nedidelę dalį „Novaturo“ pardavimų.
„Tik pasirodžius pirmosioms žinioms apie „Beta Media“ inicijuotą bankrotą nedelsiant ėmėmės veiksmų aiškindamiesi situaciją būtent dėl „Beta Travel“ veiklos ir jau įvykdytų mūsų bendrovės kelionių rezervacijų. Šiuo metu naujos rezervacijos nėra vykdomos iki tol, kol su „Beta Travel“ atstovais nebus sutarta dėl aiškaus veiksmų plano“, – komentavo M. Bielinytė.

Ji tvirtino, kad įmonės prioritetas yra keliautojų pasitikėjimas, todėl „bus padaryti visi reikalingi veiksmai, jog klientai nepatirtų nepatogumų, o rezervuotos kelionės būtų įgyvendintos.“
„Su „Beta Travel“ atstovais yra palaikomas ryšys, o artimiausiomis dienomis bus operatyviai tariamasi dėl tolimesnių veiksmų“, – pridūrė atstovė.
Taip pat su „Beta Travel“ bendradarbiaujanti įmonė „Coral Travel“ nurodė, kad per daugiau nei 30 metų praktiką jai ne kartą teko susidurti su kelionių agentūrų bankrotų atvejais.
„Kaip ir anksčiau, taip ir situacijoje su „Beta Travel“ keliautojų interesai yra mūsų pagrindinis prioritetas. Todėl nuo šios dienos mes perėmėme visus „Beta Travel“ įsipareigojimus, susijusius su „Coral Travel“ organizuojamomis kelionėmis. Mes užtikrinsime, kad visos suplanuotos kelionės įvyktų ir keliautojai patirtų tik teigiamų emocijų“, – komentare „Delfi“ sakė „Coral Travel“.