aA
Lietuvos vežėjai kalba apie kritinę situaciją ir tikina, kad šiuo metu sektoriuje masiškai trūksta vairuotojų. Pasak jų, jei situacija nesikeis, galimi strigimai logistikos grandinėje. Ministerijos atstovai, kalbėdami apie kvotų didinimą aiškina, kad pirmiausia reikia gerinti vairuotojų darbo sąlygas, o tada galimai atsiras ir norinčių dirbti bei bus mažesnė darbuotojų kaita.

Rekordinė darbuotojų paklausa

Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso vadovas Povilas Drižas laidoje „Delfi tema“ kalbėjo, kad šiuo metu situacija, susijusi su darbuotojais, logistikos sektoriuje yra labai neraminanti.

„Mes matome indikacijas ir iš kitų Europos šalių. Garsiausiai apie darbuotojų trūkumą šneka Jungtinė Karalystė, taip pat kalba Airija, Vokietija, Lenkija, Prancūzija.

Prie visų šiai dienai pasaulyje vykstančių kataklizmų, pandeminės situacijos, žaliavų trūkumo, prisideda ir ši problema, kad pervežimo įmonės, kalbant konkrečiai apie sausumos transportą, negali užpildyti ir įvykdyti visų reikalingų pervežimo operacijų skaičiaus vien dėl žmogiškųjų išteklių stokos, o žmogiškieji ištekliai, ne paslaptis, didžiąja dalimi sektoriuje sudaryti iš piliečių iš trečiųjų šalių. Mūsų vidaus rinka nesugeba užpildyti esančio darbuotojų poreikio“, – sakė jis.

Užimtumo tarnybos (UŽT) duomenys rodo, kad rugsėjo pradžioje darbo rinkoje buvo 9,2 tūkst. laisvų darbo vietų tolimųjų reisų vairuotojams, o ieškančių dirbti šį darbą registravosi vos 67 žmonės.

„Tas skaičius dabar yra pasiekęs piką, jis yra didžiausias, bet turime ir iš UŽT informaciją, kad ir verslas ne visuomet registruodavo laisvas darbo vietas, nes anksčiau nebuvo tokio teisinio reguliavimo. Jis atsirado drauge su kvotų skyrimu“, – kalbėjo atstovas ir pridūrė, kad vartojimas šiuo metu yra tokiame atsigavime bei pike, jog paklausa viršija pasiūlą.

„Pervežimo versle krovinių yra, bet nėra kas juos veža“, – sakė jis ir aiškino, kad aljanse yra tokių įmonių, kurių vilkikai tiesiog stovi be darbo, nors, esant reikiamam skaičiui darbuotojų, galėtų dirbti.

Problemą, anot aljanso atstovo, galėtų padėti išspręsti kvotų piliečiams iš trečiųjų šalių didinimas, tačiau apie šią bėdą kalbama jau kuris laikas. Šiemet kvotos lengviau įdarbinti užsieniečius iš trečiųjų šalių logistikos sektoriuje buvo išnaudotos per keletą pirmų 2021 metų mėnesių.

Povilas Drižas
Povilas Drižas
© DELFI / Andrius Ufartas

„Valdžios skirta 11,6 tūkst. darbuotojų kvota yra tris kartus mažesnė negu mums reikalingas poreikis. <...> O be kvotų įdarbinti žmones mums užtrunka daug ilgiau“, – sakė P. Drižas ir vardijo, kad šiandien tai trunka apie 13-14 savaičių, kurių įdarbinamas asmuo dažnai net neišlaukia ir išvyksta dirbti į kitas šalis.

Ragina gerinti darbo sąlygas

Socialinės apsaugos ir darbo ministrės patarėjas Martynas Šiurkus aiškino, jog reikia suprasti, kad kvotos darbuotojams iš trečiųjų šalių buvo priimtos su sieku lengvinti tokių asmenų įdarbinimą.

Jis vardijo, jog nuo gegužės mėnesio, kada 11,6 tūkst. kvota šiam sektoriui baigėsi, transporto įmonės papildomai dar atsivežė 13,2 tūkst. darbuotojų.

„Bet kas yra įdomu, tai pernai metų gruodį iš viso sektoriuje dirbo 74,8 tūkst. tolimųjų reisų vairuotojų, o šiandien dienai turime 77, 2 tūkst.

Tai yra 2,4 tūkst. daugiau nei praėjusiais metais, tačiau papildomai darbuotojų yra atvykę 24 tūkst. žmonių. Tai klausimas, kur yra tie 22 tūkst. darbuotojų, kurių nematome „Sodroje“.

Tai gal problema yra pačiame sektoriuje, jeigu yra didelė kaita ir tie žmonės, kurie atvyksta čia dirbti, padirba kelis mėnesius ir išvyksta“, – svarstė jis ir tikino, kad čia tikriausiai reikėtų kalbėti ir apie gerinamas darbuotojų darbo sąlygas bei tai, jog pasibaigusios kvotos transporto sektoriui nedraudžia ir toliau įdarbinti darbuotojus iš trečių šalių.

„Tada procesas yra šiek tiek ilgesnis, bet, supraskite, tai yra žmonės, kurie atvažiuoja iš trečių šalių. Yra svarbūs migracijos dalykai, mes negalime pasakyti, kad važiuokite visi, kas norite.

Atsigavus vartojimui vežėjai skęsta dėl rekordinio darbuotojų trūkumo: įmonėse vilkikai stovi tušti
© DELFI / Domantas Pipas

Yra tam tikra administracinė tvarka, registravimas, asmenys turi turėti socialines garantijas“, – teigė jis.

Laidoje M. Šiurkus tikino, kad kol kas, kaip kvotos atrodys 2022-aisiais, nuspręsta dar nėra.

„Kol kas analizuojame duomenis ir už mėnesio ar poros matysime tikruosius skaičius“, – sakė jis.

Vyksta diskusija

Aljanso atstovas P. Drižas atsakydamas ministrės patarėjui pabrėžė, kad darbuotojų kaita Lietuvos transporto sektoriuje nėra niekuo išskirtinė.

Jis aiškino, kad tyrimas parodęs, jog didžiausia darbuotojų kaita mūsų šalyje vyksta IT bei prekybos ir pramonės sektoriuose, o tik vėliau – transporto.

„Ir tai reiškia, kad, nepriklausomai, kokie atlyginimai, nes IT atlyginimai yra daug didesni, kaita vyksta. Ji yra normali ir nėra išskirtinė.

Taip pat gali būti, jog kadangi didžioji dalis darbuotojų yra atvykę iš trečiųjų šalių ir jie atidirbę 2-3 mėnesius grįžta į savo šalis ir ten būna mėnesį ar du, „Sodra“ nemato tų žmonių vien dėl to, kad jie nėra ten registruoti“, – teigė P. Drižas.

Kaip patikino, dėl geresnių darbo sąlygų šiuo metu vyksta diskusija su darbuotojų atstovais.

„Mes diskutuojame ir iš verslo pusės bandome suprasti, ką dar reikia pagerinti, pakeisti.

Bet ką profsąjungos norėtų pakeisti, kalbant apie jų darbo sąlygas, nesame iki galo išgirdę", - sakė jis.

Pasak jo, reikalavimai daugiausia yra susiję su pinigais, o jie, kaip parodė kitų šalių pavyzdžiai, darbuotojų trūkumo problemos nesprendžia.

P. Drižas patikino, kad verslui žinoti kitais metais numatomą kvotą – labai svarbu, mat nuo to priklausys kitų metų planai.

„Turime užtikrinti, kad nebūtų logistikos grandinių strigimo“, – sakė aljanso atstovas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(58 žmonės įvertino)
1.5690

Prezidentas vetavo pataisas dėl reagavimo į pranešimus apie aplinkosaugos pažeidimus

Prezidentas Gitanas Nausėda vetavo pataisas, kurios būtų leidusios reaguojant į pranešimus dėl...

Prekybininkų atstovai kritikuoja naujus ribojimus verslams: padėtis taisoma labai griežtais sprendimais (12)

Penktadienį įsigaliojus reikalavimui prekybos vietoms užtikrinti 30 kv. metrų plotą vienam...

„Standard & Poor’s“ pagerino „Maxima grupės” kredito reitingo perspektyvą (1)

Tarptautinė kredito reitingų agentūra „Standard & Poor’s“ atliko mažmeninės prekybos...

Korupcijos byloje teistas verslininkas turės sumokėti daugiau nei 3 tūkst. eurų įmoką

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas alytiškiui verslininkui E. Č. nurodė sumokėti per 3 tūkst....

„Roquette Amilina“ neatgaus 0,2 mln. eurų už glitimo utilizavimą (1)

Krovinių sandėliavimo ir transportavimo bendrovė „Dominari Logistika“ Panevėžio kviečių...

Top naujienos

Po Nausėdos įtarimų dėl vakcinacijos valdantieji žodžių nesirinko: „šis bailys peržengė ribą“

Į prezidento Gitano Nausėdos žodžius, esą vasaros pradžioje buvo dirbtinai sulėtinti skiepijimo...

Nauji partijų reitingai: į antrą vietą grįžo konservatoriai, prognozuoja, kur gali kilti didžiausia sumaištis (190)

Nepaisant pandemijos ir nelegalių migrantų sukeltų krizių kurstomų politinių įtampų,...

Teismas nutarė įkalinti svetimą galimybių pasą panaudojusį vilnietį (935)

Su svetimu galimybių pasu į parduotuvę atėjęs ir jį panaudojęs vilnietis bus įkalintas. Taip...

Nausėda: niekas nežino, kas nutiks rytoj – galbūt 5 tūkstančiai migrantų atsiras pasienyje (61)

Europos Sąjungos ( ES ) migracijos ir prieglobsčio taisykles būtina keisti, nes Bendrija turi būti...

Skambi pergalė Maskvoje: Berankis – Kremliaus taurės pusfinalyje (36)

Maskvoje vykstančiame ATP 250 serijos turnyre VTB Kremliaus taurei laimėti ketvirtfinalyje...

Vilniuje uždraudus kietąjį kurą, gyventojai turės kelis pasirinkimus: siūlo valstybės paramą (204)

Vilniaus miesto savivaldybei apsisprendus uždrausti naudoti akmens anglį ir durpių briketus, dalis...

Socialdemokratai norėtų pasikalbėti su ministru Landsbergiu akis į akį

Socialdemokratai reikalauja užsienio reikalų ministro Gabrieliaus Landsbergio paaiškinti, kokiais...

Neeilinė situacija ES: slepiama informacija apie šalies prezidentą (38)

Čekijos politinį gyvenimą lydi savotiškas Šaltojo karo laikų šnipų romano šleifas, o...

The Economist | D+

Perskaičiavo, kada turėtų baigtis pandemija: COVID-19 virs endemine liga, tačiau net ir po to mūsų laukia ilgas kelias

Jeigu pasiseks, 2025-ųjų žiema bus normali. Kaip visada, sveikatos priežiūros sistemos patirs...

Prekybininkų atstovai kritikuoja naujus ribojimus verslams: padėtis taisoma labai griežtais sprendimais (12)

Penktadienį įsigaliojus reikalavimui prekybos vietoms užtikrinti 30 kv. metrų plotą vienam...