aA
Planuojamas taršos mokestis kelia karštas diskusijas. Nors šį mokestį turėtų mokėti daugelis, ekonomistai mano, kad jis neturėtų smarkiai patuštinti kišenių. Tačiau Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis sako, kad neaišku, kas ir kiek turėtų mokėti, nes dažnai nėra duomenų, kiek konkretus automobilis teršia.

Mokėti turėtų dauguma, tačiau yra vienas niuansas

Banko „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas laidoje „DELFI diena“ sakė, kad 20-ies eurų per metus mokestis neturėtų būti didelė našta.

„20 eurų per mėnesį būtų našta šeimos ūkiui, bet metams pakankamai nedidelė suma ir, manyčiau, jei gerai komunikavus tikslą mokesčio, ir padarius jį ne visuotinį, o tik naujai įsigyjamiems automobiliams, tai galėtų būti gera pradžia einant link taršos mokesčio įvedimo, nes jei mes nesusitvarkysime su taršą, tai Lietuva privalės mokėti baudas ES.

Šiuo metu šalys turi įvairių mokesčių, ir nuo automobilio tūrio, ir nuo emisijų, ir nuo automobilio svorio, ilgio... Ir Lietuva yra viena iš šešių ES valstybių, kurios neturi tokio mokesčio, susieto su tarša“, – sako ekonomistas.

M. Buzelis sako, kad neaišku, kas ir kiek turėtų mokėti, nes dažnai nėra duomenų, kiek konkretus automobilis teršia.

„Galima daryti prielaidą, kad absoliuti dauguma šalyje turėtų mokėti už taršą, tačiau čia yra niuansas – niekas neturi tokių duomenų, kiek konkretus automobilis teršia. Mano žiniomis, tik kas penktas automobilis Lietuvoje savo techniniame pase turi nurodyta CO2 emisiją“, – pastebi M. Buzelis.

Anot jo, tikėtina, kad mokestis būtų vienkartinis – mokamas tik įvežus automobilį į šalį – tai problemos tikrai neišspręstų: „Jeigu žiūrėsime, kad bazinis mokestis būtų 20 eurų, tikėtina, jis būtų vienkartinis įvežus, ir tie automobiliai gali teršti kiek nori. Tai čia lašas jūroje, jokių rezultatų nepasieksime, tiesiog surinksime kažkokį biudžetą, kuri panaudosime neaišku kam.“

Kristina Pocytė, Žygimantas Mauricas, Matas Buzelis
Kristina Pocytė, Žygimantas Mauricas, Matas Buzelis
© DELFI / Domantas Pipas


Visuotinis mokestis naudingas tik biurokratams

Paklaustas, kaip vertintų visuotinio mokesčio įvedimą, Ž. Mauricas sako, kad jei automobilis važiuoja, yra perkamas kuras ir pan., tai mokesčių jau yra sumokama. Jam kelia abejonių ir tokio mokesčio tikslas, nes automobilių gausa, anot ekonomisto, nėra savaime blogas reiškinys, todėl reikėtų apmokestinti tarša ar vertę.

„Jeigu tikslas turėti taršos mokestį, tai reikia šviesti visuomenę ir palaipsniui apmokestinti. Jokiu būdu nereikia įvesti dar vieno mokesčio be konkretaus tikslo ir taip diskredituojant tiek patį mokestį, tiek su pasitikėjimą tarp vyriausybės ir valstybes“, – mano Ž. Mauricas.

M. Buzelis skeptiškai vertina ir siūlymą gauti 1000 eurų kompensaciją naujam mažataršiam automobiliui, jei senasis utilizuojamas.

„Pasiūlymas buvo utilizuojant seną automobilį gauti 1000 eurų kompensaciją perkant mažataršį automobilį. Tokių automobilių kainos rinkoje prasideda maždaug nuo 2500 eurų, tai turint tą 1000 vertės kuponą, sąlygos pagerėja, bet savo automobilį žmogus priverstas utilizuoti, kad gautų išmoką. Tai reikalauja didelių kaštų, tam reikės 30 mln. eurų, visi sandoriai turėtų įvykti per metus, geriausiu atveju utilizuosime 30 tūkst. automobilių, o tai sudaro 2 proc. šalies automobilių parko“, – aiškina M. Buzelis.

Šio siūlymo nauda abejoja ir Ž. Mauricas: „Didžiausią naudą gaus biurokratai, kurie tą sistemą kūrė, perkuria, kurs, ir reikia pagalvoti, ar yra tikslinga tą daryti dabar, kai yra daug kitų iššūkių.“

Matas Buzelis
Matas Buzelis
© DELFI / Domantas Pipas


Reikia keisti įpročius

Ž. Maurico teigimu, visuomenėje yra paplitę daug įpročių, kuriuos, ekonomisto teigimu, pirmiausia ir reikėtų keisti.

„Įprasta pirkti dyzelinį automobilį, nors to neapsimoka. Skatinčiau didinti gyventojų švietimą, kad patys gyventojai pasikoreguotų savo sprendimus“, – sako Ž. Mauricas.

M. Buzelio teigimu, šiuo metu Lietuvoje populiariausi „VW Passat“ markės automobiliai, sparčiai populiarėja „BMW“. Tokių automobilių savininkai, anot pašnekovo, taršos mokesčio tikrai neišvengtų.

Žygimantas Mauricas
Žygimantas Mauricas
© DELFI / Karolina Pansevič

„Lietuviai perka vis brangesnius naudotus automobilius, nors nelabai keičiasi jų amžius. 11–15 amžiaus grupė sudaro beveik pusę visos importo rinkos. Tie automobiliai Vakarų šalyse jau tampa nebereikalingi, o lietuviai juos noriai perka. Daugiau perka vokiškus automobilius, auga „premium“ segmento automobilių pirkimas – lietuviams netinka mažas ekonominės klasės hečbekas, jiems reikia gero „Audi“ ar „BMW“ automobilio“, – pasakoja M. Buzelis.

Ekonomistas Ž. Mauricas pastebi, kad nusipirkti naujo automobilio didžioji dalis lietuvių tiesiog ir negali sau leisti.

„Saugi suma neturėtų viršyti 6 mėnesių šeimos pajamų. Tai vertinant, kad šeimos pajamos tik šiek tiek viršija 1000 eurų, didžioji dalis negali nusipirkti naujo automobilio. Tai perka taršesnį ne dėl to, kad to nori, bet tai paprasčiausiai vienintelė alternatyva, kurią gali sau leisti“, – aiškina jis.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(75 žmonės įvertino)
2.9600

Baltieji rūmai: šią savaitę tikimasi susitarti dėl JAV ir Japonijos prekybos

Baltieji rūmai pirmadienį pranešė besitikintys, kad JAV prezidentas Donaldas Trumpas ir...

„Amazon“ rinkodara: kas garantuoja pirkėjo susidomėjimą?

Pradėjus vystyti prekybą platformoje „ Amazon “, svarbu atkreipti dėmesį į rinkodaros...

Estijos finansų ministro patarėjas: Ukrainos darbo jėgos panaudojimas įgauna vergovinių formų (1)

Estijos finansų ministro Martino Helmės patarėjas Lassė Lehis ir Centrinės darbdavių...

Šapokos komandą papildė patarėjas Rimkūnas (1)

Pirmadienį finansų ministro Viliaus Šapokos politinio pasitikėjimo komandą papildė Algimantas...

Ryšio operatoriai telkia jėgas: įsteigė bendrą įmonę 5G diegti (7)

Lietuvos mobiliojo ryšio bendrovės „Bitė“ antrinė įmonė Latvijoje „Bite Latvija “ ir...

Top naujienos

Ateityje Alzheimeriu sirgs vis daugiau žmonių: simptomai sunkiai pastebimi ir gali būti labai subtilūs (7)

Atminties, intelekto praradimas, pažintinių funkcijų globalūs pakenkimai. Tai tik keli požymiai,...

Čimbaro sūnui – blogos žinios dėl viceministro posto (82)

Premjero patarėjas Skirmantas Malinauskas DELFI teigė, kad, jo nuomone, Modesto Čimbaro...

Dėl vienos darbuotojos žinoma įmonė verčiasi per galvą: kas ta paslaptingoji Pija? (174)

„Pija, pasilik!” – tokius užrašus ant automobilių šįryt turėjo pastebėti vilniečiai...

Buvęs Vilniaus „Ryto“ žaidėjas nušautas Dalase (15)

Lietuvos sostinės klubui atstovavęs 37 metų Andre Emmettas tragiškai žuvo Dalase. JAV...

Putinas žaidžia žiaurų žaidimą „pagauk-paleisk“ (121)

Jau tampa panašu į sistemą: Rusijos teisėsaugos institucijos sulaiko kokį nors asmenį pagal...

Po atostogų grįžusi šeima patyrė šoką: iš pradžių automobilis dingo „be žinios“, vėliau – pasipylė tepalai (154)

Įsivaizduokite situaciją: išsirengiate į atostogas ir šeimos automobilį paliekate stovėjimo...

Oficialiai išsiskyrė Monika ir Andrius Šedžiai, bet karas nesibaigė: paaiškėjo su kuo gyvens poros vaikas (41)

Andriaus ir Monikos Šedžių skyrybų procesas pasiekė finišo tiesiąją – pora oficialiai nebe...

Politikų turtų mįslės – po devyniais užraktais: juos gina patogūs įstatymai (33)

Naujausio žurnalo „Reitingai“ ir DELFI tyrimo duomenimis, turtingiausi politikai yra ne Seime....

Pergalingas Chomičiaus debiutas prie Alytaus komandos vairo – namie įveikė „Nevėžį“ (12)

Pirmose šio „Betsafe–LKL“ sezono rungtynėse Alytaus „Sintek-Dzūkija“ nugalėjo Kėdainių...