aA
Nors prekyba naudotų automobilių dalimis Lietuvoje klesti, šiuo verslu užsiimantys demontuotojai teigia turintys nemažai problemų, tad šių metų rugsėjį įkūrė asociaciją. Naujos organizacijos vadovas pripažįsta, kad mūsų šalies verslininkams reikės gerokai paplušėti norint pasivyti kolegas iš Vakarų Europos.
Automobiliai
© Žurnalas "Kelias"
Sieks tobulinti įstatymus

Demontuotojų asociacijos direktorius Vidas Pocius neneigia, kad šios verslo šakos atstovai pasiryžo vienytis supratę, jog pavieniui beveik neįmanoma išspręsti susikaupusių problemų.

“Anksčiau įvairius klausimus mėgindavome kelti pasitelkę kitas didžiąsias verslo struktūrų organizacijas, tačiau tokios iniciatyvos nebepakanka. Supratome, kad savo reikalais turime rūpintis patys, juolab kad kitose užsienio valstybėse demontuotojų organizacijos yra labai stiprios, jų balsas girdimas ne tik vietos, bet ir tarptautinėse, Europos Sąjungos institucijose”, - dėstė V.Pocius.

Iki šiol demontuotojai savo asociacijos neturėjo tik Lietuvoje ir kaimyninėje Latvijoje.

“Esame gerokai atsilikę nuo kitų užsienio valstybių. Lietuvoje įstatyminė bazė, reglamentuojanti eksploatuoti netinkančių transporto priemonių surinkimo klausimus, dar tik tobulinama. Tikimės, kad įstatymai tobulės atsižvelgiant ir į mūsų, verslo bendruomenės, nuomonę”, - vylėsi asociacijos vadovas.

Vos rugsėjo mėnesį įsikūrusi organizacija jau turi 30 narių. Toks aktyvumas nustebino net ir didžiausius šio verslo optimistus.

Laukia valstybės paramos

Anot V.Pociaus, visų šalių demontuotojams šiuo metu labiausiai rūpi išjudinti kol kas gerokai įstrigusį transporto priemonių gamintojų atsakomybės klausimą.

“ES direktyvos įpareigoja gamintojus atlyginti netinkamų transporto priemonių tvarkymo išlaidas. T.y. transporto priemonių gamintojai turi skirti lėšų už jų gaminių surinkimą, nukenksminimą ir perdirbimą. Tačiau tokiems nurodymams aršiai priešinamasi”, - aiškino organizacijos vadovas.

Verslininkai taip pat siekia sureguliuoti aplinkos apsaugos reikalavimus, kurie, V.Pociaus pastebėjimu, Lietuvoje yra griežtesni nei ES.

“Europoje niekas neskuba bausti verslininko už tai, kad jis nespėjo užpildyti dokumentų. Ten baudžiama už gamtai padarytą žalą. Deja, Lietuvoje taikomos pačios griežčiausios normos”, - apgailestavo pašnekovas, pridūręs, kad šios šakos įmonės dar yra ir neteisėtai apmokestinamos.

Asociacijos vadovas įsitikinęs, kad demontuotojų verslas turi būti skatinamas valstybės, nes parduodant detales iš nebenaudojamų transporto priemonių, mažėja atliekų.

“Pakartotinai panaudodami automobilių detales, kartu mažiname aplinkos užterštumą. Pakartotinis įvairių atliekų panaudojimas yra vienas aplinkos apsaugos prioritetų ES”, - tvirtino V.Pocius.

“Nelegalai” iškreipia konkurenciją

Aplinkos ministerijos duomenimis, šiuo metu Lietuvoje veikia 166 netinkamas transporto priemones tvarkančios įmonės. Šis skaičius kelia nemažai abejonių V.Pociui, kurio nuomone, mūsų šalyje tokių bendrovių veikia kelis kartus daugiau: “Šio verslo atstovų arba labai tampriai susijusių bendrovių yra apie tūkstantį. Didžioji jų dalis dirba beveik nelegaliai, itin primityviomis sąlygomis, įsikūrę garažuose, tarpuvartėse ar panašiai. Oficialiai dirbantiems ir mokesčius mokantiems demontuotojams su tokiais “verslininkais” labai sunku konkuruoti”.

Įvertindama rinkoje susidariusią padėtį naujoji asociacija pasiryžusi ieškoti būdų, kad šiame versle būtų kuo mažiau “nelegalų”.

V.Pocius kategoriškai atmetė įtarimus, kad vadinamieji autolaužynai bei “šrotai” kartais tampa vagių prieglobsčiu, kur galima be vargo išardyti ir dalimis išparduoti nugvelbtą automobilį.

“Tai perdėtas vertinimas. Demontuotojai tikrai nevagia automobilių ir nepadeda vagims, nors pasitaiko visokių nesusipratimų. Mes jau seniai siūlome įdiegti vogtų automobilių registrą, pagal kurį būtų galima sužinoti, vogtas tas automobilis ar ne. Šiuo metu verslininkas neturi jokios galimybės išsiaiškinti, koks automobilis jam atvežamas. Tačiau demontuotojai tikrai nėra ta grandis, kuri skatintų automobilių vagystes”, - tvirtino asociacijos vadovas, užsiminęs, kad reikia galvoti ir apie demontuojamų automobilių registro kūrimą.

Tūkstančiai tonų atliekų

“Kadangi kol kas nesame stiprūs, kreipėmės į vieną didžiausių Europos demontuotojų asociacijų, kuri galbūt taps mūsų užnugariu”, - vylėsi V.Pocius.

Į Lietuvos verslininkų pagalbos prašymą atsiliepė įvairių Europos šalių demontuotojų asociacijas vienijanti organizacija EGARA, veikianti nuo 1991-ųjų. Praėjusį penktadienį šios organizacijos vadovas Lenartas Šarfas lankėsi pirmajame Demontuotojų asociacijos forume, surengtame Lietuvos žemės ūkio universitete.

Anot svečio, Europoje atliekų tvarkymo problema itin aktuali. Vien tik per metus Senajame žemyne susikaupia apie 15 mln. nenaudojamų automobilių, iš kurių susidaro 12 mln. tonų atliekų. Ketvirtadalis jų - itin pavojingos, grėsmę keliančios atliekos.

“Valstybė turi pasirūpinti, kad būtų įkurtos vietos, kur vairuotojai galėtų priduoti nenaudojamą transporto priemonę. Mes laikomės nuomonės, kad paskutinis automobilio savininkas neturėtų už tai mokėti. Lėšas transporto priemonių perdirbimui turėtų skirti gamintojai. Tačiau jie tokiai nuostatai priešinasi”, - pripažino L.Šarfas.

Jis vylėsi, jog artimiausiu metu Lietuva prisijungs prie tarptautinės organizacijos ir taps aktyvia nare.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Susikirto dėl metro statybų: ar Vilniuje jį apskritai įmanoma įrengti (172)

Neseniai Seimas priėmė Metropoliteno įgyvendinimo įstatymą, kuriuo uždegė žalią šviesą...

Paskelbtas „Rail Baltica“ ruožo Rokai-Palemonas rangovo konkursas (1)

Valstybės valdoma bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ paskelbė europinės vėžės...

„Kautra“ atviruką 50 metų jai atidavusiam darbuotojui nupiešė ant autobuso (12)

Antradienio rytą „Kautros“ darbuotojai išradingai pasveikino buvusį autobuso vairuotoją,...

Vėl keis Gedimino prospekto trinkeles – dviratininkų takai taps šviesesni kainuos per 0,6 mln. eurų (112)

Vilniaus miesto savivaldybė kitąmet planuoja atnaujinti dviračių takus visame Gedimino prospekte.

„Lietuvos geležinkeliai“ studentams pradeda siūlyti apmokamas stažuotes (3)

„Lietuvos geležinkelių“ įmonių grupė nuo šių metų lapkričio pradėjo apmokamų...

Top naujienos

Rodriguezo tritaškiai išgelbėjo CSKA kailį prieš fantastiškai kovojusį „Žalgirį“ (526)

Kauno „Žalgirio“ ekipa (3/5) trečiadienį nesėkmingai pradėjo rusiškų išbandymų etapą:...

Širdies nepakankamumu Lietuvoje serga daugiau nei 100 tūkstančių, bet apie tai nežino: kokie būdingi simptomai? (26)

Jei vis sunkiau lipti laiptais, net ramybės būsenoje smarkiai plaka širdis , ima trūkti oro...

Žymus buvęs gangsteris knygoje atskleidė slapčiausias nusikalstamo pasaulio detales, knygos išleidimo dieną žuvo nuo kulkos (14)

Buvęs Danijos gaujos vadas, parengęs prisiminimus, kuriuose išsamiai aprašoma, kaip jis paliko...

Auštrevičius kritikuoja Grybauskaitės dešimtmetį: Lietuva tampa pigia Vakarų Europos kopija (139)

Gana anksti apie savo dalyvavimą 2019 m. rinkimuose į Lietuvos prezidentus pranešęs Liberalų...

Vilnietę pribloškė akiplėšiškas pardavėjos pareiškimas (142)

Kaip dažnai atėjus į parduotuvę tenka susidurti su nemandagiu personalo aptarnavimu? Tikriausiai...

Po nesėkmės suirzusi Rusija trimituoja: Lietuvą sukaustė baimė (552)

Kremlius trečiadienį pasmerkė „smarkų spaudimą“ dėl Rusijos kandidato į Interpolo...

Vienu metu dominavęs „Rytas“ paskutinėmis sekundėmis krito Vokietijoje (42)

Vilniaus „Rytas“ dar negali būti ramus dėl vietos Europos taurės varžybų TOP-16 etape....

„Plius dydis“: kaip išdrįsti būti ryškiai ir stilingai, jei figūra – didesnė nei standartas (59)

Plius dydžio figūra ir žodis stilius anksčiau galėjo skambėti kaip utopija. Tačiau tie laikai...

Lietuvių kavos gėrimo įpročiai šiurpina italą: mane purto tas užpylimas (265)

Kava – vienas populiariausių žmonijos gėrimų, be kurios neapsieina daugelio žmonių rytas. O...

Vilnietį ne juokais supykdė kontrolės atsakymas (32)

Vilniuje viešuoju transportu važinėju dažnai. Neretai tenka sutikti ir keleivių kontrolę ....