Nežinantiems, kaip tai padaryti, reikalinga profesionalų pagalba, tačiau kaip ir visi darbai, jie kainuoja, taip pat sezono metu dviračių dirbtuvių grafikas neretai būna labai įtemptas, todėl tenka užsirašyti į eilę.
Tačiau nesudėtingi darbai gali būti atliekami ir namuose, jei gerai žinomi pagrindiniai principai.
„Velomaratonas“ pasidomėjo, kokie gi yra sezono metu neišvengiami dviračio remonto ar priežiūros darbai bei kokius pagrindinius dviračio priežiūros aspektus privalo žinoti pradedantysis dviratininkas.
Padangų priežiūra ne tik suteiks lengvumo riedant kelyje
Turbūt dažnas patyręs dviratininkas žino, kad norint dviračiu lengvai skrieti bei nenorint dažnai rūpintis naujų padangų pirkimu bei keitimu, yra labai svarbus oro slėgis padangose. Nuo jo priklauso ne tik riedėjimo lengvumas bei dviračio valdymas, bet ir padangos dilimas, kameros pradurimų skaičius. Pavyzdžiui, esant tinkamam slėgiui sumažėja tikimybė kamerą prakirsti.
Dviračių padangose visada turi būti bent jau rekomenduotinas oro slėgis, kurį kiekvienas gamintojas užrašo ant padangos šono. Universalaus skaičiaus čia nėra, kadangi į kalnų dviračių padangas pučiamos apie 2.5 atmosferos, tuo tarpu plento dviračių padangose slėgis siekia daugiau nei septynias atmosferas. Tačiau nevertėtų pamiršti posakio – kas per daug, tas nesveika. Per didelio slėgio veikiama padanga gali prakiurti taip pat greitai kaip ir nepakankamai pripūsta.
Mažiau patyrusiems dviratininkams verta žinoti, kad važiuojant kieta danga, pavyzdžiui, asfaltuotais keliais, rekomenduojama padangas pripūsti stipriau, o važiuojant minkštesne danga didelis slėgis nėra būtinas.
Be abejonės, renkantis tinkamą padangų slėgį, svarbus ir važiuosiančiojo svoris. Pavyzdžiui, jeigu sveriate 90 kg ir daugiau, stenkitės slėgį palaikyti kiek didesnį.
Dviračių grandinės priežiūra
Mažai kas žino, jog dviračių grandinė sudaryta iš daugiau detalių, nei visas likęs dviratis bendrai sudėjus. Todėl ji reikalauja bene daugiausiai priežiūros. Tinkamai prižiūrint grandinę, ne tik pailgės jos tarnavimo laikas, bet ir sklandžiai bus perjungiamos pavaros, grandinė neskleis erzinančio girgždėjimo garso.
Labai svarbu, kad ant grandinės nesikauptų purvas, neatsirastų rūdžių. Ją periodiškai reikia nuvalyti ir sutepti tam skirtu tepalu. Tepalą geriausiai pasirinkti pagal važinėjimo stilių, kadangi jie pasižymi skirtingomis savybėmis.
Specialistai grandinę valyti rekomenduoja po „šlapio“ arba „dulkėto“ pasivažinėjimo. Po tokio pasivažinėjimo nuo grandinės reikia nuvalyti išorinį purvą su medžiagos skepetą, sukant dviračio pedalus atgal. Po to grandinė nuplaunama specialiu plovikliu – tam naudojamas taip vadinamas „malūnėlis“, kurį galite įsigyti dviračių parduotuvėse.
Kitas etapas – grandinės sutepimas jai skirtais tepalais. Labai svarbu gerai sutepti kiekvieną grandinės narelį. O sutepus, nepamiršti gerai prasukti. Taip pat svarbu nepalikti tepalo pertekliaus, kad nebūtų renkamos dulkės. Grandinės išorė privalo būti sausa. Teisingai sutepus grandinę tepalu, galima pravažiuoti iki 300 kilometrų. O reguliariai valant bei prižiūrint grandinę, ši ilgiau tarnaus ir nereikės rūpintis naujos grandinės pirkimu.
Grandinės nederėtų tepti varikliams, guoliams ar kitais tepalais, kurie nėra skirti grandinėms. To priežastis labai paprasta – ne pagal paskirtį naudojami tepalai neatliks savo funkcijos ar net padarys žalos, pavyzdžiui, maišysis su smulkiomis dulkėmis ar purvu, kurie sutrumpins grandinės bei žvaigždžių tarnavimo laiką.
Nevažiuok į gatves nepatikrinęs stabdžių
Dviratininko saugumui yra labai svarbi ir stabdžių būklė. Dėl to stabdžiai, bet kuriuo metu turi veikti efektyviai. Tad prieš važiuojant iš namų, specialistai pataria visada pasitikrinti ar stabdžiai tvarkingi, veikiantys. Jei spustelėjus stabdžių rankenėles, jos laisvai prisipaudžia prie vairo – stabdžiai pernelyg laisvi. Privalu susitvarkyti juos, kad nesukelti aplinkiniams bei sau pačiam pavojaus.
Per daug įtempti stabdžių irgi nederėtų, nes tada važiuojant stabdžių kaladėlės lies ratlankį. Tvarkantys patiems stabdžius, reikia žinoti, kad jų trosas turi būti įtemptas taip, kad tarpelis tarp kaladėlių ir ratlankio būtų apie 1,5-2 mm, o stabdžių kaladėlės turi būti nukreiptos tiesiai į ratlankio paviršių taip, kad nuspaudus stabdžius visu stabdymo plotu priglustų prie ratlankio šono.
Taip pat tinkamai stabdžių priežiūrai reikia nepamiršti, išvalyti purvą nuo jų kaladėlių. Kitaip dėl didelės trinties, stabdžiai greičiau susidėvės.
Diskinių, būgninių ar kitų sistemų stabdžių sistemų reguliavimas kiek sudėtingesnis. Čia vertėtų imtis darbų turint patirties ir gerai išstudijavus gamintojo instrukcijas. Priešingu atveju – vertėtų kreiptis į specialistus.
Saugus važiavimas, taip pat svarbus, kaip ir techninė dviračio būklė
Saugumas prasideda nuo dviračio techninės būklės įvertinimo. Ji turi būti nepriekaištinga: tvarkingos padangos, tinkamai prisukti visi varžtai, gerai veikiantys stabdžiai.
Taip pat kelionės dviračiu bus saugios ir smagios, jei laikysimės elementarių, o kartu ir svarbių, saugumo reikalavimų.
Trečius metus iš eilės LR Susisiekimo Ministerija tęsia bendradarbiavimą su „Velomaratonu“ vystydami iniciatyvą „Mes už saugų kelią!“, formuojant sąmoningą ir atsakingą dviratininkų kultūrą Lietuvoje.
Pasak Ministerijos ekspertų, skyrus daugiau dėmesio bei vykdant nuoseklią saugaus eismo švietimo kampaniją dviratininkams, per paskutinius 4-5 metus pastebimas ženklus sužeistųjų ir žuvusių dviratininkų skaičiaus sumažėjimas, palyginus su 2000 metų duomenimis. Taip pat pastebima, kad dviratininkai vis rečiau tampa eismo įvykio kaltininkais.
„Nors mažėja eismo įvykių, susijusių su šiomis dviratėmis transporto priemonėmis, tačiau turime dar kur augti ir pataisyti statistinius rodiklius. O „Velomaratonas“ savo mastu įneša teigiamus pokyčius dviračių kultūros vystymuisi bei tampa reikšminga dviračių saugaus eismo platforma“, - teigė ekspertai.
Tad siekiant augintis naująją dviračių kultūros kartą, „Velomaratonas“ dviratininkams pataria nuolat analizuoti savo važiavimo dviračių įgūdžius bei kritiškai vertinti savo sugebėjimus, o kelyje nuolat stebėti kitus eismo dalyvius, neskubėti ir laikytis kelių eismo taisyklių.
Svarbiausia saugumo taisyklė kelyje – dviratininkas privalo būti gerai matomas kitiems eismo dalyviams. Dviračio gale turi būti raudonos spalvos atšvaitas, o abiejų šonų ratų stipinuose – oranžiniai šviesos atšvaitai, ar šviesą atspindintys elementai.
Išsiruošus kelionei ar pasivažinėjimams tamsiuoju paros metu ar esant blogam matomumui, dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o dviračio gale – raudonos šviesos žibintas.
Kitas svarbus aspektas, užtikrinantis dviratininko matomumą, tai dėvėjimas šviesą atspindinčią liemenę arba prie drabužių skirtus prisisegti kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje šviesą atspindinčius elementus. Taip pat „Velomaratonas“ rekomenduoja nepamiršti užsidėti dviratininkų šalmus.
Dviračio vairuotojai (keleiviai) iki 18 metų, važiuodami (vežami) keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko šalmą. Vyresniems kaip 18 metų asmenims, dviračiu važiuojantiems keliu, rekomenduojama taip pat užsidėti ir užsisegti dviratininko šalmą.
Tad mylėkime savo transporto priemones, tinkamai jas prižiūrėkime, o kelyje būkime tolerantiški bei vieni kitiems paslaugus. Juk nemažos reikšmės važiavimo dviračiu saugumui turi ir dviračio valdymo technika bei kultūrą kelyje. Važiuokime saugiai.