aA
Augant nerimui dėl galimo kietojo „Brexit“ – galimo Jungtinės Karalystės pasitraukimo iš Europos Sąjungos (ES) be sutarties – Lietuvos vežėjai nuogąstauja, kad tai gali neigiamai atsiliepti jų verslui. BNS kalbinti ekspertai pabrėžia, kad Jungtinės Karalystės muitinė yra visiškai nepasiruošusi kietajam „Brexit“.
Vežėjai baiminasi, kad „Brexit“ sujauks jų verslą
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

Kaip didžiausią pavojų Lietuvos ekonomikai „Brexit“ šią savaitę įvardijo ir banko SEB ekonomistas Tadas Povilauskas. Pasak jo, labiausiai jis paveiktų transporto sektorių.

„Manome, kad pagrindinė problema bus ta, kad kovo 29 dieną prasidės eilės Didžiosios Britanijos ir Prancūzijos pasienyje. Tai yra problemos transporto sektoriui, kai susiformuoja eilės. Muitinės pačios pripažįsta, kad jos nėra pasiruošusios tokiam deklaracijų antplūdžiui. Tai lemia, kad pirmą mėnesį bus daug chaoso, būtent, kaip tas prekes įvežti ir išvežti“, – teigė T. Povilauskas.

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ vadovas Erlandas Mikėnas sutinka, kad būtent transporto sektorius dėl kietojo „Brexit“ nukentėtų labiausiai.

„Visi pripažįstam, kad transportas nukentės labiausiai. Vien tai, kad laukia prastovos pasieniuose, papildomi muitinės įforminimai transportui visada smogia labiausiai“, – BNS sakė E. Mikėnas.

„Klausiau viceministro (užsienio reikalų viceministro Albino Zananavičiaus – BNS) – kiek gi kainuos Lietuvai tai, kad sulėtės prekių judėjimas. Mane nustebino tai, kad viceministras paminėjo 0,3 proc. BVP. Aš manyčiau, kad tai tikrai yra nemažai“, – teigė jis.

Nežinomybė, kas vyks pasienyje

Susisiekimo viceministro Ričardo Degučio teigimu, dabar negalima nuspėti, kas vyks Jungtinės Karalystės ir Prancūzijos pasienyje po kovo pabaigos.

„Be abejo, jaučiamas nerimas, nes net jei per Europos Sąjungos reglamentą mes sąlygas susitvarkysim taip, kad jos būtų panašios į dabartines, bet kuriuo atveju, kas dėsis ant sienos, nuspėti negalime. Tai yra pagrindinė problema – ne tik ta, kad vežėjas galės paimti krovinį ir vežti į Jungtinę Karalystę, bet kaip jis pravažiuos sieną, nes įsijungtų visi muitinės nerimavimai“, – BNS sakė R. Degutis.

Bendrovės „Rhenus Logistics“ vadovas ir Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos prezidentas Arūnas Bertašius teigia, kad pagrindinė problema vežėjams – iki šiol nėra aišku, kokiam scenarijui ruoštis.

„Yra viena didelė bėda – nežinome, kam ruoštis. Visi variantai sudėlioti ir nežinom kuris tikrasis. Iš esmės žinant kaip, bet kam gali prisitaikyti vienokia ar kitokia forma. O dabar laukiam, kas bus padaryta“, – teigė A. Bertašius.

Britanijos logistikos sektorius nepasiruošęs

Logistikos bendrovės „Axis Transport“ Marketingo ir plėtros vadovas Darius Šerkšnas teigia, kad Jungtinė Karalystė kietajam „Brexit“ logistikos sektoriuje iš esmės nėra pasiruošusi.

„Jie nėra iš esmės pasiruošę – jie neturi apmokytų žmonių, nėra agentūrų, kurios galėtų daryti importo-eksporto deklaracijas. Jei Didžioji Britanija taps trečiąja šalimi, modelis bus toks, kad kiekvienas krovinys turi būti užmuitintas, jis su muitų deklaracijomis pasiekia gamintoją. Kaip tai vyks – to niekas nežino, dokumentacijos nėra“, – sakė D. Šerkšnas.

„Kas atsitiks – atsiras eilės, bus visiškai kitas tranzito laikas, dideli kaštai, nes iš Anglijos grįšime ne per tris, o per penkias paras, vairuotojas bus ilgiau kelyje, bus sudeginta daugiau kuro, daugiau reikės mokėti už stovėjimo aikšteles ir taip toliau“, – vardijo jis.

Pašnekovas sako pats neseniai buvęs Jungtinės Karalystės uostamiestyje Doveryje ir matęs, kad ten nėra jokios būtinos infrastruktūros: „Ten niekas nevyksta, ten net nėra tų aikštelių“.

„Nieko neturi, visiškai. Mano kolegos pravažiavo pro kelias vietas, pro Doverį pasitikrinti, ten nėra nieko, tuščia“, – pridūrė ir A. Bertašius.

Chaosu situaciją įvardija ir E. Mikėnas. Pasak jo, netvarka yra ne tik Jungtinėje Karalystėje, be ir visoje ES.

„Mano supratimu, šiai dienai yra didžiulis chaosas ne tik Jungtinėje Karalystėje, bet ir likusiose ES valstybėse. Suprantant, kokio dydžio mūsų valstybių ir kiek valstybių norės derėtis atskirai su Jungtine Karalyste, tai, matyt, Lietuvai ateis eilė vienai iš paskutiniųjų, nors mes spėjam, kad mums bus labai sunku vieniems tai išgyventi“, – teigė E. Mikėnas.

Britai nori išstumti Rytų Europos vežėjus

D. Šerkšnas pastebi, kad dėl artėjančio „Brexit“ problemų atsiranda jau dabar, pavyzdžiui, britai iš pervežimų rinkos nori išstumti Lietuvos ir visos Centrinės bei Rytų Europos vežėjus.

„Jau dabar atsiranda ribojimų, nenori duoti kabotažinių pervežimų. Jau yra signalas, kad jie nori atimti galimybes Lietuvos vežėjams dirbti Anglijos viduje. Jie nori vidinius pervežimus Lietuvos ar Europos vežėjams sumažinti arba duoti kvotą. (...) Bet kol kas jie pajėgumų neturi, nes šiuo metu Anglijos keliais važiuoja mažiausiai pusė Europos vežėjų – važiuoji ir matai tiesiog pilną slovakų, vengrų, rumunų, lenkų, lietuvių“, – BNS teigė pašnekovas.

A. Bertašiaus teigimu, išstumti Rytų Europos vežėjus britai iš savo rinkos norėjo visą laiką.

„Noras visada buvo, galimybių tik nelabai buvo, ir dabar nėra. Britanijoje jūs dabar nerasit jokio sandėlio, jokios laisvos kvadratinės pėdos. Kainos pakilo drastiškai, visi, kas prekiauja, prisivežė ir prisikrovė prekių, kur gali kur negali, kad turėtų kuo prekiauti kurį laiką“, – kalbėjo A. Bertašius.

Chaosas gali tęstis ilgai

T. Povilauskas teigė, kad chaosas prie Jungtinės Karalystės ir Prancūzijos sienos kietojo „Brexit“ atveju gali trukti apie mėnesį, tačiau E. Mikėno teigimu, kebli situacija prie sienos gali užsitęsti ir ilgiau.

„Aš įsivaizduoju, kad chaosas turėtų užtrukti ilgiau, bet, kaip visada sakau, kad sveikas protas turėtų nugalėti. Manau, jog Jungtinė Karalystė supranta situacijos tragiškumą ir manau, kad jie dės visas pastangas, jog tai būtų kaip įmanoma mažiau skausminga jai pačiai ir kitoms ES valstybėms“, – sakė E. Mikėnas.

Tuo metu D. Šerkšnas iš „Axis Transport“ mano, kad chaosas gali trukti net ir dvejus metus.

„Chaosas gali užtrukti kad ir dvejus metus – tikriausiai taip ir bus, kad dvejus metus nežinos niekas, kaip dirbsim, ir kiekvieną dieną bus iššūkiai“, – sakė įmonės atstovas.

Tikisi susitarimo

BNS kalbinti pašnekovai sutaria – kietasis „Brexit“ būtų nenaudingas visoms šalims – jie viliasi, kad derybose laimės pragmatiškumas ir bus pasiektas susitarimas.

R. Degutis mano, kad susitarimas tarp šalių yra reali įvykių baigtis.

„Aš manau, kad tai yra realu. Vis dėlto mes puikiai suprantame, kad tas racionalus pradas čia turėtų nugalėti ir mes neturėtume griauti prekybos grandinių, kurios egzistuoja, ir daryti kažkokių neigiamų sprendimų, kurie darytų įtaką situacijai“, – BNS teigė susisiekimo viceministras.

E. Mikėno teigimu, pagrindinis tikslas šiuo metu yra rasti sprendimą, kuris leistų krovinius vežti taip, kaip iki šiol.

Lietuvos eksportas į Jungtinę Karalystę sudaro apie 4 proc. viso eksporto, o daugiausiai išvežama maisto, naftos, chemijos produktų, baldų ir medienos.

Tarptautinio valiutos fondo (TVF) skaičiavimais, blogiausio scenarijaus – „Brexit“ be susitarimo – atveju neigiamas poveikis ES ekonomikai sudarytų 1,5 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP).

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Italija turi naują valstybinę oro transporto bendrovę

Ilgą laiką sunkumų turėjusiai Italijos oro linijų bendrovei „Alitalia“ galutinai nutūpus ant...

Inovacijos transporto sektoriuje: nuo automatinių sąskaitų iki „eco“ vairavimo (1)

Gyvename itin dinamiškame pasaulyje, kuris sparčiai kinta ir tobulėja – kasdien gimsta naujų...

Ieškoma, kas įrengs 10 km „Rail Baltica“ ruožo infrastruktūrą (3)

Už europinės vėžės geležinkelio projektą „Rail Baltica“ Lietuvoje atsakinga bendrovė...

Pradedami rengti dviračių tako Neringoje techniniai projektai

Įsigaliojo Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) sutartys dėl pėsčiųjų ir dviračių...

„Linava“: vežėjų skola „Sodrai“ – didžiausia nuo koronaviruso pandemijos pradžios

Rugsėjį transporto licencijas turinčių bendrovių įsiskolinimai „ Sodrai “ pakilo į...

Top naujienos

Navickienė: antivakseriniai judėjimai turėtų prisiimti dalį atsakomybės už žmonių netektis

Pirmąjį etapą Finansų ministerijos parengtas valstybės biudžeto projektas praėjo sėkmingai:...

Net ir viršininkais būti norinčiųjų trūksta: Šiauliuose ir Telšiuose įdarbintų 500 vadovų (199)

Augančios elektros, dujų, šilumos kainos ir sunkumai randant gerų specialistų – su šiomis...

Naktinis reidas Vilniuje: girtos merginos ašaros, nepilnamečio gėda ir įtartini BMW manevrai (99)

Naktį iš penktadienio į šeštadienį Vilniaus policijos pareigūnai surengė reidą sostinėje....

Rusnė Valatkaitė | D+

Vaida Kurpienė įvardijo veiksnius, kurie provokuoja geltos atsiradimą: svarbu atsisakyti vieno įpročio

Žilbero sindromas – paveldimas sutrikimas, kai kepenys nesugeba tinkamai perdirbti bilirubino....

Zdovcas nebenori komandoje matyti „išbalusių veidų“: negalima tiesiog sustingti specialiai Delfi iš Pirėjo (59)

Antroje rungtynių pusėje Jure Zdovcas šokinėjo atsispyręs nuo abiejų kojų ne prasčiau nei...

Pasieniečiai pastarąją parą neleido iš Baltarusijos į Lietuvą patekti 35 migrantams (1)

Penktadienį neteisėtai bandančių iš Baltarusijos į Lietuvą patekti migrantų skaičius dar...

Vilniuje – Astrauskaitės mitingas prieš COVID-19 ribojimus nepasiskiepijusiems gyventojams

Šeštadienį Vilniaus Katedros aikštėje riaušėmis pasibaigusio mitingo organizatorė Astra...

Per du kėlinius Pirėjuje išsikvėpęs „Žalgiris“ ir toliau lieka be pergalių Eurolygoje (458)

Kauno „Žalgiris“ (0/4) Eurolygoje ir toliau pergalių sąskaitoje turi apvalų nulį. Pagirtinai...

Įspūdingas archeologų atradimas: prieš 390 mln. metų egzistavęs gyvis turėjo iš 200 lęšiukų sudarytas akis (8)

Phacopinae pobūriui priklausę trilobitai turėjo unikalias akis, kuriose maždaug 200 didelių...