“Ar galima išmokti plaukti stovint ant kranto?” - klausimu į klausimą atsakė keletas kalbintų pedagogų ir trenerių, pasiteiravus nuomonės apie įvairaus lygio vairavimo simuliatorius bei kompiuterinius žaidimus, sukuriančius automobilio vairavimo iliuziją.
© Corbis
Aiški skepticizmo gaidelė jų balsuose, ko gero, paaiškina faktą, kodėl Lietuvoje kol kas nėra nė vieno profesionalaus vairavimo treniruoklio.

Latvių eksperimentas

Šią savaitę apie ambicingo projekto įgyvendinimo pradžią paskelbė kaimynai latviai. Siekiant, kad būsimi vairuotojai išmoktų vairuoti automobilį esant nestandartinėms situacijoms, Latvijos automobilių vairavimo mokyklose užsimota įrengti elektroninius vairavimo simuliatorius.

Su vienu tokių įrenginių automobilių vairavimo mokyklų atstovai buvo supažindinti praėjusį trečiadienį Saugaus kelių eismo direkcijos (SKED) Rygos skyriuje. Pirmieji prie simuliatoriaus vairo atsisėdo ir jį išmėgino vidaus reikalų ministras Erikas Jekabsonas, susisiekimo ministras Ainaras Šleseris, SKED direktoriaus pavaduotojas Ivaras Krauklis ir Kelių policijos biuro viršininkas Edmundas Zyvtinis.

Pasak SKED viešųjų ryšių skyriaus viršininko Janio Aizpuoro, ketinama naudoti JAV bendrovėje “L3 communications” pagamintus simuliatorius. Jie yra beveik autentiški automobilio imitatoriai, galintys padėti įgyti ir patikrinti įvairiausius vairavimo įgūdžius - vairavimą esant rūkui, kalnuose, slidžiame ir užpustytame kelyje, susprogus padangai, mėginant išvengti avarijos, netikėtai pasirodžius kelyje žmogui, vejantis bėgantį nusikaltėlį, su sunkiu kroviniu. Įrenginys, priklausomai nuo to, kokio jis modelio, gali imituoti tai, kas būdinga vairuojant daugiau kaip 20 rūšių transporto priemonių.

Pavyzdžiui, sunkvežimį ir lengvąjį automobilį, autobusą, ugniagesių automobilį, policijos automobilį, taip pat esant automatinio ir rankinio vairavimo sistemai.

Tokie įrenginiai pasaulyje naudojami mokant gelbėjimo tarnybų darbuotojus ir būsimuosius automobilių vairuotojus, taip pat tikrinant jų įgūdžius.

Vairuotojai, įgiję įgūdžių vairuodami simuliatorius, būna geriau pasirengę nestandartinėms ir pavojingoms kelių eismo situacijoms, o automobilių vairavimo mokyklos, įsigijusios tokius įrenginius, galės padėti geriau užtikrinti saugų eismą Latvijos keliuose.

Šių simuliatorių kaina kol kas nėra skelbiama.

Meškos paslauga

Tuo tarpu didžiausiu saugaus ir sportinio vairavimo mokymo autoritetu Lietuvoje tituluojamas kaunietis treneris Jonas Dereškevičius, kalbėdamas apie elektroninius simuliatorius sakė negalįs vienareikšmiškai vertinti jų įtakos.

“Tam tikras psichomotorines reakcijas, svarbias vairuojant automobilį, iš tiesų galima suformuoti naudojant simuliatorių ar kompiuterinį ralio žaidimą. Mūsų vairavimo meistriškumo mokykloje yra įrengta viena improvizuota sportinio automobilio kabina, tačiau joje nėra imituojamos išcentrinės jėgos ar vibracija, realiame gyvenime padedantys vairuotojui priimti teisingus sprendimus. Tarkim, mes šią programą naudojame mokydami sportininką sudaryti kelio stenogramą - galima “važiuoti” nedilinant padangų ir nedeginant kuro įvairiomis trasomis ir pratintis vertinti kelio konfigūraciją, tikrinti matymo ir mąstymo schemas. Tačiau labai svarbu atkreipti dėmesį į vieną grėsmę - pernelyg įsijautus į žaidimą, pamažu formuojasi nebaudžiamumo net už pačias grubiausias klaidas jausmas. Kompiuterio ekrane gali važiuoti itin agresyviai ir viename virtualiame greičio ruože keletą kartų “sudaužyti” mašiną, pats likdamas sveikas. Realiame gyvenime viskas kitaip, todėl šiuos žaidimus derėtų dozuoti, kad nekiltų pagundų kompiuterinių įgūdžių tikrinti keliuose. Juo labiau kad realiame pasaulyje skirtingų klasių, dydžių, komponuočių automobiliai elgiasi labai skirtingai”, - samprotavo J.Dereškevičius.

Trenerio manymu, kompiuterinius vairavimo ar lenktyniavimo žaidimus naudoti pradedančiųjų vairuotojų įgūdžių šlifavimui galima, tačiau jis abejojo, ar tai padėtų sumažinti stresą ir priimti teisingus sprendimus realiame eismo sraute.

“Gatvėje visuomet gausu papildomų ir neprognozuojamų dirgiklių, kurie pakerta nepatyrusio automobilininko pasitikėjimą savo jėgomis. Mano manymu, geriausia mėginti pažinti technikos elgesį ir reakcijas į vairuotojo veiksmus tikrame autodrome ar erdvesnėje uždaroje aikštelėje”, - sakė “J.Dereškevičiaus vairavimo centro” vadovas.

Programuotojai žada naujovių

Komentuodami situaciją kompiuterinių žaidimų rinkoje bendrovės “Akelotė ir Ko” direktoriaus pavaduotojas Algirdas Dobrovolskis teigė, jog šiuo metu populiariausi virtualūs Pasaulio ralio čempionato bei žiedinių lenktynių formulėmis ir kėbuliniais automobiliais žaidimai.

“Tačiau tai tik žaidimai. Būsimiesiems vairuotojams skirtų profesionalių mokymo programų kol kas nebuvo siūloma. Galbūt iš dalies pavyks šią spragą užpildyti išleidus du naujus produktus. Kovo mėnesį turėtų pasirodyti lietuviška programa “Mokomės vairuoti”, o balandį - Rusijoje sukurtas ir Lietuvai adaptuotas produktas “Vairavimo meistriškumas 2”. Pastarasis žaidimas pristatomas kaip dinamiška ir efektinga mokomoji priemonė, padedanti pradedančiajam vairuotojui suformuoti tiesingus įgūdžius, įvertinti svarbiausius važiavimo saugumą lemiančius faktorius bei laikytis Kelių eismo taisyklių. Patyrę vairuotojai su šia programa gali pasitikrinti teorines ir praktines žinias, pamėginti išlaikyti egzaminą ir t.t. Be to, čia pateikiama tam tikrų avarinių situacijų susidarymo analizė, pateikiama filmuota medžiaga iš realaus gyvenimo”, - pasakojo A.Dobrovolskis.

Vairuotojų kalvės tyli

Komentuodami Lietuvoje veikiančių vairavimo mokyklų veiklą, būsimuosius vairuotojus egzaminuojančios valstybinės įmonės “Regitra” transporto ekspertas Liucijus Suslavičius bei Valstybinės kelių transporto inspekcijos pareigūnai teigė, kad kol kas mūsų šalyje niekas rimtai nesvarsto galimybių mokymo procese naudoti treniruoklių.

“Deja, vairavimo mokyklose vis dar didžiausias dėmesys skiriamas egzaminui, o ne vairavimui sudėtingomis sąlygomis. Į mane pernai bent trejetą kartų kreipėsi žmonės ne ieškodami pažinčių, o klausdami patarimo, į kokią mokyklą ar instruktorių kreiptis, norint išmokti gerai vairuoti. Kita vertus, tikrai geras treniruoklis kainuoja labai brangiai. Mano žiniomis, netgi tokioje turtingoje šalyje kaip Vokietija tik viena kita vairavimo mokykla turi simuliatorius, o sunkvežimių vairuotojams skirtas treniruoklis veikia tik Berlyne”, - sakė L.Suslavičius.

Ekspertas svarstė, kad galbūt latviai naudos kokius nors paprastesnius įrenginius ir sakė nekantriai lauksiąs, kokius “dividendus” duos šios naujovės.

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos “Linava” generalinis sekretorius Valdas Gylys, kalbėdamas apie latvių paskelbtą iniciatyvą teigė, jog simuliatoriaus įsigijimo galimybės yra kruopščiai svarstomos.

“Kliūtis realizuoti šias idėjas - pinigai. Sunkvežimių vairuotojams skirtas tikrai geras treniruoklis kainuoja beveik 4 mln. eurų. Mes baigiame atlikti galimybių studiją ir po to ketiname rengti projektą ES paramai gauti. Jei pasiseks, jei sulauksime valstybės palaikymo ir paramos - toks įrenginys bus ir Lietuvoje”, - dėstė V.Gylys.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vilniaus centre sprogo vamzdis – gatvę tvindo vanduo vairuotojams pataria vengti Upės g. (99)

Antradienį perpiet sostinės Upės gatvė patvino dėl sprogusio vandentiekio vamzdžio –...

„Rail Baltica“ keleiviniai traukiniai galės važiuoti iki 240 km/h greičiu (38)

Įgyvendinant transeuropinės geležinkelio vėžės projektą „Rail Baltica“ , pagrindiniai...

„Lietuvos geležinkeliai“ siūlo atstatyti Rengę iki 2019-ųjų pabaigos (4)

Valstybės valdoma bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ Europos Komisijai pateikė Rengės...

Lietuvoje pagrindinių kelių dangos daugiausia drėgnos

Antradienio rytą Lietuvoje pagrindinių kelių dangos daugiausia drėgnos, vietomis yra sausų kelių...

Pristatoma projekto „Rail Baltica“ pažanga (14)

Bendra Baltijos šalių įmonė „RB Rail“ antradienį Vilniuje supažindins visuomenę, kaip...

Top naujienos

LRT taryba užkirto kelią Jakilaičiui užimti generalinio direktoriaus kėdę (25)

Antradienį Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos (LRT) taryba patikslino kandidatams į...

Oksana Pikul – atvirai apie lemtingą rytą, iškeltą sąlygą Simui ir šoko ištiktą sūnų (464)

Sekmadienio rytą Jasaičių šeimą sukrėtęs skandalas turi ir kitą pusę. Tėvų kivirčą matė...

Feisbuke plinta pagalbos šauksmas: kelionė troleibusu kaunietei baigėsi daliniu apkurtimu ieško įvykio liudininkų (9)

Prieš pat Naujuosius kelionė troleibusu Kaune vienai poniai baigėsi daliniu apkurtimu – esą keli...

Dakaro rekordininkas Juknevičius: čia jau stebuklas, kad šiuo automobiliu užėmėm tokią vietą (6)

Antradienio naktį į Lietuvą grįžę Baltijos šalių rekordininkai Dakaro ralyje Antanas...

Prekybos tinklai nori atsisakyti pigiausios kiaušinių rūšies (133)

Daugiau kaip 90 proc. pirkėjų renkasi pigiausius – narvuose laikomų vištų kiaušinius, tačiau...

Aplinkiniuose laukuose surinko visas atliekas ir pasistatė štai tokį namą (245)

Krunai – kaimas Širvintų rajone, kuris jau 2001-aisiais laikytas išnykusiu. Šiandien čia...

Mirtinas pavojus: einant gatve verta žvilgtelti į viršų (2)

Šalyje galima rasti tūkstančius balkonų , į kuriuos vargu ar išdrįstumėte įkelti koją ar...

Siūlo 9 proc. PVM besišildantiems savarankiškai (51)

Seime – naujas siūlymas pridėtinės vertės mokesčio ( PVM ) lengvatą taikyti ir tiems...

Karbauskis iš Jakilaičio gavo ir kitokių klausimų (528)

Po antradienį vykusios spaudos konferencijos, kurioje Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos...

Manėte, kad „Ugg“ batai yra gremėzdiški? Palaukite, kol išvysite podiumo naujovę (9)

Patogumu ir šiluma pirkėjus masinantys „ Ugg “ batai mados ekspertams skamba kaip...