Penktadienį Seimo Užsienio reikalų komitetas (URK), kuriam vadovauja socialdemokratų frakcijos narys Benediktas Juodka ir Europos reikalų komitetas (ERK) kartu su Estijos prekybos rūmais, kuriems vadovauja jo sūnus Robertas Juodka, Estijos ir Latvijos ambasadomis surengė konferenciją šia tema.
DELFI primena, kad šiuo metu kaip tik vyksta aršios derybos tarp Lietuvos, Latvijos ir Estijos dėl lietuvių noro į naujai kuriamos projekto bendrovės akcininkų sutartį įrašyti, jog „Rail Baltica“ paliestų ir Vilnių. Galutinė kaimynų pozicija turėtų paaiškėti artimiausiomis dienomis.
Net ir socialdemokratų deleguotas susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius nesupranta, kam konferencija, jeigu dėl visko ministrai sutarė rugsėjo viduryje. Dar tada po sudėtingų derybų Lietuvos, Latvijos ir Estijos ministrai pasirašė deklaraciją dėl bendros „Rail Baltica 2“ įmonės steigimo ir sutarė, kad vėžė ateis iki Vilniaus.
Jo teigimu, tikslus vėžės maršrutas bus aiškus atlikus poveikio aplinkai vertinimus.
„Aš galėčiau įtarti, bet tiek jau to, susilaikysiu nuo komentarų. Jeigu parlamentarai norėjo plačiau gilintis, galėjo tai padaryti pasikviesdami į ERK informuoti dėl pasiektų principinių susitarimų, kurie buvo pasiekti ministrų ir premjerų lygmenyje“, - paklaustas, kas galėjo lemti tokios konferencijos atsiradimą, sakė R. Sinkevičius.
Pasiteiravus, kodėl net tarp pačių socialdemokratų dėl projekto kyla nesutarimų, ministras sakė: „Čia nėra partinės ideologijos momentai, partinėje ideologijoje niekur nerasite, kad visi turi vienodai mąstyti apie kokį nors ūkinį daiktą. Aš manau, kad nuomonės skiriasi dėl to, kad skiriasi ekonominis ir kitoks supratimas apie Lietuvos strateginių tinklų plėtrą“.
Sausį turėtų įsigalioti naujai steigiamos projekto bendrovės akcininkų sutartis, kurioje Lietuva siekia įrašyti, kad Vilnius būtų įjungtas į „Rail Baltica“.
„Estai su latviais turi tam tikrų pozicijų ir nuomonių. Šiuo metu vyksta diskusija su jais. Mes labai tikimės, kad jie priims ir nekeis to, kas yra pasirašyta ministrų susitarime, ką patvirtino ir premjerai“, - žurnalistams penktadienį sakė „Rail Baltica“ projekto Lietuvoje vadovas Arenijus Jackus.
Tuo metu URK vadovas B. Juodka stebėjosi tokia kritika.
Paklaustas, kokią įtaką diskusijos atsiradimui turėjo tai, kad Estijos prekybos rūmams atstovauja jo sūnus, B. Juodka atsakė: „Dieve mano, jeigu sūnus atstovauja, tai aš turiu apie nieką nekalbėti? Jis kaip advokatas atstovauja tiek sričių, tai ką, aš turiu užsidaryti arba išeiti iš darbo? (…) Mes, parlamentarai, nesikišame, ar per Vilnių ar per Kauną darys, mes tiesiog norime išklausyti informaciją“.
Jo teigimu, reikia rasti techninius sprendimus, kad vėžė eitų ir per Vilnių.
R. Juodka tvirtino, kad konferencijos atsiradimą inicijavo Estijos prekybos rūmai kartu su Estijos ir Latvijos ambasadomis.
„Komitetai maloniai sutiko prisidėti prie šio renginio. (...) Renginio tikslas buvo paskatinti apsikeitimą informacija tam, kad visi žinotų ir kad nebūtų dezinformacijos apie tai, jog Vilnius yra paliekamas nuošalyje. Viena iš pagrindinių šio renginio priežasčių ir buvo informuoti, kad Vilnius nėra paliekamas ir nebus paliekamas nuošalyje“, - žurnalistams sakė jis.
Pasak Estijos prekybos rūmų vadovo, siūlomas variantas, kai pagrindinė vėžė eina per Kauną, o į Vilnių nutiesiama atšaka, yra ekonomiškai naudingesnis.
R. Juodka negalėjo tiksliai pasakyti, kiek siūlomas sprendimas yra ekonomiškai naudingesnis nei tiesioginė vėžė per Vilnių. Tačiau jis vertino, kad sutaupymai gali sudaryti iki 50 proc.
„Tarp Rygos ir Vilniaus šiuo metu nėra jokios geležinkelio infrastruktūros. Taigi būtų reikalingos sankasų statybos, žemių išpirkimas, detalusis planavimas, projektavimo darbai. Vien šie darbai užimtų mažiausiai penkerius metus. Vien dėl to projektas ir pailgėtų. Juo labiau, kai Kauno infrastruktūra egzistuoja“, - aiškino jis.
Labai nukentėtų
Tuo metu Seimo ekonomikos komiteto pirmininko pavaduotojas, taip pat socialdemokratas Artūras Skardžius laikosi visiškai priešingos nuomonės.
Seimo nario teigimu, „Lietuvos geležinkelių“ skaičiavimai rodo, kad jeigu vėžė lanku eitų per Vilnių, būtų prarandama tik pusė valandos. Šiuo metu atliktoje
„Lietuvos ekonominis interesas yra siekti, kad vėžė eitų pro Vilnių ir jungtų visas sostines“, - pabrėžė A. Skardžius.
Bendrovės „AECOM“ atliktoje galimybių studijoje dėl „Rail Baltica“ numatyta, kad pagrindinė linija eitų per Kauną, o Vilnių su Kaunu susietų atskira geležinkelio atšaka.
DELFI primena, kad 2015 metais Lietuvoje turėtų būti nutiesta apie 1,3 mlrd. Lt vertės apie 120 kilometrų transeuropinės vėžės nuo Lenkijos sienos iki Kauno. Iš viso bendras vėžės ilgis Lietuvojė turėtų būti 360 km, Latvijoje – per 300 km, Estijoje – apie 300 km.
„Rail Baltica 2“ vėžė Lietuvoje turėtų kainuoti apie 4,4 mlrd. Lt. Įgyvendinus projektą, traukiniai šia vėže turėtų riedėti 240 km/val. greičiu. Geležinkelis turėtų sujungti Helsinkį, Taliną, Rygą, Vilnių ir Varšuvą, pratęsiant jį iki Berlyno.