aA
Remiantis tyrimų duomenimis, didžiuosiuose miestuose sumažėjo kelionių automobiliu. Prognozuojama, kad ateinančiais metais 50 proc. kelionių vyks viešuoju transportu, dviračiais, paspirtukais arba pėsčiomis. Pasak Vilniaus Gedimino technikos universiteto (Vilnius Tech) Transporto inžinerijos docento dr. Saugirdo Pukalsko, norint prisidėti prie aplinkos taršos mažinimo, reikia tinkamai veikiančios viešojo transporto sistemos bei saugių dviračių ir pėsčiųjų takų.
Eismas Vilniuje
Eismas Vilniuje
© VGTU

Kaip rašoma pranešime, vieną tvariausių transporto priemonių Vilnius Tech docentas įvardija žmogaus jėga varomą dviratį. Tvarus judėjimo būdas – ir vaikščiojimas pėsčiomis. Miestų savivaldybės turėtų užtikrinti tinkamą pėsčiųjų takų ir šaligatvių įrengimą. Svarbu, kad jais būtų saugu judėti: nevažinėtų transporto priemonės, pavyzdžiui, dviračiai ar paspirtukai.

„Eidamas šaligatviu, kuriuo zuja ir kitos transporto priemonės, žmogus niekada nesijaus saugiai. Vargu ar jis apskritai norės eiti tokiu šaligatviu, tad greičiausiai persės į automobilį“, – teigia S. Pukalskas.

Pasak docento, dviračiams ir paspirtukams mieste taip pat turi būti įrengti tinkami takeliai: jie turėtų kuo mažiau kirstis su automobilių keliais ar gatvėmis, pėsčiųjų takais ar šaligatviais. Eismas turėtų būti sureguliuotas taip, kad reikėtų kuo rečiau sustoti ir nulipti nuo transporto priemonės.

„Takas turėtų būti platus, danga – asfaltuota, o ne grįsta trinkelėmis. Važiuojant dviračiu ar paspirtuku nelygiu, trinkelėmis grįstu taku, juntama nuolatinė vibracija. Tai sukelia diskomfortą“, – sako Vilnius Tech ekspertas.

Saugirdas Pukalskas
Saugirdas Pukalskas
© DELFI / Kiril Čachovskij

Vilnius Tech docentas teigia, kad pats netvariausias keliavimo būdas – važiuoti spūstyje, nedidelį atstumą važiuoti galingu automobiliu, nors pasiekti tikslą lengvai galima ir pėsčiomis.

„Tvariai judėti galima susidėliojus prioritetus tam tikra tvarka. Pirmiausia reikėtų rinktis ėjimą pėsčiomis. Jeigu atstumai dideli – važiuoti dviračiu. Jeigu tokios galimybės nėra – rinktis viešąjį transportą“, – aiškina S. Pukalskas.

Norint, kad viešąjį transportą rinktųsi kuo daugiau eismo dalyvių, reikia padaryti, jog su juo kelionės tikslą pasiekti būtų greičiau, negu automobiliu. Tam reikia atskirų juostų viešajam transportui, kuriuo nevažiuotų kitos transporto priemonės, pavyzdžiui, elektromobiliai, taksi ar 4+, nors šiuo metu Lietuvoje tai ir įprasta. Tik atsiradus fizinėmis priemonėmis atskirtoms juostoms, viešasis transportas judės greičiau ir nestovės spūstyse su kitais automobiliais.

„Prieš tobulindamos eismo sistemas, miestų savivaldybės turėtų nuspręsti, kam teiks prioritetą: pėstiesiems, dviratininkams, ar viešajam transportui. Eismo sistema niekada nebus tvarkinga, jeigu bus norima suteikti prioritetą visoms transporto rūšims“, – aiškina docentas.

Nusprendus, jog pirmenybė teikiama dviračiams, reiktų nutiesti dviračių takus, kuriuose būtų įrengtos žaliosios bangos tam, kad važiuojant nereikėtų dažnai stoti. Tiesa, tai sukeltų tam tikras problemas važiuojantiems automobiliais, tačiau važiavimas dviračiu taptų greitesnis ir patrauklesnis. Tai padėtų automobilių vairuotojams suprasti, kad persėdus ant dviračių judėti taptų paprasčiau.

Visuomenės nariai mano, jog automobilis aplinką teršia tik eksploatavimo metu, tačiau svarbu nepamiršti taršos ir transporto priemonės gamybos bei utilizavimo metu. Tam reikalingos didžiulės energijos sąnaudos, susijusios su CO2 tarša. Automobilių gamybai reikalingos įvairios iškasenos, elektromobilių akumuliatorių baterijoms – brangūs ir reti metalai. Dėl šios priežasties eikvojami žemės ištekliai.

„Transporto priemonės utilizavimo metu, nė vienas automobilis nėra perdirbamas 100 proc. Didelė dalis jo komponentų tiesiog išmetama į sąvartynus arba sudeginama“, – pasakoja transporto inžinerijos ekspertas.

Eismas Vilniuje
Eismas Vilniuje
© VGTU

Automobilių tarša eksploatacijos metu priklauso nuo keleto pagrindinių veiksnių: transporto priemonės amžiaus arba kartos, dydžio ir masės, variklio galios, vairavimo stiliaus. Ją sumažinti įmanoma ramiai vairuojant, pilant automobiliui pritaikytus degalus, tinkamai jį prižiūrint ir kuo mažiau važiuojant.

Pasaulyje vis labiau populiarėja elektromobiliai. Tačiau S. Pukalskas teigia, kad jie turi ne tik privalumų, bet ir trūkumų. Pasak specialisto, pagrindinis privalumas yra tas, kad elektromobiliai naudoja sąlyginai mažai energijos tam pačiam atstumui nuvažiuoti todėl, kad jų efektyvumas yra beveik 3 kartus didesnis nei automobilių su vidaus degimo varikliais. Eksploatavimo metu jie neteršia aplinkos oro išmetamosiomis dujomis.

„Pagrindinis trūkumas – tarši elektromobilių gamyba dėl akumuliatorių baterijų ir jų utilizavimo. Šiuo metu nėra tobulos akumuliatorių baterijų utilizavimo technologijos, kurios užtikrintų jų perdirbimą, neteršiant aplinkos“, – sako specialistas.

www.DELFI.lt
Viskas apie pinigus. Finansų konsultantė atsako
Reikia patarimo, kaip planuoti išlaidas, kaip sutaupyti, o gal – kaip daugiau uždirbti? Užduokite klausimą nepriklausomai finansų konsultantei Ievai Jazavitienei.
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(4 žmonės įvertino)
2.0000

Nuo šeštadienio įsigalioja nauji Mobilumo paketo reikalavimai: ką turėtų žinoti vežėjai

Jau nuo gegužės 21 d., šeštadienio, įsigalioja nauji Mobilumo paketo reikalavimai, kurie palies...

„Lietuvos geležinkelių“ terminalų verslu rūpinsis „LTG Infra“

„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupės įmonė, valdanti geležinkelių infrastruktūros tinklą,...

Armonaitė: jei prieš dešimtmetį būtų padaryti namų darbai, tokio masto problemų „Lietuvos geležinkeliai“ neturėtų (1)

Nepaisant to, kad tokios valstybės valdomos įmonės, kaip „ Lietuvos paštas “ ir „Lietuvos...

Krovinių srautai Latvijos geležinkeliais šiemet padidėjo penktadaliu

Per keturis šių metų mėnesius Latvijos geležinkeliais pergabenta 9,066 mln. tonų krovinių –...

Naujų automobilių pardavimai ES balandį sumažėjo penktadaliu

Problemos tiekimo grandinėse balandį toliau neigiamai veikė naujų automobilių pardavimus Europos...

Top naujienos

Po skandalingų Rusijos karininko kalbų apie karą Ukrainoje – staiga pakeista plokštelė: ko išsigando Kremlius

Ukrainą nemaloniai nustebins mūsų karinės vadovybės sumanymas. Jei tai būtų eiliniai Kremliaus...

Dėl Ukrainos uostų blokados – naujas Rusijos ultimatumas

Rusijos užsienio reikalų ministerija pareiškė, kad suteikti prieigą prie Ukrainos uostų...

Kaip sustabdyti didžiulį kainų šuolį: verslo atstovai įvardijo dabartines problemas (3)

Lietuvai išsiskiriant Europos Sąjungoje didžiausiais infliacijos rodikliais, verslo atstovai kalba...

Rusijos parlamentaras: mums vis tiek, kiek šalių sunaikinti (12)

Rusijos Valstybės Dūmos deputatas Aleksejus Žuravliovas, ketvirtadienį komentuodamas Suomijos ir...

Kirilenkos pareiškimas: mes patys save suspendavome (1)

Andrejus Kirilenka stengiasi nesudeginti tiltų. Nors išvakarėse Tarptautinė krepšinio...

Buvęs VSD vadovas: jau aišku, kad pirmąją karo fazę Rusija pralaimėjo (2)

Vladimiras Putinas gegužės 9-ąją oficialiai nepaskelbė karo Ukrainai, kaip buvo prognozuota....

Žiniasklaida: Putino dukros partneris – Igoris Zelenskis (8)

Žiniasklaida sužinojo, kad Rusijos prezidento Vladimiro Putino dukra Katerina Tichonova sukūrė...

Delfi PliusViktorija Dačinskaitė

Gamtininkas Selemonas Paltanavičius pasakė, kada pagaliau prasidės tikra vasara ir kokių orų laukti artimiausiu metu

Jau kurį laiką Lietuvą naktimis balinančios šalnos verčia dar labiau ilgėtis vasaros....

Karas Ukrainoje. Rusija grasina perimti iš Ukrainos Zaporižios atominę elektrinę: ji dirbs mums Ukraina įvardijo, ką laikys pergale prieš Rusiją

Rytiniame Donecko regione Rusijos pajėgos nužudė mažiausiai 10 ukrainiečių civilių, tarp jų...

Naujos šventinės dienos nebus

Seimas nesutiko švenčių dienų sąrašą papildyti spalio 25-ąja – Konstitucijų diena, kuri...