aA
Milžiniški lėktuvai, dideli ir puošnūs oro uostai, pasitempusios stiuardesės ir bebaimiai pilotai. Vaizdiniai, kurie siejami su aviacija, nors daugeliui pasaulio žmonių skrydžiai tapę tokiais pat įprastais kaip važiavimas traukiniu ar autobusu. Aviacijos pramonėje jau seniai nebeliko tų nutrūktgalvių romantikų darančių viską iš idėjos, tai toks pats verslas kaip ir kiti, pasakytų jie. Vis tik popiežiškosios „Alitalia“ oro linijos gyvena tartum kitame pasaulyje. Pasaulyje, kuriame ekonomika veikia visai kitaip.
„Alitalia“ oro linijos
© Reuters / Scanpix

Europoje šių avialinijų vardas išties matomas, nors jos nepatenka į daugelio sričių dešimtukus, tai tikrai didelės oro linijos, gabenančios milijonus žmonių į visų pamėgtąją Italiją. Katalikiškos šalys šią kompaniją žino ir kitokiais būdais.

Ne vieną dešimtmetį milijardų katalikų vyriausiasis pontifikas balta sutana mojuojantis nuo lėktuvo trapo, o už jo „Alitalia“ užrašais išmargintas lėktuvas. Būtent šios kompanijos lėktuvai gabena popiežių į visas jo tolimąsias išvykas.

Nepaisant išskirtinio statuso bei Italijos suteiktos galimybės avialinijoms iškelti Italijos vėliavą, šios oro linijos visuomet vaikščiojo peilio ašmenimis. Restruktūrizacija sekė viena po kitos. Paskutinė jų įvyko 2017 metais, po kurių našlaite likusią įmonę priglaudė Italijos valdžia.

Tačiau užuot išsprendusi problemas atvedusias „Alitalia“ prie eilinio nemokumo, Italija tiesiog suteikė 900 milijonų eurų kreditą, kuris šiemet baigsis. Per dvejus metus jokių rimtų reformų neįvyko, portalo simpleflying duomenimis, šiuo metu įmonė kasdien patiria 700 tūkstančių eurų nuostolį.

Nenuostabu, kad tokiais tempais kone milijardinė paskola greitai buvo pravalgyta. Kad Italijos vėliavos nešėjai neapsijuoktų prieš pasaulį, nustoję vykdyti skrydžius pačiu netinkamiausiu metu, ar, dar blogiau, palikusi popiežių įstrigusį svetimoje šalyje, Italijos vyriausybė svarsto planus surasti dar 350 milijonų eurų. Neabejotinai, kur kas mažesnė suma vis augančią nuostolių problemą atitolins labai trumpam.

„Alitalia“ oro linijos
„Alitalia“ oro linijos
© Reuters / Scanpix


„Reuters“ pranešė, kad nepaisant visų problemų, šią įmonę sutiktų gelbėti didžiausia JAV oro linijų bendrovė „Delta“. 100 milijonų eurų mainais už 10 proc. akcijų. Tačiau nei jiems, nei, panašu, nesenai investicijomis susidomėjusių vokiečių „Lufthansa“ vadovams niekaip nepavyksta rasti bendros kalbos su už „Alitialia“ reikalus atsakingomis Italijos geležinkeliais ir ekonominės plėtros ministerija.

Vienas svarbiausių sėkmingai veikiančios organizacijos principų – gebėjimas uždirbti pinigus. Arba sunkmečiu gebėti veikti savo jėgomis, tačiau šiuo atveju ta riba seniai peržengta. Italai kone tiesiogine prasme degina pinigus. Mėnesis veiklos nuostolių atitiktų sumai, kurią tektų išleisti už naują lėktuvą. Tačiau užuot įgijusi likvidaus turto, ji tiesiog sunkia tai, ką dar turi.

Nauji investuotojai neabejotinai norėtų situaciją pakeisti. Ir šiai čia susiduriama su itališka realybe. „Alitalija“ nepaslankumo bėdos susijusios su visais jos turimais žmogiškaisiais ištekliais. Nuo pilotų su stiuardesėmis, iki mechanikų ir bagažo pakrovėjų, darbuotojai susivieniję į profsąjungas nė už ką nesutinka nei su logiškais algų apkarpymais, nei su etatų mažinimu ar kitais pokyčiais, kurie padėtų amortizuoti rinkos pokyčius.

Darbuotojų streikas
Darbuotojų streikas
© AP / Scanpix


Itališkos profsąjungos yra didelė jėga. 2017 metais, prieš įsikišant vyriausybei su finansine pagalba, tuomet įmonę valdžiusios Etiopijos kompanijos vadovai bandė 400 milijonus eurų nuostolių patyrusią kompaniją pakelti penktadaliu mažindama etatus. Į streiką stojo ne tik dauguma iš beveik 12 tūkstančių įmonės darbuotojų, į pagalbą atėjo ir kitos profsąjungos, sukurdamos visoje šalyje transporto chaosą.

Etiopijos kompanijos tiesiog metė turėtus 49 proc. akcijų ir pasitraukė. Atėjusi Italijos vyriausybė davė 900 milijonų, kuriuos įmonė išnaudojo per dvejus metus. Tačiau šįkart bus kur kas sudėtingiau. Šalies finansinė padėtis prastėja.

Valdžios sprendimu jau parduoti keli istoriniai pastatai, kuriuose šimtmečius veikė šalies paštas, policijos įstaigos ar muziejai. Ant stalo greitu metu atsidurs daugiau istorinio paveldo. Kiek dar laiko bus ryžtamasi gelbėti finansiškai skęstantį nuostolingą vežėją?

Gali būti, kad greitu metu jo tiesiog nebeliks. Jei profsąjungų neįveiks argumentai, tai tikrai padarys elementarus bankrotas. Iš likučių būtų galima kurti naują įmonę su nauja algų politika, kuri finansiškai bent kurį laiką tikrai veiktų stabiliai. Iki to laiko kai neabejotinai tektų susidurti su itališku kilusių problemų valdymu.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(12 žmonių įvertino)
4.5833

Rengės ruože – baigiamieji atstatymo darbai (5)

Prieš dešimtmetį išardytame geležinkelio ruože iš Mažeikių į Latvijos Rengę vyksta...

Kalėdiniai pirkiniai gali vėluoti: transporto sektoriuje – šventinės siuntų spūstys

Nors iki didžiųjų metų švenčių dar lieka kelios savaitės, transporto sektoriuje jau pasiektas...

Du Seimo komitetai vėl spręs dėl automobilių ir prekybos mokesčių (5)

Seimo Ekonomikos bei Biudžeto ir finansų ( BFK ) komitetai pirmadienį vėl svarstys valdančiųjų...

Atnaujinami traukinių tvarkaraščiai tarp Vilniaus ir Kauno (5)

Sekmadienį atnaujinami traukinių tarp Vilniaus ir Kauno tvarkaraščiai.

Antra diena Egipte įstrigę lietuviai: nuvežė į viešbutį, kur nėra net vandens papildyta (237)

DELFI pasiekė skaitytojo laiškas, kuriame teigiama, kad jau antrą dieną iš Egipto į Lietuvą...

Top naujienos

Dosnumas su vaiko pinigais baigėsi: nuskambėjo visai kitos sumos papildyta (137)

Dosnūs pažadai didinti vaiko pinigus Vyriausybės siūlymuose virto gerokai labiau apkarpyta realybe.

Kautynių dėl biudžeto fone – Šimonytės kritika Verygai: tai yra negarbingas ir neskaidrus sprendimas (186)

Seime prasidėjus antrajam kitų metų biudžeto svarstymui, Tėvynės sąjungos – Lietuvos...

Pavyko: Seimas pritarė Seimo rinkimų kartelės mažinimui (119)

Seimas antradienį dar kartą bandė nuleisti Seimo rinkimų kartelę iki 3 procentų partijoms ir 5...

Lėktuvo katastrofa Kauno priemiestyje: patyręs pilotas bandė išvengti didesnės tragedijos? (50)

Sekmadienį Kauno priemiestyje, Noreikiškėse nukritus su mokiniu skridusio patyrusio aviatoriaus...

Ukrainos ministras apie Putino ir Zelenskio derybas: Surkovui neatlaikė nervai papildyta (56)

Kaip teigia Ukrainos vidaus reikalų ministerijos vadovas, dalyvavęs Normandijos ketverto derybose...

Antram pensijų didinimui rado papildomus 15,9 mln. eurų (14)

Antradienį Seimo plenariniame posėdyje apsvarstytas Vyriausybės patobulintas Valstybinio socialinio...

DELFI Premjera. SEL paviešino naują dainą „Dingo manyje“: joje - ir kalėdinė nuotaika, ir mintys apie nelaimingą meilę įvertinkite pirmieji! (6)

Dainininkas Egidijus Dragūnas iki didžiausių metų švenčių likus kelioms savaitėms savo...

Galutinis sprendimas dėl 2020 metų valstybės biudžeto – po savaitės atnaujinta (54)

Antradienį Seimo plenariniame posėdyje antrą kartą apsvarstytas 2020 metų valstybės biudžeto...

Gyvai / Kas slepiasi už antro Dakaro ekipažo, pažymėto Vyčiu?

Drauge su gerai visai Lietuvai žinomo Benedikto Vanago ekipažu, pristatytas buvo ir dar viena...

Skriaudė tik lietuvius: prigesęs Cristiano Ronaldo turi sunkumų Italijoje (1)

„Jau kurį laiką Cristiano Ronaldo aikštėje tik statistas. Jis turėtų suprasti, jog tokio...