EK šį mėnesį paskelbė savo siūlymus dėl bendro ES vairuotojo pažymėjimo. Šiuose siūlymuose įrašyti ir du vežėjams svarbūs pakeitimai, kuriais bandoma spręsti vairuotojų trūkumo problemą.

Visų pirma, numatoma, kad mokytis vairuoti sunkvežimius visoje Bendrijoje būtų leidžiama nuo 17 metų, o sulaukus pilnametystės – ir pradėti vežioti krovinius. Šiuo metu daugelyje Europos šalių sunkvežimių vairuotojams yra nustatytas gerokai didesnis amžiaus cenzas – kai kuriose valstybėse jis siekia net 24 metus, Lietuvoje tapti sunkvežimio vairuotoju galima sulaukus 21-erių.

EK taip pat siūlo sudaryti trečiųjų šalių sąrašą, iš kurių atvykusiems vilkikų vairuotojams nereikėtų papildomų mokymų. Jie galėtų iš karto imtis darbo.

Kada tiksliai šie pakeitimai įsigalios, kol kas neaišku, tačiau siūloma, kad tai galėtų įvykti per artimiausius pusantrų metų.

Apie vairuotojų trūkumo problemą ne pirmus metus kalbantys Lietuvos ir Europos vežėjai sveikina planuojamus pokyčius, pasak jų, tai turėtų padėti į vairuotojo profesiją pritraukti naujų žmonių.

Prisidės prie problemos sprendimo

Didžiausius šalies vežėjus vienijančio Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinis sekretorius Povilas Drižas Delfi sako, kad atverta galimybė jauniems žmonėms vairuoti sunkvežimius būtų teigiamas poslinkis.

Povilas Drižas

„Tai padės į profesiją pritraukti jaunuolių, kurie baigia mokyklas, nebūtinai 12, galbūt ir 10 klasių. Dabar tokie žmonės susiduria su 3-4 metų laikotarpiu, per kurį negali nei mokytis, nei dirbti vairuotojais. Tad amžiaus cenzo sumažinimas prisidėtų prie sisteminio problemos sprendimo, tai būtų žingsnis į priekį“, – teigia P. Drižas.

Visgi, jo teigimu, vien amžiaus cenzo mažinimo nepakaks, vienintelė išeitis – panaikinti kliūtis trečiųjų šalių vairuotojams dirbti Europoje, nes vidinių resursų neužteks bet kokiu atveju.

„Be trečiųjų šalių vairuotojų neapsieisime. Ir tai ne Lietuvos, o visos Europos problema. Jau net tokios šalys kaip Vokietija, Prancūzija ar Nyderlandai kalba, kad net jų vežėjams, dirbantiems tik vidinėse rinkose, nevykdantiems tarptautinių pervežimų, tų darbuotojų neužtenka. Taigi net tokio dydžio darbo rinkos nebegali patenkinti poreikio“, – kalba TTLA vadovas.

Pasak jo, todėl verslui itin svarbu, kad dabar po 3-4 mėnesius trunkančios imigracijos procedūros būtų palengvintos, todėl džiugu, kad tai ima suprasti ir Europos sprendimų priėmėjai.

Nustatyti sąrašą šalių, iš kurių atvykę profesionalūs vairuotojai nebeprivalėtų papildomai mokytis, Europos Komisija žada vėliau, tačiau P. Drižas mano, kad tame sąraše bus ne tik Vakarų pasaulio valstybės.

„Žinoma, pasakius A, reikia pasakyti ir B – kokybė ir eismo saugumas privalo būti užtikrinti, negalima prileisti bet ko. Net jei tų vairuotojų pasiruošimas bus pripažįstamas automatiškai, įmonės vis tiek bus atsakingos už darbo kokybę. Bet visi suprantame, apie ką čia eina kalba – apie Ukrainą, apie Moldovą, t. y. valstybes, kurios turi sienas su Europos Sąjunga, kuriose kultūra yra panaši“, – įsitikinęs P. Drižas.

Svarbu pasiruošimas, o ne amžius

Vežėjų asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas taip pat sako, kad jaunuoliai privalo turėti galimybę anksčiau tapti sunkvežimių vairuotojais. Pasak jo, šiandien tokie žmonės yra tam tikra prasme diskriminuojami.

Zenonas Buivydas

„Apie tai kalbama jau ne pirmą dieną. Sulaukus 18 metų galima eiti į kariuomenę, gauti ginklą, važiuoti tanku ir panašiai. Tai, manau, kad ir vilkiką vairuoti būtų galima“, – teigia Z. Buivydas.

Paklaustas, ar pats patikėtų savo įmonės vilkiką aštuoniolikmečiui vairuotojui, „Linavos“ generalinis sekretorius pasakoja, kad jam pačiam kariuomenėje tokio amžiaus buvo patikėtas BTR‘as (šarvuotas transporteris) ir dešimties žmonių komanda, tad jis nemato jokios problemos, jei tokio amžiaus žmonės vairuos sunkvežimius.

„Aš suprantu, kad gal atrodo, jog žmogui reikėtų daugiau patirties, bet jei jis yra gerai apmokytas, tai kokia bėda?“ – sako Z. Buivydas.

Europoje tuoj trūks 2 mln. vairuotojų

Tarptautinė vežėjų asociacija IRU skaičiuoja, kad Europos Sąjungoje šiuo metu trūksta apie 600 tūkst. vairuotojų, o jei nebus imtasi priemonių, 2026-aisiais šis skaičius pasieks 2 mln., nes šia profesija užsiimančių žmonių vidutinis amžius nuolat auga ir vis daugiau jų išeina į pensiją.

Skaičiuojama, kad tik apie 5 proc. Europos Sąjungos profesionalių vairuotojų yra jaunesni nei 25 metų amžiaus.

Anot IRU pranešimo, Europos Komisijos siūlymai suteikia galimybę pašalinti vieną iš pagrindinių kliūčių, trukdančių jauniems žmonėms pereiti prie šios profesijos: atotrūkį tarp amžiaus, kai jie baigia mokyklą ir kada jiems leidžiama tapti profesionaliais vairuotojais.

Tiesa, IRU Europos Komisijai priekaištauja, kad pokyčiai palies tik sunkvežimių vairuotojus, tuo metu keleivius vežiojantiems autobusų vairuotojams, kurių taip pat trūksta, ir toliau bus taikomas didesnis amžiaus cenzas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (16)