aA
Planuojamas taršos mokestis kelia karštas diskusijas. Nors šį mokestį turėtų mokėti daugelis, ekonomistai mano, kad jis neturėtų smarkiai patuštinti kišenių. Tačiau Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis sako, kad neaišku, kas ir kiek turėtų mokėti, nes dažnai nėra duomenų, kiek konkretus automobilis teršia.

Mokėti turėtų dauguma, tačiau yra vienas niuansas

Banko „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas laidoje „DELFI diena“ sakė, kad 20-ies eurų per metus mokestis neturėtų būti didelė našta.

„20 eurų per mėnesį būtų našta šeimos ūkiui, bet metams pakankamai nedidelė suma ir, manyčiau, jei gerai komunikavus tikslą mokesčio, ir padarius jį ne visuotinį, o tik naujai įsigyjamiems automobiliams, tai galėtų būti gera pradžia einant link taršos mokesčio įvedimo, nes jei mes nesusitvarkysime su taršą, tai Lietuva privalės mokėti baudas ES.

Šiuo metu šalys turi įvairių mokesčių, ir nuo automobilio tūrio, ir nuo emisijų, ir nuo automobilio svorio, ilgio... Ir Lietuva yra viena iš šešių ES valstybių, kurios neturi tokio mokesčio, susieto su tarša“, – sako ekonomistas.

M. Buzelis sako, kad neaišku, kas ir kiek turėtų mokėti, nes dažnai nėra duomenų, kiek konkretus automobilis teršia.

„Galima daryti prielaidą, kad absoliuti dauguma šalyje turėtų mokėti už taršą, tačiau čia yra niuansas – niekas neturi tokių duomenų, kiek konkretus automobilis teršia. Mano žiniomis, tik kas penktas automobilis Lietuvoje savo techniniame pase turi nurodyta CO2 emisiją“, – pastebi M. Buzelis.

Anot jo, tikėtina, kad mokestis būtų vienkartinis – mokamas tik įvežus automobilį į šalį – tai problemos tikrai neišspręstų: „Jeigu žiūrėsime, kad bazinis mokestis būtų 20 eurų, tikėtina, jis būtų vienkartinis įvežus, ir tie automobiliai gali teršti kiek nori. Tai čia lašas jūroje, jokių rezultatų nepasieksime, tiesiog surinksime kažkokį biudžetą, kuri panaudosime neaišku kam.“

Kristina Pocytė, Žygimantas Mauricas, Matas Buzelis
Kristina Pocytė, Žygimantas Mauricas, Matas Buzelis
© DELFI / Domantas Pipas


Visuotinis mokestis naudingas tik biurokratams

Paklaustas, kaip vertintų visuotinio mokesčio įvedimą, Ž. Mauricas sako, kad jei automobilis važiuoja, yra perkamas kuras ir pan., tai mokesčių jau yra sumokama. Jam kelia abejonių ir tokio mokesčio tikslas, nes automobilių gausa, anot ekonomisto, nėra savaime blogas reiškinys, todėl reikėtų apmokestinti tarša ar vertę.

„Jeigu tikslas turėti taršos mokestį, tai reikia šviesti visuomenę ir palaipsniui apmokestinti. Jokiu būdu nereikia įvesti dar vieno mokesčio be konkretaus tikslo ir taip diskredituojant tiek patį mokestį, tiek su pasitikėjimą tarp vyriausybės ir valstybes“, – mano Ž. Mauricas.

M. Buzelis skeptiškai vertina ir siūlymą gauti 1000 eurų kompensaciją naujam mažataršiam automobiliui, jei senasis utilizuojamas.

„Pasiūlymas buvo utilizuojant seną automobilį gauti 1000 eurų kompensaciją perkant mažataršį automobilį. Tokių automobilių kainos rinkoje prasideda maždaug nuo 2500 eurų, tai turint tą 1000 vertės kuponą, sąlygos pagerėja, bet savo automobilį žmogus priverstas utilizuoti, kad gautų išmoką. Tai reikalauja didelių kaštų, tam reikės 30 mln. eurų, visi sandoriai turėtų įvykti per metus, geriausiu atveju utilizuosime 30 tūkst. automobilių, o tai sudaro 2 proc. šalies automobilių parko“, – aiškina M. Buzelis.

Šio siūlymo nauda abejoja ir Ž. Mauricas: „Didžiausią naudą gaus biurokratai, kurie tą sistemą kūrė, perkuria, kurs, ir reikia pagalvoti, ar yra tikslinga tą daryti dabar, kai yra daug kitų iššūkių.“

Matas Buzelis
Matas Buzelis
© DELFI / Domantas Pipas


Reikia keisti įpročius

Ž. Maurico teigimu, visuomenėje yra paplitę daug įpročių, kuriuos, ekonomisto teigimu, pirmiausia ir reikėtų keisti.

„Įprasta pirkti dyzelinį automobilį, nors to neapsimoka. Skatinčiau didinti gyventojų švietimą, kad patys gyventojai pasikoreguotų savo sprendimus“, – sako Ž. Mauricas.

M. Buzelio teigimu, šiuo metu Lietuvoje populiariausi „VW Passat“ markės automobiliai, sparčiai populiarėja „BMW“. Tokių automobilių savininkai, anot pašnekovo, taršos mokesčio tikrai neišvengtų.

Žygimantas Mauricas
Žygimantas Mauricas
© DELFI / Karolina Pansevič

„Lietuviai perka vis brangesnius naudotus automobilius, nors nelabai keičiasi jų amžius. 11–15 amžiaus grupė sudaro beveik pusę visos importo rinkos. Tie automobiliai Vakarų šalyse jau tampa nebereikalingi, o lietuviai juos noriai perka. Daugiau perka vokiškus automobilius, auga „premium“ segmento automobilių pirkimas – lietuviams netinka mažas ekonominės klasės hečbekas, jiems reikia gero „Audi“ ar „BMW“ automobilio“, – pasakoja M. Buzelis.

Ekonomistas Ž. Mauricas pastebi, kad nusipirkti naujo automobilio didžioji dalis lietuvių tiesiog ir negali sau leisti.

„Saugi suma neturėtų viršyti 6 mėnesių šeimos pajamų. Tai vertinant, kad šeimos pajamos tik šiek tiek viršija 1000 eurų, didžioji dalis negali nusipirkti naujo automobilio. Tai perka taršesnį ne dėl to, kad to nori, bet tai paprasčiausiai vienintelė alternatyva, kurią gali sau leisti“, – aiškina jis.

www.DELFI.lt
Viskas apie pinigus. Finansų konsultantė atsako
Reikia patarimo, kaip planuoti išlaidas, kaip sutaupyti, o gal – kaip daugiau uždirbti? Užduokite klausimą nepriklausomai finansų konsultantei Ievai Jazavitienei.
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(79 žmonės įvertino)
2.9494

Armonaitė – apie pandemijos valdymą: Lietuvai nereikia grįžti prie didesnių ribojimų (120)

Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė anksčiau išsakytos pozicijos nekeičia net...

Airija gaus 920 mln. eurų iš ES fondų „Brexito" poveikiui sušvelninti (1)

Airija gaus 920 mln. eurų iš Europos Sąjungos fondo, skirto sušvelninti Jungtinės...

„Auga Group“ prašo išbraukti jos akcijas iš Varšuvos biržos (1)

Verslininko Kęstučio Juščiaus netiesiogiai kontroliuojama viena didžiausių Baltijos šalyse...

„Solet“ atleidžia beveik visus darbuotojus (13)

Saulės elementų gamybos ir prekybos įmonė „Solet“ apie atleidimą įspėjo beveik visus – 12...

Armonaitė neišsižada idėjos taikyti lengvatą reinvestuojamam pelnui: galima įvedinėti pakopomis (1)

Laisvės partijos pirmininkė Aušrinė Armonaitė , nepaisant koalicijos partnerių abejonių,...

Top naujienos

D+ DELFI; Nick Wadhams; Marc Champion, Alberto Nardelli, Jennifer Jacobs

Šaltiniai: Kuleba su Blinkenu Lavrovą „pastatė į vietą“ Rusijos veiksmų laiką gali nulemti netikėtas veiksnys (5)

JAV valstybės sekretorius Antony Blinkenas ir Rusijos užsienio reikalų ministras Sergejus...

Čaplinskas – apie omikron atmainą: virusas mutuoja kaip pagal vadovėlį (128)

Tiek Europoje tiek Jungtinėse Valstijose daugėjant naujų patvirtintų omikron atmainos atvejų...

Žiema parodys tikrą savo veidą – paspaus net 21 laipsnio šaltis (13)

Aukšto atmosferos slėgio sūkurys į Lietuvą atnešė žiemišką šaltį. Po šaltos antradienio...

Neuromokslininkė paaiškino, kodėl netikri prisiminimai pakeičia tikruosius ir kaip galime perrašyti savo praeitį (37)

Ar kada nors esate atsidūrę tokioje situacijoje, kai prisimenant tam tikrą įvykį iš praeities,...

Neįtikėtina: permainingame mače Kėdainiuose – 42-ejų Lukauskio karjeros rezultatyvumo rekordas (35)

Mindaugas Lukauskis per du su puse kėlinio surinko 25 taškus ir iš viso pelnęs 33 taškus...

Augant įtampai dėl Ukrainos – JAV pažadas Rytų Europai (131)

Vienas aukšto rango JAV pareigūnas pirmadienį sakė, kad Vašingtonas pateiktų „teigiamą...

D+Agnė Keizikienė

Urologas Balys Dainys – apie varpos dydį: koks yra vidutinis, o koks – gerokai per mažas? (5)

Visais laikais vyriško pasididžiavimo ilgis buvo jautri tema. Ne vienas paauglys gali prisiminti,...

Seimas svarsto kelias Širinskienės pasitraukimo iš LVŽS versijas: prabilo apie gudrų planą prieš Skvernelį (58)

Vienai iš aktyviausių „valstiečių“ vėliavnešių Agnei Širinskienei paskelbus apie...

Armonaitė – apie pandemijos valdymą: Lietuvai nereikia grįžti prie didesnių ribojimų (120)

Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė anksčiau išsakytos pozicijos nekeičia net...

D+Giedrius Petkevičius/Sausuolis

Tikrasis karo veidas: kokioje padėtyje reikėjo būti, kad pasaulis myriop pasiustų tūkstančius vaikų-karių

Kuomet įsivaizduojame karo veiksmus, vaizduotė dažniausiai „piešia“ rūsčius raumeningus...