aA
Planuojamas taršos mokestis kelia karštas diskusijas. Nors šį mokestį turėtų mokėti daugelis, ekonomistai mano, kad jis neturėtų smarkiai patuštinti kišenių. Tačiau Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis sako, kad neaišku, kas ir kiek turėtų mokėti, nes dažnai nėra duomenų, kiek konkretus automobilis teršia.

Mokėti turėtų dauguma, tačiau yra vienas niuansas

Banko „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas laidoje „DELFI diena“ sakė, kad 20-ies eurų per metus mokestis neturėtų būti didelė našta.

„20 eurų per mėnesį būtų našta šeimos ūkiui, bet metams pakankamai nedidelė suma ir, manyčiau, jei gerai komunikavus tikslą mokesčio, ir padarius jį ne visuotinį, o tik naujai įsigyjamiems automobiliams, tai galėtų būti gera pradžia einant link taršos mokesčio įvedimo, nes jei mes nesusitvarkysime su taršą, tai Lietuva privalės mokėti baudas ES.

Šiuo metu šalys turi įvairių mokesčių, ir nuo automobilio tūrio, ir nuo emisijų, ir nuo automobilio svorio, ilgio... Ir Lietuva yra viena iš šešių ES valstybių, kurios neturi tokio mokesčio, susieto su tarša“, – sako ekonomistas.

M. Buzelis sako, kad neaišku, kas ir kiek turėtų mokėti, nes dažnai nėra duomenų, kiek konkretus automobilis teršia.

„Galima daryti prielaidą, kad absoliuti dauguma šalyje turėtų mokėti už taršą, tačiau čia yra niuansas – niekas neturi tokių duomenų, kiek konkretus automobilis teršia. Mano žiniomis, tik kas penktas automobilis Lietuvoje savo techniniame pase turi nurodyta CO2 emisiją“, – pastebi M. Buzelis.

Anot jo, tikėtina, kad mokestis būtų vienkartinis – mokamas tik įvežus automobilį į šalį – tai problemos tikrai neišspręstų: „Jeigu žiūrėsime, kad bazinis mokestis būtų 20 eurų, tikėtina, jis būtų vienkartinis įvežus, ir tie automobiliai gali teršti kiek nori. Tai čia lašas jūroje, jokių rezultatų nepasieksime, tiesiog surinksime kažkokį biudžetą, kuri panaudosime neaišku kam.“

Kristina Pocytė, Žygimantas Mauricas, Matas Buzelis
Kristina Pocytė, Žygimantas Mauricas, Matas Buzelis
© DELFI / Domantas Pipas


Visuotinis mokestis naudingas tik biurokratams

Paklaustas, kaip vertintų visuotinio mokesčio įvedimą, Ž. Mauricas sako, kad jei automobilis važiuoja, yra perkamas kuras ir pan., tai mokesčių jau yra sumokama. Jam kelia abejonių ir tokio mokesčio tikslas, nes automobilių gausa, anot ekonomisto, nėra savaime blogas reiškinys, todėl reikėtų apmokestinti tarša ar vertę.

„Jeigu tikslas turėti taršos mokestį, tai reikia šviesti visuomenę ir palaipsniui apmokestinti. Jokiu būdu nereikia įvesti dar vieno mokesčio be konkretaus tikslo ir taip diskredituojant tiek patį mokestį, tiek su pasitikėjimą tarp vyriausybės ir valstybes“, – mano Ž. Mauricas.

M. Buzelis skeptiškai vertina ir siūlymą gauti 1000 eurų kompensaciją naujam mažataršiam automobiliui, jei senasis utilizuojamas.

„Pasiūlymas buvo utilizuojant seną automobilį gauti 1000 eurų kompensaciją perkant mažataršį automobilį. Tokių automobilių kainos rinkoje prasideda maždaug nuo 2500 eurų, tai turint tą 1000 vertės kuponą, sąlygos pagerėja, bet savo automobilį žmogus priverstas utilizuoti, kad gautų išmoką. Tai reikalauja didelių kaštų, tam reikės 30 mln. eurų, visi sandoriai turėtų įvykti per metus, geriausiu atveju utilizuosime 30 tūkst. automobilių, o tai sudaro 2 proc. šalies automobilių parko“, – aiškina M. Buzelis.

Šio siūlymo nauda abejoja ir Ž. Mauricas: „Didžiausią naudą gaus biurokratai, kurie tą sistemą kūrė, perkuria, kurs, ir reikia pagalvoti, ar yra tikslinga tą daryti dabar, kai yra daug kitų iššūkių.“

Matas Buzelis
Matas Buzelis
© DELFI / Domantas Pipas


Reikia keisti įpročius

Ž. Maurico teigimu, visuomenėje yra paplitę daug įpročių, kuriuos, ekonomisto teigimu, pirmiausia ir reikėtų keisti.

„Įprasta pirkti dyzelinį automobilį, nors to neapsimoka. Skatinčiau didinti gyventojų švietimą, kad patys gyventojai pasikoreguotų savo sprendimus“, – sako Ž. Mauricas.

M. Buzelio teigimu, šiuo metu Lietuvoje populiariausi „VW Passat“ markės automobiliai, sparčiai populiarėja „BMW“. Tokių automobilių savininkai, anot pašnekovo, taršos mokesčio tikrai neišvengtų.

Žygimantas Mauricas
Žygimantas Mauricas
© DELFI / Karolina Pansevič

„Lietuviai perka vis brangesnius naudotus automobilius, nors nelabai keičiasi jų amžius. 11–15 amžiaus grupė sudaro beveik pusę visos importo rinkos. Tie automobiliai Vakarų šalyse jau tampa nebereikalingi, o lietuviai juos noriai perka. Daugiau perka vokiškus automobilius, auga „premium“ segmento automobilių pirkimas – lietuviams netinka mažas ekonominės klasės hečbekas, jiems reikia gero „Audi“ ar „BMW“ automobilio“, – pasakoja M. Buzelis.

Ekonomistas Ž. Mauricas pastebi, kad nusipirkti naujo automobilio didžioji dalis lietuvių tiesiog ir negali sau leisti.

„Saugi suma neturėtų viršyti 6 mėnesių šeimos pajamų. Tai vertinant, kad šeimos pajamos tik šiek tiek viršija 1000 eurų, didžioji dalis negali nusipirkti naujo automobilio. Tai perka taršesnį ne dėl to, kad to nori, bet tai paprasčiausiai vienintelė alternatyva, kurią gali sau leisti“, – aiškina jis.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(79 žmonės įvertino)
2.9494

„Eika“ steigia įmonę, kuri valdys „Meistrų verslo centrą“

UAB „Meistrų verslo centras“ įkuriama atskiriant logistikos paslaugas nuo UAB „Bendras...

Poilsio namai „Auska“ lieka valstybės nuosavybėje (4)

Buvusi sovietmečio nomenklatūros vila „ Auska “ Palangoje lieka valstybės nuosavybėje.

Prieš pirmadienį – paskutiniai naktiniai pasilinksminimai: nesilaikantiems naujų reikalavimų – baudos (67)

Pirmadienį, spalio 26 dieną, įsigalios nauji apribojimai viešojo maitinimo įstaigoms,...

Dviem „Maximos“ darbuotojoms nustatytas koronavirusas (32)

Penktadienį, spalio 23 dieną, Joniškyje esančios „ Maxima XX“ parduotuvės dviem darbuotojoms...

Ekspertai apie augančias paslaugų kainas: jei kainos didėja, turėtume džiaugtis (388)

Kol Europa džiaugiasi krintančiomis kainomis, lietuviai krato kišenes. Per metus vartojimo prekės...

Top naujienos

Susirgus Seimo nariui laukia didelio masto epidemiologinis tyrimas: pasakė, kam reikia izoliuotis (20)

Koronavirusu susirgus Seimo nariui iš valstiečių žaliųjų frakcijos Valerijui Simulikui,...

Siaubo naktis prie Vilniaus: po kruvinos orgijos siaubingas kančias patyrusi moteris neturėjo galimybių išgyventi (131)

Moteris neturėjo jokių galimybių išgyventi – net jeigu ji iš karto būtų patekusi į medikų...

Nepamirškite persukti laikrodžių: grįžta žiemos laikas (109)

Paskutinį spalio sekmadienį Lietuva vėl grįžta prie žiemos laiko ir laikrodžius suksime atgal....

Koronavirusu užsikrėtė Andrius Tapinas: yra reikalų atnaujinta 18.54 (531)

Šeštadienio vakarą žinomas visuomenės veikėjas, žurnalistas Andrius Tapinas savo feisbuko...

Dailius Dargis | D+ nariams

Bušido kovotojo Morkevičiaus žūtį vis dar gaubia paslaptys: treneris pasakoja apie paskutines jo dienas N-18

„Kai mes susipažinome, Remigijui buvo 12 metų. Esu pirmasis ir vienintelis jo treneris. Yra...

Koronavirusas nustatytas parlamentarui: antradienį dalyvavo Seimo posėdyje papildyta 19.32 (199)

Valerijus Simulikas , parlamentaras iš valstiečių žaliųjų sąjungos, nusprendęs pasitikrinti,...

Du „Neptūno“ žaidėjai serga koronavirusu, bet klubas prašo leidimo treniruotis

Penktadienį Klaipėdos „Neptūno“ žaidėjams, treneriams ir administracijos nariams buvo atlikti...

Serialų veikėjas sugrįžta: prieš svarbius rinkimus – keisti Zelenskio manevrai (95)

Daugumą parlamente turinti viena partija, jos patvirtinta vyriausybė ir prezidento paskirti regionų...

„Ryto“ ir „Žalgirio“ mūšį apšildė dubleriai: triumfavo gausiai sirgalių palaikyti kauniečiai (3)

Trečiąją pergalę iš eilės NKL – VIKINGLOTTO iškovojo gausaus sirgalių būrio palaikoma Kauno...

Lietuvis išbandė nakvynę kalėjime – ne už nusikaltimą, o už pinigus (16)

Suomijoje viešėjęs Orijus savo noru pateko į kalėjimą. Kaip tai nutiko? Pasirodo, buvusiame...

|Maža didelių žinių kaina