„Aš galvoju, kad nežinau, kur tie pinigai dingo, už ką rinko visus tuos mokesčius. Ir taršos mokestį, ir mašinas apmokestino taršos mokesčiais, ir nieko iš to, jokios naudos žmonėms“, – teigia vienas iš jų.

„Labai blogai, nes keliasi kainos, o alga tai vietoj stovi. Valdžia nieko negalvoja, tik, kad kelti akcizus, o apie žmones išvis nieko“, – pasipiktinimo neslepia kitas.

Tiesa, kai kurie vairuotojai pritaria akcizų didinimui.

„Tai normalu, turime vis tiek kažkaip pasiekti tą Europos Sąjungos lygį“, – komentavo vyras.

Seimas šią savaitę pritarė Aplinkos ministerijos teiktam akcizų didinimo projektui. Po dviejų metų prisidės ir naujas mokestis už anglies dvideginį. Kurios kuro rūšys brangs LNK žiniose pasakoja Aplinkos ministras Simonas Gentvilas.

„Anglys, koksas, lignitas, dyzelinas, benzinas – iškastinis kuras, nuo kurio mes ilgą laiką esam priklausomi“, – teigia jis.

Teigiama, kad Seimo komitetuose svarstant šį siūlymą dalyvavo ir daug verslo atstovų, kurie priešinosi tokiam įstatymui.

„Nuomonės visų buvo daugiausiai tokios, kad nereikia didinti, negalima didinti, kad reikia pristabdyti ir tą CO2 variantą, pristabdyti ir kitus, todėl, kad ekonominė situacija šiai dienai šalyje yra konkrečiai nestabili ir ji tikrai nerodo stabilumo jokių požymių ateičiai“, – dalinasi lietuviškų degalinių sąjungos vykdomasis direktorius Vidas Šukys.

Sprendimą kritikuoja ir opozicija.

„Tokia, kokia yra ekonominė situacija šiandien susiklosčiusi – tikrai nepalanki. Lietuva recesijoje, neaišku kuo pasibaigs tas smigimas ir, aišku, toks požiūris skatina mums labai draugiškų sąjungininkių valstybių ekonomiką“, – teigia Seimo narys („Vardan Lietuvos“) Saulius Skvernelis.

Vežėjai neslepia, kad brangstant kurui, kils ir jų paslaugų kainos.

„Na supraskime, kad didindami akcizą, mes didiname visas paslaugas ir prekes. Mes tikrai kelsime įkainius, tie, kurie dirba čia. Tie, kurie nebeišgalės dirbti – tiesiog užsidarys“, – teigia „Linavos“ inovacijų ir transporto politikos sekretorius Andrius Burba.

Pigesnio kuro į kaimynines šalis, esą, važiuos piltis ne tik gyventojai, bet ir verslininkai, tad rinkdama mokesčius, Lietuva gali prarasti milijonus pinigų.

„Ar jiems labai sudėtinga pervažiuoti sieną ir užsipildyti? Visiškai ne. Jau dabar ten yra pigesnis kuras, tai, be abejo, kad važiuosime ten piltis“, – LNK žinioms pasakoja A. Burba.

„Mes kursime ekonomiką, kuri yra žymiai daugiau pinigų duodanti nei vilkikas, kuris ten pasienyje užsipilinės. Tai čia yra Lietuvos ateitis, o ne dirbtinai skatinti kuo pigesnę importinio arabiško arba rusiško naftos kuro užpylimais“, – teigia S. Gentvilas.


Lietuvoje dabartinis, 372 eurų dydžio akcizas dyzelinui nuo kitų metų didės iki 466 eurų, o nuo 2025 metų – iki 500 eurų tūkstančiui litrų. Tai reiškia, kad Lietuvos akcizai dyzelinui bus didžiausi Baltijos šalyse. Vežėjų atstovai jau kreipėsi į prezidentą.

„Pasirašiau raštą prezidentui ir prašome prezidento vetuoti tą įstatymą, sėstis, kalbėtis apie priemones, kurios realiai sumažina taršą. Mokestis – niekaip nesumažins taršos“, – teigia „Linavos“ inovacijų ir transporto politikos sekretorius A. Burba.

Už akcizų įstatymo pataisas balsavo 69 seimo nariai. Prieš buvo 39, o 20 jų susilaikė.

Visas LNK reportažas: