Bendrovės „FedEx“ leidžiamas žurnalas apie pasaulinės prekybos politiką „Access“ sudarė populiariausių verslų, technologijų ir prekybos krypčių, apie kurias ateityje neabejotinai girdėsime daug ir dažnai, sąrašą.

1) Automobiliai be vairuotojų

Žurnalo „Access“ žurnalistai pasikalbėjo su kolega iš leidinio „Wired Magazine“ žurnalistu Kevinu Kelly. Jo buvo paklausta, kokios sąvokos per artimiausius kelerius metus apibūdins pasaulio prekybos ir verslo sferas. K. Kelly atsakė: „Manau, jog jau po dvejų metų mūsų keliais pradės važinėti automobiliai, kurių valdymą bus galima perleisti kompiuterinėms sistemoms“. Potencialus šios naujovės poveikis pasaulio ekonomikai bus labai stiprus. Eismo spūstyse, kurių bus galima išvengti, pasaulio ūkiai kiekvienais metais praranda milijardus dolerių.

2) Greitieji traukiniai

JAV šioje sferoje vis dar sėkmingai atsilieka, tačiau likęs pasaulis gana intensyviai vysto greitųjų traukinių sistemas. Šiuo metu vyksta derybos dėl paties didžiausio tokių greitųjų traukinių tinklo visame pasaulyje. Jis turėtų driektis nuo Kinijos iki Jungtinės Karalystės – trumpiau tariant, greitieji traukiniai sujungtų daugiau nei 17 valstybių. Dalis šio tinklo jau veikia, tačiau tikimasi, jog jau 2022 metais bus išnaudotas visas jo potencialas.

3) Japonijos prisijungimas prie partnerystės abipus Ramiojo vandenyno

Paskutinis Japonijos siūlymas prisijungti prie derybų dėl partnerystės abipus Ramiojo vandenyno (angl. Trans-Pacific Partnership) gali tapti itin svarbiu veiksniu.

„Sėkmingas Japonijos prisijungimas gali tapti labai svarbiu strateginiu pliusu tiek JAV, tiek visam partnerystės abipus Ramiojo vandeninio dariniui. Tai padėtų padidinti šio prekybinio susitarimo svarbą ne iš Amerikos perspektyvos, bet ir į gerą pakeistų pačių derybų pobūdį“, - sako analitikas Joshas Melceris. Be to, anot J. Melcerio, tokios derybos itin svarbios „nustatant naujas prekybos Azijos ir Ramiojo vandenyno regione gaires XXI amžiui“.

4) Logistikos svarbos augimas

MIT profesorius Yossi Sheffi tikina, jog investicijos šiuo koncentruojamos į vos kelis rinktinius miestus, ir tik jie turi vilties tapti „logistikos centrais“ bei pasaulio prekybos kontekste užimti lyderio pozicijas.

Profesorius sako: „Jeigu atidžiau pasižiūrėtume į ateinančių penkerių metų Panamos planus, pamatytumėte, jog miestas siekia tapti žymiai daugiau nei vien kanalu. Dar vienas dėmesio vertas miestas – Kinijos centrinėje dalyje esantis Čuncinas. O Vokietijos valdžia tik visai neseniai skyrė 100 mln. eurų (345 mln. Lt) Dortmundui, esančiam į šiaurę nuo Kelno“.

5) Pasaulis išmoks, kaip prekiauti paslaugomis

JAV laikomos paslaugų eksporto lyderėmis. Jenny Robertsonas iš „FedEx“ pripažįsta, jog šioje srityje vis dar egzistuoja nemažai kliūčių: „Paslaugų eksportuotojai iš Amerikos susiduria su netarifiniais prekybos barjerais, kurių apstu visame pasaulyje. Būtent jie ir neleidžia prekybai paslaugomis išnaudoti visą savo potencialą.

Tradiciniai eksporto kelių barjerai apima atskiriems sektoriams taikomus bendradarbiavimo su užsieniu draudimus, apribojimus užsienio kapitalui, diskriminuojančius norminius reikalavimus, konkrečių paslaugų teikėjams taikytinų nacionalinių reikalavimų ir verslo skaidrumo trūkumą. XXI amžiaus netarifiniai prekybos barjerai apima ir apribojimus duomenų srautams, priverstinę lokalizaciją ir neteisingą konkurenciją, kurią sudaro valstybinės bendrovės“. Susitarimas tarptautinių paslaugų teikimo srityje, padėsiantis minėtųjų barjerų atsikratyti, eksporto apimtis padidintų iki 860 mlrd. dolerių (2320 mlrd. Lt) per metus ir sukurtų iki 3 mln. naujų darbo vietų.

6) Kinijos megapolių likimas

„Fedex“ specialistas Jenny Robertsonas sako, jog „150 stambių projektų infrastruktūros srityje sujungs devynis miestus. Perlų upės deltoje išsidėstę miestai-gigantai sudaro vieningą gamybos centrą, kuriame gyvena ir dirba 42 mln. žmonių – šis skaičius net keturis kartus viršija Niujorko dydį“. Jau 2018 metais bus suformuotas didžiausias pasaulyje miestas, kuriame bus sukaupta nemenka ekonominės valdžios koncentracija.

7) Infrastruktūros privalumai

Infrastruktūra taps itin svarbiu prioritetu, ir valstybės stengsis bet kokia kaina prisivyti Vokietiją ir Singapūrą. Konsultacijų bendrovė „Mercer“ atliko tyrimą, kurio rezultatai atskleidė, jog Singapūro infrastruktūra – geriausia pasaulyje, tačiau į geriausiųjų penketuką galėtų patekti ir trys Vokietijos miestai.

Geros infrastruktūros pliusai akivaizdūs. Singapūras pelnytai įvardijamas kaip vienas iš svarbiausių jūrinių ir verslo centrų visame pasaulyje. O Vokietijos gamyklos ne kartą įrodė, jog joms nebaisūs net didžiausi sunkumai. Kitos šalys taip pat bandys pasivyti lyderius. Pavyzdžiui, gali atsirasti pokyčių Panamos kanalo platinimo sferoje bei didelių Kinijos investicijų Guangdongo provincijoje ir Šanchajuje.

8) Gudrioji GPS

Globalaus padėties nustatymo sistemos (GPS) privalumais naudojasi praktiškai visas pasaulis. Birmingemo universiteto mokslininkai sudarė algoritmą. Tam tikra prasme tai gudrioji GPS: pasinaudodama jūsų telefonu, ji galės prognozuoti jūsų dienotvarkę.

9) Kolektyvinė prekyba

Prekyba (net ir internetu) tampa vis labiau ir labiau kolektyvine veikla. Visiems prekybos proceso dalyviams teks išsiaiškinti, kaip dirbti tokioje pakitusioje ir labiau integruotoje ekonomikos sistemoje.

10) Laisvosios prekybos susitarimai

„Access“ įvardija tris svarbiausius laisvosios prekybos susitarimus.

JAV ir Pietų Korėjai laisvosios prekybos susitarimas per ateinančius penkerius metus sudarys 95 proc. visos dviejų stiprių ekonomikų bemuitės dvišalės prekybos.

Naujas JAV ir Panamos laisvosios prekybos susitarimas likviduos tarifus, siekusius 81 proc. Europos Sąjungos (ES) ir Singapūro laisvosios prekybos susitarimas, pasirašytas rugsėjį, sujungė dvi galingas ekonomines jėgas ir pastebimai palengvino verslo vystymą.

11) Išmanieji akiniai

Vieną dieną (o tai nutiks jau labai greitai) mokslinės fantastikos elementas – akiniai-kompiuteriai – taps prieinami masėms. Bendrovėms svarbu išmokti naudotis naujovių suteikiamomis galimybėmis, nes technologijos tobulėja labai sparčiai ir yra itin paklausios.

12) Informacijos perteklius

Informacija keičia pasaulį, tačiau iš tikrųjų mes net nenutuokiame, kas už šio proceso slypi. Informacijos srautų reguliavimas – „vienas iš labiausiai aptarinėjamų ir aktualiausių klausimų, neatsiejamų ir nuo prekybos“.

Tarptautinės prekybos politiką būtina nuolat atnaujinti – kad pavyktų žengti koja kojon su sparčiu inovacijų tempu. Šiuo metu valstybės mokosi sparčiau reaguoti į pokyčius, o ne planuoja ar diegia naujoves. Siekdamas susigrąžinti spartų ekonomikos augimą, pasaulis privalo pagalvoti apie struktūrą, balansuojančią tarp konfidencialumo išsaugojimo ir atokvėpio versle.

13) Finansų krizė vers išlaidauti

Kanados bankas CIBC prognozuoja, jog per ateinančius 20 metų pasaulyje išlaidos infrastruktūrai sudarys 35 trilijonus dolerių (94 trilijonus Lt). O tai daugiau nei šiam tikslui buvo išleista iki šiol. Tokios sumos pinigų, patekusių į pasaulio ekonomiką, nei dydžiu, nei įsisavinimo tempu nebuvo nuo Antrojo pasaulinio karo laikų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (32)